X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"ואמרת בלבבך כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". מבחן העושר וההצלחה קשה לא פחות ממבחן העוני. איך מנצחים? משה רבינו מעניק לעם ישראל סגולה מיוחדת: "ואכלת ושבעת"
▪  ▪  ▪
לאהוב את הבורא, ולא לשכוח אותו, גם בזמנים של הצלחה ושגשוג [צילום אילוסטרציה: AP]

עדיין ניצבים בני ישראל אל מעבר לארץ המובטחת להם. עדיין לא נשלמו ההכנות. משה האיש, האב הרוחני והמנהיג הדגול, אינו יכול לשלחם לבנות עצמם כעם בטרם הקיף את כל עולמם הרוחני והגשמי, בטרם הנחיל להם מורשת חיים אמיתית. והוא ממשיך את הצוואה הגדולה שלו עבור העם אותו הוביל ונקשר אליו כל כך. ומדאגתו כאב וכרועה נאמן הוא מבטיח לבני ישראל, עם העבדים שנדד במדבר ארבעים שנה ועתה עומד להילחם בעמים רבים כדי לרשת את הארץ המובטחת לו: "כי תאמר בלבבך: רבים הגויים האלה ממני איכה אוכל להורישם? לא תירא מהם... ונתנם ה' לפניך והמם מהומה גדולה עד הישמדם" [דברים ג', י"ד-כ"ד]. אתם לא לבד! מבטיח משה לבני ישראל. אל תחששו מן העמים האלה. ה' איתכם! אתם תילחמו וה' יברך וייתן אותם לפניכם. אתם תנחלו ניצחון ואת הארץ הזאת.
והארץ הזאת, הארץ אשר אתם נכנסים אליה לרשת אותה, פורייה היא מאוד. בה שבעת המינים הטובים, נחלים זורמים בה ונהרות, "ארץ טובה, ארץ נחלי מים עינת ותהמת יצאים בבקעה ובהר. ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון" [דברים ח', ז']. וארץ ישראל מלאה בעוד פירות רבים וטובים מאוד. ולמה רק שבעת המינים האלה ולא נזכרו הפירות הנוספים שגדלים בארץ ישראל? ללמדנו שסגולת פירות הארץ היא בבריאות שהם נותנים בנו. משום כך הוזכר רק מה שהרמב"ם מתאר כמסייע לבריאות האדם: הלחם, היין, הענבים, התאנים וכן השמן והדבש. ללמדנו שתפקיד המזון הוא בעיקר לשמור על בריאותנו ולא רק להנאה ניתן.
וכן עשירה הארץ הזאת במחצבים שיעזרו לכם לבנות ולקיים עצמכם, "ארץ אשר אבניה ברזל ומהרריה תחצוב נחושת" [דברים ח', ט']. ארץ עשירה הכל בה. מזון ומים, מחצבים ואוויר טוב. כל אשר נחוץ לאדם כדי לקיים עצמו.
סכנת החיים הטובים
והנה לאחר ההבטחות הנפלאות. לאחר התיאורים המרגשים על כל הטוב השמור להם, מזהיר משה את העם מפני שקיעה בגשמיות. מפני ירידה רוחנית. שהרי חיים של שובע ונחת גשמיים עלולים לגרום להידרדרות מוסרית.
החיים הטובים והשופעים המצפים להם בארץ המובטחת, חיים של כל טוב ושפע מזון, מים, פירות וכל שמתאווה לו הגוף, עלולים לגרום לעם ישראל בגידה במי שהעניק להם את כל הטוב הזה. השפע שיראו בארץ המובטחת עלול להשכיח מהם את מיטיבם, לגרום להם להידרדרות רוחנית ולחיפוש ריגושים גשמיים בהשפעת הסביבה עובדת-האלילים. בהשפעת הסביבה הגויית העסוקה בהנאות גשמיות. והוא מזהירם: "פן תאכל ושבעת ובתים טובים תבנה וישבת... ורם לבבך ושכחת את ה' אלוקיך המוציאך מארץ מצרים מבית עבדים" [דברים ח', י"ב-י"ד].
וכך - בתוך ההבטחות הנפלאות לחיים של עושר ושובע בארץ הפוריה, מזהיר משה מפני השאננות והשיכחה של הגומל טוב לעם ישראל. "ואמרת בלבבך כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה" [דברים ח', י"ז]. וגם אל תאמרו בלבבכם: "בצדקתי הביאני ה' לרשת את הארץ הזאת" [דברים ט', ד']. וכאן מבחן העושר של היהודי המאמין. "בצדקתי" - אני בסדר. הנה הכל טוב לי. ויהודי צריך תמיד לבדוק עצמו ולראות היכן ישתפר, היכן יתקדם במידותיו, במעשיו. השאננות היא אם כל חטאת.
מבחן הגאווה והאמונה
וזהו מבחן העושר – מבחן הגאווה והאמונה. שהרי אמונה אינה נבחנת ברגעים קשים דווקא. אמונה נבחנת גם בהצלחה. ומשה הדואג והאוהב מוצא לנכון לחנך את העם לענווה ולאמונה גם כשהכל טוב. גם כשההצלחה מאירה פנים. שזהו מבחן קשה לאמונה לא פחות ממבחן העוני העלול חלילה להביא לכפירה. שהרי העושר וההצלחה עלולים לגרום לאדם שקיעה בנוחות המרופדת שלו ולהשכיחו מי נתן לו כל זה. וכן - כבר אמר הנביא על כך: "וישמן ישורון ויבעט" [דברים ל"ב, ט"ו]. שכבת השומן המקיפה את נשמתו של אדם עלולה לעורר בו גאווה והוא עלול לשכוח מי נתן לו את כל הטוב הזה.
וכיצד יוכל העם הזה, שהילך ארבעים שנה במדבר בחום וביובש, שהגיע לארץ הפורייה ורבת השפע החומרי הזה, "ארץ אשר ה' אלוקיך דורש אותה תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה עד אחרית השנה" [דברים י"א, י"ב] לשמור על אמונתו ועל כוח ההודיה לה'? הנה סגולה מיוחדת מעניק משה לעם: "ואכלת ושבעת" - אתם תאכלו ותשבעו. לא כמו אלו האוכלים והמבקשים תמיד עוד ועוד ולעולם אינם מרוצים. וזה בזכות ברכת הנהנין, בזכות ברכת המזון. ברכת המזון היא הסגולה המיוחדת. אם תזכרו לברך בכל פעם לאחר שתאכלו. אם תזכרו להודות על כל הנאה שה' נותן לכם - תוכלו לשמור על נפשכם מפני גבהות הלב. מפני ה"כוחי ועוצם ידי". וכל אלו - הענווה והאמונה וקיום המצוות - הם "לטוב לך" [דברים י', י"ג].
כי אם ליראה את ה'
וזה מביא אותנו אל תכלית האנושיות בעולם. "כי מה ה' אלוקיך דורש מעמך כי אם ליראה את ה' אלוקיך וללכת בכל דרכיו ולאהבה אותו ולעבוד את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך". שיראת ה' וקיום המצוות אינם ויתור. אלא הם הם הדבר הטוב אליו שואפת הנפש.
וכך מביא רבי יוסף אלבו דברים נפלאים לשאלה שנשאלה פעמים רבות בפילוסופיה המערבית: כיצד נשיג את הטוב? וזוהי תשובתו בספרו "ספר העיקרים" מאמר ג', פרק ל"א: "ועתה ישראל, הסתכל גודל הפלגת חסדי ה', מה הוא שואל מעמך, כי אינו שואל מעמך כי אם תחת יראת ה' ותחת לכת בדרכיו ולאהבה אותו ותחת עבודתו בכל לבבך ובכל נפשך שהיית מחוייב לעשות, אינו שואל כי אם 'לשמור את מצוות ה' ואות חוקותיו אשר אנוכי מצוותך היום, לטוב לך' [דברים י', י"ג], כלומר: כל זה טוב לך, כי באמצעות שמירת מצוות התורה יושג התכלית האנושי, שהיה ראוי לאדם שישיגהו בעמל גדול ובטורח מופלג באמצעות היראה והאהבה והעבודה אל ה' יתברך בכל לבו ובכל נפשו".

תאריך:  12/08/2012   |   עודכן:  13/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
למי שייך התרגום העברי של "למי צלצלו הפעמונים" (For whom the bell tolls?) לארנסט המינגווי?
עידן יוסף
מהי הנוסחה שלפיה יש לקבוע מה התעריף שיש לשלם עבור מטען במונית? כיום יש שטח אפור בנושא שראוי לצמצם. ההצעה שלי תתאים אולי לאופי הישראלי
עידן יוסף
כרמלה מנשה נרדמה בשמירה כאשר לוחמים הועסקו יום-יום ב"עבודות מלצרות", ביטוי קנטרני לכנות תורנות מטבח. מדוע היא מתעוררת רק כאשר מדובר בלוחמות?
אברהם שרון
כאשר מי שנוהג ביושר ובהגינות מכונה 'צדיק' ומוכתר ככזה, בעוד על צווארו נענדת מדליית צדיקותו, מופת רע וסימן עצוב הם לחברה רקובה ומושחתת, שבה ההגונים והישרים הם היוצאים מהכלל שאינם מעידים עליו אלא על היפוכו
נסים גבאי
למה להרוס את מדינת ישראל (והעולם) כבר עכשיו על סמך טירוף "מנהיגותי", שתסלחו לי - ניזון רק מחולשה פוליטית הולכת ומכבידה בישראל?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il