X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקורא בעיון את נימוקי הכרעת הדין במשפט אולמרט לא יתקשה לגלות כי בשתי הפרשות המרכזיות הזיכוי לא נבע מהיעדר אשמה, אלא רק "מן הספק"
▪  ▪  ▪
אולמרט. הגשת כתב האישום נגדו לא הייתה מופרכת מעיקרה [צילום: AP]
דברים שהיה ראוי שלא ייאמרו
הפרקליטות, כמו כל גוף אחר, אינה חפה מטעויות. כמו בפרשת קצב, גם כאן נאמרו מפי אנשיה דברים שראוי היה כי לא ייאמרו בטרם עת. אנשיה חייבים לעשות בדק-בית יסודי, במיוחד לנוכח הערות שונות שזרועות בהכרעת הדין ומלמדות כי יותר מפעם אחת נעשו שגיאות בניתוח הראיות ובמסקנות שהוסקו מהן

אולמרט זוכה מרוב האישומים נגדו
איתמר לוין
אולמרט זוכה מחמת הספק בפרשת ראשונטורס, בפרשת טלנסקי ובפרשת מבקר המדינה. הוא הורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. זקן זוכתה בפרשת טלנסקי ובפרשת האזנות הסתר, והורשעה בשתי עבירות של קבלת דבר במירמה ומירמה והפרת אמונים בפרשת ראשונטורס
לרשימה המלאה

מסע היח"צנות הגאוני שליווה את הכרעת הדין, יצר רושם שהפרקליטות היא הנאשמת ואהוד אולמרט הוא התובע. המציאות שונה בתכלית.
לאהוד אולמרט היו אתמול (ג', 10.7.12) הרבה סיבות לשמוח. אבל סיבה למסיבה – ממש אין לו. זיכוי הוא זיכוי. לעומת האלטרנטיבה, זיכויו משלושה אישומים מתוך ארבעה בהחלט מהווה נימוק טוב לשחרור אנחת רווחה ומצהלות שמחה, ולו לרגע.
עם זאת, הקורא בעיון את נימוקי הכרעת הדין, ואינו מסתפק בשלל הקלישאות שנתלו בה באמצעי התקשורת במהלך יום האתמול, לא יתקשה לגלות כי בשתי הפרשיות המרכזיות הזיכוי לא נבע מהיעדר אשמה אלא רק "מן הספק". התביעה כשלה במשימתה להוכיח את האשמה "מעל לכל ספק סביר", רמת ההוכחה המיוחדת הנדרשת במשפט פלילי.
עבירת הפרת האמונים
הקורא בעיון את הכרעת הדין יגלה עוד שגם בית המשפט שזיכה, פה-אחד, את אולמרט בפרשת ראשונטורס, מצא לנכון להעיר, בלשונו הדיפלומטית, כי גרסת אולמרט ולפיה "לא היה מודע" לגביית הכספים העודפים ושימוש שנעשה בהם, אגב רישומי המרמה שבהם הורשעה אשת-סודו שולה זקן, "אינה חפה מקשיים".
הדברים נכונים שבעתיים לגבי הרשעתו של אולמרט באישום הרביעי, בעבירה של הפרת אמונים. כל הרשעה היא קשה וכואבת, והפעם הראשונה בישראל שבה מורשע ראש ממשלה לשעבר בפלילים, בוודאי אינה מקור לגאווה, לא לנאשם ולא לציבור.
בניגוד לדימוי ה"קל" שמנסים להדביק לה, מדובר בעבירה שהעונש המרבי עליה הוא עד שלוש שנות מאסר. נקל לשער שבנסיבות העניין העונש שייגזר על אולמרט יהיה רחוק מאוד מרף זה, ולו בשל התפטרותו מראשות הממשלה ועינוי הדין שעבר בשנים האחרונות. אך מכאן ועד הקלת ראש בהרשעה זו הדרך רחוקה.
גם הממצאים העובדתיים (ולא המסקנות המשפטיות שביקשה הפרקליטות להסיק מהם) שהוכחו בדבר העברת אלפי דולרים, לעתים כמזומנים בתוך מעטפות מזומנים, לשר בישראל, אינם נורמה שראוי להתגאות בה. בוודאי לא כאשר מדובר לא רק במישור הפלילי, אלא במישור הציבורי, שבו לא די בהיות אדם זכאי מחמת הספק אלא ראוי להציב רף גבוה הרבה יותר של נקיון-כפיים וברות-לבב.
בדק-בית בפרקליטות
הפרקליטות, כמו כל גוף אחר, אינה חפה מטעויות. כמו בפרשת קצב, גם כאן נאמרו מפי אנשיה דברים שראוי היה כי לא ייאמרו בטרם עת. אנשיה חייבים לעשות בדק-בית יסודי, במיוחד לנוכח הערות שונות שזרועות בהכרעת הדין ומלמדות כי יותר מפעם אחת נעשו שגיאות בניתוח הראיות ובמסקנות שהוסקו מהן.
אכן, בדיקה זו צריכה להיעשות דרך קבע, לטובת הפרקליטות עצמה, ולחיזוק אמון הציבור בה, ולא תחת צלה המאיים של גיליוטינה תקשורתית בצל משפט מתוקשר.
אין לנו פרקליטות אחרת והיא אינה קבלן הרשעות. אילו הכרעתה - לשבט או לחסד, בעד הגשת כתב אישום או נגדה - הייתה חורצת גורלות, לא היה עוד צורך בבתי משפט.
המבחן שהפרקליטות צריכה לשקול בשעת מעשה הוא קיומו של "סיכוי סביר להרשעה", סביר ולא מוחלט.
אין מכירים פנים במשפט
הרשעת אולמרט, גם אם בפריט אישום אחד מתוך ארבעה, וזיכויו בשני אישומים רק "מחמת הספק", כמו גם הרשעת שולה זקן בשתי עבירות של קבלת דבר במרמה ובעבירה של מרמה והפרת אמונים, מלמדת כי הגשת כתב האישום לא הייתה מופרכת מעיקרה.
בית המשפט, שכאמור ביסס חלק מהזיכויים רק "מחמת הספק", גם לא טען בהכרעת דינו - כפי שנעשה במקרים אחרים - שהפרקליטות שגתה בעצם הגשת כתב האישום.
מעבר למעורבים הישירים, להכרעת הדין על תוצאותיה, השמחות והכואבות כאחד, חשיבות עצומה לביסוסו של שלטון החוק ולביצור אמון הציבור ברשות השופטת. הכרעת הדין המפורטת, המעמיקה והשקולה מלמדת פעם נוספת כי בישראל אין מכירים פנים במשפט, כי לא ניכר בה שוע לפני דל, וכי בית המשפט פוסק ומכריע, מזכה ומרשיע, כראוי וכנכון, לפי דיני הראיות ולא לאורם של דיני הכיכרות ומצהלותיהם.

הכותב הוא דקאן מכללת שערי משפט.
תאריך:  11/07/2012   |   עודכן:  11/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין סיבה למסיבה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
שופטי סדום קציני העמורה
כהן איריס  |  11/07/12 13:10
2
כדאי לפרקליטות להפנים:לא רק
שופטיםיש בי-ם אלא  |  11/07/12 13:27
3
אמור מי ידידך ואדע מי אתה
חבר של טלנסקי  |  11/07/12 14:02
4
אתה שוכח ד"ר אביעד שאתה חי
בישראל, אשם עד שה  |  11/07/12 14:12
5
אדם מוסרי עם מינימום יושרה היה
קורןנאוה טבריה  |  11/07/12 14:44
6
לקבל את הבליך כהתנצלות ?
עם עמוראים  |  11/07/12 16:53
7
אהוד הצדיק
מייק פלג  |  11/07/12 17:19
8
המסיבה המאורגנת מעידה על מצבם
קורןנאוה טבריה  |  12/07/12 06:19
9
הכתבה מנוסחת הייטב ! אהבתי...
ofermargolin  |  12/07/12 08:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית גרינגר
ישראל היא מדינה צעירה ובזמן הקצר שהיא קיימת היא השיגה הרבה יותר מאשר מדינות שנמצאות על פני כדור הארץ זמן רב יותר. אבל ישראל נמצאת עכשיו על פרשת דרכים כמדינה יהודית ודמוקרטית. שינויים נדרשים כעת, כך שהיא תוכל להמשיך בדרך הצלחתה ואף לשפרה
אלעזר לוין
רוכשי ביטוחי מנהלים יכירו בעתיד את הבעיה של הפנסיונרים האחרים: לחיות יותר זה אומר, לעתים קרובות, להתקיים עם פחות כסף
אריה יצחקי
ניתוח ההתנהגות והאמירות של דגן בתקופה האחרונה מעיד בבירור על התנהגות פוסט-טראומתית ("הלם קרב") שמקורותיה כנראה באירועים מתקופת סיירת "רימון" בשנים 1972-1970. מכל מקום, האיש מתנהג בצורה מוזרה כבר מינואר 2011, סובל כנראה מהלוצינציות ורק צריך לבדוק מי מנצל את הכשל הנפשי של דגן
ראובן לייב
זיכויו מחד-גיסא של אהוד אולמרט מחמת הספק, אל מול הרשעתו מאידך-גיסא, רחוקים מלהיות סיבה למסיבה. בוודאי לא למי שכיהן כראש-ממשלה, ואף לא לעדת-מרעיו. גם הקריאה לאפשר למי שכיהן בתפקיד נכבד כל-כך לחזור אל הבימה הפוליטית - אינה במקומה. אחרי ככלות הכל, מן העבירה שבה הורשע נודף, מן הסתם, ריח מסוים של קלון; וחוץ מזה, מרקיז, טרם נאמרה המילה האחרונה במשפט
תרצה הכטר
צדק לעשירים בלבד אינו רק ביטוי. זו שיטה משוכללת. יש בה הכל, החל מסוללה של סנגורים בכירים וכלה בעבודה מתוחכמת על תודעת הציבור וניצול תופעת "הזיכרון הקצר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il