X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגיע הזמן לבטל את שיטת הפריימריז המושחתת מיסודה והמאחזת את עינינו כאילו היא הדמוקרטיה במיטבה. הגיע הזמן לחזור למצב בו ח"כים הם נציגי מפלגות במלוא מובן המילה המייצגים את האידיאולוגיות שלהן ולאפשר למפלגות להדיח ח"כ שמועל בשליחותו
▪  ▪  ▪
לשנות את השיטה [צילום: פלאש 90]

יש הסכמה כללית שכך אי-אפשר להמשיך, "כך" - כלומר שמפלגות קטנות מכתיבות לרוב הציבור את סדר היום וללא בושה לוקחות לעצמן (ומקבלות) זכויות יתר הן בתחום הכלכלי והן בתחום הביטחוני. מכאן הרצון לשנות את שיטת הבחירות ובכך לפתור את הבעיה. מכאן גם הפיתוי להיתפס לכל שינוי ש"נשמע" טוב מבלי לטרוח לבדוק תרחישים אפשריים כדי לוודא כי המצב אומנם ישתפר ולא יישאר ללא שינוי או אף יהיה גרוע יותר.
לפני כעשרים שנה עברנו תהליך דומה שהוביל לשינוי שיטת הבחירות, בה ראש הממשלה נבחר בבחירות ישירות בנפרד מהבחירה של מפלגות לכנסת. ראש הממשלה נבחר אם כן לתפקידו מבלי שהיה לו צורך להקים קואליציה. האומנם?
משילות מחייבת שליטה הן בממשלה והן בכנסת משום שהממשלה תלויה במידה רבה בחקיקה, ולא רק בתמיכה עקרונית, ובראש ובראשונה בחוק התקציב אבל לא רק בו. הממשלה והעומד בראשה צריכים תמיכה בכנסת אותה ניתן היה אז, כמו היום, להשיג רק על-ידי הקמת קואליציה. ראש הממשלה היה, אם כן, "עצמאי" בתואר אבל תלותי לגמרי בקואליציה ובמשחקי קואליציה. התברר שהשיטה הייתה גרועה מזו שהוחלפה, משום שהיא נתנה לבוחר אפשרות להצביע עבור ראש הממשלה ועבור מפלגה שאיננה מפלגתו ובכך להחליש אותו עוד יותר.
הפתרון החדש (?) של "יש סיכוי"
לאחרונה אנו שומעים הצעות, לכאורה חדשות. הגוף הדומיננטי המוביל את שינוי השיטה הוא 'יש סיכוי'. בראש תנועה זו עומד אדם מכובד ורב-פעלים, ראש המוסד לשעבר, אלוף במילואים מאיר דגן. שותף לדרך הוא פרופ' אוריאל רייכמן שעמד מאחורי שינוי השיטה לפני עשרים שנה. בחינת ההצעה של "יש סיכוי" מלמדת על דמיון גדול בין השיטה שנכשלה וזו החדשה כאשר הבעיה המרכזית - הצורך בהקמת קואליציה - לא נפתרת.
בפתרון החדש מוצע שראש הממשלה יהיה ראש המפלגה הגדולה ביותר. זה קרוב מאוד לשיטת הבחירה הישירה של ראש ממשלה שהונהגה בעבר ונכשלה. סיבת הכשלון הייתה שהשיטה לא פתרה את בעיית המשילות ובעיקר את הצורך בקואליציה והמחיר הכרוך בכך. אותה בעיה קיימת בשיטה המוצעת. נקבל ראש ממשלה, ראש המפלגה הגדולה ביותר, שאין לו כוח אלא אם הקים קואליציה. ישנם הבדלים בעלי חשיבות משנית בלבד בין שתי השיטות. בהצעה הנוכחית אין הפרדה בין בחירה של ראש ממשלה ובחירת מפלגתו וזה אמור לעודד לכאורה הצבעה למפלגה גדולה, אבל האין זאת המציאות כיום שבדרך-כלל ראש המפלגה הגדולה הוא גם ראש הממשלה?
הבדל נוסף קיים בשיטה המוצעת, להעלות את אחוז החסימה כאשר הכוונה היא לעוות את רצון הבוחר, כדי להתגבר על הפיצול בעם ולחזק את המפלגות הגדולות (הניסיון מלמד שאין מנוס מהפעלת שיטה מעוותת). יפה, אלא דה עקא, ההעלאה היא באחוזים בודדים בלבד. הפתרון המוצע על-ידי "יש סיכוי" גם מעוות את רצון הבוחר וגם לא פותר את הבעיה של ה"סחר-מכר" הקואליציוני והצורך בשמירה מתמדת על שלמות הקואליציה.
העלאת אחוז החסימה באחוז או באחוזים בודדים לא תועיל. המפלגות הקטנות, למשל של הדתיים או הערבים, תתאחדנה למפלגות קצת יותר גדולות. הקולות שלהן לא יילכו לאיבוד בעוד המרכיב הקיצוני ביותר יכתיב את התנהגות המפלגה המאוחדת.
בחירת ח"כים בבחירות איזוריות
רעיון נוסף הוא בחירת מחצית מחברי הכנסת בבחירות איזוריות. בחירה כזו תביא לשינוי או ליתר דיוק לעיוות מסוים ברצון הבוחר, משום שנבחר אחד או נבחרים בודדים "לוקחים את כל הקופה" באזור בחירה, ויש להניח כי יהיו אלה נציגי המפלגות הגדולות. אבל העיוות הזה לא יהיה מספיק כדי לבטל את הצורך בהקמת קואליציה. נזכור כי בעבר הפיצול לא היה כה גדול ועדיין היה צורך בסחר-מכר קואוליציוני. למעשה, אם יש שלוש מפלגות, כבר צריך, בדרך-כלל, מו"מ קואליציוני. בגרמניה, למשל, מספר המפלגות בפרלמנט (בונדסטאג) זעום (חמש בסך-הכל) ובכל זאת יש צורך בקואליציה. מעבר לכך, לבחירות איזוריות מגרעת חמורה. צפוי כי יגבירו את השחיתות כפי שקורה בבחירות מקומיות וכפי שקורה עם הפריימריז במפלגות.
קרוב לוודאי כי המפלגות הקטנות תתנגדנה לכל שינוי. אולם אם האווירה הציבורית תאפשר בכל זאת שינוי, הרי כדאי לנצל זאת לשינוי רדיקלי שיביא לתוצאות הרצויות. מהי התוצאה הרצויה: שלאחר הבחירות לא יהיה צורך במו"מ קואליציוני כלל וכי הרכב הממשלה ייקבע על-ידי הבוחר בזמן הבחירות. גם אם הדבר לא יצלח מיד, עדיף להתאזר בסבלנות ולחתור לפתרון שייתן מענה של ממש לבעיה ולא "לבזבז" את הזעם הציבורי על שיטה שאיננה מועילה.
להלן פתרונות רדיקלים בשתי גרסאות לפי סדר-עדיפות יורד. בשתיהן הבחירות הן כלליות ולא איזוריות:
גרסה א': לכנסת תיכנסנה רק שתי המפלגות הגדולות 1. הן תתחלקנה ב-120 המושבים לפי יחס התמיכה בהן. המפלגה הגדולה ביותר תרכיב את הממשלה והשנייה תהווה את האופוזיציה. הבחירות יכולות להיות בסיבוב אחד או בשניים, כאשר בראשון בוחרים ארבע מפלגות. הדבר יוליך, קרוב לוודאי, למיזוג בין מפלגות קרובות אידיאולוגית ולמשטר של שתי מפלגות גדולות.
גרסה ב': המפלגה הגדולה ביותר1 תקבל 65 מושבים בכנסת (בלי קשר למספר הקולות שקיבלה בפועל) ושאר המפלגות תתחלקנה ב-55 המושבים האחרים לפי משקלן היחסי. גם שיטה זו תוביל קרוב לוודאי למיזוג בין מפלגות והקמת מספר קטן של מפלגות גדולות.
אם לא יימצא זה שמוכן ויכול להילחם להשגת פתרון של ממש המכונה למעלה "רדיקלי", להלן פתרון "פרווה" שעדיין יחייב הקמת קואליציה אבל ייצב את הממשלה לאחר שהוקמה:
גרסת "פרווה": הממשלה תקום לפי השיטה הקיימת המחייבת קואליציה בת לפחות 61 ח"כים. לאחר הקמתה, אם היא לא תהיה יציבה ומפלגה (או מפלגות) תפרוש ממנה או מפלגה תודח ממנה על-ידי ראש ממשלה, תוך איבוד תמיכת הרוב בכנסת, הרי הממשלה תמשיך לפעול על-פי העיקרון של החוק הגרמני עד להחלפתה בממשלה לה תמיכת רוב בכנסת. כיום היא הופכת לממשלת למיעוט שאין לה תמיכה בכנסת. הפתרון המוצע הוא שעד להחלפתה היא לא תתפקד כממשלת מיעוט, אלא משקל התמיכה בה בכנסת יוגדר בחוק כמשקל 65 ח"כים (כוח ההצבעה של כל ח"כ מהקואליציה יהיה יותר מקול בודד כפי שעושים באסיפת בעלי מניות). כוח ההצבעה של האופוזיציה יירד ל-55 קולות בלבד בפרק זמן זה (כוח ההצבעה של ח"כ מהאופוזיציה יהיה קטן מאחד). לסיכום, בשיטה זו יהיה אומנם צורך בהקמת קואליציה, אולם מרגע שהוקמה היא תהיה יציבה למדי וראש הממשלה לא יצטרך להקדיש את מיטב זמנו ומרצו כדי "לתחזק" אותה.
בעיות נוספות וביטול שיטת הפריימריז
גם אם פתרנו את הצורך בקואליציה לפי גרסאות א' ו-ב', או לפחות ייצבנו את הממשלה לפי גרסת "הפרווה", עדיין יש לראש הממשלה בעיית "תחזוקה" של מפלגתו הוא.
מאז הנהגת הפריימריז2 חברי הכנסת אינם נציגי מפלגה אלא נציגים מטעם עצמם (הרי נבחרו לכאורה אישית, אומנם רק במסגרת מפלגתם ולא על-ידי הציבור הרחב, אבל דקויות כאלה לא חשובות בעיניהם). הם מחויבים לעצמם ולכל היותר למי שתמך בהם פוליטית וכלכלית (ומכאן השפעת הלוביסטים על הח"כים). על כן צריך לתת את הדעת כיצד מתמודדים גם עם בעיה זו.
בעיה נוספת שנוצרה על-ידי הפריימיריז: אנו עדים לניסיונות של השתלטות עויינת של קיצונים על מפלגות קרובות למרכז, ובשיטת הפריימיריז אי-אפשר למנוע זאת.
על כן, במקביל לשינוי שיטת הבחירות, צריך לטפל גם בבעיה זו והגיע הזמן לבטל את שיטת הפריימריז המושחתת מיסודה והמאחזת את עינינו כאילו היא הדמוקרטיה במיטבה. הגיע הזמן לחזור למצב בו ח"כים הם נציגי מפלגות במלוא מובן המילה המייצגים את האידיאולוגיות שלהן ולאפשר למפלגות (למזכירות/דירקטוריון) להדיח ח"כ שמועל בשליחותו (ולשלוח את הבא ברשימה לכנסת). לשם כך דרושה חקיקה. יתר על כן, מכיוון שהציבור הצביע עבור מפלגה, אין לאפשר פרישת ח"כים ממפלגה תוך הקמת סיעה נפרדת בתוך קדנציה של כנסת.

הערות

1. במקרה החריג ששתי המפלגות תקבלנה בדיוק אותו מספר קולות, יהיה לנשיא המדינה קול נוסף וקובע.
2. ביקורת מפורטת על הכשלים בשיטת הפריימריז אפשר למצוא בקישורים הבאים: בחזרה ל"ועדה המסדרת", אסון הפריימריז.

תאריך:  02/08/2012   |   עודכן:  03/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אוריאל רייכמן / Uriel Reichman  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר דגן  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שינוי שיטת הבחירות - במחשבה תחילה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בחלם מתנגדים לשינויים
החלמאי  |  3/08/12 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
טיפולו של גרוניס באלשיך הוא המשך של מדיניות נרחבת ורבת שנים    הפרקליטות והמשטרה ממשיכות להתעלם מפסקי דין ביקורתיים    כרגיל, רק ליהודים אסור להיכנס להר הבית    בינתיים באולימפיאדה: העסקנות בתחום הספורט והקשקשת בערוץ הראשון    וגם יובל שטייניץ מתעקש להמשיך ולסבך דברים פשוטים
אלי אלון
עיריית עפולה, המתהדרת בפרסומיה בהיותה עיר "ירוקה", מקימה בימים אלה חניון ציבורי על שטח גן ציבורי פעיל ופורח. ממחלקת ההנדסה בעירייה נמסר כי החניון הוא "לטובת הציבור, בשל חוסר במקומות חניה". בעירייה שכחו רק לציין כי באחרונה הפקיעה העירייה שני חניונים ציבוריים לטובת הקמת בתי דירות
רו"ח איריס כץ כליף, רו"ח נסרין סלמאן
הכירו את החידושים העולים מהוראות הפרשנות של רשות המיסים
רו"ח יפעת שעיה, עו"ד יניב אלנקרי
בתקנות החדשות נקבעה תקרה מקסימאלית לסכום המרבי, שעל החברות לשלם בעת העברת ידע, בין אם החברה שמכרה את הידע נשארה פעילה ובין אם מכרה את הידע והפסיקה להתקיים כתאגיד בישראל, בגובה של עד פי 6 מסכום המענקים שהתקבלו בנוגע לאותו ידע
יהודה כסיף
בעונה זו נושאים ישראל ידיהם לשמיים ומבקשים על מזג האוויר. הרי חודש אב חודש קצר הוא ומיום תשעה באב, יום חורבננו הנורא ועד יום ב באלול, תחילת הסליחות לעדת הספרדים רק ג' שבועות הם ועתה הוא זמנן של התפילות הקטנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il