X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאור הכישלון המהדהד של חוק ההסדרה, יש לבחון את המשך דרכו של הציבור האמוני בליכוד
▪  ▪  ▪
גבעת האולפנה. האם אכן יוקמו 300 יחידות דיור על חשבון אותם חמישה בתים? [צילום: AP]

מדובר בתהליך ארוך, שנמשך כבר 18 שנים, מאז הקמת קבוצת מנהיגות יהודית בליכוד. החלטה פוליטית גורפת ללכת עם הליכוד באש ובמים, בניסיון להשפיע מבפנים, להפוך להיות חלק אינטגרלי ממנו. הכל בשביל מטרה אחת – לעצור את אסון אוסלו, לתקן אותו. ההתיישבות עומדת בראש מעייניה של הקבוצה הזאת.
ההינתקות הזרימה קבוצות אידיאולוגיות נוספות למחנה. המסר מההינתקות היה פשוט: עתיד המדינה נמצא במפלגות הגדולות, לא הקטנות. אפשר לצעוק מהאופוזיציה כמה שרוצים, אבל מידת ההשפעה הממשית נמוכה מאוד. אז משתלבים בכוח הגדול – בליכוד. המטה הלאומי, הקבוצה של אפי איתם, התפקדו שניהם בהמוניהם. ההשפעה כבר אמורה הייתה להגיע. אז מה קרה בהצבעה על חוק ההסדרה, לאן נעלמה ההשפעה?
נכשלתם פעם אחר פעם
כך יאמרו אנשי הציונות הדתית שאינם נמנים על הליכוד. כך בעצם אמר לי היום איש האיחוד הלאומי, וליתר דיוק איש מפלגת 'התקווה'. "אתם לא מבינים", הוא אמר לי, "זה לא עובד". "ניסיתם פעם אחר פעם, ואתם יכולים לומר כמה שאתם רוצים שיש השפעה, אבל הנה – עלתה ההצבעה בנוגע לחוק ההסדרה – והיא נפלה. אלפי הודעות, מיילים, שיחות טלפון – לחץ מאסיבי, ובסוף? סילבן בחו"ל" הטעים.
איני חבר במנהיגות יהודית, יש לציין. אך תגובתו ערערה אותי. היא החזירה אותי שבע שנים אחורה, לתקופת הוויכוח על דרכה של הציונות הדתית בתקופת ההינתקות. מה? למה? כמה? איך? ובעיקר, מתי זה ייפסק? פינוי אחר פינוי. זה נמשך מאז – עמונה, מגרון, גבעת אסף, כולן באותו מעמד – וזה בלי לציין את המאחזים הבלתי חוקיים שמפונים משך כל הזמן הזה.
השמאל הלאומי צדק?
ישנה טענה כנגד אנשי ההתנחלויות, שבהגיע הניצחון המהולל על הצבא הירדני, מיהר לגאול את קרקעות ישראל. בחפזונו, מיהר הציבור להתיישב ולקבוע עובדות בשטח – בלי לשאול את שאר עם-ישראל איפה הוא עומד. הססנותו של עם-ישראל באשר לשטחים הללו מובעת באמצעות הפוליטיקה הישראלית פעם אחר פעם. אין החלטה קונקרטית, לא לכאן ולא לכאן.
טענה זו מדאיגה. משום שבבסיסה הנחת יסוד שאומרת שאין קשר בין מדינת ישראל לארצו ההיסטורית. ויחד עם זאת, עולה כאן טענה קשה כלפי הציבור האמוני. האם אכן נכונה ההעדפה של ארץ ישראל גם על חשבון עם-ישראל? בעיניי, התשובה המתבקשת היא לא. יחד עם זאת, אחרי איומים ממושכים של הקמת ממלכת יהודה, או מדינת יהודה, ברור שנוצר נתק אידיאולוגי של ממש. המשיחיות השתלטה על כל פינה טובה, מסרבת להמתין להחלטה של ממש באשר לגורל הגאולה הקרבה.
הציונות החילונית מתה
שמעתי טענה זו אלפי פעמים. מסע ההלוויה לציונות בהפגנות נגד הסכמי אוסלו היה הפעם הראשונה שאני מכיר, אך מובן שהייתי אז בגיל צעיר מאוד. הפעם הראשונה שאני זוכר את התחושה הזאת ממש הייתה בתקופת הנסיגה מעזה. הטענה הייתה כי הציונות הגשימה את חלומה וייעודה בכך שייסדה את מדינת ישראל, וכעת, משקמה, איבדה הציונות את מקומה בתולדות דברי הימים. מעבר לפטרוניות המתנשאת שמוצגת בטענה זו, יש להביט בה היטב. יש לערוך תיאום ציפיות.
הציונות הסוציאליסטית הייתה זו ששלטה על רוח הדברים בזמן הקמת המדינה. הסוציאליסטים ניסו למחוק את מרבית הסממנים הדתיים מהמדינה, לא בהצלחה רבה יש לומר. הדתיים שנטלו חלק בציונות בחרו בחזון משיחי, ומאז שראו את 'הר הבית בידינו', הם רק ראו אותו מתרחק והכריזו פעם אחר פעם על 'מותה של הציונות החילונית'. אלא שזוהי טעות, והתנועה האידיאולוגית שמתה כאן אינה בהכרח חילונית. התנועה האמונית מנסה לייסד במציאות הנוכחית מצב שאינו יכול להתקיים ובכל פעם שהיא מתרחקת ממנו, היא מאיימת בשבירת הכלים. מי שמאיים להתנתק מספיק פעמים, מאבד את יכולתו לשפוט מתי מתנתקים ומתנערים ממנו.
גבעת האולפנה כמשל
אז מה, האם באמת שותפות הציונות הדתית והציבור האמוני עם הליכוד כשלה סופית? האם ניתן לחרוץ את גורלה? לא. עצם היעדרותם של שרי מפלגת הליכוד מצביעה לאן הרוח נושבת: קשה ללכת לחלוטין נגד המפקד – ראש הממשלה, אבל קשה יותר ללכת נגד ההתיישבות. הטענה בדבר הצבת הכיסא לפני האידיאולוגיה היא מעט שטחית. בממשלה בה יכול להיות שכל שר יצליח לשמור על משרתו עד תום כהונת הממשלה החוקית ניתן לעצב ולייצב מדיניות של ממש. התפטרות על-רקע גבעת האולפנה עלולה הייתה להתגלות כטעות. בנוסף, מחויבותו של ראש הממשלה לצאת ולהודיע במיוחד על מחויבותו לעתיד ההתיישבות מראה שגם לשם למעלה, מגיעים הניחוחות של תבשילי הימין. מעבר לכך – יש לזכור שגם לו יש דעות מבית.
השאלה היא מה הלאה, האם אכן תצמח הישועה לבית-אל? האם אכן יוקמו 300 יחידות דיור על חשבון אותם חמישה בתים? האם אכן השמאל יוכה אפיים ארצה באשר לרצונו לעתור? האם סוף-סוף תוסדר ההתיישבות, במיוחד לאור דבריו המיואשים של אובמה ממתווה השלום, ותחילת העידן של השתחררות מהקונספציה של 'פתרון שתי המדינות'? הגיע הזמן להחליט לאן הולכים, להמשך ההתיישבות או לנסיגות של ממש. מקרה האולפנה רק מוכיח כי היעדר חקיקה עלול להוביל למדרון חלקלק של פינוי המוני. אם הבנייה אינה חוקית, כך נראה, אולי מוטב אכן לשנות את החוק. יחסי הרשויות לא נפגעו בסבב הזה, אך יש להגדיר אותם מחדש – על-מנת להפריד את הרשויות בצורה נאותה.
מילה טובה לסיום: בימים בהם בישראל הופכת המילה 'פוליטיקה' למילה נרדפת ל'שקר', כשהמשנה החדש לראש הממשלה מוצג ככיסאולוג, כשהאלטרנטיבה שמחכה בחוץ זועמת על כך שרצונותיה מתגשמים לנגד עיניה, יש לומר מילה טובה לאלו שהבטיחו להצביע בעד חוק ההסדרה והלכו עם האמת שלהם. לא משנה אם הצדק עימם או לא, אך הידיעה כי יבואו עימם חשבון לא שינתה את דעתם בנושא, והם הניפו את ידם בעד החוק ובעיקר הוכיחו כי יש אמת בפוליטיקה: ציפי חוטובלי, אופיר אקוניס, דני דנון, יריב לוין, זאב אלקין.

תאריך:  06/06/2012   |   עודכן:  07/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבטיחים הרים, מפנים גבעות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אנשי מנהיגות יהודית - מושחתים
אהוד פרלסמן  |  7/06/12 16:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית ולדן
מהלכיו של המפקח על הביטוח בעזרתם של פקידיו הצעירים, אולי נועדו להגביר את התחרות בשוק ולהיטיב עם הצרכן הקטן, אולם בפועל נראה כי כל חוזר המשוגר ממשרדו של המפקח, מגדיל את מורכבות התהליכים, את ערפול המונחים ומרחיק את הצרכן הקטן מלהתמודד עם הדבר המפחיד הזה שנקרא "פנסיה"
יוסף דוריאל
בעוד השאהידים הפרימיטיביים מקריבים את חייהם כדי להרוס חיי אחרים, השאהידים הפוליטיים מקריבים את האידיאולוגיות שמאחוריהן הם מסתתרים, כדי להשיג את אותן המטרות
הרצל חקק
פתיחת שבוע הספר היא הזדמנות נפלאה לתת כבוד לסופר דוד גרוסמן על ספרו החדש "נופל מחוץ לזמן". אלה דבריי בטקס הענקת פרס ברנר היוקרתי לדוד גרוסמן מטעם אגודת הסופרים העברים. נאום לפרס ברנר תשע"ב. בדבריי אני מעלה את פנייתו של יצחק למדן ליוסף חיים ברנר ביצירה "מסדה" במלים "חיזקתנו ביגונך
נבון קצב
היעדר פעולה נחושה של הריבון וגילוי חולשה, כניעה ורפיון מצדו מנוצלים ע"י ארגוני השמאל הקיצוני לשימוש לרעה בהליכי משפט, על-מנת לפגוע בהתיישבות היהודית בארץ ישראל באמצעות שימוש בפסיקת בתי המשפט
אליהו קאופמן
על פני השטח קיימת הגזענות הנראית לעין - נגד אותם "פליטים" מדרום סודן ומאריתריאה, אך קיימת גם הגזענות שאותה חשף ח"כ מיכאל בן ארי כשקנה ל"פליטים" הללו כרטיסים ואש"ל לבריכה בצפון ת"א. וישנה גם גזענות ממלכתית חבויה - זו ששלמה להט החל בה וכל שאר יורשיו בראשות עיריית ת"א ממשיכים אותה כמדיניות סתר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il