X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היה קהל, הייתה סולידריות חברתית, היו כרזות המגנות את אי הצדק בחברה הישראלית, היו נואמים והיו חילופי דברים פנים-אל-פנים. ברחוב קפלן בתל אביב איש אחד, משה סילמן, הצית עצמו וניסה להתאבד - סימבוליקה פוליטית?
▪  ▪  ▪
משה סילמן. דלק להמשך המחאה החברתית [צילום: פלאש 90]

מי שולט במשמעות ובסימבוליקה?
בסיפור הידוע של לואיס קרול - "אליס בארץ הפלאות" - מתפתחת שיחה בין אליס לבין המפטי דמפטי. הם מנהלים דו שיח של התנצחות, או ליתר דיוק, דו שיח של חרשים. המפטי דמפטי נעלב כשאליס אינה מצליחה להבדיל בין עניבה לבין חגורה ומודיע חגיגית, זאת עניבה שקיבלתי כמתנת "לא-יום הולדת". בסופו של דיון ממושך במשמעות הביטוי "לא יום הולדת" המפטי דמפטי אומר מילה אחת המעניקה משמעות לסצנה המורכבת: "Glory".
ומוסיף, "כשאני אומר מילה המשמעות שלה היא בדיוק זאת שאני בחרתי. לא פחות ולא יותר". אליס שואלת אם אפשר בכלל לתת יותר ממשמעות אחת למילה והמפטי דמפטי ממהר להשיב: "השאלה היא איזו מהן תהיה המשמעות השלטת (Which is to be the master).
משה סילמן שהצית עצמו בצומת הרחובות קפלן ואבן גבירול רצה להתאבד. סיפור חייו עגום ביותר ועמוס תלאות פיזיות ונפשיות.
אבל מעל לכל, האיש התמודד עם מה שהוא הבין כ"אי צדק חברתי". הממסד כולו הפנה אליו עורף והוא סרב להיות הומלס. הוא השתתף בהפגנה שציינה אמש את יום השנה של המחאה החברתית בתל אביב שתובעת צדק חברתי. הייתה למשה אג'נדה לאותו ערב והוא הגיע להפגנה כשהוא מצויד בחומר דליק. משה בחר לעשות מעשה שימשוך תשומת לב למצוקתו והמקום המתאים ביותר לכך, לדעתו, היה מקום ההפגנה בתל אביב אליה הגיע מחיפה, עיר מגוריו.
משה מאושפז מאז אמש בבית החולים כשהוא סובל מכוויות בדרגה גבוהה בכל חלקי גופו. הרופאים עושים מאמצים להציל חייו והלוואי שיחיה ויזכה מעתה לתנאי מחייה אנושיים; בכל זאת, כבוד האדם במדינת ישראל אינו הפקר.
אירוע סימבולי - ההקשר קובע
רבים התבטאו בפומבי בתקשורת וגם בערוצים הדיגיטליים בעקבות ההצתה העצמית הזאת. רבים מפרסמים דברי תמיכה בנפגעי חוסר הצדק החברתי ומטיחים ביקורת קשה כנגד הממסד, הביורוקרטיה והאטימות ומצביעים על הפער החברתי העמוק בישראל. ביניהם, גם חברת כנסת אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) שמכירה את הטרגדיה האנושית שפקדה את האיש וניסתה לסייע ללא הועיל. יחד עם זאת, נראה כי פעילי המחאה תופסים את האירוע כפעולה סימבולית.
למרות שהאיש לא התכוון לכך, פעולת ההצתה היא תשתית סימבולית שניתן להיאחז בה כסמל למחאה החברתית - יש בה כדי להבהיר לאן מועדות פני המחאה ופעיליה ומהו אי צדק חברתי, ויש בה גם אלמנטים מלכדי שורות ומגבירי מוטיבציה להמשך המאבק החברתי.
כדי שמעשה ההצתה והאיש עצמו יעברו תהליך של סימבוליזציה ויהיו פונקציונלים כסמל פוליטי, פעילי המחאה החברתית ותומכיה חייבים לשלוט במשמעות שהם מעוניינים להעניק לאירוע/לאיש. בל להם לאפשר לממסד לשמוט את ידיהם ולפספס הזדמנות העשויה להעניק יתרון למאבק החברתי בעתיד הקרוב והרחוק גם יחד. עליהם לשקול ומייד היכן לשים את הדגש, איזו משמעות-על להקנות לאירוע, אלו אלמנטים להבליט ואלו אלמנטים להצניע. האם להדגיש שהיה כאן ניסיון התאבדות והרמת ידיים לנוכח חיים קשים ובלתי אפשריים, מלאי אכזבה וייאוש נוכח אטימות הממסד כלפי האיש? האם להבליט את המעשה הנואש והספונטני שפרץ תוך כדי התלהטות הרוחות בהקשר הספציפי של ההפגנה? האם להבליט את מעשה ההצתה עצמו ? האם להבליט את הסיפור האישי ובכך להגדיר את גבולות הקבוצה הנאבקת לקעקע את המבנים החברתיים הבלתי צודקים?
אני נוטה להמר על שתי משמעויות סימבוליות שראוי לייחס לאירוע, אבל רוצה להדגיש שמאחורי שתיהן רוחשים אינטרסים קבוצתיים. אינטרסים של קבוצה רחבה באוכלוסיה המבקשת מזה שנה תמימה להביא לשינויים משמעותיים בתנאי החיים של הציבור בישראל, שאת פרטיהם אפשר לקרא בדוח טרכטנברג ואף לעקוב אחר הטיפול בהם באתר watch.gov.il שהוקם זה עתה.
שתי משמעויות סימבוליות לאירוע - משמעות ראשונה אומרת שמשה סילמן מייצג מהו עושק חברתי. עושק חברתי הוא גם הכותרת ותעודת הזהות של המפגינים הדורשים צדק חברתי. (אורלי וילנאי: "הממסד טרק את הדלת בפני משה סילמן והביא אותו לאש הגיהינום"). על המשמעות השנייה להתמקד דווקא בפעולת ההצתה - סימול של האש והניצוץ שלא כבו, סימול של הלהט והמוטיבציה להיאבק למען צדק חברתי. ("שנה למחאה החברתית - אדם הצית עצמו" - קישור).
שתי המשמעויות ממלאות פונקציה הכרחית ומספיקה לרענון הדינאמיקה של המחאה החברתית ולהמשך המאבק כנגד הממסד. הראשונה, תלכד את השורות ותגדיר את המחאה ואת אי הצדק שבשמו היא פרצה. היא גם תעניק אנרגיה להמשיך לקעקע נורמות מבניות פסולות העושות את חוק היסוד: כבוד האדם פלסתר. השנייה, נועדה בעיקר ללכד את השורות ולספק דלק להמשך המחאה החברתית.

תאריך:  16/07/2012   |   עודכן:  17/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טרגדיה אישית, הצתה וסימבוליקה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
איך את לא מתביישת?!
אהוד פרלסמן  |  16/07/12 13:32
 
- משהו לא ברור במה שכתבתי? ל"ת
תרצה  |  16/07/12 22:52
2
בנוסף לתגובה 1.
מ.כ  |  16/07/12 14:10
 
- זהו האלף בית של סימבוליקה
תרצה  |  17/07/12 09:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר אינדור
ההשקפה שלפיה לימוד התורה מצדיק דחיית גיוס אינה נחלת הציבור החרדי בלבד. לימוד התורה נחוץ למדינה וחשוב לא פחות משירות מורות חיילות והדרכה בחברה להגנת הטבע    המאבק בחודש האחרון נגד בני הישיבות איננו ערכי, אלא פוליטי-תקשורתי ותו לא
חיים שיין
בישראל יש לא מעט אנשים שירדו מנכסיהם וזקוקים לעזרה, אך מכאן ועד ניסיון פומבי של אדם להצית את עצמו הדרך ארוכה
מתי דוד
הכירו את המשימות שהוצעו לעיתונאי אורי בלאו שהורשע ב"עבודות שירות" בגין החזקת ידיעות סודיות של צה"ל תוך כוונה לפרסם בעיתון 'הארץ'
איתן קלינסקי
להון הגדול, כאשר הוא עולה על שרטון של חוב לבנק, יש לו מוצא הגון באמצעות סַפָּר, שיעשה תגלחת לחוב    לעתים הַסַּפָּר יסיר רק קמצוץ של תלתל, לעתים זו תהיה תגלחת, שתסיר את כל השער - תגלח את החוב במלואו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - עולם שלישי, צחוק, ישרתו יחד, יראה והרתעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il