X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר עדי קליין מנהלת   |  מרכז רפואי הלל יפה
הטמפרטורות רותחות והלחות מרקיעה שחקים שני נתונים מצויינים לפעילות רוחשת של יתושים באזורנו ובכלל בין הסובלים העיקריים: ילדים ופעוטות, שמפתחים בקלות זיהומים שהם תוצאה של גרד העקיצה מה עושים וכיצד נמנעים
▪  ▪  ▪
גם אם נמרחים אפשר להיעקץ [צילום: AP]

רבים מאיתנו נעקצים בקיץ. גם כאשר הרשויות דואגות לריסוס מסביב, הרי שלחות גבוהה ומזג אוויר חם במיוחד, שני מוטיבים הנמצאים כרגע בשיאם, יוצרים קרקע פורה עבור היתושים. במהלך טיול, בשנת הלילה, בפיקניק משפחתי או בים - קשה להיפטר מהם. גם אם נמרחים, בהחלט יש אפשרות להיעקץ.
אצל ילדים, הרגישות היא לעיתים גבוהה יותר ולכן גם תופעות של גרד עלולות להתפתח לכדי זיהום. ישנם ילדים עם מחלות עור, כגון אסתמה של העור, אשר סובלים מאוד מכל נגע עורי, אשר מזדהם במהירות בגלל הרגישות הקיימת. עם זאת, גם ילדים עם רגישות מקומית, עלולים ליצור תגובה מקומית מוגברת, שמתבטאת בנפיחות, אודם וגרד ניכרים.

תגובה אלרגית או זיהום?

לעיתים העקיצה יוצרת תגובה אלרגית ולעיתים נוצר זיהום. הדרך להבחין בין השניים היא משך הזמן - זיהום מתפתח רק לאחר כיממה מהעקיצה הראשונית. עם זאת, לאחר העקיצה התגובה היא של אודם, נפיחות וגרד, דהיינו תגובה אלרגית. רצוי לדעת, שלא תמיד ניתן להבדיל ולכן הטיפול הניתן הוא משולב - גם אנטיביוטיקה וגם נוגדי אלרגיה.

כיצד נוצר הזיהום מהעקיצה?

באופן טבעי, כאשר נעקצים מתחילים לגרד. הגירוד יוצר החדרה של חיידקים מזהמים מהעור. מדובר בחיידקים אשר קיימים באופן רגיל לכל אדם ואדם על העור, אך כאשר הם חודרים פנימה, גורמים לזיהום מקומי, נפיחות, אודם ניכר ועוד. במצבי זיהום קשים יותר של התפשטות לכלל הגוף, תיתכן גם עליה בחום הגוף, הרגשת חולשה והגדלה של בלוטות הלימפה באזור הנגע.

יתושים, זבובים או משהו אחר?

מרבית התופעות נראות כעקיצות של יתושים, אך קיימות גם עקיצות של זבובים או חרקים אחרים. הנגעים הם באזורים החשופים של הגוף - גפיים, פנים - וזו דרך הזיהוי העיקרית. ברוב המקרים נלקחות תרביות על-מנת לוודא תצורות זיהומים נפוצות או נחשדות כמו בדיקת דם המסייעת בזיהוי קדחת הבהרות הנגרמת על-ידי עקיצת קרצייה. אך זו נלקחת רק במידה ומדווח כי הילד / ילדה שהו בחברת כלב או גורים ואז ייתכן שנחשפו לעקיצת קרצייה. מרבית המקרים, כאמור, הן עקיצות "רגילות", שהזדהמו בשל גירוד.

מתי פונים לרופא?

הדבר הראשון שניתן לעשות כאשר הילד נעקץ הוא למרוח חומר אנטי-היסטמיני (אנטי אלרגני) כגון פנסטיל, אשר מפחית את הגרד, ומקטין בעקיפין את הסיכוי להחדרת זיהום. במידה שהתפתח נגע מקומי כתוצאה מהגרד, ניתן למרוח עליו משחה אנטיביוטית מקומית. כמובן שיש להימנע מחיטוט בפצע אשר רק מגביר את סיכוי הזיהום. התפתחות של אודם ניכר מסביב לפצע שהולך ומתפשט בצירוף חום וכאבים, הם סיבה מספקת לפנות לקבלת טיפול אנטיביוטי מהרופא המטפל.
חשוב לדעת, כי מלבד החיידקים הקיימים על העור ומוחדרים עם הגרד, קיימים חיידקים אשר מסוגלים לגרום לזיהום המתפשט במהירות - strep group A - זוהי קבוצה של חיידקים אלימים, הגורמים לזיהום ברקמות רכות ויכולים להביא להידרדרות מהירה במצבו של הילד.

מניעה וטיפול

אם העקיצה דורשת התייחסות רפואית והילד מגיע למיון, אזי כאמור מטופל באנטיביוטיקה ותרופות אלרגניות. ישנם מצבים שמתפתח זיהום בעור, אך קיים קושי להגיע למינונים מתאימים בטיפול דרך הפה, ולכן יש צורך בטיפול תוך-ורידי.
בדרך-כלל, אנו מבצעים מעקב אחר הסימנים של הזיהום ומשתדלים להתגבר עליהם. ברגע שמתגברים על הזיהום, עוברים לטיפול אנטיביוטי דרך הפה אשר ניתן לתת אותו בבית. עם זאת, הדרך הטובה ביותר למניעה, היא כמובן להימנע ככל הניתן מהעקיצה עצמה - מריחת חומרים דוחי יתושים, וכאמור שימוש בחומר אנטי אלרגני מייד לאחר שהילד נעקץ.

הכותבת היא מנהלת המחלקה במרכז הרפואי הלל יפה
תאריך:  17/07/2012   |   עודכן:  17/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על יתושים וגירודים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צמיד דוחה יתושים של GREEN PLAC ל"ת
גיא מנדלוביץ  |  18/07/12 04:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
המשטרה קיימה חקירה נגד איש בידור בכיר, זמר ידוע, בחשד לאינוס    למרות שהתברר שהצעירה שהתלוננה בדתה את טענת האינוס ותיק זה נסגר בעילה של "העדר אשמה", מתעקשת הפרקליטות לסגור את החשד נגדו בעבירה של מעשים מגונים, בעילה של העדר ראיות מספיקות, וזאת במקום לנקוט צעדים חקירתיים נגד הצעירה
אלישע פורת
מי שיודע רק מן התיאטרון ש"הם באו אל העיר", אפילו אם יוסיפו לו "והנה היא כפר" - יגיד: להד"ם, שפירושו: לא היו דברים מעולם. אבל מי שראה והיטיב לראות, יעיד שבמקום כעין זה (עין-החורש בליל ההצגה) אפילו "להד"ם" פירושו: ממש
איתמר לוין
88 במזג השיפוטי ו-86 ביעילות - אלו הם הציונים הממוצעים של 56 שופטים ב-24 בתי משפט שנסקרו בשנת המשפט היוצאת    הציון הממוצע המצרפי עומד על 87% - בהחלט מרשים    הבעיה העיקרית: הצפת מקצוע עריכת הדין, המשפיעה במישרין על התנהלות בתי המשפט    השופטים יכולים וחייבים להציג דוגמה אישית, כפי שאכן עושים לא מעטים מהם
סוזי קגן
החופש הגדול כבר התחיל ועל-אף העובדה שהילדים ובני הנוער בחופשה, רבים מההורים עובדים במהלך תקופה זו    חלקם נוהגים לקחת כשבוע חופשה מהעבודה לבלות עם הילדים ולצאת לחופשה משפחתית, אך יחד עם זאת מרביתה של תקופת החופש יוצרת מצב בו הורים עובדים והילדים בחופשה    מצב זה מביא לעיתים לדילמות משפחתיות, לקונפליקטים ולסוגיות שבמהלך השנה לא נוהגים להתמודד איתן
יהונתן דחוח-הלוי
בן כספית מאשים את העיתון "ישראל היום" בהאשמה חמורה של "זיוף" על מחיקת ציון שמותיהם של נתניהו ושטייניץ במכתב ההתאבדות של סילמן. בדיקה מלמדת, כי בכתבה בעיתון הוזכרה הביקורת נגד ראש הממשלה ושר האוצר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il