כללי נהיגה
- על הנהג להסתכל רחוק- מעבר למכוניות הקרובה אליו, כך הוא ימנע מעצירות מיותרות שגם מבזבזות דלק וגם אינן בטיחותיות, ויחסוך תאונות פגיעות מאחור... כל בלימה היא שריפת אנרגיה שלפני רגע השקעת אותה בדלק.
- תהליך ההאצה צריך להיות מתון וקבוע
- "קיק דאון" היא פעולה אגרסיבית!!! עדיף להוריד הילוך באופן ידני בהאצה גם בגיר אוטומטי.
- מזגן - מזגן צורך כ-10% מהדלק. ב-90 קמ"ש ומעלה חלונות פתוחים שווי ערך לאותה הצריכה, לכן העצה החסכונית והבטיחותית היא להינות ממזגן, ולשמור על עירנות. חום מאד מעייף ומרדים!
- נתונים - יוצרים מודעות - הצג בלוח השעונים מראה את צריכת הדלק הרגעית, עלינו לאפס טריפמטר בעת מילויי כל מיכל דלק, כך נוכל לחשב את צריכת הדלק האמיתית של רכבנו, ולבדוק האם היא בזבזנית או שהיא חסכונית.
- חשוב חשוב חשוב - כלל יוצא מן הכלל-המצב היחידי בנהיגה בו אסור לנו לחשוב על חסכון בדלק הוא כאשר אנו צריכים להאיץ בנתיב האצה. מדוע? כיוון שאם לא נאיץ ולא נשווה מהירויות עם כלי הרכב הנוסעים בכביש במהירויות נסיעה, אנו עלולים לגרום לתאונות וגרימת האטה להרבה מכוניות בדרך המהירה.
תחזוקת רכב
נהגים רבים אינם מודעים לעובדה שתחזוקה שותפת של הרכב חוסכת בדלק! יש לפעול לפי הסעיפים הבאים:
- צמיגים ולחץ אויר - יש לבדוק את לחץ האיר בצמיגים אחת לשבועיים ובבדיקה ויזאולית לפני כל נהיגה- כשאויר משתחרר מהצמיגים המנוע מבזבז דלק, ולעומת זאת כשניסע עם לחץ אויר תקני נוכל לחסוך בין 10%-15% בתצרוכת החודשית!
- טיפולים בזמן - עלינו לטפל בכלי הרכב בהתאם להוראות היצרן. כך לדוגמה פילטר אויר סתום פוגע ביעילות עבודת המנוע ומוסיף בין 5%-10% לתצרוכת הדלק!. הדבר נכון גם לגבי ניקויי מזרקי הדלק ע"י תוספי דלק - ניקויי מזרקים מלוכלכים חוסך 5%-10% מתצרוכת הדלק במיוחד ברכבי דיזל.
שיתופיות רכב
החישוב הכלכלי הפשוט של "יותר אנשים בכלי רכב אחד"- פחות מכוניות על הכביש... שיטת השיתופיות ברכב מקובלת מאד במדינות אירופה וארה"ב וניתן לראות שנהגים בישראל מתחילים ליישם אותה גם כן, בקרב עובדי מדינה שעובדים בירושלים ומתגוררים באזור המרכז. ישנם ארגונים נוספים המעודדים שיתופיות או מעבר לאופניים היכן שאפשר.
בחירת כלי רכב חסכני
לנהגים הנמצאים בתהליך רכישת רכב, אני ממליץ להכניס כשיקול מרכזי את נושא החיסכון בדלק. יש לבדוק את צריכת הדלק ולשאוף לצריכה של 18 ק"מ לליטר או יותר. בחירה ברכב דו גלגלי נחשבת לבחירת חסכונית, אם כי היא טומנת בחובה סכנות בטיחותיות אחרות.