X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טקסי ההשפלה, שנאלצים כיום לעבור על בשרם לובשי המדים, הזכירו לי את ימי הטירונות של שנות ה-50 המאוחרות מהמאה החולפת, בהם הסביר לנו המ"כ שלנו שהוא יכול לעשות בנו ככל העולה על רוחו, "משום שהחוק הצבאי מגיע, בעצם, רק עד שערי הבסיס" כן, היו זמנים, שבהם הכול היה מותר ושבהחלט לא נעים להיזכר בהם
▪  ▪  ▪
החוק הצבאי מגיע רק עד שערי הבסיס [צילום: AP]

פעם יצא שמו לפניו כ"טרטור", בעוד שעכשיו הוא מוכר כ"זובור". אלא שבסך הכול זו אותה הגברת בשינוי האדרת. הוא חל על מצטרפים חדשים למסגרת קיימת, בדרך כלל נוקשה ביותר.
בעבר הרחוק היו קורבנותיו העיקריים של טקס ההתעללות וההשפלה חניכי פנימיות, כמו זו, למשל, של בית הספר החקלאי "כדורי", שעם תלמידיו נמנה גם יצחק רבין עליו השלום. על-פי מיטב המסורת הפרוסית שהייתה נהוגה בבית הספר הזה, הפכו ה"אליפים" הירוקים, תלמידי שנה ראשונה, לקורבנותיהם התמידיים של "ותיקי" השנה השנייה. אלה עשו בהם שפטים, ככל העולה על רוחם, ואיש לא העז לפצות פה כנגדם.
אבל "כדורי" לא היה מוסד החינוך היחיד שאימץ את התורה הפרוסית. את המסורת הנוקשה של בית הספר הזה אימצו בחדווה ובשקט בשקט גם פנימיות רבות אחרות. הצרה היא שכל מה שנעשה בין כותליהן מחוץ לשעות הלימודים היה בבחינת הס מלהזכיר.
חישול גבריות
יותר מכולם היה זה צה"ל שהנהיג את מסורת ה"זובור" ובעיקר בקרב יחידות קרביות. קראו לזה "חישול גבריות", ולחלופין גם "קריעת תחת" לשמה. בשלהי שנות ה-50 של המאה החולפת צבר ה"זובור" הצבאי שיאים חדשים. כמי ששרת באותה תקופה כטירון ירוק, עברתי על בשרי, כמו רבים מעמיתיי לפלוגה, טקסי השפלה קשים ומרים.
הראשון שבהם היה טקס קבלת הפנים בבסיס הטירונות, ומעשה שהיה - כך היה: על המשאית, שהובילה אותנו מבסיס הקליטה והמיון, ישבנו כולנו, צפופים כסרדינים. ברגע שהגענו לשער בסיס ההדרכה, כבר המתין לנו שם המ"כ התורן, נפוח כולו מרוב חשיבות. בלא לחשוב פעמיים הוא פקד עלינו לקפוץ מייד מהמשאית החונה, אלא שברגע הקפיצה דאג הנהג להתניע את המשאית ולהזניקה, כמובן ללא אזהרה מוקדמת, וכולנו השתטחנו, מלוא קומתנו, עם כל הכבודה שלנו, על רצפת המחנה, לקול צחוקו המתגלגל של המ"כ. "זהו רק הסיפתח" - הוא מיהר להרגיע אותנו, ובהרף עין בא ההמשך. על-פי הפקודה הבאה הוטל עלינו לשכב, לפי תור, על אחת מחביות הפח הלוהטות מהשמש שניצבו במקום. אחדים מאיתנו פיתחו צלקות, בעוד אחרים סבלו מכוויות. להתלונן לא היה אז למי. אחרי ככלות הכול עדיין לא נולד אז נציב קבילות החיילים.
טירונים מושתנים
אבל זה היה רק הרישא. את ברכת הבוקר שלמחרת קיבלנו היישר מפי המפקד הקשוח: "אתם טירונים מושתנים ואתכם נעשה ככל העולה על רוחנו, משום שהחוק הצבאי מגיע רק עד שערי הבסיס ואיננו נוהג בין כתליו". וכדי שנקבל עלינו את הדין שאין לנו שום זכויות, נצטווה כל אחד מאיתנו, הטירונים, להתוודות באוזני המפקד שלנו שהוא, החייל הירוק שזה אך התגייס, בסך-הכל "טירון מושתן" ולא יותר מזה.
אם לא היה די בכך, הרי שבשתיים בלילה, אחרי יום-אימונים מפרך, הוזעקנו לקול מקבץ של כדורי דומדום, למיפקד לילי, עם מיטות נגררות. ובבוקר שלמחרת, טרוטי-שינה ובאפס כוחות, יצאנו למסע אלונקות מפרך, מלווה במשמעת מים נוקשה. בחלוף כל שעה עגולה התיר לנו המ"כ ללגום מהמימיה שלמותנינו, על-פי פקודה של "מימיה הרם". שתי דקות לאחר מכן כבר ניתנה הפקודה של "מימיה הורד" - סימן ברור לאיסור השתייה.
את מסע האלונקות סיימנו עם חולצות צבאיות דביקות מזיעה, כששום כביסה שבעולם לא הצליחה להסיר מהן את כתמיהן, ואילו את היבלות הקשות, שתפחו על רגלינו מרוב הליכה, טרח החובש הקרבי שלנו להסיר ב...סכין גילוח לא מחוטא.
בסך הכול היה זה רק מעט מזעיר מרצף ארוך של מנהגי ה"זובור" מאותם הימים. למותר לציין שבחלוף יותר מיובל שנים, מתפרש כיום כל מעשה שכזה כלא פחות מהתעללות לשמה, הגוררת אחריה עונשי מאסר והורדה בדרגה.

תאריך:  10/08/2012   |   עודכן:  10/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק רבין / Rabin Yitzhak
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"זובור" בצה"ל של פעם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נכון מאוד. ובנוסף.
טוב שהיה ואיננו  |  10/08/12 17:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
ספורטאי ישראל לא הביאו לנו מדליות באולימפיאדה הנוכחית, אבל זו לא סיבה להביאם לכיכר העיר    נכון, כולנו היינו שמחים אם היינו כולנו זוכים בכמה מדליות, אנחנו היינו שמחים והם היו ממשיכים לעבוד שעות רבות כל יום במשך שנים, כדי להגיע להישג הזה...
יעקב אסתרליס
עוד פעם הכול רותח וכל ערוצי התקשורת עסוקים מעל לראש ובכל תוכנית אקטואליה אתה יכול לשמוע את השם החשוב הידוע בארצנו: אדר כהן    כולם מדברים, כולם מגנים – ממש אסון לאומי! אז מה קרה כאן בעצם? לא האריכו לאדון כהן את תקופת הניסיון!
צבי גיל
הצצה בנבכי הביורוקרטיה של מערכת התיעוד וההנצחה של השואה והתקומה, ושוליה הפוליטיים    חקיקת חוק לא רק תשים קץ לאנדרלמוסיה הקיימת אלא תמנע את הפתרון הסופי של זכויות ניצולי השואה
איתמר לוין
עורכי דין צריכים להתעקש על פסילתה של ורדה אלשיך    אמצעי תקשורת צריכים לעמוד על שלהם מול תביעות לשון הרע    את המשפט העברי חייבים להכניס לחיי היום-יום של מערכת המשפט    אסור למדינה למחול על חובות    לא בטוח שכדאי לנו שאסד יוותר על השלטון    ועדיין לא צריך לוותר על התקוות העתידיות למדליות
הרב אליהו קאופמן
לימודי "בחינות הבגרות" אינם ה"טופ" של ההשכלה אותה אפשר וצריך להעניק למי שעוד לא מלאו לו 18 שנה. בכלל, כל ה"השכלה" - כ"חינוך חובה", בעולם המודרני קיימת לא יותר ממאתיים שנה ועד היום שוב ושוב נערכים מחקרים מה באמת צריך ללמד את בני הנעורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il