X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מינהל מקרקעי ישראל שוב זכה לביקורת נוקבת של ערכאה שיפוטית. לפני מספר ימים ביקר בית המשפט המחוזי בתל אביב, בחריפות, התנהגות מנהל מקרקעי ישראל, שסירב להחזיר כספים על-אף שומה מכרעת
▪  ▪  ▪
מינהל מקרקעי ישראל. זוכה שוב לביקורת חריפה [צילום: פלאש 90]

שוב זכה מינהל מקרקעי ישראל לביקורת נוקבת של ערכאה שיפוטית. לפני מספר ימים ביקר בית המשפט המחוזי בתל אביב, בחריפות, התנהגות מנהל מקרקעי ישראל, שסירב להחזיר כספים על-אף שומה מכרעת.
מעשה שהיה כך היה: חברת מחצית היובל, העוסקת בניהול נכסים, התקשרה עם מינהל מקרקעי ישראל בחוזי פיתוח שעניינם הקמת מגדל משרדים במגרש שבפינת הרחובות קפלן ומנחם בגין בת"א.
בין הצדדים התגלתה מחלוקת לגבי שווי המקרקעין וזו הוכרעה ע"י השמאי הממשלתי המחוזי (שקבע כי שווי המקרקעין הינו כ-12 מיליון שקלים ולא כ-28 מיליון שקלים, כפי שטען המינהל).
בעקבות קביעה זו, דרשה החברה להחזיר לה את יתרת הסכומים ששולמו על בסיס הדרישה המקורית של המינהל - וסורבה. החברה פנתה לביהמ"ש ושם טען המינהל כי השומה המכרעת, שניתנה כאמור ע"י השמאי שממשלתי המחוזי, שגויה והתובעת איננה זכאית לקבל בחזרה את יתרת הסכומים.
התנהגות שרירותית וחסרת תום לב
השופט חגי ברנר, רשם ביהמ"ש המחוזי בת"א, לא חסך שבט ביקורתו את התנהגות זו של המינהל. הוא קבע כי ההליך של בירור המחלוקת נעשה על-פי הכללים והנהלים שהמינהל קבע באותה עת.
משקבע המינהל את "כללי המשחק" הרי שאי קבלת עמדתו ע"י מי שהוסמך להכריע בעניין מהווה התנהגות שרירותית וחסרת תום לב בעליל. השופט הוסיף כי התנהגות זו "אינה מתקבלת על הדעת כאשר עסקינן במינהל, שהוא גוף ציבורי הפועל על-פי דין, החייב לנהוג ביושר ובהגינות מרביים כלפי מי שנזקקים לשירותי".
לטענת המינהל כי מטרתו לחסוך בכספי ציבור, השיב השופט כי "חסכון בכספי ציבור אינו יכול לבוא על חשבון כללי הגינות בסיסיים, איננו מצדיק התנהגות שרירותית וחסרת תום לב ואיננו חזות הכל".
לדון מחדש בהתנהלות המנהל
אין זה מקרה ראשון שהתנהגותו של המינהל "זוכה" לביקורת נוקבת של בתי המשפט. יתכן ופס"ד זה, שמצטרף לפסקי דין קודמים, מחייב דיון רציני ומעמיק אצל המנהל החדש של המינהל. אך בכך אין די. על פרקליטות המדינה לוודא שפסקי דין כגון זה לא יחזרו על עצמם ושוב לא יזדקק פלוני לערכאות שיפוט במקרה של התנהגות "שרירותית וחסרת תום לב בעליל" של מינהל מקרקעי ישראל.
מקרה כגון זה שבו המינהל מחליט שלא לכבד החלטה שניתנה על-פי הנוהל שהוא עצמו קבע וכפה אותו, הר כגיגית על מי שנזקק לשירותיו אסור שיחזור על עצמו. חשוב כי היזמים יוכלו לסמוך על נהלי המינהל ולאחר שיסתיים ההליך לפי הנוהל הרלוונטי ידעו כי ההליך מוצה ותוצאתו מחייבת את כולם. מקרים כאלה לא רק שמפרים את האמון שחייב להיות בין האזרח לריבון, אלא שהם גם יוצרים חוסר ודאות שעלולה להשפיע לרעה על מחירי הנדל"ן.
למותר לציין שביהמ"ש הורה למינהל להחזיר את יתרת הסכום לחברה וחייב את המינהל בהוצאות ההליך.

הכותב הוא בעל משרד המתמחה בדיני התכנון והבנייה.
תאריך:  11/07/2012   |   עודכן:  11/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אריאל דרור
בן משפחה אשר נתון לאלימות נפשית או פיזית ע"י בן משפחה אחר, רשאי להגיש בקשה לצו הגנה כנגדו
אבנר אביב
יש שופטים בירושלים ויש מורשעים בירושלים    ירושלים של מעלה או ירושלים של מטה - זה עניין של השקפה
רן לוי
זמנו של הנשיא פרס כנשיא מדינת ישראל המייצג את כלל אזרחי מדינת ישראל תם, והגיע הזמן שהוא יחזור לביתו. ואם לא יעשה זאת ברצון בהבינו את טעותו, על נבחרי הציבור להראות לו את הדרך הביתה
אלעזר לוין
כבר ב-2006 הוגשה תביעה פלילית נגדו ונגד שותפיו, על הפאואר סנטר הלא-חוקי שבנו בפ"ת    השבוע הם הורשעו - אך יוכלו להמשיך ולהפעיל את הקניון לפחות עד נובמבר 2014    ההנחות המוזרות שפרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה עושים ליזמים
הרב ישראל רוזן
קיימת תזוזה להשתלבות לא-כפייתית של חרדים בצה"ל, במשק ובאקדמיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il