X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר אולג שומייקו פסיכיאטר מומחה   |  מרכז לבריאות הנפש
המאמר נוגע בכל אפשרויות הטיפול בבעיות שינה ובקשיי הירדמות, החל מטיפים לביצוע עצמי וכלה בטיפול קוגנטיבי-התנהגותי ובטיפולים תרופתיים
▪  ▪  ▪
ניתן לטפל בבעיית השינה [צילום: פלאש 90]

הפרעות בשינה הינן תופעה בעלת שכיחות גבוהה מאוד באוכלוסיה. לפי נתונים שונים, בין 30% ל-40% מהאוכלוסיה הבוגרת סובלים מבעיות שינה בשלב כלשהו של חייהם. בגילאים המבוגרים (55+) השכיחות מגיעה לשיעור של כמחצית מהאוכלוסיה.
רבים מהסובלים מבעיות שינה, מתעלמים מהבעיה וממשיכים לחיות תוך השלמה עם הפגיעה המשמעותית בתפקוד ובאיכות החיים. חלקם הגדול עושים זאת בעקבות חוסר מודעות לטיפולים השונים שהרפואה המודרנית מציעה ושתוצאותיהם ניכרות בקרב אלה שפנו לטיפול או בעקבות טענתם השגויה ש"בגילי המבוגר כולם כבר ישנים לא טוב".

שלב ראשון - נסה זאת בעצמך

חשוב שכל אחד מאיתנו יקפיד על היגיינת שינה נאותה, כולל הימנעות מחומרים מעוררים דוגמת: קפאין, ניקוטין ואלכוהול בשעות הקודמות לשינה, הימנעות מפעילות ספורטיבית בשלוש השעות הקודמות לשינה והקפדה על סביבת שינה שקטה וחשוכה, כולל טמפרטורה נוחה בחדר.
דבר נוסף שחשוב לדעת הוא, שתרופות שונות עלולות לגרום לעירנות ולהקשות על ההירדמות. שינוי במינון או בזמן הנטילה של התרופה, לאחר התייעצות עם הרופא המטפל, עשוי להקל על המצב.
מעבר לכך, יש השפעה להרגלים התנהגותיים נוספים הקשורים לתחושות מתח, עיוותים קוגניטיביים ותפיסתיים הקשורים לשינה, מחשבות מטרידות וכן הלאה. במקביל לשמירה על היגיינת שינה, מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:
  • שמירה על סביבת חדר השינה לצורך שינה בלבד והימנעות מצפייה בטלוויזיה במיטה לקראת שינה וכדומה;
  • הקפדה על פעילות מרגיעה לפני השינה במסגרת "טקס הכנה לשינה", ללא עיסוק בעבודה או בנושאים אחרים הגורמים למחשבות ולדאגות או למתח ועצבנות;
  • תרגול נשימות עמוקות והרפיית הגוף לסיוע בהירדמות;
  • יציאה מהמיטה במידה ולא מצליחים להירדם במשך כ-20 דקות על-מנת לא ליצור קשר תפיסתי לא רצוי בין המיטה לבין תחושת התסכול של הקושי בהירדמות;
  • הקפדה על סדירות וקביעות בשעות השינה והיקיצה.

שלב שני - טיפול מקצועי

במידה והיגיינת שינה לקויה אינה הגורם לבעיה, יבצע הרופא המטפל אבחון מדוקדק של מקור הבעיה. נהוג לחלק את בעיות השינה לשתי קבוצות. האחת היא קבוצת בעיות השינה הראשוניות, כלומר בעיות המופיעות ללא כל הפרעה נלווית אחרת (גופנית או נפשית). הקבוצה השנייה היא הפרעות שינה משניות, כלומר הפרעות הנובעות מבעיה אחרת או מלוות אותה דוגמת דיכאון, כאבים, קשיי נשימה וכן הלאה.
בשנים האחרונות נהוג לטפל בבעיות שינה גם אם הן משניות, בניגוד לעבר אז טיפלו רק בהפרעות ראשוניות או בגורם לבעיה בלבד, במקרה של הפרעות משניות בעקבות הסברה כי כאשר הבעיה העיקרית תחלוף, השינה תשתפר.
לאחר האבחון תיבחנה אפשרות הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT) או הטיפול התרופתי. מקובל ויעיל גם שילוב של שתי הגישות.
הטיפול ההתנהגותי כולל בחינה של דפוסי ההתנהגות הקשורים בשינה ושל עיוותים בתפיסה של השינה. לדוגמא, מרבית הסובלים מבעיות שינה נכנסים ללחץ לקראת זמן השינה ולמסכת דאגות באשר לתפקודם ביום שלמחרת. הטיפול מתמקד בהורדת רמות הלחץ. שינויים נוספים הם בהקניית הרגלי שינה מבחינת כמות השעות המוקצית לשינה ושהות במיטה לצורך שינה בלבד. כמו-כן, במסגרת הטיפול עובדים על מיגורן של ציפיות בלתי מציאותיות לשינה מושלמת, ושל המחשבות "השחורות" על תוצאותיו של עוד לילה צפוי של שינה טרופה.

תרופות היפנוטיות

עד לא מזמן הטיפול הנפוץ ביותר להפרעות שינה היה טיפול בתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים. יעילותן הוכחה, אך הנטייה לתסמיני התמכרות המאפיינים קבוצה זו יחד עם השפעה מורכבת על המוח כולל פגיעה אפשרית בריכוז, בזיכרון ובתפקודים קוגניטיביים אחרים גרמו לירידה משמעותית בשימושן ולפיתוח קבוצת תרופות ממשפחת ה-Z.
לתרופות אלה סיכון נמוך משמעותית להתמכרות והיעדר השפעה חמורה על תפקודינו למחרת. משך השפעה של תרופות ממשפחת ה-Z הוא קצר יותר ובדרך-כלל השפעתן מסתיימת בשעות הבוקר.

טיפול מבוסס מלטונין

אפשרות טיפולית נוספת מבוססת על השפעה על הורמון שינה מלטונין אשר מופרש אצלנו במהלך לילה. בארץ נכון להיום, קיימת תרופת מלטונין בשחרור מושהה - סירקדין - אשר פועלת על מנגנון שונה מהתרופות ההיפנוטיות. תרופה זו מתאימה בעיקר למבוגרים בגילאי 55+ אשר חלקם הגדול סובל מבעיות בהפרשת המלטונין. כפי שדווח במחקרים רבים בשנים האחרונות, גם לילדים הסובלים מהפרעות התפתחות שונות דוגמת אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז יחד עם הפרעות שינה, יש במרבית המקרים בעיות בהפרשת המלטונין ומתן התרופה משפר משמעותית את שנתם.
מעבר לכך, קיימות אפשרויות טיפוליות נוספות אשר יעילותן נמוכה יותר או נבדקה פחות ונפוצות יותר בשימוש זמני או חד-פעמי דוגמת מלטונין רגיל, תרופות אנטי-היסטמיניות אשר ישנוניות הינה אחת מתופעות הלוואי שלהן, תחליפים טבעיים שונים, תרופות נוגדות דיכאון וכן הלאה.
הטיפולים התרופתיים והטיפולים שאינם תרופתיים הקיימים היום, מאפשרים מענה בטוח ואפקטיבי לכל סוגי בעיות השינה, כך שכבר אין צורך לסבול. למרות השגרה הלוחצת והשוחקת, חשוב להקפיד בראש ובראשונה על משך שינה ועל היגיינת שינה נאותה ובמידה ולמרות זאת לא מושגת שינה מרעננת, רצוי לפנות לאבחון ולטיפול רפואי.

הכותב הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל המרפאה לבעיות שינה במרכז לבריאות הנפש באר-שבע
תאריך:  08/08/2012   |   עודכן:  08/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל אפשרויות הטיפול בבעיות השינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
היעוץ אינו כרוך בתשלום
מומחה לשינה  |  9/08/12 12:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר איתי שצקר
אנשים שעברו טראומה מעבדים שוב ושוב מקרה שקרה או כמעט קרה להם ועלולים למצוא עצמם במצבי התפרקות נפשית ופיזית ובהתקפי חרדה    הרפואה המשלימה מציעה דרכים יעילות למצבים אלה
גלי פיאלקוב
רוצים לצאת מחוץ לעיר? למה לא לצאת לטיול בצפון? לפניכם הצעה לטיול משפחתי של יומיים בגליל העליון, כולל לינה, אטרקציות כיפיות ואפילו מקומות שווים לאכול
אסף גבור, תוניסיה
מפלגת השלטון האיסלאמית לא מפחידה את התוניסאים, הממשיכים לנהל אורח חיים אירופי-חילוני. המצב הכלכלי הירוד מפחיד אותם יותר. היהודים חוששים גם מהתרבות גילויי השנאה, ומתכנסים יותר בתוך קהילותיהם. ביקור נדיר בתוניסיה, הסנונית הראשונה של האביב הערבי והאחרונה שעוד אפשר לדבר בה על אביב
ד"ר אילן פרייס
גם בגיל 70 ו-80 אפשר ליישר שיניים, וגם אם הקצב יהיה מעט איטי יותר, התוצאות עדיין יכולות להיות מעולות    כמבוגרים, לא תתבקשו ללכת בפה מלא "ברזלים"    הטכנולוגיות הטיפוליות התפתחו עם השנים וקיימות היום שיטות המתאימות למבוגרים והמיישרות שיניים בצורה בלתי נראית
איתמר לוין
פסק דין של בית הדין הרבני בחיפה מדגים את אחת הסיבות לתדמית השלילית של מערכת זו: השימוש בלשון עילגת ועמוסת שגיאות, שילד בבית ספר יסודי היה ננזף עליה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il