X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בשל מזג אוויר קיצוני וגל חום שיימשך מספר ימים יצאה חברת החשמל בהודעה לציבור, להימנע משימוש יתר בחשמל, ואף פרסמה שתיצור הפסקות חשמל באופן יזום בגלל העומס האם התרעות חברת החשמל מגינות עליה מפני תביעות על נזקים שייגרמו מהפסקות החשמל?
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
מה תטען חברת החשמל?
יש להניח, כי חברת החשמל תטען, שניתנו הודעות מסודרות בדבר הפסקות חשמל יזומות על ידה, ושומה היה על הצרכן להיערך בהתאם על-מנת להקטין את נזקיו. יחד עם זאת, לא ניתן למנוע את כל הנזקים מהפסקות החשמל, אף אם היו הללו יזומות

מירב ארד
חשש מנפילות חשמל בעקבות גל החום

הפסקות חשמל עלולות לגרום לשלל נזקים: פקקים ושיבושי תנועה רבי-השלכות, כשלים בהפעלת מנגנונים שונים, תקיעות במעלית, אובדן רכוש ונזקים למכשירים רבים - מחשבים, מזגנים, טלוויזיות, מערכות אזעקה, ספקים ועוד. כמובן, עלולים להיגרם אובדן הנאה ונוחות, לרבות הפסקת אירועים באיבם, הפסד זמן יקר וכן הלאה.
האם העובדה שחברת החשמל התריעה כי תפסיק את אספקת החשמל עקב מחסור בחשמל בשל עומס החום הכבד, מגינה עליה מפני פיצוי על נזקים שייגרמו כתוצאה מהפסקת החשמל?
התשובה היא שלילית.
הנחת המוצא היא, כי "בצורת החשמל" בישראל אינה בבחינת דבר בלתי צפוי. המחסור המתמשך במקורות לייצור אנרגיה והפסקת הזרמת הגז לישראל - אינם בבחינת דבר חדש. חובתה החוקית של חברת החשמל היא לדאוג לאספקת חשמל ולהפעלת מתקני החשמל תוך אמינות, זמינות, איכות ויעילות. במיוחד כאשר יכולה הייתה לצפות, ואכן צפתה, את האמרת הביקוש לחשמל, ואת צמצום היכולת לאספקת חשמל בנתונים קיימים.
מחובתה של חברת החשמל לפעול כגוף סביר בניסיון למנוע תקלות, כמו גם בכל הנוגע להיערכות לצריכה מוגברת של חשמל בהתאם לעונות השנה, לרבות התקנת מייצבי מתח יעילים במתקניה, אשר יכול שימנעו תקלות המתרחשות בעת חידוש אספקת החשמל לאחר הפסקת חשמל. חברת החשמל מחויבת לרמת שירות ולאיכות מסוימת, בקריטריונים של גוף סביר.
לבחון את כדאיות הגשת התביעה
בכל מקרה, מתן הודעה מוקדמת לצרכני החשמל, כשלעצמה, אין בה כדי לפטור את חברת החשמל מאחריותה לנזקים שייגרמו. יש להניח, כי חברת החשמל תטען, שניתנו הודעות מסודרות בדבר הפסקות חשמל יזומות על ידה, ושומה היה על הצרכן להיערך בהתאם על-מנת להקטין את נזקיו. יחד עם זאת, לא ניתן למנוע את כל הנזקים מהפסקות החשמל, אף אם היו הללו יזומות.
תובע פוטנציאלי נדרש להוכיח, שחברת החשמל לא פעלה כראוי כדי למנוע את הנזק אותו יכולה הייתה למנוע. ניתן לטעון, כי שומה היה על חברת החשמל להיערך כראוי לאור הביקוש הצפוי לחשמל, ולמנוע קצרים והפסקות חשמל שנוצרו עקב ביקושי יתר, וכי לא היה ביכולתו למנוע את הנזק למרות ההודעה המוקדמת שניתנה לו.
יש לזכור, כי בהתאם לנוהל חברת החשמל, יש בנמצא רשימת תקלות המזכות בפיצוי על-ידי חברת החשמל. כך, בכל מקרה בו מדובר בנזק הכלול ברשימה המזכה בפיצוי, יש לבחון כדאיות הגשת תביעה כספית. לעיתים קרובות סכום התביעה אינו עולה בהרבה מהסכום המשולם על-ידי חברת החשמל. במקרה בו הנזקים מצדיקים הגשת תביעה - יש להצטייד בכל המידע הרלוונטי בדבר התקלה, ורצוי לצרף חוות-דעת מקצועית באשר לקשר הסיבתי בין התקלה לבין הנזק, וכמובן להוכיח את הנזק עצמו.
כך, על-אף שעקרונית הפסקות חשמל אינן מכוסות בפוליסות הביטוח של תכולת הדירה, הרי יש מקרים בהם חברת החשמל תשמש "כתובת" לנשיאה באחריות לנזקים שנגרמו לצרכניה בשל הפסקות החשמל.
הטלת האחריות על חברת החשמל אינה אוטומטית, ותיעשה רק אם יוכחו מספר גורמים: הוכחת תקלה באספקת החשמל, הוכחת רשלנות חברת החשמל או הפרת חובתה החוקית, הוכחת הקשר הסיבתי בין התקלה לבין הנזק שנגרם (כך למשל, אין די בנזק למכשיר החשמל, אלא יש להוכיח שהתקלה היא תוצאה ישירה מהפסקת החשמל), הוכחת היקף הנזק שנגרם, והוכחה שהתובע קיים את חובתו להקטין את נזקיו.
העובדה שחברת החשמל מיידעת מראש את הציבור על הפסקת החשמל - תורמת לקביעה כי פעלה באופן סביר ובהתאם לנוהל. בעקבות הודעה זו, מתחדדת חובתו של הצרכן לנסות להקטין את נזקיו. ועדיין, באם נגרם נזק למרות הכל, והוכחו התנאים הדרושים - ניתן להטיל על חברת החשמל את האחריות לפיצוי.

תאריך:  13/07/2012   |   עודכן:  13/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נזקי הפסקות חשמל: חברת החשמל מוגנת?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איך אפס כרון טל היה אלוף בצבא? ל"ת
שמיל44  |  13/07/12 23:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
שמאי המקרקעין בן ה-44, לשעבר מראשי החברה לנכסים ובנין, מנהל (עם שותף) את פרויקט הנדל"ן הגדול של שימור וחידוש מושבת הטמפלרים שרונה בתל אביב    בעוד כחצי שנה יחנכו את האתר, שבו משקיעים 200 מיליון שקל    עסקה אחרונה: בית מספר 119 הושכר ב-200 שקל (או יותר) לחודש
טובה ספרא
עוד לא הגענו לסוף הסיפור המשפטי של אולמרט    זהירות: אנו צפויים לאבד שליטה בימים חמים אלו    מחירי המזון יתייקרו    שינוי היסטורי בנושא הגיוס יביא לשינוי פני החברה בישראל    תחזית אסטרולוגית לשבוע 20.7.12-13.7.12
אריה אבנרי
שלושת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים החזירו השבוע את מחוגי השעון אחורנית ודירדרו את המדינה מחדש לזרועותיהם של בני החושך - אהוד אולמרט ומרעיו    שופטים בירושלים - אין    תנועת אומ"ץ תפעל ככל יכולתה לחסום דרכו חזרה לראשות הממשלה ע"מ שלא ימשיך להשחית את המדינה כבעבר
יאיר שלג
חברי סגל במחלקות למדעי היהדות באוניברסיטה הדרומית טוענים שדיקן הפקולטה למדעי הרוח, פרופ' דיוויד ניומן, מבקש להחליש את כוחן, ויש הקושרים זאת לרוחות הפוסט-ציוניות המנשבות בחלק מחוגי האוניברסיטה. פרופ' ניומן דוחה את הטענות מכול וכול: "ב-20 השנים האחרונות לא היה דיקן שהיה לו חשוב כל כך לחזק את מדעי היהדות כמוני"
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il