X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דרישתם של בני ישראל לקבל בשר, דגים, קישואים ואבטיחים מלמדת על מדרגתם הרוחנית הירודה, בה הגוף נתפס כעיקר ולא כאמצעי לקיום מצוות הבורא. מצב דומה קיים גם בהתמכרות לעבודה, לעושר, לקריירה
▪  ▪  ▪
נדודי בני ישראל במפה צרפתית מהמאה ה-18
פספוסים במירוץ
המירוץ אחר הממון גורם לרבים לאבד ערכים מוסריים. הם חיים במירוץ שתכליתו חומר ועוד חומר, כאשר בכל רגע הם חוששים להפסיד ולהחמיץ את הרווח הבא. בפועל אנשים שכאלו מפספסים ומפסידים את הדברים החשובים והיקרים ביותר בחיים. הם אף פעם לא עוצרים, שואלים ובודקים עד כמה (אם בכלל) הם משקיעים בבניין המשפחה ובחינוך הילדים

בפרשת השבוע, "בהעלותך", מגיע הרגע בו צריך להתחיל לנוע לעבר היעד - ארץ ישראל. התזוזה מתחילה וכבר מתחילים להם המשברים והנפילות. השיא כמובן בפרשה הבאה, פרשת שלח, שבה חטא המרגלים גוזר על עם ישראל עוד 40 שנה של נדודים במדבר. אולם עוד לפני כן, בפרשתנו, אנו נתקלים בעם ישראל המתלונן: "והאספסוף אשר בקרבו התאוו תאוה, וישובו ויבכו גם בני ישראל ויאמרו: מי יאכלנו בשר. זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חינם, את הקישואים ואת האבטיחים ואת החציר ואת הבצלים ואת השומים. ועתה נפשנו יבשה אין כל, בלתי אל המן עינינו" [במדבר י"א, ד'-ו'].
למקרא הפסוקים אי-אפשר שלא לתהות: האם זו באמת פסגת שאיפותיהם של עם ישראל? בשר, דגים, קישואים ואבטיחים? זה מה שיש להם לבקש אחרי שנייה של שנה רוחנית בהר סיני? רש"י מחזק את השאלה באומרו: "וכי לא היה להם בשר, והלא כבר נאמר: 'וגם ערב רב עלה אתם וצאן ובקר' [שמות י"ב, ל"ח]? ואם תאמר אכלום - והלא בכניסתם לארץ נאמר: 'ומקנה רב היה לבני ראובן' [במדבר ל"ב, א']? אלא שמבקשים עלילה".
במילים אחרות: עם ישראל סתם מקטר. גם אם נאמר שזה לא "סתם", הדבר בהחלט יכול ללמד עליהם ועל מעמדם הרוחני. הסבר למצבם הרוחני של עם ישראל טמון בדבריהם "נפשנו יבשה". כאשר כוחות הנפש של האדם יבשים וכלים, כאשר נפשו היא זו שמנחה ומנווטת אותו ואת שאיפותיו, אזי כל מאווייו ותאוותיו מתמקדים בבשר ובהנאות חומריות, ותו לא.
אפשר לשמוע דברים גדולים וחשובים. אפשר להיות בסביבה בה עוסקים בתכנים נשגבים, אולם כל עוד לא נותנים ולא מאפשרים לעוצמות הרוחניות הללו לחדור פנימה, להיספג בנפש האדם, אזי הבשר והחומר שולטים באדם במקום שהדבר יהיה להפך. גוף האדם, האכלתו והטיפול הפיזי בו, הם אמצעי להחיל בו תכנים ייחודיים ועמוקים שרק בני האדם ניחנו בהם. הגוף הוא לא מטרה בפני עצמו, אלא כלי בלבד.
הנפש והרוח צריכות להוביל
הקבלה מעניינת בין ההשתעבדות לבשר ולחומר, כפי שאנו מוצאים בפרשתנו, להשתעבדות וההתמכרות לעבודה, מביא בשיחותיו לפרשת השבוע הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, וכך הוא אומר: "באותה מידה יש לפעמים מצב של התמכרות לעבודה. בוודאי שיש ערך לעבודה, ושצריך לעבוד, אבל לפעמים יש שהעבודה נהפכת לאידיאל עצמי, ונעשית לאידיאל של כל החיים".
כסף, הישגים, צבירת רכוש, מעמד, קריירה ועוד הם אמצעים ולא מטרה. למרות זאת אנו רואים, כי כל אלה גורמים פעמים רבות לאנשים להסתחרר ולשכוח את הכל. המירוץ אחר הממון גורם לרבים לאבד ערכים מוסריים. הם חיים במירוץ שתכליתו חומר ועוד חומר, כאשר בכל רגע הם חוששים להפסיד ולהחמיץ את הרווח הבא. בפועל אנשים שכאלו מפספסים ומפסידים את הדברים החשובים והיקרים ביותר בחיים. הם אף פעם לא עוצרים, שואלים ובודקים עד כמה (אם בכלל) הם משקיעים בבניין המשפחה ובחינוך הילדים. ספק גדול אם הם שאלו את עצמם אי פעם, האם הם מעשירים את עולמם הרוחני, או האם קיימת אצלם זהות ערכית. ומה באשר לתחביבים? מתי הם יצאו לטיול? התנדבו? עזרו לזולת?
אותה קבוצת אספסוף עליה אנו קוראים בפרשתנו מתה במדבר כאשר "הבשר עודנו בין שיניהם" [במדבר י"א, ל"ג]. הם לא הספיקו אפילו ליהנות מתאוות חייהם כשמצאו את מותם. הם מתו שם ולא נכנסו לארץ ישראל, משום שקשה מאוד לקחת אנשים ששאיפותיהם חומריות בלבד והם מצויים ברמה כל כך נמוכה, לעבר משימות ויעדים רוחניים ייחודיים וגדולים.
הלקח מסופם החמור של האספסוף הוא, כי הנפש ועוצמות הרוח של האדם הן אלו שצריכות להוביל ולהדריך אותו. כוחות אלה מסוגלים לקבוע רף ערכי בסדרי העדיפות שבחיים. הם אלה שיקבעו מה קודם למה, ויגדירו מטרות שמקורן בחיי הרוח. הם אלו שיסייעו לנו להצביע על החומר כאמצעי, ולא יאפשרו בלבול בין מטרה וכלי. הם אלה שלא יאפשרו לנפש להתייבש.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מפקח מרכזי לתלמוד ותושבע"פ במינהל לחינוך דתי, משרד החינוך, ירושלים; מרבני צהר.
תאריך:  04/06/2012   |   עודכן:  05/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מעשיה של ורדה אלשיך, כפי שמצא נציב התלונות על שופטים, מהווים לכאורה שורה של עבירות פליליות חמורות. אסור לה להישאר אפילו יום אחד נוסף על כס השיפוט, ואם לא תתפטר - על נאמן לפעול להדחתה    אחר כך צריכה גם המשטרה להיכנס לתמונה
ד"ר רון בריימן
מסתבר שהסיכול הממוקד שעשה נתניהו בקדימה היה סיכול ממוקד דו-צדדי: לא רק קדימה רוסקה, אלא גם הליכוד נמצא על סף פיצוץ. ייתכן שלא רק קדימה נטמעה בליכוד אלא גם הליכוד עלול להיטמע בקדימה ועלול להיסחף שמאלה. מעין מהדורה מחודשת של אריאל שרון ערב ביצוע פשע הגירוש. בנימין נתניהו יכול עדיין להתעשת ולהיות מנהיג ציוני, ולא להפוך את עצמו לשרון ב'
יוסף דוריאל
"את הדגים המסריחים אכל, את המכות קיבל, ומהעיר - גורש" - כך מתואר בסיפור היהודי הישן גורלו של השלומיאל, שניסה לרַצות את הפריץ באכילת הדגים המסריחים, המשיך בקבלת מכות, אך בסוף - גורש מהעיר. כיום נוהגים כך קברניטי הביטחון שלנו
דן אלון
אותנטית, כמו שאותנטי מוגדר במילון. אמיתית, רהוטה, להוטה, בוטה. בום. ירקה לנו את האמת ישר בפנים. אין יאפיות ונאומים שכותב רגב עם עולם אסוציאטיבי ושזירות רומנטיות של צ'ה גבארה. אסמה אגבריה זחאלקה, תזכרו את השם הזה. בלי חארטה, בלי התיפייפות, אבל עם הרבה שורשיות אסלית, עם שפה מתלהמת וחצי ערסית, עם עברית מתובלת בשפת רחוב, עם משנה סדורה ומילים כמו "חזון". טארח. לַפָּנִים!
איתן קלינסקי
אי-אפשר שלא להתרגש, כשגיליתי תנועת נוער, את תנועת "הצופים" בישראל, הפותחת דלת ולב לנערים החיים כאן, לא מתוך פטרונות, אלא מתוך רקימת דפוסי חיים שוויוניים של חברות
רשימות נוספות
מי יעלה את רוח האדם?  /  הרב רפי פוירשטיין
השקרן שבפנים  /  הרב דוד סתיו
"בחקותי" - הגרסה האופטימית  /  רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il