X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תגובה למאמרו "ויסקה קטלוניה", הארץ, 28.9.12 - הטענה ש"הדו לאומיות מתה" אינה נכונה, באשר ישראל כלל לא נוצרה על בסיס של לאומיות כמו שנוצרו מדינות מערב אירופה. אין הלאום היהודי המוכר בישראל דומה במשהו ללאום באירופה
▪  ▪  ▪
בית הממשל הקטלוני, ברצלונה. לא בר השוואה לישראל [צילום: איתמר לוין]

מאמרו של אדר פימור כביכול הינו כתבה אינפורמטיבית על מפגן העצמאות שהיה בקטלוניה והמהפך הדרמטי המעיד על הרצון בעצמאות לאומית. פרימור צודק בכך שיש חשיבות לנושא הכלכלי, שהרי התמ"ג של קטלוניה דומה לזה של אוסטריה, והוא 22% מזה של ספרד, למרות שהאוכלוסיה היא רק 16% מזו של ספרד.
אחד מראשי המפלגות המצדדות בהינתקות מספרד גורס שבנוסף לנושא הכלכלי הנושא המרכזי הוא היחס מצד השלטון המרכזי בספרד, המתייחס לקטלנים כאל מיעוט שאינו שווה זכויות. בכך ניתן למצוא הפרה באיזון היחסים שבין השלטון הפדראלי המרכזי עם זה של אחת ממדינת הפדרציה, במדינה שבה ההתגבשות הלאומית הקדימה את הדמוקרטיזציה והתרבות הדמוקרטית ליברלית.
לפרק את הגג הלאומי
במציאות כזו בעיות כלכליות הופכות לבעיות פוליטיות קריטיות, כמו למשל הטענה אותה מביא פרימור ש-9% מהתמ"ג השנתי של קטלוניה "נעלם בכספות השלטון המרכזי במדריד", ואין ברצונם "לסחוב את האזורים העניים של ספרד על הגב".
פרימור גם צודק בטענה ש"המטריה העל לאומית שהאיחוד מספק לחברותיו מדרבנת תנועות בדלניות לפרק את הגג הלאומי ולהקים במקומו מסגרת, שתממש את הגדרתן העצמית בתוך מסגרת העל, האירופאית". אולם גם כאן מדובר על מרכיבים לאומיים אך קטנים יותר מאלו שהיו עד כה. יש גם לזכור ששטחה של קטלוניה עולה על שטח ישראל בגבולות שליטתה כיום, והתמ"ג שלה הוא כמו של אוסטריה.
אך פרימור עורך השוואה חסרת בסיס לאמור: "והנה עוד מסר. כשם שקטלוניה תהיה בקרוב מדינת העם הקטלאני, ישראל היא בראש וראשונה מדינת העם היהודי". השוואה לוקה בבסיסה מהסיבות הבאות:
  • אם קטלוניה תהיה מדינה עצמאית היא תהיה מדינת לאום טריטוריאלית בעלת מאפיינים תרבותיים ופוליטיים של מדינת לאום. ישראל איננה מדינת לאום טריטוריאלית, כי אין לאום טריטוריאלי ישראלי מבחינת אזרחיה, מה גם שלאום כזה כלל אינו מוכר מבחינת ישראל עצמה.
  • אין קטלוניה בגדר חיל חלוץ לעם קטלוני מחוץ לה וההצטרפות אליה תהיה בדרך של התאזרחות, שאינה אופציה למי שאינם יהודים להצטרף :ללאום הגמוניאלי.
פרימור ממשיך לכתוב בסיכומו לטעון טענות בעיתיות לאמור: "למדינה הדו לאומית אין תוחלת. הניצחון האחרון של הבדלנים בקבק (קויבק) קנדה, המאמצים הנמשכים לפרק את הממלכה הבלגית, ומשאל העם שיתקיים בסקוטלנד ב-2014, הם רק כמה דוגמאות המוכיחות זאת. לא פדרציה ולא קונפדרציה, לא אוטונומיות, ולא קאנטונים. הדו לאומיות מתה. ויסקה (ויוה, בקטלאנית), ישראל, ויסקה קטלוניה".
ישראל ואירופה - אין מקום להשוואה
לכך יש להעיר שראשית, בפועל מונה פרימור 4 מקרים של מדינות שאינן אחדותיות,.ובנוסף לספרד וקנדה הפדראלית (שאחת ממחוזותיה היא בגדר מדינה דו תרבותית או לאומית), בלגיה (ההופכת כנראה ממדינה דו קהילתית למדינה דו לאומית), וסקוטלנד שעדין אינה מצויה במצבן של הדוגמאות שהובאו. אין הוא מביא דוגמאות למדינות פדראליות מתפקדות שאין חשש לפרישה מהן, וקיימות מדינות פדראליות, מי גדולות, כמו ארה"ב וברזיל ועד מדינות קטנות כמו אוסטריה ושוויץ (שלמרות שהיא מתוארת בספרות כמדינה רב-לאומית, הנה מדינה חד לאומית רב תרבותית). שוויץ כידוע בנויה על בסיס קנטונים, ולכן לא נכון לטעון הטענה על הקנטונים.
הטענה ש"הדו לאומיות מתה" אינה נכונה, באשר ישראל כלל לא נוצרה על בסיס של לאומיות כמו שנוצרו מדינות מערב אירופה. אין הלאום היהודי המוכר בישראל דומה במשהו ללאום באירופה. לו היה טוען פרימור שישראל היא מדינת הלאום הישראלי ולכן אינה יכולה להיות מדינה דו לאומית, ניתן להתייחס אחרת לטענתו זו. אבל בפירוש אין הוא טוען זאת.
כך שניתן ללמוד ממאמרו משהו על אירופה, אבל בהחלט לא בהשוואה לישראל.

המחבר הוא חוקר ופובליציסט
תאריך:  02/10/2012   |   עודכן:  02/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התבלבלותו של אדר פרימור
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שיבוש שנפל בשגגה
יוסי ברנע  |  2/10/12 12:33
2
כדאי שתוריד קצת את הרמה.
אהוד פרלסמן  |  4/10/12 18:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
אין לי יומרה להביע דעת מומחה, אבל העובדה שהאירנים לא עצרו את פרויקט הגרעין מוכיחה את המסקנה: האירנים ידעו לזהות את עוצמת הרופסים השולטים בערוצי התקשורת. באוזניים אירניות אין הבדל בין האיומים לנביחת כלבים בצידי שיירה עוברת
בעז דרומי
העולם הערבי-איסלאמי לא הבשיל לקודים המערביים, זו עובדה!. הסכם חתום ומאושרר עבורם הוא עניין של זמן, מקום ותועלת. סאדאת לא תקף אצל מורסי וסיבות כאמור תימצאנה תמיד
רפי לאופרט
במעריב, שנולד מיד לאחר הבסת גרמניה הנאצית, לאחר כ-50 מיליון הרוגים במלחמת העולם השניה ובכללם שליש מהעם היהודי, מתנהל אותו משחק עיתונאי קטנוני, צבוע מניפולטיבי. במקום להתייצב כאיש אחד מאחורי רה"מ - עוסק העיתון בחשבונות קטנוניים
אלישע פורת
ההיסטוריה של של ה"קרנרו" האמיתית, ממחישה את סיפורי הוותיקים של עין-החורש, במסעם ארצה. אותו מסע שכולנו בניו אפשר לומר. כולנו צאצאיה של ה"קרנרו", אם יורשה לי להביא את הדוגמה הידועה של האומה האמריקנית: שכולה צאצאיה של האוניה המפורסמת ה"מייפלאואר"
דן אלון
הדור הבא של מנהיגי ישראל לא יבוא מתוך העדר המנהיגותי ההולך כסומא אחר שגיונותיו שלו עצמו, ומבלבל בין פוליטיקה למנהיגות    פוליטיקה היא ההיפך ממנהיגות    פוליטיקה היא מה שקורה כאשר הדרך אבדה ובמקומה נולד צורך "לתמרן" בין אינטרסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il