X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בסוכות תשבו שבעת ימים [צילום: פלאש 90]
מצוות חג הסוכות
באיזה סכך לסוכה ראוי להשתמש? באיזו סוכה אסור לברך "לישב בסוכה"? האם מותר לטייל בחו"ל במקום בו אין סוכה? המצטער - פטור ממצוות סוכה? כיצד יש לשלם עבור ארבעת המינים - בשיק, באשראי או במזומן? סגולות רבות לאתרוג?
מצווה - מן המובחר [צילום: פלאש 90]

סכך: מן הראוי לרכוש סכך לנצח. סכך כשר הוא סכך שלא נולד בחטא. קרי; ללא חשש גניבה וגזילה או השחתה. כידוע, האיסור של בל תשחית נלמד מהתורה מאיסור השחתת עצים. "כי תצור על עיר ימים רבים בל תשחית עצה" [דברים כ'] ומכאן למדו חכמים שאסור לקלקל דבר מתוקן. בוודאי שאסור לגזום עץ ללא רשות בעל הבית. ניתן גם להשתמש בסכך שהמועצה המקומית גוזמת לקראת חג הסוכות.
הלוקח ענפי עצים ללא רשות ובנה מהם סוכה חייב מדין תורה להרוס את הסוכה ולהשיב הגזילה לבעליה. אולם חכמים תיקנו כי די לשלם לבעלים את שווי הגזילה מפני תקנת השבים ורק אז תהא הסוכה כשרה. אימלא תשלום הגזילה אין לברך בה "לישב בסוכה". וכן מי שבנה סוכה על קרקע שאיננה שלו או ברשות הרבים או אפילו בחצר ביתו המשותף ללא רשות ועד הבית, הגם שהסוכה כשרה לא יברך עליה "לישב בסוכה".
מצוות ישיבה בסוכה: מצווה גדולה לטייל בארץ ישראל. כל מקום שתדרוך כף רגליכם לכם נתתיה, הבטיח לנו הבורא. לפיכך מצווה עלינו לדרוך על ד' אמות חדשות בארץ הקודש. ודין המטייל בארץ כשלוחי מצווה, הפטורים מן הסוכה בין ביום ובין בלילה [שו"ע או"ח תר"מ ז]. בכל אופן, ישתדל המטייל לתור במקומות עם סוכה והמחמיר בכך תבוא עליו ברכה.
לא כן הנוסע לטיול בחוץ לארץ, פסק הרב משה פיינשטיין [או"ח סי' צ"ב], כי ללכת לטיול לשם תענוג למקום שאין שם סוכה אסור. וכן פסק שגם בארץ ישראל, אם יש לו אפשרות לטייל אחרי חג הסוכות באותם מקומות שאין בהם סוכה, ידחה הטיול לשם לאחרי החג. נראה לי שמכיוון שלא רק תייר הבא לימים מועטים רשאי לתור את הארץ גם במקום שאין בו סוכה, אלא גם ישראלי הלוקח את בני משפחתו לטיול עקב החופשה שיש לו בין הזמנים או החופשה מבתי הספר, רשאי לטייל. הפתרון הוא לשכור טנדר ולבנות עליו סוכה כשרה. כך תהיה למטייל או לעובד בשטח סוכה צמודה וניתן לברך עליה ולאכול ולנוח בה.
המצטער פטור ממצוות סוכה. לכן מקום שיש בו מתקפת יתושים או אם יורד גשם - פטורים ממצוות סוכה. לפני שנתיים פסקו רבנים בניו-יורק כי אסור באיסור מוחלט לשבת בשעות הערב בסוכה משום פיקוח נפש, אחרי שיתושים שם העבירו לבני האדם וירוס קטלני.
ארבעת המינים: הרוכש ארבעה מינים בערב חג הסוכות, חייב לוודא שהשיק לא יחזור. עיקר המצווה ליטול את ארבעת המינים ביום הראשון של החג ככתוב בתורה "ולקחכם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל ושמחתם לפני ה' אלוהיכם שבעת ימים" [אמור]. פירשו חכמינו "לכם" - שלכם - שיהיה שייך לכם. לכן כל עוד השיק לא כובד הסחורה שייכת למוכר ולכן לא יצא ידי חובת נטילת ארבעת המינים. אשר על כן, עדיף לשלם במזומן או בכרטיס אשראי.
ושמחת בחגך: "ושמחת בחגך" נאמר על חג הסוכות ומשליך לכל החגים והימים טובים. לכן את החג יש לחוג בחוג המשפחה והידידים הקרובים כדי להרבות שמחה ולהתרחק מדיכאון, ממריבות משפחתיות ומאלימות.
וכבר פסק בעל השלחן ערוך בהלכות יום טוב ([או"ח תקכ"ט ב']: "חייב אדם להיות שמח וטוב לב במועד, הוא ואשתו ובניו וכל הנלווים אליו. כיצד משמחם? - הקטנים נותן להם קליות ואגוזים (או במבה וביסלי) והנשים קונה להן בגדים ותכשיטים כפי ממונו. וחייב להאכיל לגר ליתום ולאלמנה עם שאר עניים".
אכילת אתרוג בתום החג: ישנם הסבורים שלאתרוג סגולות מרפא לילדים הסובלים מקשיי דיבור או מייצב לחץ דם או מקל בלידה או שאכילתו גורמת למצב רוח טוב ומרפא דיכאון, ואפילו יש המאמינים שהסובל מכאבי עיניים יסתכל על האתרוג. נראה לי שאלה אמונות טפלות, הבל ורעות רוח ואל לחכם לדבוק בם.

תאריך:  21/09/2012   |   עודכן:  21/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצוות חג הסוכות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כשר, אבל מסריח
תושב מזכרת בתיה  |  21/09/12 18:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מפלגת "טודה", המפלגה הקומוניסטית האירנית, יצאה בגילוי דעת, בו היא מגנה את "ההצהרות המדאיגות מפי קובעי המדיניות בישראל, בארצות הברית ובאירן"
נסים ישעיהו
אין דבר שהקב"ה רוצה יותר מאהבת ישראל; או לפחות, להימנע מפגיעה ביהודים. בדיוק כמו שלאבא בשר ודם חשוב מאוד שבניו יחיו בשלום זה עם זה, כך אבינו שבשמיים, הקב"ה רוצה מאוד שיהיה שלום בינינו
אליקים העצני
לתומנו יכולנו לחשוב, שמי שנשאר בליכוד אחרי הטראומה הנוראה של הפילוג, לפחות הוא נשאר נטוע במחנה הלאומי בשתי רגליו. ואכן, האם עבר הליכוד תהליך של טיהור, ובתרמילו נשאר המטען הלאומי- הציוני הישן והטוב?
ראובן לייב
במדינה חמה כמו שלנו הוא מיותר לחלוטין    במקומו צריך להנהיג שעון-קיץ תמידי, שיתרונותיו ברורים: חיסכון באנרגיה, הגברת התפוקה, צמצום בתאונות הדרכים, מניעת דיכאון, שעון ביולוגי מאוזן והימנעות מכליאתם המיותרת של ילדים בבית בעטייה של החשיכה המוקדמת
משה ניסנבוים
בובר ליקט וקיבץ במשך עשרות שנים סיפורי חסידים וצדיקים שעברו מדור לדור בעל-פה ובכתב, ואור הגנוז הוא אחד האוספים המרכזיים והמקיפים בתחום, וכולל מאות סיפורים ואגדות המובאים לפי סדר דורות הצדיקים בתנועת החסידות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il