X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זלזול בשפה וסלחנות כלפי הטעויות השגורות היא חלק מחוסר משמעת ומשפיעה גם על תרבות הדיבור אין מראיינים אצלנו כדי לשאול את המומחה המוזמן ולרדת לסוף דעתו, אלא כדי להתווכח ולהתעמת איתו, ולהראות לצופה או למאזין כמה המראיין חכם, ידען ובידו "להכות את המומחה"
▪  ▪  ▪
הכנסות כספיות [צילום: פלאש 90]
אין מראיינים אצלנו כדי לשאול את המומחה המוזמן ולרדת לסוף דעתו, אלא כדי להתווכח ולהתעמת איתו, ולהראות לצופה או למאזין כמה המראיין חכם, ידען ובידו "להכות את המומחה".

כותרות מושכות עיניים זעקו השבוע לרגל שבוע הספר העברי, כי מצב התגמולים קפוצי היד לחכמינו שכתיבתם אמנותם ימיט "חורבן על הספר העברי ועל השפה העברית". ספר עברי - ניחא, ודאי כי סופרינו, ואף הטובים שבהם, יזדעקו לתבוע את עלבונם מידי המו"לים הנוהגים בהם זילות וניצול, והדברים ידועים. אבל שפה עברית תקנית? ממתי היו הסופרים העבריים לשומרי הלפיד ולתובעי תיקונה של השפה העברית? הרי הכל מכירים את הכותרת השערוריתית שנתנה אחת מסופרותינו המוערכות והמוכשרות לאחד מטובי ספריה: "למאטיס יש את השמש בבטן".
נניח שהסופרת ההיא ורבים אחרים שמשלח ידם בכתיבה, הגם שוודאי לא כולם, אינה יודעת להבחין בין נושא (במקרה זה השמש) והופכת אותו למושא ישיר (את השמש), דבר שבלשון ובתרבות אחרות היה ממיט קלון על כותבתו. אך היכן עורכי הלשון והיכן חבריה אבירי השפה שלא נשמעו מותחים עליה ביקורת בפומבי, והיכן המוציאים לאור שהיום מזדעקים (ובדין) על פגיעה בהכנסותיהם?
נראה כי כמו המורים או הרופאים השובתים מפקידה לפקידה ורוממות החינוך הממלכתי ובריאות הציבור בגרונם, אך לאמיתו של דבר להכנסותיהם הכספיות נתונים מעייניהם (וכך יאה), כך גם אלופי השפה העברית מודאגים לכאורה מגורלה של שפת עמלם, אך הם מזדעקים רק כאשר עלולה להיפגע הכנסתם. זה נכון שהרבים מהם מקוריים ובעלי הגות לא מבוטלים. אך כללי הדקדוק הבסיסיים, אשר להשתלמות בהם זקוקים סופרינו מאוד, הם קבועים, על-אף חופש היצירה המתיר ליוצר, ובפרט למשורר, לסטות פה ושם בעניינים בלתי עקרוניים.
"חבל על הזמן"
מה שחמור עוד יותר הוא שגם באוניברסיטות, וּודאי בבתי הספר בכל הרמות, שלא לדבר בפוליטיקה וביום יום, הכשלים הלשוניים הללו הפכו כה שגורים, עד כי הערות עליהן נחשבות טורדניות ובלתי מובנות. אפילו סופרים-עיתונאים ידועים ומכובדים, ושדרנים מכל הדרגים, וכל שכן שחקנים בתיאטרון ובקולנוע, שמתפארים בידיעת העברית שלהם, לא זו בלבד שאינם מבינים תיקוני טעויות אלו, אלא מתעלמים מהם וחוזרים עליהן תוך שכנוע עצמי שאין כמותם קפדנים וחרדים לתקינות הלשון. מחזאים וכותבי תסכיתים, שחקנים וקריינים כותבים בשגיאות גסות ובגסויות שגויות, או משמיעים אותן בתקשורת וברשות הרבים, והופכים כך את טעויותיהם מודל לחיקוי לציבור. אין הם נותנים את דעתם לתיקון השפה - מי לא שמע על ניקוד מוטעה של ו"ו החיבור בכל משפט או את הבלבול הצורם בין זכר ונקבה במספרים השוטפים והסידוריים? - והטעויות מתמסדות ומנציחות את עצמן. ומי אם לא סופרינו אמורים לשקוד על משמר הלשון, לנפות ממנה את הטעויות שנקלטו לתוכה מתוך עצלות ולהקפיד לנקותה גם מהגסויות שהפכו לשגורות בתקשורת ובספרות.
גם בורות במושגים המסתננים אלינו משפות אחרות מתבססים אצלנו לא מעט בעזרת שדרנים וכותבים. מי אינו מכיר את החזרה עד לעייפה על "משטר האיתולות", כאילו איתולה מתרבה כמו חתולה, ואינם יודעים כי איתוללה היחיד מסתיים במפיק - כמו גובה, שריבויו גבהים ולא גובות. ובכלל, אית אללה משמעותו אות האל, והאל אינו סובל ריבוי, כי הרי אללה יחיד ביקום...
תפקידם של הסופרים ושל שאר הכותבים הוא חסר תחליף, שאין לך אמן מילה זולתם וקביעותיהם הופכות אמת מידה לחיקוי. כבר היום, בכל עמוד בעיתון, אחרי כל העריכות וההגהות והבדיקות, רבות מדי טעויות הדפוס, הדקדוק ואי-ידיעת הלשון, עד כי נוצר הרושם של זלזול מופגן כלפי השפה והציבור הקורא בה. וזה אינו מסתיים כאן, כי כאשר אין משמעת לשונית קפדנית, הדור הצעיר מתרגל לדבר ככל העולה על רוחו וקולט מילים שאינן קיימות בשפה (סבבה, סתלבט) או ביטויים שקשה לרדת לעומק משמעותם ("חבל על הזמן"). לא מזמן הוזמנתי להרצות בפורום פרטי בערב שבת, והגעתי כיאות ביום שישי בערב לאחר כניסת השבת. אך נמצאתי לבדי שם, כי עבור כל האחרים הגעתי בליל שישי, בעוד שעבורי ליל שישי זהו יום חמישי בערב (ויהי ערב ויהי בוקר, וכולי). לך תסביר, כאשר הנזק כבר נעשה, ומאזיני נותרו משוכנעים כי אני הוא התמהוני והטעות היא שלי.
זלזול בשפה וסלחנות כלפי הטעויות השגורות היא חלק מחוסר משמעת ומשפיעה גם על תרבות הדיבור. אין מראיינים אצלנו כדי לשאול את המומחה המוזמן ולרדת לסוף דעתו, אלא כדי להתווכח ולהתעמת איתו, ולהראות לצופה או למאזין כמה המראיין חכם, ידען ובידו "להכות את המומחה". זאת, הגם שהציבור הצרכן מעוניין לדעת דווקא מהי דעתו של האורח המתראיין וכיצד הוא מנמק אותה, ולא את דעותיו של השדרן, שבלאו הכי זולגות עד זרא לתוך החומר שהוא אמור רק להגיש ולערוך. הפיכת סדרי עולם זו מביאה בעקבותיה חוסר סובלנות, וכחנות, זלזול בסדר הציבורי וברשות הרבים, ובמורד המדרון גם אלימות, התפרעות בדרכים עד כדי בוז לחיי אדם והפקרתם. אחריות רבתי נפלה לידיהם של סופרינו, ובימי חגם אלה ראוי להם כי יעמדו במשימתם ובציפיות שתולים בהם.
אין מראיינים אצלנו כדי לשאול את המומחה המוזמן ולרדת לסוף דעתו, אלא כדי להתווכח ולהתעמת איתו, ולהראות לצופה או למאזין כמה המראיין חכם, ידען ובידו "להכות את המומחה".

לאתר מגזין מראה
תאריך:  10/06/2012   |   עודכן:  10/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי "מביא חורבן" על העברית?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בהחלט חסר לנו תרבות דיבור
אכפתית  |  11/06/12 20:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אני, כמי שחותר שבארץ הזו נכבד את הזכויות הלאומיות של שני העמים החיים כאן - העם היהודי והעם הפלשתיני - אינני מקבל גישה, הפורמת לחלוטין את כל חוטי הקשר הלאומי של העם, שאני, בנו, וילדיי, הם בניו
גיל נתן
איך בחסות הדת נעשים פשעים שלא מביישים את המאפיות המפורסמות
ציפורה בראבי
נוסעים לבית הכנסת בשבת; נשים עולות לתורה, מתעטפות בטלית; הקלות בלי סוף במצוות - קצת קרבה ל"יהדות". זה רע?
ריקי פרנקל
האם הרפורמה בבריאות הנפש מטרתה להרחיב את השירות או לצמצמו. מבט על אופי השירות הרפואי הכללי, הניתן לציבור תחת קופות החולים, מעלה את החשש לגבי זמינותו ואיכותו של השירות הנפשי שיינתן תחת אחריותן של אותן קופות חולים
ניצן הורוביץ
אולי המתנחלים צודקים כשהם מאשימים את הממשלה בצביעות, מה אנחנו משחקים פה בחוקיות, פסקי דין, זכויות קניין... הכל אחיזת עיניים, חרטא ברטא    אפשר לחשוב שאם יפנו את חמשת בתי האולפנה ומיגרון, אז כל מאות ההתנחלויות והמאחזים האחרים הם בסדר? ומי הכשיר את כ-ו-ל-ם? בג"צ כמובן
רשימות נוספות
והיה כי לאירן תהיה פצצה גרעינית  /  מנשה שאול
האם אמריקה איסלאמופובית   /  יובל ברנדשטטר
מגירוש להשמדה   /  יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il