X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לעומת תפילת ראש השנה האוניברסאלית נתייחדו תפילות יום הכיפורים, במסורת הדורות, כמכוונות יותר כלפי האדם הפרטי; יום של סליחה ומחילה מול יום בריאה והמלכה, יום המיועד להתבוננות חרישית פנימה, למעמקי הלב, מול הרעשת העולמות בתרועת מלך
▪  ▪  ▪
יום המיועד להתבוננות חרישית פנימה [צילום: פלאש 90]

אוניברסאליות מול אינטימיות
ראש השנה מאחורינו ויום הכיפורים לפנינו. בראש השנה המלכנו את הקדוש ברוך הוא על כל העולמות. תקענו בכל החצוצרות ומשכנו בכל פעמוני האזעקה העולמיים, לכינון מלכותו של הקב"ה על כל יושבי תבל. תפילות ראש השנה עומדות בסימן הכּוּלִיוּת, האוניברסאליות. התפילות נישאות בפינו כלפי כל יצורי אנוש, כלפי כל העולמות האינסופיים, כלפי כל האומות והממלכות - כיאות ליום בריאת העולם;
ובכן, תן פחדך ה' אלקינו על כל מעשיך
ואימתך על כל מה שבראת
ויראוך כל המעשים
וישתחוו לפניך כל הברואים
וייעשו כולם אגודה אחת...
ושמך נורא על כל מה שבראת
(מתוך תפילת העמידה לראש השנה)
לעומת תפילת ראש השנה האוניברסאלית נתייחדו תפילות יום הכיפורים, במסורת הדורות, כמכוונות יותר כלפי האדם הפרטי; יום של סליחה ומחילה מול יום בריאה והמלכה, יום המיועד להתבוננות חרישית פנימה, למעמקי הלב, מול הרעשת העולמות בתרועת מלך ובקול שופר.
אתה נותן יד לפושעים
וימינך פשוטה לקבל שבים
ותלמדנו ה' אלקינו להתוודות לפניך
על כל עוונותינו
למען נחדל מעושק ידינו
ותקבלנו בתשובה שלמה לפניך
(מתוך תפילת נעילה ביום הכפורים)
אכן, בזמן שבית המקדש עמד על תילו - עבודת יום הכיפורים נשאה אופי ממלכתי, כלל לאומי. פיסגת עבודת הקודש והמקדש "אחת בשנה" (שמות ל,י) הייתה לכפרת כלל ישראל. בפיסגתו עמד שילוח השעיר והלבנת לשון הזהורית בפתחו של היכל (משנה יומא ו,ח). עתה, משחסרנו כל אלה, נותרנו עם השתפכות הלב, עם האינטימיות האישית; "תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו" (תהלים קב,א).
גוג האיסלאמי
כל אלו בשנים כתיקונן, עד כמה שיש שנים כאלו בכלל. השנה, אנחנו חיים בתחושת 'גוג ומגוג'. ענן גרעיני מטיל צילו עלינו, ו"מלכויות מתגרות זו בזו". ואנחנו - עם ישראל - במוקד, בעין הסערה. השנה, כך אציע, נמשיך גם ביום הכיפורים להתפלל לא רק על עצמנו, לא רק צקון-לב חרישי, אלא גם על תבל ומלואה, על כל באי עולם ועל האנושות כולה. קשה, קשה מאד להסיח את הדעת מן הכלל אל הפרט, ולהתעלם מפטריית הסכנה האיסלאמית המאיימת לגרוף את כל העולם כולו אל עבר חורבן שואתי.
מבהיל לחוש עד כמה מדינת ישראל הצעירה והזעירה מהווה מוקד לכל גלי השיטנה אשר האיסלאם רוחש כלפי העולם הנוצרי ותרבות המערב. עיור מי שאינו חש כי האנושות כולה נמצאת בעיצומה של מלחמה דת צמאת דם, כאשר עם ישראל ואלקי ישראל בפוקוס. שום הסבר רציונלי לא יכון לפונדמנטאליזם זה. שום ריצוי טריטוריאלי ושום זריקת עצם לפלשתינים לא ירגיעו ולא ישיבו את חרב האיסלאם לנדנה. אנו בעיצומה של מלחמה על זכות קיומו של עם ישראל ועל מציאותו של אלקי ישראל. לפיכך ארשה לעצמי - ואציע לכם - גם ביום הכיפורים לנטות מעט מן הפרט אל הכלל, ולזעוק כלפי שמיא על חילול שמו הגדול בגויים: "למה יאמרו הגוים איה אלקיהם... והשב לשכנינו שבעתים אל חיקם חרפתם אשר חרפוך ה'" (תהלים עט).
בני! אל תתייראו!
ומן השמים תישמע בת-קול מנהמת וצווחת: "בני! אל תתייראו!", כלשון רבי יצחק במדרש (ילק"ש ישעיה תצט):
א"ר יצחק: שנה שמלך המשיח נגלה בו כל מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה; מלך פרס מתגרה במלך ערבי והולך מלך ערבי לארם ליטול עצה מהם וחוזר מלך פרס ומחריב את כל העולם וכל אומות העולם מתרעשים ומתבהלים ונופלים על פניהם ויאחוז אותם צירים כצירי יולדה, וישראל מתרעשים ומתבהלים ואומר להיכן נבוא ונלך? להיכן נבוא ונלך? ואומר להם: בני, אל תתיראו, כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם. מפני מה אתם מתיראים? אל תיראו הגיע זמן גאולתכם.

בראש המדור ציטטנו את הפסוק מתוך תפילת הימים הנוראים: "וכל הרשעה כולה כעשן תכלה". ראיתי באיזהו-מקומן כי הדימוי לעשן מלמד כי בסופו של יום יתברר שהרשעה המאיימת תתגלה כ'עשן' בלבד; עשן ללא אש שאין בו ממש וכולו ניפוח הבל ו'עשיית רוח'.
תאריך:  19/09/2012   |   עודכן:  19/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב חגי גרוס
הכפרה והסליחה של יום הכיפורים באות לאחר שהאדם מפגין את נכונותו לשנות את עצמו - אך לא רק בעניינים גדולים, אלא גם ודווקא בנושאים הקטנים שאנו דשים בעקבינו
נרי אבנרי
השקרנים יודעים ששיגור שקרים בצרורות למרכז התודעה - והאמת נמלטת החוצה. לא נוח לה לאמת, להימצא בסביבתו של השקר, גם בגלל חוצפתו, ובעיקר בגלל הריח. "פסגת שאיפותיו של שרון", כתב השקרן ויסגלס, "הייתה להיות ראש הממשלה". האומנם?    הלכתי לארכיון...
יעקב איציקוביץ
את מי בחרו עובדי מעריב ליושב-ראש הוועד שלהם? שמאלן הזוי קיצוני שקרא להחרמת מדינת ישראל    מה קרה במעריב?    האם ראוי לתמוך בעובדי מעריב?
נורית גרינגר
התוצאה שנוצרת כתוצאה מפינוי שטח או כתוצאה משינוי בשמטר חייבת לעבור שינוי יסודי. כפי שראינו פעם אחר פעם מה נוצר בשטח כאשר מדינות תומכות בשינוי משטר במדינות אחרות במזה"ת
שי ברק
450 משפחות עובדי החברה, בגליל, ועוד שתי סיבות הקשורות במשק הישראלי
רשימות נוספות
התמ"ת מזהיר: חלק מאביזרי הסוכה - מסוכנים  /  עופר וולפסון
אושפיזין במוזיאון לח"י  /  בית יאיר מוזיאון לח"י
פסטיבל התנ"ך ברמת גן יוצא לדרך!  /  גלאי תקשורת
כיצד להיערך לצום יום כיפור?  /  ד"ר ראול רודריגז
שַׁגַּעַת  /  צור ארליך
סבלנות   /  עידן סובול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il