X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
זהו סרט קטן אך יפה באִטיותו, בשקט שבו, בכך שהוא חף מהצדקנות האמריקנית. יופיו גם בטבעיות שבה הוא מתאר כיצד מפגש בין גבר ואישה משנה כליל, ולתמיד, את עולמם הפנימי
▪  ▪  ▪
ויהי בנסוע חרון היום קרה נס קטן [צילום: מתוך "העלמה שמבון"]

אור זרוע בחום. כנפי המאוורר (איך זה שהוא לא ממריא?) טוחנות את יציקת האוויר. רק במצולות הלילה נושבת מן הכוכבים המיה דקה של נחמה, אך שכניי, הספונים בארגזי קירור מפוארים שטרטורם אינו פוסק 24 שעות ביממה, אינם חשים בה תחת שמיכת הפוך, שבחסותה הם מעכלים עדיין את החיות מדושנות-הייסורים שאכלו. ויהי בנסוע חרון היום קרה נס קטן: הכיתי בסלע הפלסטיק של שלט הטלוויזיה, ויצאו ממנו מים חיים בדמות הסרט 'העלמה שמבון'. יצירה רגישה ועדינה לא רק על-רקע ערוצֵי התַרְעֶשֶת הנפוצה - אלא גם ביחס לקולנוע הצרפתי המודרני, הנוטה לקומדיות ריקות ומאומצות-חינניוּת.
גיבור הסרט הוא ז'אן, בנאי ישר וחרוץ. ז'אן אוהב את משפחתו ועבודתו - בניית בתים מהיסודות ועד הגג, מקצוע שבארצנו קיים רק בארכיון של נהלל. גם אשתו, פועלת דפוס, מאושרת בחלקה, והם מגדלים את ילדם בשלווה בבית נאה (נתוני פתיחה מוזרים לעין ישראלית, שבמושגים שלה בנאי ופועלת אמורים לגור בדירת דחק ולהיות מתוסכלים בחלקם). ואז מגיעה לעיר הקטנה העלמה שמבון.
שמבון, מורה נבונה ורגישה מפריז, היא המחנכת החדשה בכיתת בנו של ז'אן. האהבה ביניהם נרקמת חרש. היא מוקסמת מהגבריות החזקה והשקטה של הבנאי, מהגינותו, מפשטותו ואפילו מיחסו החם לאביו המבוגר (היא עצמה מגיעה ממשפחה אמידה ורמת מעמד, אך קרה ומנוכרת); ואילו הוא מוקסם מעדינותה, מהספרים שבדירתה, מחיוכה הדק והמלנכולי ומכך שהיא מנגנת בכינור יצירה שממיסה את הבטון היצוק על נשמתו, בטון שהוא לא חשד כלל בקיומו.
זהו סרט קטן אך יפה באִטיותו, בשקט שבו, בכך שהוא חף מהצדקנות האמריקנית. יופיו גם בטבעיות שבה הוא מתאר כיצד מפגש בין גבר ואישה משנה כליל, ולתמיד, את עולמם הפנימי - אף שזהו בעצם רומן ללא רומן, שכן רגעי האינטימיות הממשית ביניהם ספורים. יופיו בדרמה החשאית שבו: הגיבורים חוזרים לחייהם ה'תקינים', אך למעשה הם הותמרו (והוטמרו) לעד, בהופכם לאיזה אושר מייבב.
בסרטים אמריקניים רבים מופיע המוטיב של חייזר שהשתלט על מוח האדם. ב'אשת האסטרונאוט', למשל, אישה מעדיפה להתאבד ובלבד שהחייזר, שהשתלט על בעלה ועיבר אותה, לא יזכה להעמיד צאצאים באמצעותה. גם ב'עלמה שמבון' שוּכתב עולמם הרגשי-קוגניטיבי של הגיבורים בדרמטיות בעקבות מפגש עם צורת קיום אחרת, וגם כאן, כמו בסרטי החייזרים, המטמורפוזה אינה ניכרת בגיבורים כלפי חוץ.
אולם לטעמי, האֵימה ב'עלמה שמבון' גדולה יותר מאשר בסרטי החייזרים, משום שהסרט מדגים את הרעיון שאהבה אינה רק נס נדיר אלא גם נס עצוב: הוא מאפשר ללב להיות "קיים על בוריו", ובמקביל גוזל ממנו לנֶצח אפשרות זו. נותר רק זיכרון זרוע באור האינסוף של קדושת כמה רגעים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/08/2012   |   עודכן:  05/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אור זרוע באינסוף
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רשימה זרועה באור
ווקו  |  5/08/12 09:18
2
הקולנוע הצרפתי
בגט בפיתה   |  6/08/12 20:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
קולות הבכי והנהי נשמעים בימים אלה גם בבית ידיעות אחרונות    אחרי שדרס מתחרים והקים מנגנון המפיץ תעשיית שקרים לקוראים, ובעקבות כניסת ישראל היום לשוק והטכנולוגיה הפורצת, חש נוני מוזס על בשרו כיצד מתרסק ערכו הכלכלי של "הארגון" אותו ייסדה משפחתו
עליס בליטנטל
סרט מפתיע וייחודי, עם סוף מפתיע לא פחות, יעלה החל מה-13 לאוגוסט על המסכים של הסינמטקים. "איה" סרטם של צמד הבימאים זוכי הפרסים מיכל ברזיס ועודד בן נון, מספר על סיטואציה לא רגילה, ואולי בלתי אפשרית, המתרחשת בין שניים
רונית דומקה
סוויפט עקפה בהכנסות שלה את ג'סטין ביבר בן ה-18, שהרוויח רק 55 מיליון דולר, את ריהאנה בת ה-24 שהרוויחה 53 מיליון דולר, את ליידי גאגא שהייתה בראש הדירוג בשנה הקודמת, וגם את כוכבי "דמדומים"
חגי עמית
עם מוניטין של יזם נדל"ן מבריק שיודע לנצל הזדמנויות ועם לא מעט כסף, השקיע זיל פלדמן בפולאר השקעות והבטיח להפוך אותה לאימפריה עולמית    חמש שנים אחרי, עם חובות לבנקים ולבעלי האג"ח וירושה בדמות פרשת הולילנד, נראה שהוא רוצה לשים את ישראל מאחוריו    האם הכישלון היה ידוע מראש או שמשהו השתבש בדרך?
ראובן לייב
בעיר הגרמנית הנושקת לשווייץ, שממנה נשלחו יהודיה למחנות ההשמדה, ייערך ב-2 בספטמבר הקרוב יום-הצדעה מיוחד עם התרבות היהודית, שבו תפגין האוכלוסיה המקומית סולידריות מלאה עם גורלו של העם היהודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il