X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"מסת הרפאים" הוילונות של פטקין חופשיים ונעים ברוח [צילום: יח"צ]
"הוילון הנודד" - שם שהוא רמז?
אחד האמנים הישראלים המצליחים בחו"ל, כן, בגלל שהיגר לשם לפני 30 שנה, הוא יזהר פטקין (1955) הצלחתו מורכבת משתי סיבות מנוגדות: אי-הליכתו בתלם של אופנת המינימליזם והאמנות הדלה שממנה יצא מכאן לאמריקה, ומצד שני - זיקתו לאמנות הקלאסית אותה ינק מתמונות בספרי אמנות שבלע בנעוריו כאן

תערוכתו במוזיאון תל אביב ובמקביל במוזיאון הפתוח בתפן, הן מקדימות לתערוכותיו שתוצגנה בסתיו 2012 ב-JEWISH MUSEUM בניו-יורק ובמוזיאון לאמנות בת זמננו במסצ'וסטס MASS.MoCA ב2013.
כשפוסעים לתוך אולמות התערוכה במוזיאון תל אביב, חשים כעין הרגשה של כניסה למקדש, או למקום בו הרוחניות שולטת. האנשים משום מה מתלחשים ולא מרימים קול, וחשים שהיצירות האמנותיות העוטפות את כל קירות האולם עוטות עליהם הרגשת חגיגיות מיסטית משהו. העוצמה של הוילונות עליהם צייר פטקין את נופיו, דמויותיו וכל מגוון הנושאים - אינם מקובעים כמו ציורים רגילים בתוך מסגרת מהודקת. הם חופשיים ונעים ברוח. הציור עליהם מטושטש במידה רבה, כמו מכסה על מציאות שאין האמן מתנדב לחשוף עד תומה. בעוד ציורים "רגילים" שלו - לעיתים גרפיים ומתקרבים לפופארט, לעומת ההתעמקות ביצירת ה"שטיחים" הפרסיים בטכניקות כה שונות.
הקטלוג עב הכרס עם שפע המאמרים הפילוסופיים, יוצר עוד יותר תחושה של מיסתוריות לגבי הביוגרפיה של האמן. שלא כרגיל בקטלוגים של תערוכות, אין בספר שום רשימת תערוכות בהן הציג, שום פרטים מסודרים על ההשכלה שקנה, ורק אחרי שמתייגעים בקריאת כל המאמרים העמוסים לעייפה בשמות, ציטוטים וערכים מההיסטוריה של תולדות האמנות - כהסבר למקור ההשפעות על פטקין - רק אז מגלים שלמד בישראל, ובגיל 18, בהמלצתו של האמן-הפסל הנערץ יצחק דנציגר, יצא בדרכו לניו-יורק. החלטה נבונה ביותר, לנוכח מצב האמנות ששרר אז בישראל, והפירות הדלים שנוצרו מני אז כאן.
הוא התקבל הישר לשנה השלישית בלימודי אמנות בוושינטון, ושנה לאחר סיום לימודיו, ב-1981 - כבר הציג בחלל האוונגרדי המדובר "דה קיצ'ן", שהיה "ה"מקום לתערוכות אוונגרדיות בניו-יורק. למזלו, עברה בחלל הקטן ב-1983 בעלת הגלריה מהידועות בניו-יורק, הולי סולומון, שנכבשה בקסם עבודותיו, ניכסה אותו לרשימת האמנים אותם הגלריה שלה מייצגת, מאז ועד למותה לפני כמה שנים.
פתח צוהר לצבע
השם יזהר פטקין זכור לי כייחודי בין שאר האמנים והגלריות בניו-יורק, שהציגו ברובם עדיין אמנות מינימליסטית. למעשה, מי שפתח את הצוהר לחזרה למכחול ולצבע בתחילת שנות השמונים, היה מוזיאון הגוגנהיים, בסדרת תערוכות של אמנים צעירים, משש ארצות בעולם. כל אלה שהציגו אז שם - הפכו את המפה העולמית על פיה, והיו למובילים באמנות מאז. פרנצ'סקו קלמנטה, אנצו קוקי מהצד האיטלקי, קבוצת האמנים הגרמנים הצעירים האכספרסיוניסטים וכן הלאה. אלה גם החזירו לברלין את העטרה ליושנה, והפכוה למרכז אמנות עולמי.
כך זכורה לי הגלריה של הולי סולומון בצבעוניות יצירות האמנות שהציגה בגלריה שלה, בססגוניות שכמעט גבלה בקיטש - יחסית לנזיריות ששלטה עד אז, אך תודה לאל שדי התפוגגה. וכך זכור לי שמו של יזהר פטקין, ראשית - משום הגאווה על שישראלי מצליח להציג בגלריה מהשורה הראשונה במרכז האמנות העולמי, וללכת בדרכו מבלי לשית לבו לאופנות חולפות שחתרו תחת יסודות האמנות והאסתטיקה, ושנית - בגלל העזתו להשתמש במכחול וצבע, מה שהיה כמעט מילה גסה עד אז. גם ביתו שבאיסט ווילג', שהיה פעם בניין בית ספר, ובו הוא גר וגם יוצר, משמש מראה לצבעוניות הנהדרת שבנפשו. הקירות צבעוניים, הרהיטים מרופדים בבדים מפוספסי צבע, וסך כל האימפקט הוא רענן, שונה מכל סגנון, ומחייה נפשות בצבעוניות שלו.
הביקור במוזיאון ת"א על שפע האולמות בהן מוצגת התערוכה, מעניק הרגשה של חזרה לימים בהם האמנות הייתה ערך רוחני ואסתטי כאחד. גם אם הוא מעטיר רעיונות פילוסופיים והקשרים רבים מיני ספור לכל יצירה ויצירה בתערוכה, הרי ביסודו של דבר - העושר הוויזואלי, גם ואולי חרף הסתרתו החלקית, בגלל טכניקת הציור על הווילונות-המסכים, נוסכים בצופה תחושות עמוקות ורצון לגלות מה עוד טמון בעבודות, מעבר לנראה לעין. השימוש שלו בחומרים כה מגוונים, ולעיתים לא מקובלים ומפתיעים - מדגים את העושר הצורני של הטכניקות בהן הוא שולט.
גם כאשר הוא מנפץ מיתוסים תיאולוגיים שונים, כמו בפסל "חמורו של המשיח", הרי שמעבר לפשוטו של הנראה, טמונים עוד רעיונות, ולצופה ניתן החופש לדמיין לעצמו את היתר. בין אם בעזרת דמיונו והזיכרון הקולקטיבי שלו, ובין אם בעיון במאמרים המלווים את ספר התערוכה. שם התערוכה בעברית "מסת הרפאים", אך שמה במקור האנגלי THE WONDERING VEIL .
אולי יש בשם רמז לנדודיו של האמן היהודי-הישראלי-האמריקני יזהר פטקין ולחיפושיו את עצמו במיתוסים יהודיים, נוצריים, מוסלמים והינדים, ובאיקונות תרבות כמו דון קישוט - אותו פיסל בפסל יפייפה צבעוני המוצג במוזיאון תפן.
תערוכה שגם ילדים ובני נוער יוכלו לצפות בה, ולשאול שאלות שיגרו את מוחם. שונה, מרענן ויצירתי.

"דון קיחוטה". יפייפה וצבעוני [צילום: יח"צ]
תאריך:  13/08/2012   |   עודכן:  13/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הוילון הנודד" - שם שהוא רמז?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
"אמן"?? רמברנדט-אמן. דה-ווינצי
הפסיכיאטר המחוזי  |  14/08/12 14:37
2
אתה אולי פסיכיאטר אבל...
alice  |  14/08/12 17:39
 
- זוהי בדיוק הנקודה:אמנות איננה
הפסיכיאטר המחוזי  |  15/08/12 11:29
 
- צדקת שהכבש של קדישמן..
alice  |  16/08/12 17:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סוזי קגן
האור בקצה המנהרה מגיע, הורים המתרוצצים בין פארק מים, לונה פארק, סרטי ילדים ומתקני ג'ימבורי מגיעים בקרוב מאוד לסוף המירוץ    בעוד מספר ימים מסתיים לו החופש הגדול אשר מידי שנה משאיר תחושה אצל הההורים "שהשנה היה החופש הגדול ארוך מבשנים עברו" והילדים מתלוננים "שעוד לא הספיקו לבלות ולנוח וכבר לקחו להם את ההנאה"    גם אלו וגם אלו עומדים לחזור לשגרת שנת הלימודים והגן ויש להתארגן לכך במעוד מועד
שולמית קיסרי
בניגוד לביקורות השליליות לסרטו האחרון של וודי אלן, "לרומא באהבה", בסרט שראיתי השבוע בקולנוע לב בתל אביב, מחא הקהל בסוף הסרט מחיאות-כפיים ספונטניות למי שגרם לקהל עונג צרוף במשך כשעתיים    לוודי אלן באהבה
יאיר דקל
מוזיאון ישראל פתח את שעריו בפני הקהל החרדי - וקבע שעות ביקור נפרדות לגברים ונשים. עיתונאים וטוקבקים מיהרו להגיב מבלי לבדוק את העובדות. והעובדות הן שהמוזיאון פותח את שעריו בשעות שלאחר הסגירה בניסיון להוסיף מבקרים ממגזרים אחרים
אדלינה קליין
"החיים כסיפור" מאת שרה אדר    הוצאת "סיפור חיים - "אילנות יוחסין", ק. אתא - דצמבר 2008    "הַלֵב בּוֹרֵא מַפְתְחוֹתָיו בְּתֹּאַם-עֵת סְגוֹרָיו לִפְתֹח" ("עת הדבש") - הנושא גם את שם ספר השירה של שרה אדר
ראובן לייב
אף שהגורל התאכזר אליהם, לא הרימו האמנים הנכים בארץ לרגע ידיים. למרות מוגבלותם הפיזית, המונעת מהם לצייר בידיהם, הם מצליחים, בנחישות ובמיומנות ראויות לציון, לבטא במכחול את עצמם ואת רגשותיהם בדרך מקורית מיוחדת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il