X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם ניצחנו, האם אנו יכולים להחיל ניצחון כזה שוב? לא ולא. "נצחון" במלחמה דומה למלחמת יום הכיפורים כפי שהיא, הינה בגדר אבדון לעם היושב בציון. משה דיין שר הביטחון דאז ראה בעינו האחת את מה שאנו מסרבים להבין היום שנחלנו כישלון במלחמה ההיא
▪  ▪  ▪
נחלנו כישלון מטלטל, אבל ניצלנו [צילום: איתן הריס/לע"מ]

עוד לא יבשה הדיו על כתבות מלחמת יום הכיפורים שהועלו בעיתונות הכתובה והאלקטרונית ויש כאלה המבקשים להפוך את המלחמה הנוראה ההיא לנצחון כביר ויוצאים במקהלה "ניצחנו יהודים ניצחנו".
איך ניצחנו ריבונו של עולם, כשבתי הקברות מלאו באחת ב-3,000 קברים נוספים של לוחמים תוך שלושה שבועות עקובים מדם. חלקם של הנופלים לא הספיק אפילו לקבע בתודעתו ממה נפגע ולומר "שמע ישראל" כשהשיב את נשמתו לבורא. חלקם של הנופלים ישב והשתזף במוצבים לאורך תעלת סואץ כאשר פגז מצרי ריסק את קרביהם. על מלחמת יום הכיפורים הארורה שמעו קורבנות לא מעטים של המלחמה בדיעבד, במקום המצאם כיום. אלה שנסו במלחמת ששת הימים למדו לפתע להילחם ולהפתיע. ועדיין יש האומרים ניצחנו!.
הנרטיב צריך להיות שונה
אם ניצחנו, האם אנו יכולים להחיל ניצחון כזה שוב? לא ולא. "נצחון" במלחמה דומה למלחמת יום הכיפורים כפי שהיא, הינה בגדר אבדון לעם היושב בציון. משה דיין שר הביטחון דאז ראה בעינו האחת את מה שאנו מסרבים להבין היום שנחלנו כישלון במלחמה ההיא. דבריו אם נאמרו או לא נאמרו או שהמשתמע מהם רבץ כעננה מעל ראשי המפקדים, על חורבן בית שלישי, יש להם בעיקר אחיזה במציאות דהיום. מלחמה בסדר גודל של מלחמת יום הכיפורים, אם חלילה תתחולל היום משמעה חורבן בית שלישי.
הסורים והמצרים או האירנים או שאר מריעין בישין אם יקומו עלינו ויפתיעו אותנו שוב, כפי שהפתיעו באוקטובר 73, הפעם הם לא יעצרו וימתינו. אז חיפה הייתה קרובה לטנקים הסורים, אך הם לא העזו להתקרב למתחם בתי הזיקוק המתנשא מחשש שהיהודים טמנו להם מלכודת, ואילו היום משלמדו אותנו, הם ישעטו קדימה ללא מורא. שום הפתעה לא תצפה להם אפילו לא במגרש הכדורגל בקריית אליעזר.
למען האתוס שלנו אנו חייבים להטמיע בזכרון הקולקטיבי את אלה שעמדו מול כוחות עדיפים פי כמה, ועצרו או ניסו לעצור את הפולשים בגופם. רפול, יאנוש, קהלני ואחרים צרובים בזכרון כלוחמים ללא חת במלחמה ההיא, אך אלמלא "בלם היד" שהפעילו הסורים בטנקים שלהם, בדקות הקריטיות, מי יודע מה היה עולה בגורלנו.
עם חייב לעצמו ולדורות הבאים אחריו לדעת לומר, כן יש מלחמות שבהם נחלנו כישלון. אחת כזו היא מלחמת יום הכיפורים. מותר להנציח כשלון כדי להשכיל ממנו. אם נאמר ניצחנו חרף ההפתעה, ננציח את תרבות הסמוך והחפיף. אם נאמר ניצחנו, נהיה שבויים שוב בקונספציה המטופשת של אז, שהערבים לא יעזו לתקוף אותנו. ואם יתקפו נדפוק אותם שוב כפי שדפקנו אז. הקונספציה המוטעית של ימים עברו, נולדה מקבעון מחשבתי ויהירות בלתי נסלחת של המנהיגים. כשדדו הרמטכ"ל אמר "נשבור להם את העצמות" זו הייתה משאלת לב לא הבטחה. מספר ההרוגים בעת אמירתו זו היה כה גבוה שנאלץ לחשוק שפתיים ולומר דברים שלא נאמרו קודם תוך כדי לחימה גם במלחמות שהנצחון לא הוטל בספק.
הנרטיב השגור צריך להיות שונה במקצת. אכן נחלנו כישלון מטלטל, אבל ניצלנו. להבא עלינו למנוע כישלון, כדי שלא נזדקק להינצל.

הכותב עו"ד העוסק בדיני משפחה. חבר בוועדת משפחה של לשכת עורכי הדין, ועד מחוז תל אביב והמרכז
תאריך:  06/10/2012   |   עודכן:  06/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה  דיין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מותר להנציח כשלון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יותר מדי מילים
מזכיר_המדינה  |  6/10/12 14:30
2
לא הפסדנו!
לא לעולם חוסן  |  7/10/12 00:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודי בורג
המצאה חדשה הומצאה כדי לתרץ תירוצים שונים לאי מציאת עבודה, אי הצלחה בעבודה, חרדות ופחדים    להמצאה הזו קוראים "משבר רבע החיים"    ומשבר גיל 5 נמצא על סף דלתנו...
יובל לובנשטיין
שוק החלב ומוצריו הוא אחד השווקים הגדולים בתעשיית המזון בארץ ובעולם כולו    ממתי הפך להיות לשוק כזה גדול? האם ישנה הסכמה על תרומתו לבריאות? האם יש קשר בין צריכת מוצרי חלב ואוסטאופורוזיס? האם יש קשר בין צריכת מוצרי חלב ואלרגיות?
פסח רויטמן
קו אדום זה הוא בגדר מהלך טקטי בלבד, אך חשיבותו לקיום המדינה עולה על הקו האדום שמתח ראש הממשלה כלפי פיתוח פצצת אטום באירן
עפר דרורי
רנ"ג יעקב עשהאל - או בכינויו "הסוס הלבן" הלך לעולמו ביום שלישי האחרון    "הסוס הלבן", שזה היה כינויו במשך עשרות שנים, שירת כרס"ר המיתולוגי של בית הספר לשריון בג'וליס ואלפי חיילי השריון זוכרים אותו היטב מהקורסים השונים שעברו במקום
מוטי פלד
לרגע לא הבנתי, התבוננתי מסביבי שוב ושוב וראיתי שאני אכן נמצא במדינת ישראל, מדינה שהגנו ונלחמנו עבורה אני אבותיי וחבריי. לא האמנתי שזה קורה לי, שאני לא אהיה בטוח במדינה שלי? שפרחח ערבי יעז כך לפגוע בי, בחברותיי ובחבריי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il