X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קיימת תזוזה להשתלבות לא-כפייתית של חרדים בצה"ל, במשק ובאקדמיה
▪  ▪  ▪
גיוס חרדים. השוויון בנטל הוא בלוף חזק [צילום: פלאש 90]

נטל הבג"ץ
המדינה רועשת סביב סוגיית 'גיוס החרדים לצה"ל' או ל'שירות לאומי/אזרחי'. מדובר בויכוח אמיתי בעל מאפיינים חברתיים בעיקר, אך גם ערכיים, משני הצדדים. לצערי הויכוח מתנהל תחת שוט הבג"ץ שביטל את 'חוק טל' ו...גם את ה'הסדר' הותיק לישיבות הציוניות. לא זו בלבד שבג"ץ מכתיב 'דד-ליין' (1 באוגוסט) ומציב אוליטימטום חוקתי, אלא שכל מה שעולה על דעת מפשר/מגשר יצירתי חייב לקחת בחשבון את 'השאלה האלקית': "יעבור/לא-יעבור בג"ץ"? אי-אפשר לנהל דיון, ולא חברה ולא מדינה ולא מלחמה כאשר בג"ץ מטיל חיתתו על כל נושא ערכי, חברתי, ציבורי ולאומי. והכל בשם דת הזכויות והשוויון השנויה במחלוקת עמוקה. הלאה הבג"ץ הנודניק!
עירוב פרשיות
מוקד הדיון העכשווי הוא בהשתלבות המיגזר החרדי בשירות צבאי או לאומי. מאימת הבג"ץ, או מסיבות פוליטיות, כרכו בו סוגיות משיקות נוספות והכל נכרך בתכריך משותף, המקשה מאד להתקדם ולהיחלץ מן הסבך. למשל, סוגית האוכלוסיה הערבית, או השאלה הערכית-חברתית של 'פרייארים' ואי שוויון בנטל. וכן נושאים כלכליים כמו תעסוקת חרדים ואי ניצול כוחם במשק; עלות התמיכות בלומדי תורה; עלות גיוסם לצה"ל בתנאים מועדפים; עלות התארגנות שירות אזרחי לקליטת עשרות אלפי 'מגוייסים'; חמלה סכארינית על משפחות אברכים שבחרו לחיות מתחת ל'קו העוני' וכד'.
אתייחס בקצירת האומר לסוגיות נלוות אלו, בטרם אביע עמדה בסוגיא הראשית; שירות אזרחי חובה לערבים - אני נגד, ובצורה נחרצת! אינני מעוניין להשוותם לאוכלוסיה היהודית, לא בזכויות וממילא גם לא בחובות. אינני מחפש קירוב-חברתי עמם, גם לא עם נאמני המדינה, כתריס בפני התבוללות. אינני מעוניין להעניק להם לגיטימציה חברתית בעקבות שירות לאומי מצידם. אכן, מי מהם שירצה להתנדב - יופנה לשירות אזרחי במיגזר הערבי. אפיק זה ראוי לעידוד, לקידום ולתמיכה. אבל... האם זה יעבור בג"ץ?
מסיבה זו אני בעד שהמסלול הלא-צבאי יקרא 'שירות לאומי', ולא 'אזרחי' ומכפל סיבות: (א) להרחיק את הערבים מלהתנדב אליו. (ב) להפיח בקרבנו רוח לאומית שכה חסרה במחוזותינו. בסולם הערכים המושג 'שירות לאומי' נמצא כמה וכמה דרגות מעל 'השירות האזרחי'.
שוויון בנטל - זה בלוף עגול וזועק. איפה מחאת הפרייארים נגד 20% מכלל הגברים בשנתון שאינם מתגייסים, מעבר ל-13% החרדים? אומנם חלק מהם אינם מתאימים אך ללא ספק כמות המשתמטים החילוניים זהה לחרדים, ואולי יותר. דבר אחד ברור, ה'שוויון' הדורסני הפיל בינתיים לקרשים את 'ישיבות ההסדר', שהם מופת לשירות צבאי בצד שירות מקביל ב'חיל ה". גורלם נתון עתה בחיק הבג"ץ.
ובאשר להיבט המשקיאינני אוהב את 'הפטרונות' הגוררת למגרש התעסוקתי את מי שבוחר מרצון להישאר מתחת ל'קו העוני' כהשקפת עולם. זה לא יצלח!
'גזר' לחרדים
כל מי שעיניו בראשו מבחין בתזוזה ניכרת לכיוון השתלבות חרדים בצה"ל ובמשק, כולל פריחת מכללות אקדמאיות חרדיות. החידוש איננו (רק) כמותי אלא אווירתי; פאות וזקנים הצמודים למדי זית (או כחולי חיל האויר) אינם עוד בושה ברחוב החרדי, ואדרבה - מקור גאוה ומושא לקנאה. ובעיקר, דומה עלי כי מתחילה להבשיל הכרה בקרב ראשי ישיבות ועסקני חינוך חרדים מסויימים כי יש מקום גם למסלולים חרדיים משלבי שירות מקוצר, כדוגמת ה'הסדר' הציודי. צריך שרק הראשון שבהם 'יצייץ' ומיד תבחינו בכל הניצבים מאחורי גבו.
אני בטוח כי בשיטת ה'גזר', ולא ה'מקל', ניתן לעודד ולתמרץ ולתגמל הקמת מוסדות תורה למיגזר החרדי שישלבו תוך-כדי שירות צבאי תומך לחימה, או שירות לאומי כמכבי-אש, מד"א, זק"א או מפעלי חסד ועמותות סוציאליות ציבוריות. 'גזר' תקציבי ועידוד תקשורתי וחברתי מאסיבי יביא לנהירה מאסיבית! רק רגע, האם זה יעבור בג"ץ?
כל ניסיון לכפות גיוס בחסות הבג"ץ, המתובל ב'שנאת חרדים' (גם במחנה הציודי), יעודד קולות ל'מסירות נפש' כנגד 'גזירות הרומאים'. צפירת אזעקה כזו תבקע מן המחנה ה'ליטאי', תהדהד בחצרות חסידים ובת קולה ישמע ויועצם בחוצות ש"ס ואגפיה.
ולהפך, עידוד הקמת מוסדות בדרגות שילוב שונות, תתחיל בקרב עדות מזרחיות וחסידיות ותגיע גם לגרעין ה'ליטאי' הקשוח. אבל, האם זה יעבור בג"ץ?
ותנאי גדול בדבר; חייבים לשייר את "יבנה וחכמיה", ולשייר קבוצה משמעותית פטורת-כל. אולי בשיטת ה'מאטשינג', בבחינת "אחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה" ותלמדו לישועת עם ישראל - אחד כנגד אחד. יששכר וזבולון!
וסליחה על הנדנוד; האם זה יעבור בג"ץ? המפתח ביד התקשורת!

תאריך:  11/07/2012   |   עודכן:  15/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שירות לאומי חרדי ע"י גזר נטול בג"ץ
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גיוס חרדים - עבודה בעינים
oneofus  |  11/07/12 20:38
2
לא אקדמיה ולא צהל שניהם אסון
yeshurun  |  12/07/12 12:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
בית העריסה הוא בית העריסה לאמונה באלוהים. הוא גם בית עריסת כל המידות. בית עריסת כיבוד הדין. בית עריסת כיבוד האדם באשר הוא אדם. בית שלטי הדרכים שיציב אדם בצמתים של חייו. בית אהבת הרע. בית פיתוח תחושת השייכות לחברה, למולדת, לאומה, לאנושות. בית יסוד היסודות לכל מי שבוחר ביסוד היסודות    וינייטה לפרשת פנחס התשע"ב
הלל ויס
אדמונד לוי מצטט את נתניהו ברצינות ואינו מבין כנראה שהטקסט הוא פרודי. למרבה הזוועה גם נתניהו כנראה איננו מבין במודעות מלאה מתי הוא אומר שקר או אמת. מגוחך ביותר שאדמונד לוי נותן לנתניהו אשראי כלשהו בטרם הדוח שלו גמל, חנט ונשא פרי. הרי נתניהו באמצעות "החוק" הוא שיקבור את אדמונד לוי קבורת חמור מפני שהסכים להיות אידיוט שימושי
חגי לוין
מעשנים? לא מעשנים? הכתבה הזאת בשבילכם. רבים מאיתנו חיים לצד מעשנים, בני זוג, קולגות בעבודה, חברים ואפילו סתם ביציאה לבילוי. ייתכן שאתם נגעלים מהריח, אולי מהעשן, מה שאתם לא בהכרח יודעים הוא שעישון לצד, דהיינו עישון פאסיבי, פוגע בכם לא פחות מאשר במעשנים עצמם
אלי אלון
בני נוער רבים שהשתתפו בפסטיבל "יותר" של האגודה למען החייל נאלצו להוציא עשרות שקלים עבור אוכל ושתייה בדוכני האוכל והשתייה היקרים שבמתחם הפסטיבל, וכמו-כן נאלצו מתגייסים רבים, כולל אלה הגרים במקומות מרוחקים, לממן את הוצאות הנסיעה היקרות
יהודה כסיף
אחרי זיכויו של אולמרט עוד נתונה בפנינו הפרשה המכונה בפי רודפי האל "פרשת הולילנד" המשמש במבנהו מוסד מחסה לקשישים דמנסים מהמוצא הנכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il