X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיום תקופת מנהיגותו של משה מאפשר להביט אל מאפייניה: הרגישות המוסרית של משה, תחושת הערבות והשייכות הן העומדות בבסיס תפישתו המנהיגותית
▪  ▪  ▪
עגנון. החכמים מושכים ידיהם
צמיחת היחס השלילי כלפי המנהיגות
ישנם כאלה שאפילו מזלזלים במנהיגות ושוב לא רואים בה ייעוד ושליחות. הללו יכולים להיות אנשים רציניים, אולם מכיוון שהם מסתגרים במגדל השן של עצמם, רחוק מהלבטים ומהשאלות העקרוניות, הרי שאין הם רלוונטיים במציאות. הם אולי אנשי רוח, אבל בשתיקתם ובזלזולם הם מפקירים את שדה המנהיגות בידי מי שאינו ראוי לכך. כך בדיוק צומח יחס שלילי למנהיגות ולמקומה בחיי האומה

פרשת השבוע מפגישה אותנו עם חילופי מנהיגות בין משה ויהושע. בסופה של תקופה ארוכה שבה משה מוביל את העם, מתבשר משה על פרידתו הצפויה ובמקביל מתבקש למנות מנהיג חדש תחתיו. בעוד הבחירה ביהושע בן נון כמנהיג שיחליף את משה מגיעה ישירות מפיו של הקב"ה, הרי שמאז ועד עצם היום הזה, החיים הציבוריים מטולטלים בכל פעם שאנו נדרשים לבחור לעצמנו מנהיג. התהיות הן רבות: מיהו המנהיג הראוי? מהי דמותו? מה הן התכונות הנדרשות ממנו?
הפולמוס הציבורי סביב אופיים של מנהיגים מתאפיין בעיקר בדעות הקיצוניות שמתלוות לכל דיון שכזה. אולם מעבר לכך, קיימת בנושא זה תופעה מדאיגה במסגרתה נוהגים אנשי מעלה, הראויים מעצם שיעור קומתם למנהיגות ציבורית ולשררה, לברוח מהמנהיגות. כך קורה פעם אחר פעם, שהזירה נותרת בידי הפחות ראויים לכך. ביטוי חריף לכך מצוי בכתבי ש"י עגנון, שאמר: "החכמים מושכים ידיהם מהנהגת העולם מפני שהם יודעים שיש חכמים מהם ורוצים שיתנהג העולם על-ידי חכמים גמורים. בתוך כך קופצים הטיפשים והרעים ובאים ונוטלים את העולם לידיהם ומנהגים את העולם כפי זדונם וכפי טיפשותם... וכל דבר שנתנו עיניהם בו - הרי הם מחזיקים אותו ואינם מניחים ממנו, שאם יניחו ידיהם ממנו אין להם מה יעשו בעולם. לפיכך כל ימיהם תחבולות ובלבד שיחזיקו העולם בידיהם".
בערך באותה תקופה בה כתב עגנון דברים אלו, כתב מאיר יערי, ממנהיגי השומר הצעיר, דברים הפוכים, המרוממים את מקומו וייעודו של המנהיג: "מנהיג. לב צעיר מזדעזע לשמע המילה הזאת. אולם עוד יותר ירעד בהרגישו את מהותה, בעומדו תחת השפעת הקסם היוצא מהאיש המנהיג, המתווה דרך, הממלא את רחשי הלב הקולקטיבי, המביע את זעזועי הנפש הקיבוצית. ...מנהיג - משען בצרה, מעוז בשעת דכדוך נפש... האיש שהיה לגואל... שקשרתם אותו אליכם בעבותות הערצה".
שתי גישות הפוכות
שתי גישות הפוכות אלה באות לידי ביטוי גם ביחס למנהיגות. יש הבוחנים את המנהיגות ואת ערכה האידילי אך ורק דרך השאיפה למנהיגות שלמה וראויה. ישנם כאלה שאפילו מזלזלים במנהיגות ושוב לא רואים בה ייעוד ושליחות. הללו יכולים להיות אנשים רציניים, אולם מכיוון שהם מסתגרים במגדל השן של עצמם, רחוק מהלבטים ומהשאלות העקרוניות, הרי שאין הם רלוונטיים במציאות. הם אולי אנשי רוח, אבל בשתיקתם ובזלזולם הם מפקירים את שדה המנהיגות בידי מי שאינו ראוי לכך. כך בדיוק צומח יחס שלילי למנהיגות ולמקומה בחיי האומה.
משה מייצג דמות אחרת, אידילית, של מנהיג שלמרות שצמח וגדל בארמון המלוכה, יוצא אל אחיו ורואה בסבלותם. הרגישות המוסרית של משה, תחושת הערבות והשייכות הן העומדות בבסיס תפישתו המנהיגותית. ערבות זו הובילה את משה לתחושות הזדהות עמוקה כל כך עם אחיו הסובלים, עד שהמדרש מתאר את משה הרואה בסבל אחיו ובוכה ואומר: "חבל לי עליכם מי יתן מותי עליכם [במקומכם], שאין לך מלאכה קשה ממלאכת הטיט, והיה נותן כתפיו ומסייע לכל אחד ואחד מהן".
המנגינה והבסיס
עקרונות אלה עמדו גם בבסיס החיפוש למנהיג החדש שיחליף את משה. משה עצמו מבקש מהקב"ה: "יפקוד ה' אלקי הרוחות לכל בשר איש על העדה. אשר ייצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם, ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה". משה מבקש מה' מנהיג היוצא אל העם, מנהיג שאוהב את העם. מנהיג שחש כלפי העם אחריות הדומה לאחריותו של רועה הצאן. דימוי המנהיג לרועה אינו סתמי. יכולתו של הרועה להוביל את הצאן בעזרת חליל, בעזרת מנגינה מושכת-לב, היא יסוד המנהיגות היהודית.
מנהיגות עם מנגינה היא הבסיס, אך מעליהם ישנם החזון, האופק, העתיד והייעוד. כאשר הצטווה משה לצאת אל העם, הוא שאל: "הנה אנכי בא אל בני ישראל ואמרתי להם אלהי אבותיכם שלחני אליכם". אולם, הם ישאלו: "ואמרו לי מה שמו, מה אומר אליהם?" תשובת ה' מפעימה: "כה תאמר לבני ישראל, אהיה שלחני אליכם". מתוך מכלול השמות נבחר השם "אהיה". ה' מצווה את משה להבהיר לעם ששליחותו היא מכוח "אהיה", מכוח העתיד, החלום, החזון. שלא כדרכם של מנהיגי ההווה, המיטיבים עם הכאן והעכשיו, מצטווה משה להבהיר לעם שמנהיגות באה מכוחו של החלום השלם שבוא יבוא, "אהיה שלחני אליכם". בכך נבנית דמותו של מנהיג: רגיש להווה ומציב יעד וחזון לעתיד. אלה המנהיגים אליהם אנו מייחלים.

המאמר מוגש באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנכ"ל תנועת "הכל חינוך", ראש הישיבה התיכונית אמי"ת פ"ת ומרבני צהר.
תאריך:  10/07/2012   |   עודכן:  11/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יראון פסטינגר
מוטב לה למדינת ישראל, אם חפצת חיים היא, להקים בדחיפות גוף ציבורי שיפקח על הפרקליטות, כמו כל גוף אחר במדינת ישראל, ולאמץ את המודל האירופאי החוקתי לפיו חקירות פליליות נגד ראש ממשלה
מנחם רהט
מסמך מטריד מסתובב באחרונה בקרב מרצים באקדמיה ומתריע מפני הידרדרות האקדמיה לפוליטיזציה תוך כיפוף כלי מחקר אקדמיים מקובלים    עדות ממקור ראשון - פרופ' זיוה שמיר מאוניברסיטת ת"א: "פוליטיזציה, שטיפת מוח ואינדוקטרינציה חסרות בקרה ורסן"
איתמר לוין
פסק הדין בפרשות ראשונטורס וטלנסקי בנוי במידה רבה על קביעות משפטיות, אותן ראוי להעמיד לבחינתו של בית המשפט העליון    בינתיים כבר החל קמפיין שמטרתו להרתיע את משה לדור מלהגיש ערעור    כדאי לשים לב לקביעות העובדתיות, לפני שממהרים להשחיר את הפרקליטות ולהחזיר את אולמרט לחיים הציבוריים    וגם: השלכה אפשרית על משפט הולילנד
אליקים העצני
מה זאת אוטונומיה, לא קשה להסביר היום: די להסתכל במה שיש ליישות הפלשתינית ברמאללה, ובשפע רב! יש להם פרלמנט, ומה שהם קוראים ממשלה, שרים ונשיא, יש להם המנון ודגל, שלטון מלא בתחומים כמו חקלאות, מסחר, תעשיה, בריאות, חינוך, משפטים ושמירה על הסדר הציבורי, לרבות משטרה חמושה בנשק אוטומטי ויחידות מעין-צבאיות. ויש להם נציגויות-חוץ ביותר ארצות משיש למדינת ישראל, ועדיין לא מיצינו את הרשימה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - אדירה, תיבת פנדורה, יחסר לי, שיטפון ומלפפון סגול
רשימות נוספות
בין בלעם למיידוף  /  הרב רפי פוירשטיין
נחש ממית או מחיה?  /  הרב יובל שרלו
מבחן הבחירה החופשית  /  הרב אלישע אבינר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il