X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרמז העבה ששלחו שופטי העליון בפס"ד בו זוכה אדם מאישומי מין, כי במקרים בהם מזוכה אדם פה אחד אין מקום לערער לערכאה גבוהה יותר, הוא התערבות בוטה וגסה בשיקול הדעת של הפרקליטות המייצגת את אינטרס הציבור (האם יש רמז למשפט אולמרט?). אין לביהמ"ש העליון מנדט לקבוע על מה ומי יערער בזכות לערכאה גבוהה יותר. על לשכת עוה"ד, היועמ"ש ועמותות לתקינות שלטונית להתנגד נמרצות ומיד. מדובר בזכות קונסטיטוציונית שאסור לוותר עליה
▪  ▪  ▪
ביהמ"ש העליון רצה לרמוז לפרקליטות לא לערער על פסק דין אולמרט?! [צילום: פלאש 90]
"רק דגי הרקק נלכדים על-ידי החוק. ללוויתנים אין הוא יכול" [ג'ון הייווד]
"הרוצים אתם חוקים טובים? שרפו את אלה הקיימים ותצרו חוקים חדשים" [וולטיר]

איתמר לוין
עונשו של אולמרט: שנת מאסר על תנאי

בית המשפט העליון ממונה על שמירה של שלטון החוק, על תקינות ממשלתית ומוסדית ועל נורמות משפטיות וקיומן. מאידך-גיסא, הפרקליטות מייצגת את אינטרס הציבור ושיקוליו, יחד עם שיקולים מקצועיים, שמירה על שלטון החוק ותקינותו ועל רצון לייצר מסגרות ונורמות התנהגות ונורמות מנהליות באמצעות פסיקת בתי-המשפט ובהנחיית בית המשפט העליון. שיקולי הפרקליטות בהגשת כתבי אישום ובהחלטה לערער, הם שיקולים עצמאיים משפטיים וציבוריים ואסור לגוף חיצוני להתערב בהם, שמא נאבד את האחיזה המקצועית ושיקול הדעת העצמאי.
אין זה סוד שבתי משפט טועים בפסיקתם. אין זה סוד ששופטים כבני אדם, גם טועים, גם מושפעים מדעת קהל, מתקשורת, מאידיאולוגיה ומנטיות פוליטיות, לכן התערבות ורמיזות או הנחיות לגורמים אחרים, עצמאיים בשיקולם, הן התערבות זרה ופסולה.
צא ולמד: שופט יחיד יכול לטעות וזה כבר הוכח במציאות. שלושה שופטים, כל אחד בנפרד וכולם יחד, יכולים לטעות וכבר טעו בעבר, אז מאין הביטחון וההנחיה לא לתקן שגיאות, לא לתקן עיוותי דין?
להזכיר לשופטים ולציבור - שבאותם המקרים שהעליון הורה על משפט חוזר, והתוצאה הייתה זיכוי, היה מדובר גם במקרים של הרשעה פה אחד, לפעמים בשתי ערכאות (כלומר - שישה שופטים; והיו גם מקרים של תשעה שופטים). אם ההנחיה הזאת של העליון הייתה בתוקף, זכאים היו נשארים מורשעים.
בית משפט שלום, במקרים חריגים, יכול, על-פי הנחיית הנשיא של אותה ערכאה, להורות על הרכב של שלושה שופטים (והיו הרבה מקרים כאלה), והאדם מורשע או מזוכה פה אחד. האם בכך נסתם הגולל ואסור למורשע או לפרקליטות לערער?
אסור לשלול זכות קונסטיטוציונית. זכות הערעור בזכות, להבדיל מרשות, היא זכות יסוד בסיסית המבוססת על שלטון חוקי במדינה דמוקרטית, מגובה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. הזכות מצויה בקודקס הפלילי והאזרחי ואין מי שיחלוק עליו או יפסול אותו.
בית המשפט העליון לא תמיד מודע לשיקולי הפרקליטות על עצם הגשת כתבי אישום או ההחלטה לערער. תפקיד הפרקליטות, בין היתר, במידה שהיא סבורה שבית המשפט טועה או שגה בפרשנות או סטה מפסיקה קודמת מנחה או התגלה חשש לעיוות דין - לערער מיידית, שמא העיוות ישתרש או יפגע באדם חף מפשע או חסר ישע להתגונן מפני הממסד הגדול והכוחני.
על לשכת עורכי הדין, היועץ המשפטי לממשלה והעמותות לתקינות שלטונית להקים קול זעקה בטרם הרמזים של העליון יהפכו למדיניות מקובלת או להסכמה שבשתיקה.
האם העליון רצה לרמוז לפרקליטות לא לערער על פסק דין אולמרט? יש כבר כאלה שחושבים שכן. אם זה נכון, זה לא רק חמור, זאת סטייה משפטית שאסור שתקרה ואסור לחשוב עליה.
האם יש מקום לערער בפסק דין אולמרט?
לדעתי המקצועית, חובה לערער. יתרה מכך, הפער בין הקביעות העובדתיות בהכרעת הדין, לבין הפרשנות שבית המשפט נתן להן, הוא לא הגיוני, לא משפטי ולא עומד במבחן ההיגיון המקצועי, לרבות פסיקות קודמות בתחום זה של בית המשפט העליון. על-פי הקביעות העובדתיות היה מקום להרשעה.
בית המשפט המחוזי (בהרכב שלושה שופטים), במשפט אולמרט, טעה קשות בפרשנות והגיע למסקנה סופית שגויה, וזיכה את אולמרט בפרשיות העיקריות, להערכתי. ובנוסף לכך, הטיל עליו עונש מגוחך להפליא בקלותו.
בית המשפט המחוזי (בהרכב שלושה שופטים), בפרשת הנשיא קצב, טעה קשות בפרשנות שנתן לעובדות והראיות שהובאו בפניו, והרשיע את קצב. האם זה אומר שאסור או לא צריך לערער? לדעתי, המסקנה צריכה להיות הפוכה. יש הבדל בין הרשעה או זיכוי משפטי לבין הרשעה ציבורית או הרשעה על-ידי הציבור או בעיני הציבור. טכנית, אדם יכול לצאת זכאי משפטית, אך בעיני הציבור יהיה מורשע, ולפעמים הציבור גם צודק.
חזרה לפוליטיקה. טכנית, משפטית - אולמרט יכול. מעשית - נראה לי שהציבור לא יסכים לכך, ולא יעזרו מסיבות העיתונאים ויחצנות ציבורית קנויה בכסף. אולמרט טוען שיצא מבית המשפט זקוף קומה. להערכתי, זקוף קומה, אבל מתחת לשולחן.
הערות והרהורים בעקבות המשפט
  • הספקולציות על חזרתו של אולמרט לפוליטיקה בראש מפלגה חדשה של אוסף עריקים, בראשות רמון, לבני ואולמרט - בעיצומן.
  • ברגע שיתחילו לצטט קטעים מפסק הדין על מעללי אולמרט, מעטפות הכסף שקיבל, תרומות משולשות, נסיעות המשפחה, קופת נסיעות מתרומות כפולות - הציבור יתקומם. הכתם שדבק באולמרט מבחינה ציבורית, ביחד עם רמון "המנשק" - לא יועילו.

הכותב הוא סגן פרקליט מחוז (לשעבר).
תאריך:  28/09/2012   |   עודכן:  28/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש העליון רוצה להשתלט על הפרקליטות
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
הציבור לא יתקומם כי לא אכפת לו
אהוד פרלסמן  |  28/09/12 09:42
 
- ערעור?רק בפקוח חזק על פרקליטות
ע_הראל  |  30/09/12 16:17
2
עלק מאמר!
אבו נפחא  |  28/09/12 14:58
3
הבהרה לכתב - לא הבין את הפסיקה
צד  |  28/09/12 15:38
4
אני רק שאלה
ספק סביר?  |  28/09/12 18:50
5
הרשויות כלפי הלא מקושר
פרפר  |  29/09/12 17:55
6
הרשויות כלפי הלא מקושר
פרפר  |  29/09/12 18:05
7
כל הכבוד, מר פכטר, ההסתאבות
יוסי אבידור  |  29/09/12 20:16
 
- העם דורש צדק קטלני
אלוהים אחרים  |  30/09/12 10:47
8
96% מהשופטים הינם מתרבות אשכנז
עומרר  |  30/09/12 11:05
9
איזה אינטרס הפרקליטות מייצגת?
א.א.  |  3/10/12 06:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
אומנם עברו כמעט ארבעים שנה, אך האם לא ראוי היום לעשות מעשה אשר יקבע כי עדותו של משה דיין שנשענה על הדלפות הוועדה אינה קבילה?
נסים ישעיהו
זה לא ש"עושים טובה" לערבה שמצרפים אותה, מסתבר שהיא מבטאת וחווה את הערבות ההדדית יותר מהאחרים. לשיטת הבעש"ט, הקשר של אנשי הערבה לקב"ה הוא קשר עצמי, מעבר לביטויים חיצוניים, וזה אומר שבזכות הערבות, גם האחרים זוכים להעמיק את הקשר עם הקב"ה
הרב איתן זן-בר
האם לחג הסוכות יש מסר לאנשים מודרניים החיים בלאו הכי במציאות ארעית שבה הכל משתנה כל העת? התשובה טמונה בגוף השאלה, והיא קשורה גם למשמעותו של חג הפסח
איתן קלינסקי
רשימה זו נכתבת לאחר שסיימתי את קריאת ספרו של ד"ר מירון בנבנישתי "חלום הצבר הלבן"    גם אם אינני מסכים עם הנחות לא מעטות של ד"ר מירון בנבנישתי, אני מעריך את גישתו, המכירה כי קיימות כאן שתי קהילות עם מאוויים לאומיים, שאחת חייבת להכיר בזולתה
גרשון אקשטיין
לאחר הזמן שחלף מאז הזעקה הגדולה של הצפת הפליטים וסגירת הגדר כמעט הרמטית, הגיע הזמן לעשות סדר במצב ולפתור את בעיית הפליטים שכבר נמצאים כאן    הם לא ייעלמו בכוחות עצמם, הבעיה נשארת אצלנו ולכן עד שיימצא הפתרון, דרוש לפזרם ולתת להם אפשרות לעבוד ולקיים את עצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il