X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חקיקת חוק שירות צבאי, אזרחי ולאומי לכל (!) תקטין את הניכור בין חלקי העם השונים ותגביר את הסולידריות למען חברה צודקת וטובה יותר
▪  ▪  ▪
חרדים בלשכת הגיוס. לבוא בהליך הידברות אמיתי [צילום: פלאש 90]

מדינת ישראל ניצבת בפני אתגרים וסיכונים רבים, יתכן ובתקופה הקרובה נידרש כולנו למבחנים קשים ביותר הקשורים לקיומנו בארץ הזו. חוסנה של החברה בישראל נבחן במוכנות כלל מגזריה השונים לשאת בנטל הקיום היום יומי, ובהשקעת משאבים לבניית עתיד משותף טוב יותר לכולנו.
בימים אלה נדונה ביתר שאת סוגיית השירות הצבאי- לאומי והנשיאה בנטל. סוגיה אשר תכריע את עתיד הקואליציה של נתניהו ואולי אף תוביל את כולנו לבחירות חדשות. האמת צריכה להיאמר מיד: לא רק שהחברה בישראל רחוקה מלהיות סולידרית, אלא שהיא מצויה בתהליך של ניכור הולך וגובר בקרב מגזרים רחבים, על-רקע אידיאולוגי, דתי, תרבותי או כלכלי וסוגיה זו מושפעת מתהליך זה.
לא במכת זבנג וגמרנו
חשוב שייאמר בתחילה כי לדעתי כל אזרח ישראלי בהגיעו לגיל 18 חייב להתגייס לשירות צבאי אזרחי או לאומי, ולשאת יחד בנטל.
ראש הממשלה, אריאל שרון, ביקש בעבר להרחיב את חוק טל, כדי לאפשר את קליטתם של עוד מאות בני ישיבות שתורתם אומנותם לשנה במסגרת מסלולים חדשים בצה"ל, בשירות אזרחי ובארגוני חירום והצלה. למרות שהמספרים אינם מספקים, בכל זאת חלק לא קטן מהחרדים החל לשאת בנטל . לצערי ועדת פלסנר לא נתנה מענה אמיתי לשילובן של אוכלוסיות נוספות בישראל בחלוקה בנטל השירות וגורמים שונים משני הצדדים השתמשו בה בכדי להקצין את עמדותיהן למתן פתרון מיידי במקום לקדם פתרון מדורג שייושם באופן יעיל יותר.
כמי שכיהן כיועצו של ראש הממשלה שרון וששימש בין השאר גם כנציגו לדיוני הוועדה המיוחדת לגיוס בחורי ישיבות בוועדת הכנסת, אני טוען כי הפתרון לגיוס בחורי ישיבות ולנשיאה משותפת בנטל חייב לבוא בהליך הדברות אמיתי ולא מתנגח מול מנהיגי המגזר החרדי והערבי, בשאיפה להשגת הסכמה נרחבת ולא מצומצמת, בהליך הדרגתי ולא במכת זבנג וגמרנו! . כך לדעתי ראה את הדברים בשעתו גם ראש הממשלה שרון.
לאמץ את העיקרון של גיוס לכולם
לדעתי, יש לאמץ את העיקרון של גיוס לכולם- גם חרדים, גם ערבים וגם חילונים. בין אם שירות צבאי או לאומי- כולם צריכים לשרת. יש לקבוע כי חוק שירות חובה יחול על כל אזרח בישראל כאשר עומד לנגד עינינו התנאי שמי שמשרת זכאי גם לקבל מהמדינה. כמובן שביישום החוק יש להתחשב בלוח הזמנים, באוכלוסיות מיוחדות וחריגים אשר יימצא הפתרון עבורם בהסכמה יחד עם סנקציות אישיות או מוסדיות למי שישתמט משירות זה. כמו-כן, יש לקבוע מסגרת שירות אזרחי יעילה ומורחבת אשר תכלול את כל האוכלוסיות שאינן משרתות כיום בצה"ל לרבות הערבים, חלק ניכר מהחרדים, וחלק מהאוכלוסיה החילונית.
ניתן יהיה להסכים על מתן פטור של מספר מצומצם ומוסכם של חריגים ביניהם תלמידי ישיבות, ברוח הברית ההיסטורית שבן-גוריון כרת עם החרדים. מעבר לכך, יש להטיל סנקציות על המשתמטים משירות צבאי או אזרחי, לרבות שלילת הטבות מסוימות.
המפתח נמצא אצל הנהגת ש"ס
הפעלת סנקציות קשות בטווח הקצר כנגד החרדים והערבים ללא מתן מענה ופתרון אמיתי ואפקטיבי לבעיית השירות בישראל, תוביל לצערי לסרבנות דתית-רוחנית (חרדים) ולאומית (ערבים) נרחבת ואף לפגיעה קשה בהישגים המעטים של חוק טל – גיוסם של אלפי חרדים שלא היו כלל במסלול שירות זה קודם החוק. זאת ועוד יש לזכור כי צה"ל לא ממש ערוך לקבל בבת אחת כמות נרחבת של מתגייסים חדשים- זה חייב להיעשות בהדרגה ובתיאום עם הצבא.
מאידך, ראשי הציבור החרדי חייבים להיות ערים לביקורת הציבורית הקשה לנושא רגיש זה ולהבין כי אם לא ימצא פתרון מוסכם, חוק טל צפוי לפקוע ב-1 באוגוסט ותלמידי ישיבות שלא יתגייסו ייחשבו למשתמטים מצה"ל, דבר שיגביר את הויכוח והמחלוקות בעם.
לדעתי המפתח נמצא אצל הנהגת ש"ס – שם כבר הבינו כי "דברים צריכים להשתנות, ואנחנו רוצים להגיע לפתרון", גורמים שונים בהנהגת המפלגה אף הביעו את הסכמתם להטלת סנקציות מוסדיות ולקביעת מספר מוסכם של פטורים בשנה, אך הם עדיין ממתינים לתזוזה ממשית בין נתניהו למופז.
צדק ראש הממשלה שהביא את הנושא לדיון סיעת הליכוד הבוקר ואישרר את קידום מסקנות ועדת פלסנר עם תיקונים נדרשים. יש לתת לראש הממשלה את הזמן המעט שנותר בכדי להשלים את המהלך מול המפלגות השונות ולהגיע להסכמה רחבה יותר, כאשר מול עיניו עומדת הכרזתו שהוא: "נחוש להביא לגידול דרמטי באחוז ההשתתפות בנטל של חרדים וערבים כאחד. לא נאפשר עוד מצב שלאלה שאינם משרתים יהיה מעמד זהה לאלה שמשרתים. המשתמט לא יקבל כמו המשרת".
כלוחם ביחידה מובחרת אשר שירת באופן סדיר בשירות מילואים, חורה לי כי נטל השירות הצבאי נופל על אחוז קטן באוכלוסיה וכי נטל שירות המילואים המצוי במצב גרוע יותר נופל על חלק קטן ביותר מכלל המשרתים.
יש למצוא את החלופה הטובה ביותר שתגביר את מעורבותם של החרדים והערבים בשירות הלאומי בטווח הקצר, ובשוק התעסוקה והעבודה בישראל בהמשך.
להתכנס לפתרון אפקטיבי
באשר למשבר הקואליציוני – דווקא בשבוע בו קברנו את ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר ז"ל חשוב להזכיר לכולנו את פעולותיו הרבות למען "אחדות העם" תוך התעלות משיקולים אישיים וזרים. אני קורא למופז אשר היה מעורב בדיוני גיוס בחורי ישיבות וחוק טל בתקופת רה"מ שרון לעשות כל מאמץ להתכנס לפתרון אפקטיבי ולקדם את החלופה שתחבר בין כל חלקי העם תוך שמירה על מסגרת האחדות הקיימת ולא להתמקד בפתרונות מוקצנים המפלגים ומפצלים בינינו.
כולנו צריכים לתרום לחברה בה אנו חיים, וחשוב שחלקים אחרים בחברה ירגישו כך, מדובר בשותפות חברתית שכולנו חלק ממנה. יש לפעול לתיקון ערכי של השיח והחשיבה השלטת במדינת ישראל, למען הגדלת ההזדהות של האזרחים והמגזרים השונים עם הנעשה במדינה, למען הכנסת מעגלים נוספים לשותפות בעשייה, מתוך תקווה לשותפות בהצלחה.

הכותב הוא מנהל המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת בר-אילן ומנכ"ל אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות. שימש כיועץ ראש הממשלה.
תאריך:  09/07/2012   |   עודכן:  12/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפתרון לחלוקה בנטל בפתח: חובה להתפשר
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
הנחת היסוד שלך מוטעית לדעתי
יניב מויאל  |  9/07/12 12:55
2
רוצה להוריד ממני נטל
יניב מויאל  |  9/07/12 13:01
3
רוצה גם שירות לאומי..!!!!!!!!!
חילוני  |  9/07/12 22:21
4
תגובה לכתבה
דורון לסרי   |  10/07/12 10:45
5
צריך תקציב,תקציב,תקציב,מאיפה?? ל"ת
גיוסק  |  10/07/12 10:51
6
שוויון בנטל
לא נביא  |  11/07/12 13:41
 
- השלמת קטע חסר-אות ז'
לא נביא  |  11/07/12 17:37
7
שוויון בנטל-המשך
לא נביא  |  11/07/12 13:50
8
המשך המחאה החברתית
דוד אלחרר   |  11/07/12 22:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מצער, שאנחנו לא קשובים למשנתו של הרב אברהם יצחק קוק בימים של מאבק על הבטחת קיומה של העבודה המאורגנת, נגד הנגע ההולך ומתרחב של עובדי קבלן ונגד מדיניות המפריטה כל דבר שזז בחברה
דרור אֵידָר
"תיק תקשורת", תוכנית האמורה לבקר את המתרחש בכלי התקשורת - היא עצמה דוגמה לכל מה שרע בתקשורת הישראלית    ספירת מלאי של מי שמופיע שם מגלה את עומק העיוות
אלישע פורת
דברים במסיבה להופעת הספר "פרידה מהדרום" עין-החורש, 7 באוקטובר 1949    הנוסח המלא שלא צונזר
אברהם פכטר
חיים רמון מקים מפלגה חדשה ומחייה קבוצת כדורגל ישנה-חדשה. רמון, שפירק את ההסתדרות, את הקריירה הפוליטית שלו (עם הנשיקה והלשון בפנים) והתפרק עם ציפי לבני, מנסה את מזלו פעם נוספת. החלום של מפלגת מרכז, חזקה, אפקטיבית, כובשת קהל ומהווה אלטרנטיבה שלטונית, הוא חלום "רטוב" ישן-חדש של פוליטיקאים מתוסכלים
מיקי גולדווסר
איך אני שמחה שהייתי שם. איזו עצרת מדהימה! מכובדת! ואיזה קהל! איזה עם יש לנו! מנוער ועד הוריהם והורי הוריהם - אלה שהקריבו כל כך הרבה למען המדינה    אלה שבנו אותה עם חלום למדינה ערכית וטובה    מדינה שתקבץ אליה את יהדות התפוצות ותבנה את דפוס הישראלי החדש, ההומוגני    מדינה שתאציל מטובה על כל היושבים בה - חילונים ודתיים, ערבים, דרוזים, בדווים, צ'רקסים, כולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il