X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפני שבע שנים (ביולי 2005) הלך לעולמו אחינו הבכור, אלי חקק ז"ל, שהיה בעל תסמונת דאון. בשעות שלאחר מותו כתבתי את ההספד עליו, ונשאתי אותו בבית ההלוויות בהר המנוחות בירושלים. ההספד הופיע אחר כך במסגרות שונות והפך למסמך חברתי במוסדות חינוך רבים. כעילוי נשמה לאלי ז"ל אני מעלה שוב לזכרו את ההספד, כקריאת תיגר על יחס החברה לחלשים ולאנשים המוגבלים ובעלי הצרכים המיוחדים
▪  ▪  ▪
אלי חקק ז''ל
אלי בשורה העליונה בין הוריו מתחת הרצל, בלפור ויהודה, 1950

תתגדל ותתקדש
הרצל חקק
במשך שנים ראינו איך החברה מתקשה לקבל ילדים פגועים, ילדים שונים ואחרים. היינו צריכים להגן על אליאס בכל מקום. לפני שבע שנים נפטר אליאס ונשאתי על קברו את השיר הבא, תפילת הספד ועילוי נשמה לאח היקר, אליאס חקק זכרונו לברכה
לרשימה המלאה

איך הפך אחי אלי תסמונת דאון לאפיקומן בהגדה
בלפור חקק
אחי ז"ל, שלקה בתסמונת דאון, ביקש להיות מפורסם כאחיו * משאלתו התגשמה ושיר על אודותיו נכנס להגדה של עמותת "מעגלי צדק"
לרשימה המלאה

בני משפחה וחברים,
שעת פְּרידה מאדם, שעת פרידה מאחינו האהוב אלי - היא שעה קשה לכולנו. ואנו מחויבים להעלות דברים לזכרו של ההולך מעימנו. לכאורה יאמרו האנשים: מה יש להגיד על ההולך מעימנו? לכאורה הָלך מעימנו אדם פְּחוּת עֵרך. תִסמונת דאון. מה יש לאמר על אדם תסמונת דאון?
לא היה לנו כאחים קל לגדול עם אָח תסמונת דאון. אִם נשלחו ילדי תסמונת דאון לָעולם כדי לבחון את המין האנושי, אנו יכולים לאמר לכֶם שהמין האנושי נִכשל. בכל מקום שאֵלי הלך, אנשים בָּזו לו וצִיערו אותו. זה היה קשה להיווכח עַד כמה הרוע האנושי אין לו תִכלה. בסֵפר בְּראשית כָּתוב משפט מדהים: "ויַרא ה' כי רַבּה רעת הָאָדם", ומה התגובה של אלוהים לָרוע האנושי? "וַיִתעצב אֶל לִבּוֹ"(בראשית ו, 6).
התגובה של האלוהים היא מצַמררת: ויתעצב אל לבו. למה האל צריך להתעצֵב? הוא יכול היה לברוא עוֹלם מושלם, ולא הייתה אז סיבה לעֶצֶב. אבל הוא העניק לאדם את הבחִירה החופשית, והאדם- כָּשַל ! בכל פעם שבני אדם פוגשים אנשים שונים מהם, חריגים ומוגבלים, תמיד יש כאלה שבָּזים להם ומתאכזרים להם. כשאתה נתקל בכך, קשה לך לראות עד כמה רַבה רעת האדם. כמה סֵבל ומרורים סָפג האיש ההולֵך היום לעולמו. שְעת המוות שלו היא שְעת חֶשבון נפש לכולנו.
מַלאכים שנָפלו
אֵלי נולד כבן בכור, ולא קל לזוג הורים לספוג מַכּה כזאת. אביהָ של אמא שלנו, סבא יצחק, קיבל את אלי כנכד ראשון שלו וראה בלידתו זכוּת. הוא קרא לבתו סעידה ואמר לה: "בתי, יש לך זכות מיוחדת שנולד לך ילד כזה. כל הילדים האלה הם מַלאכים שנָפלו ובאו לעולם לעשות תִיקון. ועַד שיַשלים את התִיקון שלו, אַת צריכה לנהוג בו ביראת קודש". וכך אמא שלנו נהגה. היא גידלה את אלי כמו שמגדלים מלאך בבית. במשך השנים ראיתי התבטאויות של מקובלים שונים שֶכּתבו שילדֵי תסמונת דאון בכל העולם יש להם מראה דומה והם כולם מלאכים שבאו לעולם לעשׂות תיקון.
מעניין, שבאחד האירועים שֶקרו לפני תשע שנים, אמר אֵלי משפט מסוים שכמו אִימת את דבריו של סבא. זה היה בקיץ 1996, תשנ"ו. אמא ניסתה לטפל בו והוא היה מר נפש והתנגד, ואז היא כעסה עליו ואמרה לו בערבית "מנֵן אַללא גַ'בָּאק?"(מאיפה אלוהים שלח אותך?) והִשלימה את דבריה בעברית: מאיפה שלחו אותך אליי, מאיפה באת ? אלי שתק ולא הגיב. ואז אני שאלתי אותו: אֵלי, אמא שואלת איפה היית לפני שבאתָ אליה. הוא הסתכל בשנינו ואמר משפט מדהים: "הייתי תחת השטיחַ של אלוהים". שום משורר לא יכול להמציא משפט כזה. שאלתי אותו שוב: ומי היה לידך שם? והוא ענה: המשיח.
כתבתי אז בעקבות האירוע הזה את השיר "מלאך בירושלים".
מלאך בירושלים
לְאָחִי הַבְּכור קורְאִים בָּרְחוב:
מְפַגֵּר.
קורְאִים לו גַּם: מונְגְלואִיד.
וְהוּא שְמו אֵלִי.
אֲנִי יָכול לְהָעִיד.
הָיִיתִי עֵד לְיָדֶיהָ שֶל אּמִּי
שֶמָּשְחוּ תְּרוּפָה עַל עורו
וְנַפְשו הָיְתָה לו מָרָה מִן הַדְּרָכִים
וְהִיא מִתְפּורֶרֶת מִכַּעֲסו
וְהִיא מִתְפּורֶרֶת לוּחַ זְכוּכִית.
וְאַחַר כָּךְ בְּעודו שותֶה
כְּאֵבָיו נִסְתָּרִים
שָאֲלָה אותו אִמָּא לִבָּהּ דַוָּי
בְּרֶגַע שֶל שֵבֶר מְרורִים:
לָמָּה הִגַּעְתָּ אֵלַי?
אֵיפה הָיִיתָ
לִפְנֵי שֶבָּאתָּ אֵלַי?
מִתְפּורֶרֶת מִכְּאֵבָהּ שֵבֶר זְכוּכִית.
וְהוּא עונֶה לָהּ בְּתַמְצִית החָכְמָה
הַמַּלְאָכִית
דְּבָרִים מֻפְלָאִים:
הָיִיתִי תַּחַת הַשָּטִיחַ
של אֱלהִים.
(מתוך: זריחה בין הזמנים, עמוד 60)
לאלי הייתה אהבה מיוחדת למשפחה. הוא אהב את המפגשים המשפחתיים והעניק חום ואהבה לאחיו ואחיותיו ואחייניו. אני זוכר שכאשר גרנו במבשֶׂרת ליד אמא שמונה עשרה שנה באותה כניסה באותו בניין, היינו יוצאים לא פעם לבילוי או יוצאים העירה. אֵלי היה עומד בחלון שלו בחזית הבניין מסתכל עלינו ומסמן לנו בידו שראה אותנו. הוא היה נשאר בחרדה ובדאגה ליד החלון עד שוּבנו. כשהיינו שָבים, הוא היה מסתכל ומסַמן לנו ביד שראה אותנו ופונה לאחור לחדרו.
כתבתי אז את השיר "אחי הבכור":
אָחִי הַבְּכוֹר הוּא סוֹד שחוֹר:
הוּא מונְגְלוֹאִיד נֶחְבָּא מֵעֵבֵר לַחַלּוֹן
מִתְבּוֹנֵן בַּמְּנוֹרוֹת הַשְּלֵמוֹת שֶל הַאֲנָשִים.
וְלוֹ נָתַן אֱלוֹהָיו מְנוֹרַת חֶסְרוֹנוֹת
לִרְאוֹת בָּהּ אֶת יִסוּרָיו יָמִים עַל יָמִים
לִרְאוֹת בָּהּ מֵחַלּוֹנוֹ הַשָּבוּר
אֶת שִׂמְחַת הָאֲנָשִים השלֵמִים.
(מתוך: אגדת הדבש המר, עמוד 41)
סבל וייסורים
אלי תמיד אָהב לסַדר הכּל אחרת. בכל פעם שבא לַבית התחיל להזיז חפצים מכאן לשם ומשם לכאן. פעם אמא חיפשה חפץ כלשהו, והוא לא זכר היכן הניח אותו. הוא ראה שהיא כועסת ורצה לפייס אותה. הוא ניגש אליה במבט תמים ואמר לה: אמא, מה אני אשם שאלוהים ברא אותי ככה?
בחודשיים האחרונים ידע אֵלי סבל וייסורים, ואין לדעת למה היה צריך להשלים את תיקונו בסבל כזה. אנו ניסינו להנעים לו את שנותיו עלי אדמות. בכל השנה היה מחכה ליום ההולדת שלו. וכשהייתה מסתיימת, מיד היה מדַבר על יום ההולדת הבא שלו. יכולתָ לשבת לידו, והוא היה אומר: בחנוכה יום הולדת שלי. והיינו אומרים לו: אלי, זה עוד הרבה זמן, והוא היה עונה בתמימות: אז מה, אז מה. והוא חיכה ליום הזה כיום גדול שבו כולם מברכים אותו ונותנים לו מתנות. עד לפני חמש שנים נהגו כל הקרובים והדודים מתל אביב להגיע במיוחד ליום ההולדת שלו.
בחמש השנים האחרונות, עקב סכסוך טריוויאלי במשפחה, הנוהג פסק. איש מהקרובים לא הגיע בחמש השנים האחרונות לחגיגת יום ההולדת של האיש האומלל, שכּה חיכה לדודים שלו. בכל יום הולדת ישב מר נפש ולא הבין למה קרובי משפחתו מחרימים אותו. הוא היה לוחש "למה הם שונאים אותי". היום במותו של אלי אינני יודע מה לומר על כך. אני רק בשר ודם, ואני יודע שנגרם לו צער בשנותיו האחרונות.
בבית החולים שָכב עִם ידיים קשוּרוֹת לצדדים, כיוון שהיה מחובר לאינפוזיה ולמכשירי הַנשמה. הוא לא יכול היה לסבול את המכשירים וניסה להוציאם מעליו. הרופאים נאלצו לקשור אותו. ראינו אותו חסַר ישע. הוא התבונן בכולנו כשאנו מסתובבים לידו חופשיים. והוא שכב שם חף מכל עוון, צדיק תמים בדורותיו, לא מבין למה קושרים אותו, למה דוקרים אותו כל הזמן. וכל הזמן היה לוחש: אני רוצה הביתה, אני רוצה הביתה. היינו סביבו כולנו כל הזמן: הרצל ויהודה ורינה ואילנה.
אני זוכר שאחותִי רינה אמרה לי: תראה אותו, שוכֵב כמו חיה קשורה.
לאחר מותו בשבת, הרגשתי צורך לכתוב את השיר על מותו. וזכרתי את הדימוי הזה: כמו חיה קשורה.
כתבתי את השיר "קרבן אדם".
קָרְבָּן אָדָם
הוּא שָׁכַב כְּמוֹ קָרְבָּן אָדָם
עָקוּד עַל מִזְבֵּחַ מִסְפָּר אַרְבַּע
בַּחֲדַר טִפּוּל נִמְרָץ.
אֲנִי לֹא הָאַיִל, לָחַשׁ נֶאֱנַח
אֲנִי לֹא הָאַיִל
אֲנִי המַּלְאַךְ.
הוּא שָׁכַב כְּמוֹ קָרְבָּן בּוֹעֵר
וְנִפְנֵף בְּאֶצְבְּעותָיו הַקְּשׁוּרוֹת:
תְּנוּ לִי לָעוּף
תְּנוּ לִי לָעוּף
אֲנִי מַלְאַךְ עִם כְּנָפַיִם
נִסְתָּרות.
וְהֵם
שֶׁהִבִּיטוּ בּוֹ בְּתוֹךְ סְבַךְ
חוּטֵי אִינְפוּזְיָה, חַמְצָן
וָחֲבָלִים לַיָּדַיִם
שָׁלְחוּ יָדָם לְהַתִּיר אוֹתוֹ
מִכָּל הַחוּטִים וְהַצִּנּוֹרוֹת
רַק לְאַחַר שֶׁנּוֹכְחוּ לָדַעַת
שֶׁהוּא כָּבוּי וְדוֹמֵם
וּכְנָפָיו -
שְׁבוּרוֹת.
אלי אהובנו אנו נפרדים ממך היום. אמא שלך גידלה אותך כמו אישה גיבורה. והיא יכולה להיות גאה שהיא קיבלה פיקדון שלם והיא מחזירה אותו שלם. התיקון נשלם. אנו יודעים אהובנו לאן אתה הולך מכאן. אנו יודעים שאתה לא תשכּון עפר, כי נשמתךָ נחצבה ממָקור עליון. הרי גיליתָ לנו את סודךְ בעודךְ חי עימנו עלי אדמות. אתָה שב היום אל המקום שממנו באתָ. אתה שב לשכון תחת השטיח של אלוהים. ושם, אֵלי אהובנו, שם כשתהיה מתחת לשטיחַ, מתחת לכיסא הכָּבוד, תלַמד זכות על כולנו, על כל אלה שאהבו אותךָ.
אנחנו לא נשכח אותךָ.

(ההספד נישא על-ידי בלפור חקק בבית ההלוויות הספרדי הר תמיר, גבעת שאול ירושלים, יולי 2005)
תאריך:  09/07/2012   |   עודכן:  12/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחת השטיח של אלוהים
תגובות  [ 27 ] מוצגות  [ 27 ]  כתוב תגובה 
1
מסמך חברתי מרגש ומרטיט
איתן קלינסקי  |  9/07/12 13:50
2
תחת השטיח של אלהים
ריקי להב  |  9/07/12 15:31
3
תחת השטיח של אלוהים
אדלינה קליין  |  9/07/12 16:50
4
תחת השטיח של אלוהים
יפה לורנצי  |  9/07/12 17:06
5
מרגש כל פעם מחדש
יהושע רוזנברג  |  9/07/12 17:29
6
מרגש
ברבי דוד  |  9/07/12 18:54
7
אולי הוא מעל השטיח של אלוהים
בלפור חקק  |  9/07/12 22:08
8
על השטיח של אלוהים
חיה בנצל  |  9/07/12 22:56
9
אחיך ז"ל
מורד עזרא   |  10/07/12 10:20
10
מרגש מאוד.מיועד לכולנו
חנה בר  |  10/07/12 12:25
11
אלי בן דודי
מיכל משיח  |  11/07/12 00:19
12
תגובת רב בבית החולים
בלפור חקק  |  11/07/12 10:08
13
האוטיסטים הם נשמות גבוהות
שינשין  |  11/07/12 12:05
 
- אלי לא היה אוטיסט
בלפור חקק  |  11/07/12 15:21
14
תגובה לבלפור
דינה לוין  |  11/07/12 13:10
15
ערכים
שושנה ויג  |  11/07/12 13:37
16
מתוך תבואת השיגעון
שושנה ויג  |  11/07/12 13:47
17
הנביא המוכיח בשער
איציק ברוך  |  12/07/12 12:20
18
ראוי להפצה לכולם
יעל ברנהולץ  |  12/07/12 18:44
19
התיקון של אלי
hayag3  |  9/06/13 17:47
 
- תודה
בלפור חקק  |  12/08/16 22:59
20
תודה לך על מילותיו המרגשות
דקלה ח  |  13/08/15 15:40
21
אור יקרות
צדוק עלון  |  13/08/15 22:55
22
"תחת השטיח של אלוהים"
אהרון הופמן  |  21/08/15 10:27
23
תחת השטיח האדום
אוולין כץ  |  13/07/16 13:52
24
השטיח המעיף
ישראל ליטמן  |  9/07/20 11:39
25
תגובה לסיפור של בלפור על אחיו
רחל ארזני  |  13/10/23 13:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
מאזרח שאינו משרת את מדינתו יש לשלול את זכות הבחירה, זוהי זכות מוסרית מאין כמותה
יוסף שטח
לא כל דבר צריך ללמוד מארה"ב, אבל בנושא גביית המס יש בהחלט מה ללמוד ולעשות כבארה"ב כדי לגבות מס אמת על-פי החוק    הדבר חל על כל מערכות האכיפה    תוספת כוח אדם וניצול המחשוב יביאו למימוש הפוטנציאל של גביית המס ולהקטנת גודל ההון השחור והשפעתו השלילית על המשק והחברה
נרי אבנרי
יוסי שריד חושב שלאיציק שמולי אסור לקחת תרומה כדי לבנות משהו למען הסטודנטים בלוד, אבל לו, לשריד, לא הייתה שום בעיה לקבל חורבן, ממי שהוא עצמו הגדיר כ"ראש משפחת פשע". הלכתי לארכיון...
ד"ר איתן לסרי
חקיקת חוק שירות צבאי, אזרחי ולאומי לכל (!) תקטין את הניכור בין חלקי העם השונים ותגביר את הסולידריות למען חברה צודקת וטובה יותר
איתן קלינסקי
מצער, שאנחנו לא קשובים למשנתו של הרב אברהם יצחק קוק בימים של מאבק על הבטחת קיומה של העבודה המאורגנת, נגד הנגע ההולך ומתרחב של עובדי קבלן ונגד מדיניות המפריטה כל דבר שזז בחברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il