X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התורה מעלימה מאיתנו את הסיבה שהובילה לרצח הראשון בהיסטוריה - של הבל בידי קין. בכך היא רוצה לרמוז לכולנו, בכל מקום ובכל דור, על המחיר הנורא שאנו עלולים לשלם על מריבות שבמבט לאחור - ניתן היה להימנע מהן או לסיים אותן במהירות
▪  ▪  ▪
קין והבל. מסמלים את הסיבות העיקריות למלחמות
חיים מבוזבזים
בשעה שעושה אדם את חשבון חייו, בשעה שהוא גם מביט על המחיר הכבד שהוא ואחרים שילמו על המריבה הזו ועל המחלוקת הזו - מתבררת לו האיוולת שנכרכה במחלוקת הזו, ונחשפת בפניו המציאות המרה המטיחה בו את התחושה: "על מה בזבזת את החיים שלך, ומה הפסדת במאבקים ובמלחמות האלה"

לקין ולהבל כנראה היו סיבות טובות מאוד לריב עליהן - אלא שהתורה לא הטריחה אותנו לעסוק בסיבות המריבה. המדרש מתאר היטב שלוש סיבות שעמדו בבסיס המריבה של קין והבל - אולם התורה שבכתב שתקה בנושא זה.
פרופ' נחמה ליבוביץ ז"ל פתחה בפנינו את שערי משמעות המדרש המופלא, והסבירה, כי המדרש מתאר למעשה את הסיבות העיקריות לפרוץ מלחמות בין בני אדם - טריטוריה, רומנטיקה ודת. אך דווקא על-רקע דבריה המרתקים, בולטת עוד יותר העובדה, כי הפסוק המתאר את מריבת קין והבל נותר חתום: "ויאמר קין אל הבל אחיו, ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו". אין אנו יודעים כלל וכלל מה אמר קין אל הבל אחיו, ומה ענה לו הבל. כל שאנו יודעים הוא, שממריבה זו התפתח הרצח הראשון עלי אדמות.
אין דרך טובה יותר מזו שהלכה בה התורה, כדי ללמד אותנו דבר-מה מהותי על המריבה, המאבק, המלחמה והשנאה. התורה אינה מתמודדת עם הסיבות שהביאו למאבק הזה, ואינה מלמדת אותנו על צדקתן או אי-צדקתן. בהחלט אפשרי שיש סיבות טובות למאבק ולמלחמה, ובין בני אדם אפשר שתפרוץ מערכת שלמה של עוינות בשל העובדה שהאינטרסים המנוגדים של הניצים מתנגשים, והמשאבים הקיימים בעולמנו מוגבלים. במצב כזה, אך טבעי הוא שכל אחד יבקש לקבל את החשוב לו, ובשל כך תפרוץ מריבה.
התורה מלמדת אותנו דבר-מה אחר לגמרי - את המחיר הכבד של מאבק זה. התשוקה לנצח, הלהיטות לקבל את מה שנראה בעיני האדם כמגיע לו, הצורך לגבור על השני - כל אלה מביאים בסופו של דבר לשפיכות דמים נוראה. בדיעבד מתברר, כי מחיר ההישג היה כבד מאוד - ואם כן, למה לא לשקול בחלק מהמצבים אם נכון להימנע ממנו לכתחילה?
קרעים גדולים נפערים בין בני אדם. הדבר בא לידי ביטוי בתוך משפחות, בסכסוכי שכנים וגם בעולם העסקי. המחלוקת עלולה להצית אש נוראה, וככל שהמסגרת היא אינטימית וקטנה יותר - המשמעות היא הרת אסון יותר. כאשר המבט מופנה רק לשאלת הצדק או האינטרסים, ישנה תחושה פנימית שעושים את הדבר הנכון, לא נותנים את עצמנו למרמס ונושאים את בשורת האמת הפנימית ברמה.
אולם במבט לאחור, בשעה שעושה אדם את חשבון חייו, בשעה שהוא גם מביט על המחיר הכבד שהוא ואחרים שילמו על המריבה הזו ועל המחלוקת הזו - מתבררת לו האיוולת שנכרכה במחלוקת הזו, ונחשפת בפניו המציאות המרה המטיחה בו את התחושה: "על מה בזבזת את החיים שלך, ומה הפסדת במאבקים ובמלחמות האלה". איזה נזק הבאת על משפחתך, על הקשרים שלך, על העולם המיטיב והמאיר שיכולת לחיות בתוכו, ועל העין הטובה והנפש המוכנה לוותר לעיתים.
פרשת השבוע שלנו, הפותחת את התורה, מהווה אפוא קריאה גדולה לרבים מאיתנו, השקועים עד צוואר במריבות משפחתיות, קהילתיות וגם עסקיות, ומונעים בתחושה עמוקה של חובה לדאוג שהצדק ייצא לאור, שהאינטרסים שלהם יימלאו, וש"לא ידרכו עליהם". שימו את לבכם לא רק לשאלת ההישגים שאולי מריבה זו תביא בכנפיה, אלא גם לשאלה לאן היא עלולה להתדרדר, ומהו המחיר הנורא שהיא גובה בדרך כלל.
נסו להסתכל על המריבה הקונקרטית במבט של סוף החיים, כאשר תתנו לעצמכם דין וחשבון בשאלה מדוע אתם חווים מרירות גדולה ביחסים שהיו יכולים להיות לכם לאורך החיים. משעה שקין והבל יהיו לנגדכם כמורי דרך וכמלמדי לקח, אפשר שתרבו שלום ואהבה בעולם, ולא תגביהו חומות בין אדם לחברו, אלא תפרקו אותן ב"מענה רך ישיב חמה".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר בפ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  09/10/2012   |   עודכן:  10/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי מייזליש
קמתי ב-3 בבוקר לשמוע ולראות את העימות ברשתות הזרות    כבר מהרגע הראשון הבנתי לאן מובילה הדרך    לא היה לאיש ספק כי רומני מביס את אובמה בנוק-אאוט כבר בסיבוב הראשון    ומי שלא האמין והתבאס והתאכזב מאובמה ורצה לראות את כל הסיפור שמא הגלגל יתחיל להסתובב אחורה - נדם קולו
יאיר דקל
הארץ הגדול והחשוב שוכח, שמערכת המשפט חשובה לדמוקרטיה לא פחות מן התקשורת    אף יותר    התקשורת, בצר לה, נושאת את נס הדמוקרטיה ומבקשת "הצילו!"    אסור לשכוח שמערכת המשפט הינה נדבך מהותי לדמות חיינו    תפקידם של השופטים הינו מיוחד ונעלה על תפקידים ציבוריים אחרים
יצחק מאיר
בימי הבחירות האלה, הלנים בצפיפות מחניקה בכל עיתוני העולם, דמוקרטיה היא מילה של מותר האדם מן העריץ, מן הנבל, מן הרודן, מאדון ההצעות שאי-אפשר לסרב להן    מילה שהייתה צריכה להסמיק כשהיא קוראת שהכסף קונה גם אותה    אבל כיוון שהפכה לקיטש, היא כבר אינה יכולה או אינה צריכה להסמיק, כי קיטש סובל הכל
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - גיבור, בן-אדם, הצבי זוחל לאט, רמאי ידוע, זעקתן השקטה, בדק שלפוחיות, לא הרשו לו וקריסה
אפרים קם
התרחיש הגרוע ביותר מבחינתה של אירן יהיה אם המשטר הבא בסוריה יתרחק ממנה, יתקרב לארצות-הברית ולמערב, וכן לסעודיה ולמצרים, וישנה את גישתו לחיזבאללה. לפיכך, אירן רואה את הלחץ המערבי על משטר אסד כחלק ממאמץ מכוון להפילו ולשנות את המאזן האזורי לרעתה
רשימות נוספות
אין זמני יותר מהקבוע  /  הרב איתן זן-בר
היום הזה ממש  /  הרב רפי פוירשטיין
המקווה והכפרה  /  הרב חגי גרוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il