X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הממשל האמריקני הסביר שהמתקפה על השגרירות שלו בלוב היא תגובה לסרט 'תמימות המוסלמים', אבל כעת מתברר השקר: לממשל היה מידע על הכוונות לפגוע בשגריר ובאנשיו. האם אובמה ינסה לטשטש את התנהגותו במבצע תקיפה בלוב?
▪  ▪  ▪
אובמה. ניסיון לטייח? [צילום: AP]
עופר וולפסון
שגריר ארה"ב בלוב נהרג במתקפת טרור

   איציק וולף
אובמה: הרצח לא יפגע ביחסים עם לוב

איציק וולף
"המתקפה על הקונסוליה בלוב הייתה מאורגנת"

שבועון צרפתי פרסם קריקטורה של מוחמד
איציק וולף
השבועון הסאטירי שארלי הבדו פרסם סדרת קריקטורות שבחלקן נראה נביא האיסלאם בעירום מלא * משטרת צרפת נערכת לאפשרות של התפתחות מהומות בקרב הקהילה המוסלמית הגדולה באירופה
לרשימה המלאה

עד לפני שלושה שבועות בוושינגטון היו משוכנעים שבכל הקשור במלחמה בטרור, יש בידיהם קלף מנצח. המבצע לחיסול בן-לאדן היה ההוכחה. הנחת העבודה בממשל האמריקני, כמו גם בחוגים רחבים מחוצה לו, הייתה שארגון אל-קאעידה נמצא בנסיגה. כמעט נעלם. אבל אז הגיע 11 בספטמבר 2012, ועמו האירוע שזעזע את ארצות-הברית ואת העולם כולו: ההתקפה על שגרירות ארצות-הברית בבנגזי ומותם הטרגי של השגריר כריס סטיבנס ושלושה מאנשי השגרירות. תמונת הניצחון על הטרור נסדקה, ובמרוץ לבחירות נשמט מידיו של ברק אובמה מה שנראה עד אז כקלף מנצח.
אולם זו, ככל הנראה, בעיה אקוטית פחות של ממשל אובמה. מאז ההתקפה על השגרירות בבנגזי, כל יום שעובר נושא עמו גילויים מביכים על מה שהולך ומצטייר לא רק כהפקרות ביטחונית שהובילה למותו של השגריר, אלא כניסיון טיוח של הממשל האמריקני, שבימים הראשונים לאחר המתקפה על השגרירות האמריקנית התעקש לצייר תמונה שלפיה הייתה זו תוצאה של התפרצות זעם ספונטנית בעקבות הסרט 'תמימות המוסלמים', לא התקפה מתוכננת של אל-קאעידה על הנציגות האמריקנית בבנגזי. זאת למרות שככל שנוקפים הימים הולך ומתברר כי כל פעמוני האזעקה צלצלו בימים ובשבועות שלקראת המתקפה על השגרירות.
ה'דיילי ביסט' פרסם בשבוע שעבר שורה של גילויים מביכים שעמם ממשל אובמה יצטרך להתמודד בקרוב. המתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגזי, כך מתברר, לא הייתה האירוע הראשון מסוגו. בחמשת החודשים שקדמו לפיגוע הותקף מתחם הנציגות האמריקנית פעמיים, ונרשמו איומים ספציפיים נגד השגריר סטיבנס.
מקור הגילויים הוא במכתב ששיגרו בשבוע שעבר למזכירת המדינה, הילרי קלינטון, יו"ר ועדת הביקורת של בית הנבחרים האמריקני, הרפובליקני דירל עיסא, ויו"ר תת-הוועדה לביטחון לאומי, ג'ייסון צ'ייפץ. מן המכתב שלהם אל הגברת קלינטון עולה כי בקהילת המודיעין והביטחון האמריקנית היה מידע מוצק על סכנה הנשקפת לחיי השגריר.
על-פי רצף האירועים המפורט במכתב, האירוע המשמעותי הראשון התרחש בשישה באפריל, אז הושלך מטען חבלה מעבר לגדר הביטחון המקיפה את מתחם הקונסוליה. בחומה נפער פתח גדול והוא אִפשר לעשרות אנשים לחדור למתחם המוגן ולתקוף את בניין הנציגות האמריקנית בבנגזי. התקדים המצמרר הזה שב והתרחש ב-11 בספטמבר, אך הפעם המחיר היה חייו של השגריר סטיבנס.
חודשיים אחרי האירוע הראשון, במהלך חודש יוני, פרסמו נאמניו לשעבר של מועמר קדאפי בפייסבוק איום ממוקד על חייו של השגריר. "אנחנו יודעים את מסלול ריצת הבוקר שלך", כתבו. סטיבנס הפסיק לרוץ. בדיעבד יתברר מתוך יומנו של השגריר שנמצא בין השרידים המפויחים של בניין הקונסוליה, כי הוא אכן חשש לחייו ולחיי אנשיו, וכי פעם אחר פעם ביקש לתגבר את הביטחון בנציגות האמריקנית. אך זה לא קרה.
במכתבם תוקפים יו"ר ועדת הביקורת עיסא וחבר הקונגרס צ'ייפץ בבירור את התעלמות הממשל מן הבקשות החוזרות ונשנות לתגבר את אמצעי הביטחון בקונסוליה.
בין לבין, כך מתברר, הייתה עוד סדרה ארוכה של אינדיקציות שיכלו ללמד על הכוונה לתקוף את השגרירות, כולל מידע שהגיע מארגוני ביון במזרח התיכון ומהמודיעין הבריטי. אך מה שצריך היה להביא יותר מכל לתגבור משמעותי של הביטחון בקונסוליה האמריקנית ערב 11 בספטמבר היה חיסולו, חודש קודם לכן, של מספר שתיים באל-קאעידה, אבו יחיא אל-ליבי, כוהן-דת ממוצא לובי, על-ידי מל"ט אמריקני. לא במפתיע, יום הפיגוע בבנגזי היה גם היום שבו בחר מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, להודיע על "מות הקדושים" של סגנו, "האריה הלובי".
הכתובת, אם כן, הייתה על הקיר. השאלה שמופנית כעת במכתבו של יו"ר ועדת הביקורת של הקונגרס למזכירת המדינה, הילרי קלינטון, ישירה וברורה: אילו סידורי ביטחון התבקש הממשל לספק ומה נעשה בפועל?

קודם בחירות, אחר כך גיליוטינה
קלינטון. בקו האש של הרפובליקנים [צילום: AP]

קלינטון כבר אמרה את דברה בעניין, לפחות חלקית. בשבוע שלאחר הפיגוע אמרה מזכירת המדינה: "אמצעי הביטחון בבנגזי כללו יחידה של כוחות הביטחון הלוביים ושומרים מקומיים, בדומה לסידורי הביטחון שלנו במקומות רבים אחרים ברחבי העולם. בנוסף לאבטחה מחוץ לשטח הקונסוליה, סמכנו על חומה ועל גדרות חיצוניים. כמדי שנה ביצענו הערכת איומים, ומשרד מנהל המודיעין הלאומי אמר לנו שאין מידע מודיעיני על התקפה מתוכננת על הנציגות שלנו בבנגזי".
על-רקע הגילויים בשבוע שחלף תשוב אמירה זו ותיבחן בזכוכית מגדלת, במיוחד הסיפא בהודעתה של קלינטון. מזכירת המדינה, כך נראה, נמצאת פוטנציאלית בקו האש של הרפובליקנים. אולם מי שכבר סומנה ואף נשמעים קולות הקוראים להדחתה היא סוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם. לרייס, הנחשבת אחת משלוש הנשים החזקות בממשל אובמה וידועה כמקורבת במיוחד להילארי, אכן יש בעיה.
בתגובתה הראשונית לתקיפת הקונסוליה האמריקנית בבנגזי אמרה השגרירה רייס כי מדובר בתגובה ספונטנית לסרט 'תמימות המוסלמים', שלועג לנביא מוחמד. זאת, כאמור, למרות שכפי שידוע עכשיו, המידע שהצטבר בקהילת המודיעין היה שונה בתכלית. הבעיה היא שרייס שבה ודבקה בקו התקשורתי הזה לאורך כל אותו שבוע.
יותר מזה: במהלך סוף השבוע שלאחר התקיפה הופיעה רייס בכל תוכניות האירוח האפשריות, וגם בהן שבה והתעקשה שמדובר בזעם ספונטני בעקבות הסרט ולא בפעולת טרור מתוכננת ומאורגנת. "אנחנו פופולריים במזרח התיכון", טענה גם לאחר המתקפה על השגרירות בקהיר ובבנגזי וגם לאחר שנשיא 'הקונגרס הלאומי הלובי', מוחמד אל-מקריף, אמר בראיונות לטלוויזיה האמריקנית כי "לשלטונות טריפולי אין ספק שמדובר במתקפה מתוכננת מראש".
מי שניסה לקחת על עצמו את האחריות לקו ההסברה המוטעה שנקטה רייס היה ראש מערך המודיעין הלאומי בארה"ב, ג'יימס קלאפר, שפרסם הודעה נדירה מסוגה שבה נאמר כי מקור הבלבול הראשוני היה במידע מודיעיני שגוי. "שכתבנו את ההערכות הראשוניות שלנו על התקיפה באופן שישקפו גם מידע חדש ולפיו מדובר במתקפת טרור מכוונת ומאורגנת", אמר.
העניין הוא שכעת ברור שהמידע המודיעיני המצטבר, שלא לומר תקדים התקיפה על הקונסוליה בחודש יוני, רחוק מלהיות בגדר "מידע מודיעיני חדש". וגם אם אכן היו פיסות מידע חדשות, כדברי ניסיון ההגנה האבירי של קלאפר, הרי כעת ידוע גם שהוא הועבר והוטמע בממשל בתוך 24 שעות מהפיגוע. אך מסיבות שאינן ברורות, רייס המשיכה לדברר את אותו קו מטעה לכל אורך אותו שבוע.
נכון לעכשיו, קלינטון, הבוסית הישירה של רייס, נותנת את כל הגיבוי האפשרי לשגרירתה באו"ם. בתגובה לקריאות להדחתה של רייס אמרה דוברת מחלקת המדינה כי "מזכירת המדינה מאמינה ברייס ובעבודתה המעולה".
האם רייס היא ה-Fall guy (שעיר לעזאזל) של ממשל אובמה בפרשה כאובה זו? כפי שזה נראה כרגע, הטקטיקה של הממשל היא קודם כול לעבור את הבחירות. התזת הראשים תבוא כנראה מיד אחריהן. בשלב זה קלינטון מנסה ליצור עבור הממשל את מרחב הנשימה הדרוש כדי לעבור את הבחירות בשלום.
וכך, בתשובתה בשבוע שעבר למכתבו של יו"ר ועדת הביקורת, דירל עיסא, הודיעה קלינטון כי בכוונתה להקים ועדת חקירה לבדיקת האירועים בבנגזי, ועדה שבראשה יעמוד השגריר לשעבר תומס פיקרינג ועם חבריה יימנה גם ראש המטות המשולבים לשעבר, האדמירל מייק מולאן. קלינטון הבטיחה לשתף פעולה עם הקונגרס בחקירה, וביקשה מעיסא להמתין עם החקירה ומסקנותיה עד שהוועדה שהקימה תסיים את עבודתה. אלא שזה צפוי להתרחש אי שם בין נובמבר השנה לתחילת 2013. כלל לא בטוח שזה מה שיקרה, בטח לא חודש לפני יום הבוחר.

אובמה מכין "הפתעת אוקטובר"?

הפיתוי
לפעולה אמריקנית על אדמת לוב עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על הממשלה הלובית ועל הרצון הטוב שעוד קיים בלוב כלפי האמריקנים. בנוסף, יש סכנה שהמבצע יסתבך. האם יתפתה אובמה למבצע ראווה ערב הבחירות?

הדיון בפיאסקו בבנגזי צפוי כעת לעלות מדרגה. השבוע תתכנס ועדת הביקורת של בית הנבחרים לשימוע בנושא. לא מן הנמנע שלשימוע הזה תהיה השפעה על מהלך הבחירות. ואם יצוצו הפתעות, יכולה להיות השפעה גם על סבב העימותים הטלוויזיוני הבא בין ברק אובמה לבין מיט רומני.
פוטנציאל הנזק התקשורתי של השימוע גדול, ולא רק בגלל מה שקרה, אלא בשל מה שעל פניו הולך ומסתמן כניסיון טיוח של הממשל. ואם יש מאפיין אחד בולט בתרבות הפוליטית האמריקנית, הרי זה שלאי אמירת אמת יש מחיר כבד מאוד. האם זה מה שיקרה?
הרפובליקנים כבר החלו לגייס את התותחים הכבדים. בראיון ל'פוקס ניוז' העריך השבוע סגן נשיא ארה"ב לשעבר, דיק צ'ייני: "נראה לי שהעניין הולך ומסתבך. על פניו אכן נראה כעת כי הממשל מעורב בניסיון טיוח של תקיפת הקונסוליה".
צ'ייני הוסיף כי התקיפה בבנגזי אופיינית לניהול מדיניות החוץ של ממשל אובמה: הניסיון למקסם את הישג חיסולו של בן-לאדן באמירה מסוג "בן-לאדן מת, אל-קאעידה מת", בעודם מתעלמים מההתפתחויות האמיתיות בשטח. לממשל צפוי מאבק לא קל. מדובר בהזדמנות פז לרפובליקנים לצמצם פערים מאובמה. ובמה שקשור לחזית התקשורתית, העניין בפרשה חוצה גבולות.
השאלה שעומדת כעת על הפרק היא אם מתוך ניסיון לצמצם נזקים, יעשה כעת הממשל מעשה שיכפר על הפיאסקו בבנגזי ויציב את אובמה מחדש בחזית המלחמה בטרור. ה'ניו-יורק טיימס' מדווח כי משרד ההגנה האמריקני מגבש כעת חבילת מטרות בלוב, לקראת סגירת חשבון עם האחראים למותו של השגריר בבנגזי. זאת מכיוון שככל הנראה, הממשלה הלובית אינה מסוגלת או אינה מעוניינת לעצור את החשודים בפיגוע.
המטה המשולב למבצעים מיוחדים בשיתוף עם הפנטגון וה-CIA, כך על-פי ה'ניו-יורק טיימס', אוסף כעת מידע על הפעילים שהשתתפו בתקיפת הקונסוליה. האפשרויות הצבאיות נעות בין תקיפה מן האוויר באמצעות מל"טים לבין פעולה מסוג המבצע לחיסול בן-לאדן.
כפי שזה נראה כרגע, המועמדים העיקריים לחיסול הם חברי הארגון 'אנסר א-שריעה'. האמריקנים מאמינים כעת כי לארגון הייתה תוכנית מדף לתקיפת הקונסוליה שהוצאה לפועל ב-11 בספטמבר. ההערכה הזו ככל הנראה מגובה כעת בשיחות טלפון שיירטו האמריקנים מיד לאחר התקיפה, שבהם חברי הארגון מתפארים בהצלחתם באוזני איש אל-קאעידה בצפון אפריקה.
לפעולה אמריקנית על אדמת לוב עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת. קודם כול, לגבי האופן שבו תתקבל בלוב פעולה אמריקנית. גם אם תסכים לכך הממשלה הלובית, המחיר עלול להיות כבד מאוד - קודם כול עבור הממשלה בטריפולי, שגם כך מתקשה להתמודד עם ערב-רב של מיליציות של תומכי קדאפי ואוהדי אל-קאעידה למיניהם ברחבי המגרב.
גם הרצון הטוב שעוד קיים בלוב כלפי האמריקנים עלול להתאדות חיש מהר. ומעבר לכך, יש סכנה שהמבצע, כדרכם של מבצעים כאלה, יסתבך. האם יתפתה ברק אובמה למבצע ראווה ערב הבחירות, מה שמכונה בז'רגון האמריקני "הפתעת אוקטובר"? יש מצב.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/10/2012   |   עודכן:  09/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי לא נתן את ההוראה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ארצות הברית
בחירות  |  9/10/12 16:00
 
- רומני הוא הבחירה הנכונה ל"ת
אראל  |  11/10/12 07:55
2
בזכות FOX השקר התגלה
ליכודניקים כנסו  |  9/10/12 22:37
 
- תגובה
נכון  |  10/10/12 16:47
3
לתרגם את המאמר לאנגלית
נחום שחף  |  11/10/12 11:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דורון אביגד
כך יצרה רשות השידור חוב לאזרח שאין לו טלוויזיה, הפעילה משרד עו"ד שפיברק ביקור בית - והתקפלה רק מול נציבות תלונות הציבור
ראובן לייב
מסעדת "סרדיניה", שבכיכר קדומים ביפו, מתהדרת לשווא, בנוצות לא לה ומציעה לסועדיה תפריט שתוכנו אינו כברו    ככל הנראה לא היו שמים עליה באי האיטלקי היוקרתי, שעל שמו היא קרויה
פרופ' ע. לבנשטיין, ד"ר מ. רגנבוגן
הפרעות ראייה ומחלות עיניים מסויימות, נפוצות יותר בגיל המעבר, עקב שינויים הורמונליים המתרחשים בגוף האישה    גיל המעבר הוא תחילתו של פרק חדש בעיניה של האישה    התופעות והפתרונות
מיכל גרוסברג
הישרדות VIP שהסתיימה באחרונה הוכיחה כי כל תוכנית שמכבדת את עצמה חייבת להתהדר בגלריית סלבס. האח הגדול הפנימה את המסר ומתחננת בימים אלו לכל כוכבי הביצה. עד שהליהוק ייסגר, הנה כמה רעיונות לאנשים שחייבים לכלוא בבית
מרדכי קידר
הדיקטטורים ששלטו בארצותיהם עד לאחרונה ביד חזקה הכירו היטב את "השד העדתי", הן בגרסתו השיעית והן בגרסתו הסונית, וידעו כיצד לרסנו (בסיוע מרתפי העינויים). כיום הדיקטטורים מסולקים זה אחר זה, השד יוצא מהבקבוק, והג'יהאדיזם פורח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il