X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צעדיו הראשונים של מוחמד מורסי נותחו בישראל באופן חיובי, אך במערכת הביטחון התחזית העתידית קודרת למדי. בחירת מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מגדילה את הסיכוי שהסכם השלום ייפח את נשמתו, והממונים על בניין הכוח בצה"ל כבר מביאים זאת בחשבון, ונערכים לתרחישי הפרת שקט בכל החזיתות
▪  ▪  ▪
חייל צה"ל על הגבול [צילום: AP]
ההתפתחויות אינן לטובתנו
קיץ 2012 הוא רע לביטחון הישראלי בכל זירה. לא צריך לחשוב על אירן הדוהרת לפצצה גרעינית כדי להבין שההתפתחויות אינן משחקות לטובתנו. הזמן עובד נגדנו גם בעניין ארבע המדינות שגובלות בשטחנו

קיץ 2012 הוא רע לביטחון הישראלי בכל זירה. לא צריך לחשוב על אירן הדוהרת לפצצה גרעינית כדי להבין שההתפתחויות אינן משחקות לטובתנו. הזמן עובד נגדנו גם בעניין ארבע המדינות שגובלות בשטחנו.
צה"ל מסר התרעה אסטרטגית על אפשרות של קריסת הסכם השלום עם מצרים כבר בשנת 2011, לאחר הדחת חוסני מובארכ. בחירת מועמד האחים המוסלמים לנשיאות רק מגדילה את הסיכוי שהסכם השלום ייפח את נשמתו. בחצי השנה הקרובה, יש להניח, מורסי ירקוד לפי החליל של המועצה הצבאית העליונה והאמריקנים. אבל מה יקרה אחר כך, אם יצבור מספיק כוח? רוב הסיכויים הם שהשלום יישאר בעינו במתכונת של 'קפוא' עד 'קפוא מאוד', אבל אפילו זה לא בטוח.
בכל מקרה, ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להמתין שנתיים-שלוש ובהתאם לכך לבנות את הכוח של צה"ל. צה"ל כבר פועל לחזק את כוחותיו בדרום הארץ גם להתמודדות מול כוחות שהם יותר ממבריחים או מפגעים. בנייה מחדש של יכולות שנוונו או פורקו לאחר חתימת הסכם השלום היא תהליך ממושך. שנתיים-שלוש לפחות. חייבים להתחיל בתהליך, וסביר להניח כי העניין יילקח בחשבון במסגרת תוכנית 'חלמיש' של החומש 2013-2018. הדיונים עליה יתחילו במטה הכללי בימים הקרובים.
וגם בצפון לא שקט. חיזבאללה בלבנון ממלא את מחסניו בנשק אסטרטגי שהוא קולט מבסיסים שנמצאים בסכנת נפילה בידי המורדים בסוריה. סוריה עצמה מתפוררת, ובצה"ל מעריכים כי הדבר יביא כבר בקרוב לנסיונות פיגוע לאורך הגבול ברמת הגולן, שנחשב שקט כמעט לגמרי כבר מאז שנת 1974. אגב, בצה"ל נוטים להעריך כי התסריט המצרי לא יחזור על עצמו במלואו גם במקרה של נפילת שלטון בשאר אסד בסוריה. ההערכות המקובלות הן שבסוריה ייתפס השלטון דווקא בידי גורמים סונים מתונים יחסית. אסד הבן ואביו עשו עבודה טובה מבחינתם בדיכוי תנועות האיסלאם הקיצוניות במצרים, ולתנועות אלה אין תשתית ארגונית כמו זו שסייעה לאחים המוסלמים במצרים לזכות בבחירות.
ומה בירדן? זהו נושא רגיש למדי, ובדרך כלל לא מדברים עליו. יציבות המשטר ההאשמי בירדן נחשבת אינטרס ישראלי עליון, אך לא תשמעו אמירות רשמיות על כך בפומבי. האם זה אומר שלא חושבים מה יקרה אם יתערער השלטון בירדן? זה לא המצב. בצה"ל אומנם לא נערכים לזעזועים בירדן בטווח הזמן המידי, אבל המציאות האזורית הוכיחה שבעידן הרשתות החברתיות באינטרנט, התרחשויות היסטוריות בעלות משמעות אסטרטגית יכולות להתרחש גם בתוך ימים או לכל היותר שבועות. שינוי המשטר בירדן יכול להיות סיוט ביטחוני מבחינת ישראל, לא פחות.

תחושת הקלה

תחושת הקלה
דווקא במערכת הביטחון בישראל נרשמה תחושת הקלה. אולי מתוך ניסיון עיקש למצוא נקודות אור בתהליך האזורי החשוך, ניסו במטה הכללי לראות את הדברים מזווית הראייה של הנשיא המצרי החדש, איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי

זה קרה לפני שנה וחצי פחות או יותר: בכירים מלשכת ראש הממשלה שוחחו עם בכירי ממשל בוושינגטון, ואמרו להם כי ההתנערות של הנשיא ברק אובמה מהנשיא חוסני מובארכ תוביל בסבירות גבוהה לשלטון האחים המוסלמים.
במסדרונות וושינגטון זלזלו: ישראל מסתכלת רק דרך הזווית הצרה שלה ומפספסת את התמונה הגדולה של האביב הערבי. הרוח החדשה מביאה איתה דמוקרטיה, חשבו שם. העובדה שבשנת 2007 ההתעקשות האמריקנית על בחירות ברשות הפלשתינית העלתה את חמאס לשלטון בעזה לא גרמה להרהורים שניים. אחרי ההכרזה על תוצאות הבחירות לנשיאות מצרים כבר חשבו בוושינגטון: איך זה שוב קרה לנו?
דווקא במערכת הביטחון בישראל נרשמה תחושת הקלה. אולי מתוך ניסיון עיקש למצוא נקודות אור בתהליך האזורי החשוך, ניסו במטה הכללי לראות את הדברים מזווית הראייה של הנשיא המצרי החדש, איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי.
עד עכשיו האחים המוסלמים היו תנועת אופוזיציה קלאסית, שניצלה את המנגנון המשומן שלה כדי לגנוב את המהפכה. מרגע שקיבל מורסי את הנשיאות, כל העיניים מופנות אליו: הוא צריך להאכיל עשרות מיליוני פיות רעבים ולספק עבודה לצעירים המתוסכלים. אם לא יספק את דעת הקהל – היא תתהפך עליו. אם יעז לסטות כהוא זה מההבנות עם ארצות הברית, יאבד את התמיכה הכלכלית הקריטית שלה ואם יתחכם מול ישראל, יחטוף מהמועצה הצבאית העליונה שניכסה לעצמה עוד סמכויות לפני שהודיעה על בחירתו.
גם הצעדים הראשונים של מורסי נותחו בישראל באופן חיובי. למשל, התקרית מול תחנת הטלוויזיה האירנית שדיווחה כי מורסי התקשר לאחר בחירתו לאחד מראשי המועצה הדתית העליונה ואמר כי הוא רואה באירן בת ברית. בצעד חריג מיהרה לשכתו של מורסי להכחיש את הפרסום. האירנים לא ויתרו ופירסמו הקלטה שבה נשמעת כביכול שיחת הטלפון. המודיעין הישראלי ניתח את ההקלטה וקבע שמדובר בזיוף. יותר משהסיפור מלמד על נטייה של מורסי כלפי אירן, הוא מלמד על הרצון האירני להשתלט על המהפכה המצרית. בינתיים, מורסי אינו "זורם" עם האירנים.
עוד סימן חיובי: התיאום הצבאי בין ישראל למצרים נמשך כסדרו גם לאחר ההכרזה על תוצאות הבחירות. יתרה מכך, הצבא המצרי פועל לאורך הגבול הישראלי הארוך. צה"ל נתקל רק במסתננים ובמחבלים שכבר מצליחים להגיע לגבול, בעוד שבעומק השטח המצרי נשמעות יריות בכל לילה. המצרים מנסים למנוע חדירות בכוחותיהם הדלים, והם באמת דלים.

גן עדן אבוד

שלוחות בסיני
לפי הניתוח בישראל, גורמי טרור עולמיים הציבו בסיני שלוחות. תחנות משטרה מצריות נמצאות תחת התקפות חוזרות ונשנות. גורמים בינלאומיים שמבקשים לעבור בדרכים האינסופיות נאלצים לשלם דמי חסות. בסיני פועלת רשת ענפה של הברחות נשק לרצועת עזה, והנשק זורם כמעט באין מפריע. מבחינת הטרור, ישראל מקבלת אל גבולותיה רק שאריות של מה שמתרחש בעומק השטח

הצרה הגדולה באמת מבחינת ישראל היא המתרחש בסיני. מישהו זוכר את גן העדן הקסום שרבבות ישראלים נהרו אליו? הרבה לפני הכרזת תוצאות הבחירות כבר נמצא למעשה חצי האי במצב של אנרכיה.
לפי הניתוח בישראל, גורמי טרור עולמיים הציבו בסיני שלוחות. תחנות משטרה מצריות נמצאות תחת התקפות חוזרות ונשנות. גורמים בינלאומיים שמבקשים לעבור בדרכים האינסופיות נאלצים לשלם דמי חסות. בסיני פועלת רשת ענפה של הברחות נשק לרצועת עזה, והנשק זורם כמעט באין מפריע. מבחינת הטרור, ישראל מקבלת אל גבולותיה רק שאריות של מה שמתרחש בעומק השטח.
האנרכיה בסיני מציבה למורסי אתגר לא פשוט. כיצד ינהג במקרה של פיגוע ראשון משטח מצרים לשטח ישראל בתקופתו? האם יגנה אותו? מדובר בדילמה שהוא עוד יתחבט בה.
בינתיים הוא צריך להחליט אם לפעול להקלת המעבר בין מצרים לרצועת עזה. הצבא המצרי לא בהכרח יאהב זאת, אך הציבור בעזה וברצועת עזה דווקא כן. אגב, יש לא מעט ישראלים שמשתעשעים בימים אלה ברעיון שצריך לפעול כדי לדחוף את רצועת עזה יותר ויותר לכיוון מצרים.
אחת השאלות המרתקות שמעלה המצב החדש קשורה ליחסים שיהיו בין רצועת עזה למצרים תחת שלטון האחים המוסלמים. לכאורה, חמאס בעזה ותנועת האחים המוסלמים חולקים את אותה אידיאולוגיה. שתי התנועות הפנאטיות לא מייחסות חשיבות משמעותית, אם בכלל, למבנה המדינתי, והן דוגלות בשלטון של ח'ליפות על כל המרחב האיסלאמי.
האם זה אומר שתנועת חמאס תרצה להסתפח למצרים? ספק גדול. האם זה אומר שהמצרים יעודדו את חמאס לנקוט קו תקיף יותר כלפי ישראל? נראה שכן. בכל מקרה, המצרים, שכיבו לא מעט סבבי אלימות בין ישראל לרצועת עזה (כולל ה"מיני סבב" שהחל לאחר הפיגוע ליד קדש ברנע), יתקשו לשמש מתווכים מעתה והלאה. ודאי לא השלטון הרשמי, אף שהממסד הצבאי המצרי ממשיך במגעיו עם ישראל.
פרט מעניין: כאשר פרצו המהומות שהובילו להפלת שלטון חוסני מובארכ, שירת נכדו של אנואר סאדאת, אבי הסכם השלום עם ישראל, בשגרירות המצרית בתל אביב. השגרירות עצמה היא אי של שפיות, שנותק מההתרחשויות בזירת הפנים במצרים. נציגי הצבא המצרי בשגרירות המשיכו בחודשים האחרונים להשתתף באירועים של צה"ל ושל מוסדות מחקר בישראל, לבושים בחליפות ולא במדים. האם ימשיכו להגיע לתדרוכים של צה"ל? נראה שכן, לפחות כל עוד מדיניות החוץ תמשיך להיות כפופה למועצה הצבאית העליונה כפי שקבע הצבא עצמו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
הכותב הוא העורך הראשי והמייסד של האתר והמגזין israeldefense
תאריך:  13/07/2012   |   עודכן:  13/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אור סימן טוב
על אופייה של הדת הסוציאליסטית ועל הסיבה לכך שהמרדף הכוזב אחר אשליית השוויון יוביל לאי-שוויון חמור הרבה יותר
אפרים הלפרין
בנקל מספר לנו שוועדת וינוגרד הצביעה בהחלטת הביניים על אחראים, ביניהם ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט, ואחרים. אמת לאמיתה. אבל מה שוכח עו"ד בנקל לספר לנו? הוא שוכח לספר לנו שבדוח הסופי נעלמו כל המסקנות האישיות!
איתמר לוין
התגובות לפס"ד אולמרט מצביעות על נורמות שירדו אל מתחת לקו האדום    תראו איזה מעמד היה לאמנון דנקנר בלשכת שר התמ"ת    בית המשפט העליון מעניק גיבוי כמעט מוחלט לגירוש המהגרים הבלתי-חוקיים    משרד האוצר מסתיר הצעות חוק לא נעימות    הסניגוריה הציבורית מבצעת וידוא הריגה לחוק הסוביודיצה    השבוע התקרבנו עוד יותר למעמד של מדינת עולם שלישי
דמיטרי רייזמן
מדי כמה שבועות אנו ניצבים לפני ה"משימה לאומית" הבאה    מישהו, עליון ונסתר מעין הציבור, מחליט שכעת זאת היא המשימה    ואז כולם מתנפלים - כל ה"מי ומי" מביעים את דעתם, בטלוויזיה, ברדיו, על גבי דפי העיתונים והאינטרנט, שלא נדבר על העיתונאים עצמם
אפרים זלמנוביץ
"לדחות חקירת ראש הממשלה לאחר סיום תפקידו ובוודאי שאין להגיש נגדו כתב אישום כל עוד מוטל על כתפיו עול הנהגת המדינה"    זוהי הקריאה בפסק דין הלכתי חדש שהוצאתי לאחרונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il