X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדיון הציבורי הער בנוגע לסוגיות הכלכליות-חברתיות, שמתנהל מאז פרוץ המחאה, לא דן כלל בבזבזנותם של ועדי העובדים הגדולים והתופעות שהם מביאים עמם. עובדה זו מצערת במיוחד לנוכח העובדה שמאבק נגד הוועדים הגדולים יכול להיות יותר קונצנזואלי ויעיל ממאבקים בקבוצות אחרות שמאתגרות את הכלכלה הישראלית, כמו המגזר החרדי והערבי
▪  ▪  ▪
שביתה ברכבת ישראל. חשבו על כיסי העובדים [צילום: פלאש 90]
אי-שוויון
כיצד ניתן להסביר את העובדה שנתב בנמל או בקר ברשות שדות התעופה, מרוויח כמו נשיא אוניברסיטה או מנהל בית חולים (כ-60 אלף שקל)? שעובדי מדינה מקבלים בונוסים מנופחים, ללא שום קשר ליעילות שלהם? או למשל מדוע עובדי מפעלי ים-המלח מקבלי שי לחג בשווי של 3,000 שקל?

ההתנגחות בין שלי יחימוביץ' לנחמיה שטרסלר, באולפן שישי של ערוץ 2, והמתקפות ההדדיות שבאו לאחר מכן, מעידות על אופייה (הילדותי משהו) של מי שמבקשת להנהיג את מדינת ישראל. אך, יותר מכל, היא מעוררת דיון (שלא קיים) על המחדלים של ועדי העובדים הגדולים בישראל.
בואו נתחיל בהבהרה - ועדי עובדים הם מאבני היסוד של כל כלכלה מתוקנת במדינה דמוקרטית. הם מבטיחים שמירה על זכויות עובדים, ובעיקר נותנים כוח לעובד הפשוט. אלא שמאז קום המדינה, ועד היום, משמשים הוועדים בעיקר כאמצעי לדאגה ל"אנשי שלומנו" (הכינוי שניתן לאיש מפא"י שנהנה מפרוטקציה).
בשני העשורים האחרונים החל תהליך מאסיבי של הפרטה. המדינה הבינה, סוף-סוף, שמה שעושים שלושה עובדי מדינה בעשר שעות, יכול לעשות שכיר אחד בחברה פרטית בשעתיים. פרופ' מילטון פרידמן, אחד מאבות הכלכלה הליברלית המודרנית, אמר זאת בפשטות: "אף אחד לא נזהר עם כספם של אחרים כפי שהוא נזהר עם כספו". עיקרון יסוד זה עמד מאחורי עשרות הפרטות שנעשו: החל בהכנסת הקייטרינג לצבא וכלה בפינוי הזבל ברחובות העיר.
אלא שלא את הכל אפשר להפריט. בחלק מהמקרים, מדובר בסיבה עניינית, כמו צורך ביטחוני. במקרים אחרים מדובר פשוט בהפעלת שריר של הוועדים מול המדינה. אחת הדוגמאות הקיצוניות לכך ניתן היה לראות במו"מ שנעשה מול יו"ר ועד עובדי הרכבת לשעבר, גילה "חסרת הרסן" אדרעי.
בעוד שהמדינה חשבה על הורדת ההוצאה על אחזקת הרכבות במיליוני שקלים, לטובת כ-35 מיליון הנוסעים שמשתמשים בהן בשנה, חשבה אדרעי איך היא שומרת על כיסם של 30 עובדי מחלקת האחזקה. הבטחות לפיצויים ואף למשרות חלופיות בחברה החדשה לא הועילו. לבסוף, המדינה נאלצה לשלם "כופר" של כ-100 מיליון שקל לעובדי הרכבת בתמורה לשקט תעשייתי.
מאבקים בריוניים חדשות לבקרים
שאלו את עצמכם: האם במקום העבודה שלכם פועל ללא השכלה משתכר במשכורת של עשרות אלפי שקלים? או מתי בפעם האחרונה קיבלתם שי לחג בשווי של כמה אלפי שקלים? כנראה שאף פעם. בו בזמן, אלפי אנשים בארץ חיים כאילו ישנה הילה מעל ראשם. אחרת, כיצד ניתן להסביר את העובדה שנתב בנמל או בקר ברשות שדות התעופה, מרוויח כמו נשיא אוניברסיטה או מנהל בית חולים (כ-60 אלף שקל)? שעובדי מדינה מקבלים בונוסים מנופחים, ללא שום קשר ליעילות שלהם? או למשל מדוע עובדי מפעלי ים-המלח מקבלי שי לחג בשווי של 3,000 שקל? בד-בבד, יספרו לנו שאין מאיפה להביא כסף להוזלת החשמל, המים ושאר השירותים הציבוריים.
מה קורה כשההנהלה מעזה לערער על האינטרסים של הוועדים? או אז מתגלה הוועד במלוא הדרו. ההנהלה רוצה להתעסק עם תוספות השכר של כמה עשרות עובדי נתב"ג? ועד העובדים ישבית את נמל התעופה. כך אנו מקבלים מאבקים בריוניים שמתעוררים חדשות לבקרים, כל פעם בתחום אחר. עצירת הייבוא מחו"ל, פגיעה בתיירות וכולי, אינן מעניינות את ועד עובדי נתב"ג בבואם להשבית את המרחב האווירי של מדינת ישראל.
בזבזנות בקרב ועדי העובדים הגדולים
רק לאחרונה פורסמה תוכנית שאפתנית של עיריית חיפה, שסופסוף "גילתה" את תרומתה של הגישה לים לתיירות המקומית. העירייה רצתה להרחיב את הפנינה התיירותית, המושבה הגרמנית, עד לקו החוף. בכך היא קיוותה לחקות את המודל של ברצלונה ולהגדיל את התיירות במאות אחוזים. נשמע טוב? לא לעובדי נמל חיפה, שהבהירו לראש העיר שאם עובד אחד יפוטר, או אף יוזז, נמל האספקה העיקרי של ישראל יושבת.
ועדי העובדים הגדולים מכניסים את המשק לדילמה כפולה - מצד אחד, המגזר הציבורי, לרוב, מציע עובדים פחות יעילים, בתמורה לעלויות העסקה יותר גבוהות. מצד שני, אפשר רק לחלום על התייעלות או מיקור חוץ, בשל בריונות הוועדים. כך אנו מקבלים שירות לא יעיל במחיר מנופח.
הדיון הציבורי הער בנוגע לסוגיות הכלכליות-חברתיות, שמתנהל מאז פרוץ המחאה, לא דן כלל בבזבזנותם של ועדי העובדים הגדולים והתופעות שהם מביאים עמם. עובדה זו מצערת במיוחד לנוכח העובדה שמאבק נגד הוועדים הגדולים יכול להיות יותר קונצנזואלי ויעיל ממאבקים בקבוצות אחרות שמאתגרות את הכלכלה הישראלית, כמו המגזר החרדי והערבי. לנו, כאזרחים, לא נותר אלא לקוות שמופע ההתפרצויות האחרון של שלי יחימוביץ' יעורר סוף-סוף את השיח הציבורי בעניין, ודורשי הצדק החברתי יפסיקו להתעלם ממה שלא נוח להם.

הכותב מתמחה במשרד המשפטים. נשיא מועדון רוטראקט חיפה. לשעבר מנכ"ל וסיו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה. פעיל בעבר ובהווה בפרויקטים רבים בתחום ההסברה והדיפלומטיה הציבורית. נשוי לשובל. סרן במילואים.
תאריך:  08/10/2012   |   עודכן:  09/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחאת הוועדים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יחימוביץ' פשוט ביישה את עצמה ל"ת
לירן, באר שבע  |  10/10/12 00:33
2
אם היה אפשר למכור שקרים...
חיפאי  |  11/10/12 00:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר דוסטרי
היחידים שירוויחו מעימות בעזה, הן אירן וגרורותיה ברצועה    טוב יעשו ראש הממשלה ושר הביטחון, אם ימשיכו לגלות מדיניות ביטחונית מאופקת, אחראית ומושכלת
ליאור רזניק
ישראל היא מדינה ריבונית ולא מדינה מסופחת של העולם; הגיע הזמן שישראל תדע לעשות דברים ללא אישורו    מבט רחב על טרור הטילים
אלוני זמורה
אלוף זעירא בושש להגיע, אולם מיד עם היכנסו לאולם, התרשמנו מאישיותו הבוטחת, המקרינה סמכות וביטחון עצמי    סקירתו הייתה חד-משמעית    לא היו בה כל סימני שאלה    הוא סקר לפי הסדר את הגזרה הסורית ולאחר מכן את הגזרה המצרית. הוא הביע ביטחון מוחלט בכוחנו הצבאי    הייתה בקולו נימה של זלזול באיכותו של החייל המצרי והפגנה אדירה של יוהרה בכוחו של צה"ל לגבור על כל אויב ובכל זמן
אורי הייטנר
יוסי שריד משתלח, כדרכו    ובמי משלח שריד את חרצובות לשונו במאמרו "בנעלי גולדה" בעיתון הארץ?
אורי הייטנר
בכתבה של עדי חשמונאי במעריב, דווח על עלייה של מאות אחוזים בבקשת תעודות זהות בידי דרוזים מכפרי צפון הגולן בחודשים האחרונים    הצטערתי על הכתבה הזאת, כיוון שהיא לבטח לא תקדם את המהלך החשוב הזה, שמן הראוי שייעשה בצנעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il