X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
סיפורו של שיר, סיפורם של חיים שנסתרים מעבר לשורות השיר בשולי עטיפת ספרי האחרון - "אנא בכוח, אנא בשיר" - פרסמתי את השיר "זמן הסתר" - שיש בו טפח של הסתר וטפח של חשיפה, גילוי וכיסוי השיר מנסה להבין מהם פני הדברים, מהם הרבדים הכמוסים - וכתיבת השיר כרוכה בסוד משפחתי עמוק
▪  ▪  ▪
להתעלות מעבר לכאב, מעבר למציאות

זה לשון השיר:
לֹא כָּךְ הָיוּ פְּנֵי הַדְּבָרִים.
מִתַּחַת לַסֹּמֶק, לַבְּעֵרָה, הָיְתָה זוֹ מְצִיאוּת
נְזִירִית. תַּאֲוָה אֲמִתִּית, צִמָּאוֹן
לַחַיִּים.
לֹא כָּךְ נָבִין פִּכְפּוּךְ, חַיִּים.
רַק מֵהַצַּד, מֵעֵבֶר, אֶל תּוֹךְ, מַרְאִית הַיֹּפִי
הַסָּתוּר, הַכֹּסֶף בֵּין הָעֵצִים, לִשְׁתּוֹת
בֹּהַק מַיִם
אֶגְלֵי הָאוֹר שֶׁהֶעֱצִים, נִרְעַד
עַד חֹשֶׁךְ עֲדָנִים,
כְּשֶׁכֻּלָּנוּ כְּבָר
בְּשֵׁלִים,
חַמִּים, שׁוֹנִים
לֹא כָּךְ יֵרָאוּ
פָּנֵינוּ,
וְאִלּוּ פִינוּ
וְאֵין עוֹד דְּבָרִים
מגילת פשר על השיר:
יש בשיר רמזים הקושרים את צופן השיר לצופן משפחתי נסתר.
כשסבא יצחק חבשה, אביה של אמנו סעידה, היה מגיע לירושלים, ידענו שעיניו הכחולות הנכספות והבוהקות שומרות אור גנוז. ידענו שהוא סוחב על הגב את זכר שני בניו, שנרצחו בפרעות בבגדד בשנת 1941. היטב ראינו עד כמה אהב סבא היקר להתפלל "נשמת כל חי" כל בוקר. כשהיה מגיע לשורות "ואילו פינו מלא שירה כים"- היה דומם לרגע ובוכה.
ככל שבגרתי, זכרתי את הרגעים האלה, והבנתי, שיש באותה תפילה - מתח בין מציאויות, בין אמונה לבין שבר, בין גילוי לבין הסתר. כשכתבתי את השיר הזה, ראיתי מראות אחרים, וניסיתי לתהות על הדרך להבין את המציאות, את היופי, את האהבה: "לא כך נבין פכפוך, חיים".
לפתע הבנתי כי, יש דרך אחרת להתעלות מעבר לכאב ומעבר למציאות, להביט "מהצד, מעבר, אל תוך". כשביקשנו לעתים מסבא להסביר משהו נסתר, היה לוחש, "הכול מובן". ושותק.
סבא שכל שני בנים - ולא פעם שאל בכאב: בבית המדרש לימדונו, שמי שמתפלל בצורה עמוקה את פסוקי השכול של אהרון הכהן ששכל את שני בניו נדב ואביהוא, תפילה כזאת מגינה על המתפלל. קשה היה לו להבין את סוד הבריאה, סוד ההוויה, סוד המלים. איך לבטא מרי כלפי האל שכה אהב.
וכך סיימתי את שירי במילים: "ואין עוד דברים". ומבחינתי זו הייתה דרכי כמשורר לקשור בין אמונה לשירה: בקליפת האגוז של השיר גנוז רז תת-קרקעי, צופן ההבנה, וגם חבוי שם הניגוד המתנגן: "ואילו פינו"...שירה שמסמלת פיוס רך ושלם.
את הדברים האלה פרסמתי בכתב העת מוצ"ש מבית מקור ראשון בתאריך 19 באוגוסט 2011 והשיר גופו פורסם גם במאזניים ביטאון אגודת הסופרים העברים גיליון אב תש"ע.

תאריך:  22/10/2012   |   עודכן:  22/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זמן הסתר וזמן הסוד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רק מהצד
אורה עשהאל  |  22/10/12 18:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלדד שידלובסקי
אנו יכולים לבחון את ההתנהגות של בני האדם, אבל לא את תחושותיהם האמיתיות    אנו מניחים כי התחושות שלהם יהיו דומות לאלו שלנו בעקבות אותו אירוע    אך אין בידינו אפשרות לדעת בוודאות שהן אכן כאלו    הרהורים על הרומן "האמיתית" לשאנדור מאראי
יוסף כהן אלרן
זהו סיפורה של סיגל, פואמה בפרוזה, והוא סיפור מתוך הסיפור שבתוך סיפור הרומן "תהילה אחרונה", מצוי בלב הספר במעגל הפנימי, השלישי, שנושאיו הם יוצרים, היווצרות ויצירה
משה גרנות
לאלה שירימו גבה למקרא הכותרת, אני מבקש להבהיר בזה שמדי פעם, לפחות מדי פעם, כדאי לנבור בספרים ישנים, כי ניתן למצוא בהם פנינים ספרותיות    ליבי דואב על יצירות שאהבתי בנעוריי, והיום פוקדים אותן, במקרה הטוב, רק סטודנטים לספרות
עפר דרורי
תחילתו של הספר קשה לקריאה, גם בגלל סגנון הכתיבה, דרך תיאור האירועים והמידה הרבה של התיאורים הכנסייתיים בכפר קתולי אדוק
משה ניסנבוים
"זה המקום" של אהוד בנאי - מי שאוהב היסטוריה ומסע, את הארץ והקודש ימצא בספר קטעים מעניינים    "חווה לא אכלה תפוח" של הרב חיים נבון - מכוון ישירות אל הציבור הישראלי שאיננו שומר מצוות אם כי גם אלו יוכלו למצוא בו מבחן עצמי לבקיאותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il