X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצער שרוח ספר דברים המחייב - "וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ, וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לוֹ מְאוֹד" - אינו מקבל ביטוי נחרץ , כאשר אנו עדים לסדר יום של צמרת שלטונית, בה נושבות רוחות "הולילנד" ו"אקירוב" עם קינוחי "ראשונטורס"
▪  ▪  ▪
מגדלי אקירוב. חסרה מידה של צניעות [צילום: איתמר לוין]

בשבת קראנו את פרשת שופטים, פרשה המדברת על הצורך ליטול אחריות ולכונן חברה ראויה. אורח החיים של הנהגה פוליטית כיום , שמשכן מנהיגיה נודד ממגדלי אקירוב בתל אביב למגדל אחר ברחוב אבן גבירול, מתמקם לו מעדנות גם בקיסריה ובשכיות החמדה אינו מתיישב עם ציווי פרשת שופטים. בספר דברים י"ז 14-20 מחייבת הפרשה לאמץ אורח חיים של צניעות מרבית כאות ומופת לחברה המעצבת את דפוסי חייה.
מצער , שרוח ספר דברים המחייב - "...וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ, וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לוֹ מְאוֹד" (שם י"ז 17) - אינו מקבל ביטוי נחרץ , כאשר אנו עדים לסדר יום של צמרת שלטונית, בה נושבות רוחות "הולילנד" ו"אקירוב" עם קינוחי "ראשונטורס".
מצער, שרוח ספר דברים המחייב צניעות שלטונית ושימוש רק בכלי רכב צנועים - "לֹא יַרְבֶּה לוֹ סוּסִים" (שם י"ז 15) - אינו מחייב כיום את הדרג השלטוני לשימוש רק בכלי רכב צנועים וחסכוניים, ואיסור מוחלט לרכוש רכבי יוקרה ראוותניים , שעלותם הכספית היא גבוהה. וזאת במציאות המחייבת את רוב האזרחים לכרוע תחת נטל של התמודדות עם קשיי קיום כלכלי, כשנדרש מהם להדק את החגורה.
פרשת שופטים פותחת לנו צוהר איך לנהוג בנושאי צבא בעת שלום ובעת מלחמה. הפרשה מחייבת אותנו לפטור מחובת גיוס לא רק מי שנסיבות חייו - האישיות והכלכליות - עושות את סכנת מותו בקרב לבלתי נסבלת, אלא גם את כל "הַיָּרֵא וְרַך הַלֵּבָב" (שם כ' 8), העלול להדביק את אחיו הלוחמים בפחדיו וברכות לבבו ולפגוע במאמץ המלחמתי.
במשך מאות רבות של שנים חוקי פטור מגיוס לצבא, בהם דנה פרשת שופטים, לא עלו על סדר היום של העם היהודי. כיום, כשאנחנו נדרשים להגן על הריבונות שלנו מול איומים, איננו יכולים להתעלם מהרלוואנטיות של חוקי הפטור לחיינו כאן ועכשיו.
מן הראוי לתת את הדעת לאופן בה כורכת הפרשה בין מצב חברתי ובין יכולת צבאית. צבא אינו מורכב רק מיכולות ועוצמות צבאיות כאלו ואחרות, הוא מורכב בעיקרו ממרכיבים אנושיים, וחשוב שחייהם יהיו מעוגנים בדפוסי חברה הכרויה למצוקת הפרט. בחברה שיש לה חוסן חברתי והיא חוקקת על לוח לבה את החתירה לצדק חברתי.
אודה, שקשה לי עם הקביעה בפרשה כצווי לדורות לא להחיות כל נשמה מערי שבעת העממים יושבי הארץ, קשה לי עם מורשת המעניקה למלים אלו ממד של מצווה. גם אם במהלך ההיסטוריה המצווה לא הייתה ישימה וביטויים יישומיים של השמדה היו שוליים, לא פגו אלמנטים לא חינוכיים, לא מוסריים ולא דתיים במצוות ההשמדה הטוטאלית.
אודה, שלמרות ההסתייגות שבוטאה לעיל, אני נשבה בקסם של הניסיון הראשון בתולדות האנשות בעיצוב דיני מלחמה. פרשת שופטים מבחינה בין הוראות מלחמת מצווה ובין הוראות מלחמת רשות, הבחנה שהיא מאוד רלוונטית לחיינו באלו הימים. אנחנו מצוּוים להקדים לאסון ההרג, שכופה המלחמה, לעשות כל מאמץ להשיג את כל מה שנועדה המלחמה, להשיג בלי האלימות וההרס שהם חלק מהמלחמה.

תאריך:  27/08/2012   |   עודכן:  27/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הלל צ'רני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת שופטים: לאמץ אורח חיים של צניעות
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
הבחנה רלוונטית להיום
אדוה  |  27/08/12 11:14
2
ברק מקיים אורח חיים צנוע
אביאל ר..  |  27/08/12 12:40
3
הם ברוח פרשת שופטים . ל"ת
אקירוב וקיסריה  |  27/08/12 14:17
4
גילית ליהדות וליהודים את אמריק
קורןנאוה טבריה  |  27/08/12 15:43
5
לא סוסים-אלא מטוסים
החלמאי  |  27/08/12 18:28
6
מה עם משפט צדק?
איריס כהו  |  27/08/12 22:32
 
- את מביישת את התנ"ך
לאיריס כהן   |  28/08/12 16:56
 
- אתה לא מבין
איריס כהו  |  28/08/12 23:35
7
התייחסות לרוחי לפרשת השבוע. ל"ת
גישה לרוחי  |  28/08/12 15:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
זעקת השבר של השמאל נגד "הכיבוש" היא מהתלה ריקה מתוכן. המתנחלים הם הם שצריכים לצאת היום לרחובות תחת הסיסמה "הלאה כיבוש!" להם אסור לשקוט ולנוח, עד אשר יוסרו מעל צווארם המנהל אזרחי והטרור המשפטי שלו
אלישע פורת
בשיר "קולות מהגבעה" חולל אבא קובנר מעין נס שירי חד פעמי. נס שלא חזר יותר בשירתו, לא בפואמות ולא בקבצי שירתו הלירית: הוא החזיר את השירה אל מקורותיה הצליליים הקדומים. אלה שקדמו למקורות המשמעות המילולית. המוזיקה של השיר הפכה למשמעות הטהורה, העליונה, של השיר
גליה לינדנשטראוס, יפתח צלניקר
הדיווחים על שיתוף הפעולה הצבאי בין ישראל לאזרבייג'ן, כולל הטענות לפיהן ישראל תיעזר בשדות תעופה באזרבייג'ן במקרה שתחליט לתקוף באירן מעוררים מתח רב ביחסים בין אירן ואזרבייג'ן
אילנה אדם
לכולם ברור שנשיא ארה"ב, החצי איסלאמי, ברק אובמה, יהסס לפעול לא רק לפני הבחירות אלא גם לאחריהן    עוד שישה חודשי מתנה לגרעין האירני!
אלישיב רייכנר
אני רוצה לשאול אתכם, סופרים ואנשי רוח יקרים, מדוע אתם באים בדרישות לראש הממשלה רק בסוגיית התקיפה באירן? מדוע לא תדרשו ממנו גם להרגיע את מחיר הלחם האחיד ולדאוג שבאולימפיאדה הבאה נביא מדליה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il