X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לעת עתה, הנשיא אובמה ממשיך להוביל ביתרון של שני אחוזים על פני רומני, עם יתרון קטן בכמה מדינות "מתנדנדות" מרכזיות. סקר מעקב יומי של מכון גאלופ, שהתקיים בימים 27 ביולי עד 2 באוגוסט 2012, העלה, כי לו הבחירות היו מתקיימות באותם ימים, 47% מהבוחרים הרשומים היו מצביעים עבור הנשיא אובמה
▪  ▪  ▪
מיט רומני, ברק אובמה. תחרות צמודה עם יתרון לאובמה [צילום: AP]

האמריקנים יבחרו את נשיאם הבא ואת נציגיהם לקונגרס ב-6 בנובמבר 2012, דהיינו בתוך קצת פחות משלושה חודשים. בשלב זה של המרוץ, הכלכלה היא הנושא המרכזי עבור הבוחרים. למעלה מתשעה מתוך עשרה בוחרים אמריקנים רשומים אומרים, כי הכלכלה חשובה ביותר או חשובה מאוד להצבעתם בבחירות לנשיאות, שייערכו השנה (סקר של USA Today ומכון גאלופ, שנערך ב 19 - 22 ביולי 2012).
על-פי דוח של משרד המסחר של ארצות הברית, שפורסם ב-27 ביולי 2012, ברבעון השני של השנה חלה האטה בצמיחה הכלכלית בארצות הברית לשיעור שנתי של 1.5% בלבד, בהשוואה לשיעור השנתי של 2% ברבעון הראשון של שנת 2012. כלכלנים מעריכים, כי אפילו גידול שנתי בצמיחה הכלכלית בשיעור של 2% בלבד, יוסיף רק כ-90,000 משרות בחודש, מעט מדי מכדי להוריד את שיעור האבטלה, שנותרה ברמה של 8.3%. נתונים אלה עלולים להוות בעיה עבור הנשיא ברק אובמה, שסיכוייו להיבחר מחדש בחודש נובמבר יהיו תלויים במידה רבה באיתנות הכלכלה.
תחרותיות טעונה עד מאוד
על-רקע זה, האמריקנים ממשיכים לגלות פסימיות ביחס לכלכלה, ונוטים לראות במושל לשעבר מיט רומני מועמד כשיר יותר מן הנשיא אובמה לטפל בסוגיות הכלכליות המרכזיות. מנגד, האמריקנים מעניקים לנשיא אובמה יתרון (60% לעומת 30%) ברוב ההיבטים הנוגעים לאופיו, ובמיוחד חביבותו. הבדלים אלה בין המועמדים עשויים להסביר את התוצאות הצמודות של הנשיא אובמה ושל רומני בכל הנוגע להעדפות הבוחרים לבחירות הכלליות, חרף יתרונו הברור של רומני בסוגיות המרכזיות.
לעת עתה, הנשיא אובמה ממשיך להוביל ביתרון של שני אחוזים על פני רומני, עם יתרון קטן בכמה מדינות "מתנדנדות" מרכזיות. סקר מעקב יומי של מכון גאלופ, שהתקיים בימים 27 ביולי עד 2 באוגוסט 2012, העלה, כי לו הבחירות היו מתקיימות באותם ימים, 47% מהבוחרים הרשומים היו מצביעים עבור הנשיא אובמה, בהשוואה ל-45% מהבוחרים שהיו מצביעים עבור רומני.
התחרותיות הטעונה עד מאוד, המאפיינת את המרוץ הנוכחי, מודגשת בסדרת סקרים שערכה לאחרונה אוניברסיטת קוויניפיאק שבקונטיקט בשיתוף עם ה-ניו-יורק טיימס ועם רשת CBS בשלוש מדינות "מתנדנדות" שעל קולותיהן ניטשת תחרות עזה. על-פי הסקרים החדשים, שנערכו במדינות אוהיו, פלורידה, ופנסילבניה, הנשיא אובמה נאבק לשכנע בוחרים, כי הפעולות בהן נקט לשיפור הכלכלה - שנשקף לה עתיד קודר מכפי שנחזה בראשית כהונתו כנשיא - מצדיקות את הענקת קולותיהם לבחירתו מחדש. אולם, בעוד רומני השיג תוצאה צמודה לזו של הנשיא כאשר נשאלו הבוחרים על יכולתו לנהל את כלכלת המדינה, מסע הבחירות שלו ממשיך לעורר שאלות אודות הרקע העסקי שלו ואודות חוסר נכונותו לחשוף את סכום החזרי המס שלו.
הסקרים בכל שלוש המדינות, שבהן ניצח אובמה בבחירות 2008, מספקים תובנות ביחס לאתגרים ולהזדמנויות עבור שני המועמדים, שכן שני מסעות הבחירות נוקטים באסטרטגיות, הממוקדות בהשגת ניצחון בשתי מדינות לפחות מתוך השלוש. במדינת פנסילבניה, הנשיא אובמה מוביל ב-11 אחוזים על פני רומני, הפער הגבוה ביותר בהתייחס לשלוש המדינות שנסקרו בסקר זה. בעוד שמדינה זו נחשבה בעבר ככזו שהתוצאות בה אינן וודאיות, ועם 20 קולות אלקטוראליים תחת מעקב צמוד, פנסילבניה מדורגת כעת כ"נוטה לכיוונה של המפלגה הדמוקרטית". מיקומו הגבוה של אובמה במדינה זו הוא אולי פועל יוצא של שיעור אבטלה ברמה של 7.5%, הנמוך יותר מן הממוצע הארצי, ושל מדדים חיוביים אחרים, לרבות עלייה של 14% בהתחלות בנייה במהלך שנת 2011.
הבוחרים מתפלגים באופן צמוד יותר במדינות פלורידה ואוהיו, שבשתיהן מוביל הנשיא אובמה ב-6 אחוזים בערך. מקרב הקואליציה שבנה הנשיא, כדי לזכות בשנת 2008, הבוחרים העצמאיים שאינם מזוהים עם אחת המפלגות עדיין מהווים בעיה, שכן למעלה ממחצית הבוחרים העצמאיים בפלורידה ובאוהיו מציינים, כי הם מאוכזבים מתפקודו כנשיא. שיעור האבטלה במדינת פלורידה עומד על 8.6%, אך התחלות הבנייה החדשות עלו בשיעור של 40%, עובדות המצביעות על כך, כי תפיסות הבוחרים תושפענה יותר מנסיבות אישיות מאשר ממדדים כלכליים.
ובתוך כך, מדינת אוהיו חווה שיעור אבטלה של 7.2%, שבעוד הוא נמוך מהממוצע הארצי, הוא מהווה בכל זאת גלולה מרה עבור מדינה במערב התיכון, המתגאה במוסר עבודה גבוה. מכל מקום, תוצאות הסקרים בשתי המדינות מצביעות על מידה של אי שביעות רצון הבוחר ביחס לסטאטוס-קוו, ומספקות בסיס לטענותיו של רומני על כך שניסיונו בעסקים יניב תוצאות כלכליות מוצלחות יותר.
הסימנים: הרפובליקנים שומרים על מעמדם בבית הנבחרים
ניתוח הסכונים אינו מוגבל למרוץ אל הבית הלבן. שליטה מפלגתית בשני בתי הקונגרס האמריקני מונחת על כף המאזניים בבחירות הקרובות. לעת עתה, מחזיקים הדמוקרטים ברוב זעום בסנאט עם 53 מושבים, לרבות שני מושבים המוחזקים בידי עצמאיים, שעל-פי רוב חוברים לדמוקרטים, בעוד שלרפובליקנים יש פער של 25 מושבים בבית הנבחרים. בקרב על הסנאט, הדמוקרטים מנסים לשמור על 23 מושבים, לרבות שני המושבים העצמאיים, ואילו הרפובליקנים מנסים לשמור על עשרה מושבים בלבד. על-מנת לשמור על הרוב שלהם בסנאט נדרשים הדמוקרטים לזכות ב-21 מושבים, לעומת המפלגה הרפובליקנית הצריכה לזכות ב-14 מושבים, כדי להשיג מחדש את השליטה בסנאט. מתוך 33 מושבים, העומדים לבחירה בסנאט, 16 מושבים נחשבים כבטוחים או נוטים לכיוון הדמוקרטים, בהשוואה לתשעה מושבים הנחשבים כבטוחים עבור הרפובליקנים.
גם תמונת המצב בבית הנבחרים הופכת ברורה יותר. הסימנים עד כה מורים, כי חברי הקונגרס הרפובליקנים המכהנים שומרים על מעמדם בבית הנבחרים, וכי לא צפויים שינויים משמעותים. סקר שנערך במאי 2012 (USA Today בשיתוף עם מכון גאלופ, 10 - 13 במאי 2012) העלה, כי הרפובליקנים מובילים על פני הדמוקרטים ב-6 אחוזים.
בעוד שהמצב העגום של הכלכלה מרמז על כך שתפיסות ביחס לכשירות המועמדים לטפל במצב הכלכלי יהוו את הגורם המכריע בבחירות, המועמדים האהודים יותר, שלושה חודשים לפני הבחירות, הם דווקא אלה שזכו בכל אחת מחמש מערכות הבחירות האחרונות.
המידע בדוח הכלכלי של משרד המסחר האמריקני ביחס לרבעון השלישי של השנה, האמור להתפרסם ב-26 באוקטובר 2012, יהווה אחד הנתונים המכריעים, שיקבעו את גורל הנשיא המכהן. ובתוך כך, הבחירות לקונגרס השנה יהיו משולבות באופן בלתי נמנע בדינאמיקה של המרוץ הנשיאותי המתוקשר, אשר ימלא תפקיד מרכזי בעיצוב עתידה הפוליטי של האומה האמריקנית. אף על-פי שביקורו של רומני בישראל זה לא מכבר זכה לתשומת לב רבה, תהיה לו השפעה שולית על התוצאה הסופית של המרוץ הנשיאותי. בהחלט ייתכן שרומני שיפר את מצבו הפיננסי במרוץ, אך כלל לא ברור באיזו מידה ישתנה דפוס הבחירה היהודי. אפילו במקרה שרומני יצליח לשפר את מצבו בפלורידה, אין בכך די בכדי לשנות את פער ההובלה הנוכחי של אובמה על פניו, המסתכם ביותר מחמישה אחוזים.
מועדים נוספים שיש לעקוב אחריהם
המועמדים יוכרזו כמתמודדים הרשמיים לנשיאות מטעם מפלגתם במועד כינוסי מפלגותיהם. כינוס הוועידה הרפובליקנית הארצית יתקיים בטמפה, פלורידה, בשבוע של ה-27 באוגוסט 2012. כינוס הוועידה הדמוקרטית הארצית יתקיים בשבוע שלאחר מכן, בשרלוט, צפון קרוליינה.
העימות ראשון מבין שלושת העימותים הנשיאותיים יתקיים ב-3 באוקטובר 2012, באוניברסיטת דנוור שבקולורדו (בנושא מדיניות פנים); העימות השני יתקיים ב-16 באוקטובר 2012, באוניברסיטת הופסטרה, המפסטד, ניו-יורק (בפורמט של אסיפת מועצת עיר, בנושאי מדיניות חוץ ומדיניות פנים). העימות השלישי יתקיים ב-22 באוקטובר 2012 באוניברסיטת לין, בוקה ראטון, פלורידה (בנושא מדיניות חוץ).
העימות בין המועמדים לתפקיד סגני נשיא ארצות הברית, בין סגן הנשיא הדמוקרטי, המכהן, ג'ו ביידן לבין המועמד הרפובליקני, חבר בית הנבחרים מ-ויסקונסין, פול ראיין (ראה עמדותיו בנושא ישראל) יתקיים ב-11 באוקטובר 2012 בסנטר קולג', דנוויל, קנטאקי (בנושא: מדיניות חוץ ומדיניות פנים).

ד"ר עודד ערן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי
רחל בירמן היא מתמחה במכון למחקרי ביטחון לאומי
תאריך:  13/08/2012   |   עודכן:  13/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלושה חודשים לבחירות: מה מספרים המספרים?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פעם כושי, פעם רומני
מזכיר_המדינה  |  14/08/12 08:13
2
כת נוצרים קיצונים בטמפה
דור דוד ודוריד  |  18/08/12 01:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
סיכוייו של הפרינט הישראלי לשרוד הולכים ופוחתים    חידוש אל מול התיישנות, נהירה אל מול נטישה וחינם אל מול עלות - מייתרים את האינטרנט על פני המדיה הכתובה
דרור אידר
הרצון הוא לצייר את הממשלה כחבורת מטורפים העומדים להטביע את האזור בדם ואש. יצירת הוויכוח הפנים ישראלי נועדה לפגוע בקונצנזוס מתוך מחשבה שבהיעדרה של הסכמה רחבה, הממשלה תירתע מלתקוף באירן
יוסף דוריאל
מאז תחילת האינתיפאדה הראשונה לא נגמלו קברניטינו מהפיגור של חשיבה בשחור-לבן לקבלת החלטות אסטרטגיות: להתמודדות עם האויב יש להם רק שני פתרונות - או צבאי או מדיני. ומה עם חשיבה מערכתית, שתדע לתמרן בין תחכום מדיני לאיום צבאי? זה מסובך מדי עבורם, וכך אנו נגררים מדחי לדחי
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
בימים אלה ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה בעניין פלומין לפיו מכירת דירות לצרכי מימון בנייה איננה מהווה שלעצמה עסקה פירותית
נרי אבנרי
הם מתייחסים אל עצמם כאילו היו עמוד האש המוסרי לפני המחנה. מנקודת מבטם - דגל לבן עדיף על דגל שחור. איך צריך להתייחס לעצומות עליהן חותמים "אנשי רוח". הלכתי לארכיון...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il