X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הולכים ומתרבים המבינים שפרויקט אוסלו ההרסני מתקרב להתרסקות. לכאורה חדשות טובות, אלא שהחלופה המיידית היא מדינה דו-לאומית, רעיון עוועים כשלעצמו. יש חלופה שלישית שפויה אבל היא זקוקה למנהיגות בעלת חזון ותנופה
▪  ▪  ▪
לא שתי מדינות ולא מדינה אחת [צילום: פלאש 90]
מדינת ישמעאל
חלק גדול מהערבים אינם מצביעים היום, מכיוון שהם יודעים שלהצבעתם אין משמעות קובעת מדיניות. זה ישתנה מהקצה אל הקצה ברגע שיבינו שההצבעה שלהם לפרלמנט הישראלי תזכה אותם ב-45-40 אחוזים מן המושבים בכנסת, ואז די יהיה בקומץ אנשי שמאל שיחברו לערבים ונקבל כאן מדינת ישמעאל. יש לזה אלטרנטיבה

בנאומו בעצרת האו"ם התעלה אבו-מאזן לדרגתו של ערפאת: "ישראל מבצעת קמפיין של טיהור אתני נגד העם הפלשתיני, הריסת בתים, הריסת בתי ספר, סגירת מוסדות, כיבוש, טרור, קולוניאליזם, אפרטהייד, חנק מאחורי חומות, חסימת גישה למסגדים ולבתי החולים... ישראל נערכת לבצע נכבה חדשה בפלשתינים", חסר רק היה שיאשים את ישראל בהרעלת הבארות.
'אל-ווטן' הסעודי מדווח שבכינוס ההנהגה הפלשתינית בתחילת השבוע שעבר, הציע אבו-מאזן לבטל את הסכמי אוסלו וללכת לבחירות חדשות לפרלמנט ולנשיאות. משתתפים אחרים הציעו לבטל גם את הסכם פריז הכלכלי עם ישראל, להפסיק את התיאום הביטחוני ולפרק את הרשות הפלשתינית.
הוסיפו לכך את ההפגנות הסוערות שנערכו ברחבי יו"ש בשבועות האחרונים נגד סלאם פיאד ונגד אבו-מאזן, ואת ההתרעה של קרן המטבע הבינלאומית שהרשות עומדת לקראת קריסה כלכלית, ונוכל להגיע למסקנה שייתכן שפרויקט אוסלו מתפרק לנגד עינינו.
לקראת סוף השנה חזרו מסיורים ביו"ש כמה מובילי דעה בתקשורת הישראלית, הבולטים שבהם נחום ברנע וגדעון לוי, והודיעו במאמריהם שתוכנית שתי המדינות מתה. שהסיכוי להמשך תהליך השלום המבוסס על הקמת מדינה פלשתינית בגבולות 67' נכשל. הם הודו בצער ש"המתנחלים ניצחו" ושהעובדות שקבעו בשטח בלתי הפיכות.
המועמד הרפובליקני לנשיאות מיט רומני אמר שהסכסוך בין ישראל לפלשתינים בלתי פתיר, ושלפלשתינים אין כל עניין להגיע לשלום. הם רק מעוניינים בדה-לגיטימציה של ישראל. המתחרה שלו בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית הנבחרים, אמר שהעם הפלשתיני הוא "עם מומצא". אמירות אלו חיזקו את התחושה שאכן מתחיל להתחולל שינוי.
לכאורה חדשות טובות: שוק הדעות הבינלאומי בעשורים האחרונים היה חד-ממדי, ושלטה בו רק הפרדיגמה האחת של מדינה פלשתינית, או מה שקרוי "תוכנית שתי המדינות". סוף-סוף מתחילים לשמוע קולות אחרים. אבל נשאלת השאלה: מהי החלופה לתוכנית שתי המדינות?
השמאל מבועת מהאפשרות של קריסת הסכמי אוסלו, והפחד הגדול ביותר הוא ממדינה דו-לאומית. בשבוע שעבר אמר מופז שסכנת המדינה הדו-לאומית גדולה יותר מהסכנה האירנית. גם ברק, במסגרת הקטטה היזומה שלו עם נתניהו, אמר: "כבר שלוש שנים שאני אומר שצריך לנהל משא-ומתן, כי במורד הדרך מחכה לנו סכנה של מדינה דו-לאומית". החשש הזה משותף גם לרבים בימין החוששים שמדינת ישראל תחדל להיות מדינה יהודית.
אכן, אם לא תוצע אלטרנטיבה אחרת לתוכנית שתי המדינות, תבוא דרישה של מנהיגות פלשתינית בסיוע אנשי שמאל ישראלים ומובילי דעת קהל ליברליים באירופה ובארה"ב, בסיסמת One Man One Vote לזכות הצבעה חופשית ושוויונית לכלל התושבים בין הים והירדן. יש גם אנשי ציבור בימין הישראלי שמשתעשעים זה זמן ברעיון העוועים הזה.
מובילי הקו הזה בימין מרגיעים אותנו ואומרים שהערבים לא יבואו בהמוניהם להצביע, עובדה שגם בירושלים הם לא מממשים את זכותם להצביע, וגם בתוך הקו הירוק שיעור ההצבעה במגזר הערבי נמוך. בכנס ירושלים הציע מישהו לקיים "בחירות דמוקרטיות אזוריות" אך לחלק את האזורים באופן שלערבים כמעט לא יהיה ייצוג. איך היה אומר יצחק שמיר ז"ל - "נו, טוף".
חלק גדול מהערבים אינם מצביעים היום, מכיוון שהם יודעים שלהצבעתם אין משמעות קובעת מדיניות. זה ישתנה מהקצה אל הקצה ברגע שיבינו שההצבעה שלהם לפרלמנט הישראלי תזכה אותם ב-45-40 אחוזים מן המושבים בכנסת, ואז די יהיה בקומץ אנשי שמאל שיחברו לערבים ונקבל כאן מדינת ישמעאל.
אז אם לא שתי מדינות ולא מדינה אחת, מהי האלטרנטיבה של המחנה הלאומי?

מתווה שלושת הרבדים

המחנה הלאומי חייב להוביל תהליך שבסיומו מדינת ישראל לא תשלוט בחייהם של הפלשתינים, והם ינהלו את חייהם בעצמם ברוב תחומי החיים במסגרת שורה של מִנהלים עצמיים אזוריים, שיבואו במקום הרשות הפלשתינית. על ישראל יהיה לעשות את המרב על-מנת לאפשר לכלכלת המנהלים העצמיים להתפתח, ולהעניק לתושביהם חיים אזרחיים ראויים, בעלי חופש תנועה והתארגנות.
ברור היום לכל גורמי ההערכה ש'האביב הערבי' לא ידלג על ירדן. המדינה הזאת, שמשתרעת על חלק הארי מאדמות ארץ ישראל המנדטורית, תישלט במוקדם או במאוחר על-ידי הרוב הפלשתיני שבה. תפקידה של מדינת ישראל לדאוג לכך שכאשר תהליך זה יתרחש, יהיה ברור לעולם כולו שהשאיפות הלאומיות/דתיות של הפלשתינים באות על סיפוקן ממזרח לירדן, ואילו תושבי המנהלים העצמיים ביו"ש יחיו באזור שנשלט ביטחונית בידי ישראל, ועם זאת יהיו חלק מהקונפדרציה הירדנית-פלשתינית ויבחרו לפרלמנט הירדני-פלשתיני.
שני תנאים חיוניים להצלחת התהליך: ראשית, בשעה הזאת אי-אפשר להסתפק ב"תוכנית הרגעה" כדי לצאת ידי חובת תוכנית; יוכל להצליח רק תהליך מרחיק ראות, נמרץ, ומובל בידי מנהיגים בעלי חזון. שנית, על המתווה המדיני שייבחר להיות רשמית ובאופן ברור המתווה המדיני של המחנה הלאומי. המתווה הזה חייב לכלול שלושה רבדים: משפטי, מדיני והתיישבותי.
הרובד המשפטי - ממשלת ישראל חייבת לאמץ את דוח ועדת אדמונד לוי, במיוחד את החלקים המבהירים את זכותה של מדינת ישראל לאחוז בכל ארץ ישראל על-פי החוק הבינלאומי. אימוץ הדוח אין פירושו רק סט הנחיות לפרקליטות ולמנהל האזרחי, אלא בעיקר הפיכתו למזכר בינלאומי שיתורגם לכל שפה ולשון, ויוצג על-ידי בכירי הדיפלומטים בכל אתר.
הרובד המדיני - יש להתחיל מיד ביצירת תחליף לרשות הפלשתינית, ולגבש פרטנר פלשתיני למתווה המדובר. בעבר נכשל הניסיון של 'אגודות הכפרים' שהוביל אריק שרון. גם הפעם התהליך יאוים בטרור ובאלימות, אבל אני אומר מידיעה שאפשר למצוא פרטנרים כמו שייח' געברי מחברון. התהליך הזה חייב להיות מכבד וראוי, תוך מתן סמכויות אוטונומיות ביד רחבה, ושמירה על סמכויות ישראל בתחום הביטחון והתשתיות.
התיישבות וריבונות זוחלת - ההישג של מפעל ההתיישבות הוא גדול, וקול תרועות שמחה נשמעו במחננו למקרא מאמריהם של נחום ברנע ועופר שלח. אבל בשום אופן אסור להתיישבות לטפוח לעצמה על השכם ולומר שהמערכה הסתיימה. היא חייבת להציב את "חזון המיליון" כאפשרי ובר-ביצוע ולחתור להשגתו, בצד חזון החלת הריבונות המלאה בכל יו"ש בעתיד היותר רחוק. בהנחה שבשלב הראשון מדינת ישראל תתקשה להחיל את ריבונותה ביו"ש, יש להתחיל בתהליך של ריבונות זוחלת. לדוגמה, אפשר להתחיל בתהליך מדורג של העברת סמכויות מהמנהל האזרחי למשרדי הממשלה.
השינויים הדרמטיים בעולם הערבי, קריסת הרשות הפלשתינית וההבנה המחלחלת שפתרון שתי המדינות הוא בלתי ישים, מציבים לפני המחנה הלאומי הזדמנות היסטורית ושעת מבחן. האם יעמוד בו הכוח להרים דגל, להציב חזון, ולהוביל שינוי?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/10/2012   |   עודכן:  09/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שעת המבחן ההיסטורית של המחנה הלאומי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בואו לא נדבר על עזה.
אהוד פרלסמן  |  10/10/12 00:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי ארבל
מארגון שמבקש לממש את זכות השיבה של הפלשתינים בישראל, ראוי לדרוש שידע להגדיר מיהם פלשתינים, ורק לאחר מכן אפשר יהיה לדון על זכותם לחזור למדינה שנגד הקמתה הם נלחמו
מיכאל הרשקוביץ
הפנייה הינה דווקא לתומכי לפיד ולא למתנגדיו: אם אתם רוצים לראות את לפיד בתפקיד ראש הממשלה, דרשו ממנו שלא לדרוש תפקיד זה בקדנציה הקרובה כי אם שיחכה לקדנציה הבאה ובינתיים שיכהן בתפקיד ביצועי לכל קואליציה שירצה להקים או שיצטרף אליה
אברהם בן-עזרא
"מהנדס הנוטה לצד הקבלן, יאמר: אין כל חובה למלא חסרונות כאלה, ולכן אין הם בגדר ליקויים. מהנדס הנוטה לצד הדייר יאמר: אם החיסרון מהווה פגם אסתטי ואקוסטי, כי אז יש למלאו ולתקנו גם אם "זה לא כתוב בשום מקום". במובן זה ברגמן נוטה - כעדות עצמו - לצד הדיירים ונטייתו זו מקובלת גם עלי" - השופט צבי א' טל
הרב אליהו קאופמן
בריאיון המקרי ח"כ דוד רותם פולט את מה שליברמן לא מעז לומר בגלוי - "ישראל ביתנו" בעד קליטת הפליטים מסיבות מדיניות, וליברמן מעכב את גירושם בגלל קשרים "מסתוריים" עם אריתריאה וללא קשר לראיית העתיד הדמוגראפי והביטחוני-פנימי של ישראל. פתאום הלאומן הגדול רותם מסביר כי קליטת פליטי עשרות פליטי אריתריאה וסודן דומה לקליטתם של "חמשת מיליוני הפליטים" שנמלטו מהשואה
נרי אבנרי
לפני 17 שנה (5.10.95) הכנסת אישרה בזכות עריקת שני מטונפים מהימין את הסכם אוסלו ב'. כדי לשכנע לתמוך בהסכם, ראש הממשלה רבין העלה כמה נקודות מעניינות. אני התייחסתי לדעתו על תוכנית ההינתקות    הלכתי לארכיון...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il