X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האופנה בחו"ל כיום היא להיות מכווני לקוח ולא מכווני מכירות על ההבדלים ועל התופעה שתגיע לישראל באיחור מסורתי של שנים
▪  ▪  ▪
הגישה המכירתית רווחת בישראל

"את התנור הזה אפילו אני קניתי לאמא שלי" - כמה פעמים שמענו משפטים כאלה, זהים או דומים באחת מרשתות השיווק? כשהתעניינו אצל "איש המכירות" אודות מוצר מסוים. הוא בתשובתו, ביקש לשדר לנו "אמינות" מתוך ניסיונו האישי. אבל האם יש לו באמת רצון לשווק לנו מוצר אמין או שהוא בעצם מוכר לנו מוצר שלאו-דווקא מתאים לצרכים שלנו, אלא מתאים לצרכים של בעל העסק? האם האמירה "כולם עובדים על כולם" נכונה גם לתחום השיווק והמכירות, או שמא היא גורפת ופוגעת במרבית אנשי השיווק שזהו מקצועם?
על-פי ההגדרות המקובלות, רוב החברות בארץ עוסקות במכירות ולא בשיווק. יש הבדל מהותי בין שתי הגישות גם לגבי הארגונים וגם לגבי הלקוחות. יש כמובן ארגונים יוצאים מן הכלל אשר באמת עוסקים בשיווק, אבל הם חריגים.
חברה מכירתית מול חברה מוכוונת לקוח
הגישה המכירתית לשיווק מדגישה את החברה והמוצרים הקיימים שלה. מוצר שלא נמכר צריך למכור יותר חזק, יותר פרסום, יותר קידום מכירות, יותר הנחות, הכול בכדי להגדיל את המכירות.
לעומתה, הגישה השיווקית מדגישה את הלקוח וצרכיו. ראשית יש לזהות צרכי הלקוחות ולספק אותם טוב מהמתחרים. אם יש לנו את הפתרון הטוב ביותר לצרכיו, המכירות בסופו של דבר - יגיעו.
לחברה כזו קוראים חברה מוכוונת לקוח. ההבדלים ברורים.
חברה שהלקוח אינו יכול לדבר עם מנהל המקום, היא חברה מכירתית.
אם בשרות לקוחות אומרים שמנהל ייצור קשר תוך 24 שעות, במקום לתאם מועד מתאים ללקוח, מדובר בחברה מכירתית.
חברה שטוענת שזה מה שיש, על-אף שזה לא מה שהלקוח רוצה, או חברה שגובה עמלות מופרזות כדי להשיג רווחים, גם חברה שלא מחפשת פתרון טוב יותר ללקוח, וחברה שגורמת להמתנה מיותרת ללקוחות הם חברות מכירתיות. חברה שמבטיחה הרבה לפני המכירה, אך לא מספקת את המבוטח, או חברה שמפירה את אמון הציבור בכל הזדמנות. גם חברה שמטרטרת את הלקוח כדי לחסוך לעצמה משאבים, אלו חברות מכירתיות.
חברות שלא דואגות לזיהוי צרכי הלקוח וסיפוקם, או שאין לה זמן להקשיב ללקוחות, כזו שדואגת יותר לרווחיה מאשר לחוויית הלקוח, גם חברה שדואגת להרוויח הכול מכל עסקה, בלי לתת גם ללקוח להרוויח (Win-Win), הן שוב חברות מכירתיות בהגדרתם.
זה לא לטלפון?
רשימה זו מזכירה ודאי לרבים חוויות המתנה ל"שרות לקוחות" הבושש לבוא, מה שפעם נהוג היה לכנות "זה לא לטלפון", והיום זה מאוד לטלפון. חברות רבות נוקטות בטקטיקה לפיה כמה שיותר זמן הלקוח ימתין כן ייטב, ובכך החברה תבטיח שהפונה "המטריד" יותש ויניח לה מטענותיו.
אין שום דבר רע בלהיות חברה מכירתית. להפך, חברה מכירתית יכולה להרוויח. זה פחות טוב לנו כלקוחות ואולי אפילו רע. בסופו של יום חברה כזאת מרוויחה פחות ומתאמצת יותר מאשר חברה מוכוונת לקוח. המסקנה כי מעבר לאוריינטציה מוכוונת לקוח עשויה להניב רווחים גדולים יותר.
ניקח לדוגמה חברה גדולה אשר מוציאה מיליוני שקלים לחודש לפרסום. החברה מחליטה להפוך למוכוונת לקוחות. ככל שחווית הלקוח משתפרת, הלקוח הופך ליותר נאמן. כשמדהימים את הלקוח הוא מספר לכל החברים שלו שעשויים ליהנות גם הם מהשרות. למעשה הלקוחות עכשיו הם מקדמי המכירות.
מאחר שיש פחות לקוחות מתוסכלים, יש פחות צורך בנציגי שרות וניתן לחסוך במשאבים. תקציב הפרסום יהפוך למצומצם מאחר שהלקוחות הם מקדמי המכירות שלנו והם יותר יעילים. החיסכון בתקציב הפרסום הופך למקור רווח נוסף, למעט חלק קטן שנדרש להתחיל את כל השרשת הזאת מלכתחילה. השיטה עובדת בחו"ל, והיא תעבוד גם כאן. בסופו של דבר אנו אלופים בלהיות חקייני ההתפתחויות והאופנות שבחו"ל, אך זה לוקח כרגיל אצלנו, לא מעט שנים.

הכותב הוא מרצה במרכז אקדמי כרמל חיפה, מומחה לשיווק.
תאריך:  16/07/2012   |   עודכן:  16/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 לקוחות /  "
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא כולם עובדים על כולם
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
השיווק הופך לענין של מחיר
ד"ר עמי גינצבורג  |  16/07/12 15:57
 
- מחיר כתרגיל שיווקי
משה דוידוב  |  16/07/12 21:19
2
כל תהליך השיווק האמריקאי מאחר
דליה ס.  |  16/07/12 16:06
3
יש לקוחות מכווני שירות?
דן גדעונוב  |  16/07/12 16:19
 
- לקוחות מוכווני שרות
משה דוידוב  |  16/07/12 21:29
4
חיסכון במשאבים לא עובד במציאות
שרה קלמר  |  16/07/12 16:25
 
- חסכון במשאבים
משה דוידוב  |  16/07/12 21:38
5
הגישה המכירתית מצליחה בשטח
נוריאל גד  |  16/07/12 20:35
6
הגישה המכירתית מצליחה בשטח
נוריאל גד  |  16/07/12 20:35
7
הגישה המכירתית מצליחה בשטח
נוריאל גד  |  16/07/12 20:36
 
- גישת המכירות מצליחה יותר
משה דוידוב  |  17/07/12 09:32
8
חבל שאין עוד הרבה דוידובים
רונן.  |  16/07/12 20:59
9
אלמנט מכירה הפופולרי-מועדונים
עודד קרמר  |  16/07/12 21:38
 
- מועדוני לקוחות
משה דוידוב  |  17/07/12 09:41
10
קשקוש
1אב2  |  23/07/12 15:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
בואו נפסיק לדרוש "שוויון חובות" מהציבור הערבי - ועוד בגיוסם לצבא או לשירות הלאומי, וקודם כל נעניק להם שוויון זכויות מינימלי
יוסף עברון
התזכורת היא לכלל עובדי הרכבת בישראל, אך במיוחד לראשי הוועד: לאט לכם, ידידיי, "לא אתם המצאתם את הגלגל", ולאלה ששכחו, או לא ידעו: לפני 61 שנה, בנובמבר 1951, עקב סכסוך עבודה מקצועי בין מועצת הימאים לבין ההסתדרות הכללית, פרצה שביתה חמורה ביותר בתחום התחבורה בישראל - שביתת הימאים. שביתה ששיתקה את התחבורה הימית למשך מספר שבועות. שביתה שפרצה בתרועה והסתיימה בקול ענות חלושה
יוסי ריבלין
היועצים האסטרטגיים של גילה אדרעי לא הפעילו מחשבה מקורית, מורכבת, מתחשבת בשאר הגורמים של המערכת. הם התנהגו כטייקון מן הסוג הרע. אחד שחושב רק על עצמו ועל כוחו הבלתי מוגבל להערכתו. היבריס קוראים לזה. הם שכחו קצת צניעות, קצת אנושיות
עו"ד זיו שרון, עו"ד אורית קוך, עו"ד ניר הורנשטיין
ברשימה הקודמת נסקרה אי הטלת מס הרכישה על מימוש אופציה להארכת חכירה בפסק הדין בעניין עיריית תל אביב. ברשימה זו נדון במיסוי זכויות חדשות המוענקות אגב מימוש האופציה
תרצה הכטר
היה קהל, הייתה סולידריות חברתית, היו כרזות המגנות את אי הצדק בחברה הישראלית, היו נואמים והיו חילופי דברים פנים-אל-פנים. ברחוב קפלן בתל אביב איש אחד, משה סילמן, הצית עצמו וניסה להתאבד - סימבוליקה פוליטית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il