X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מערכת הבחירות הנוכחית מעלה על קידמת הבמה הפוליטית בישראל גלריה יפה ומגוונת של דמויות נשיות, המתמודדות כדי ליטול חלק משמעותי בהנהגה ובעשייה הפוליטית זה שינוי מענג לראות מגוון כה רב של נשים, המתמודדות במפלגות רבות, לא רק על תפקיד שולי במסגרת משוריינת "נדיבה", שהגישו להן בלית ברירה כפירורי נתינה מצד מערכת גברית
▪  ▪  ▪
הר סדום. להביט אל אשת לוט בחמלה

לכבודן של הנשים, הנוטלות את מקומן הראוי להן בצמרת המערכת הפוליטית במדינת ישראל במערכת הבחירות לכנסת ה-19, אני מקדיש רשימה זו, שנכתבה בעקבות קריאה חוזרת של הספר "שבע אימהות" של הסופרת יוכי ברנדס. ואסתפק רק בהתייחסות לאישה אחת - אישה ללא שם, שכל זהותה הנשית נקבעה במקרא בהיותה האישה שלו, אשת לוט, האישה של אדם אחר, לא האישה של עצמה.
שני מדרשים קוטביים זה לזה המתמודדים עם סיפור סדום מאירים את דמותה של אשת לוט, האישה ללא שם, שהפכה לנציב מלח. על-פי הפשט פעלה בניגוד להוראה בבראשית ט' 17: "...המלט על נפשך אל תבט לאחור...".
במדרש השמעוני לתורה פרשת וירא, רמז פד: "עדית, אשתו של לוט, נכמרו רחמיה על בנותיה הנשואות שבסדום, והביטה אחריה לראות אם הולכות הן אחריה אם לא..." מדרש השמעוני מתוך אמפתיה לדמות, בעל המדרש נותן לה שם. היא עדית. זו אישה שיש לה זהות, היא לא רק האישה של בעל. היא ראשית לכל אישה של עצמה, עדית.
סדום כתמרור אזהרה
בדרך מדרש השמעוני הולכת הסופרת וגם חוקרת המקרא רחל רייך בספרה "קוראות מבראשית" בעמ' 105 היא כותבת: "הביטו אחורה על אשת לוט, לא בזעם, אלא בחמלה".
בניגוד לאמור לעיל קיים המדרש, שקנה לו גם מקום נרחב בספרי עזר למורים לתנ"ך בבתי ספר "...בגלל קמצנותה, שלא הסכימה לתת אפילו מלח למי שביקש ממנה".
בין שני הקטבים מתנהלת יוכי ברנדס נאמנה לגישה, שאימצה מהאר"י הקדוש: "יש לתורה ששים ריבוא פירושים". רק בניגוד להאר"י היא לא מוכנה לחכות "לעתיד לבוא", אלא היא מבקשת על-פי שורש נשמתה בחיים החד פעמיים, שהעניק לה יוצרה לפרש ולהאיר כאן ועכשיו.
אפשר לקבל, אפשר לחלוק על דרכה, אבל אי-אפשר להישאר אדיש לדרך הסיפור הכובשת את הקורא. תוך התמודדות עם דברי הגות מהם אני אבקש לראשונה להביא את רבי שמעון רפאל הירש, הרש"ר, רב אותודוכסי שחי במאה ה-19 בגרמניה שכתב את "תורה עם דרך ארץ", ספר שהשפיע רבות על תקומתה של הציונות הדתית. ראשית הוא מתייחס לסיפור סדום כתמרור אזהרה, שנועד לעזור לנו לזהות חיידק חברתי מסוכן. לראשונה הוא נתפס חיובי, מסמל "אחדות" "קונסנוס", אבל אם נותנים לזן לגדול הוא עלול להפוך חברה בריאה לחברת רשע. הרש"ר שכתב את הדברים כמה שנים לפני עליית הנאציזם במדינה בה הוא חי, הוא כאן בבחינת נביא.
לפני הרש"ר, חז"ל המחישו לנו את האובססיה של האחידות בעיר סדום, וכיצד חברה הומוגנית מרטשת כל בדל של ייחודיות ואנושיות והופכת את בני האדם לתבנית.
אישה עם ייחוד
בהתמודדות של יוכי ברנדס עם ספור סדום הלהיבה אותי הנבירה שלה במדרשי חז"ל והבאתם לקורא בדרך סיפורית מעניינת. הלהיבה אותי גם הרגישות שלה כלפי אשת לוט, אישה ללא שם, ללא אישיות וללא ביוגרפיה. וכאמור, רק בילקוט השמעוני הוא נותן לה את השם עידית. יש ביוכי ברנדס דבר נפלא. הזדהות אינסטינקטיבית עם גיבורות תנ"כיות מחוקות רמוסות ומושפלות. אשת לוט, שמאירה לנו הסופרת, זו אישה עם רגישויות של אישה ואם. אישה שכל עולמה נתון לעבר העבר של עולם ילדותה, בו נשארו הורים, אחים, אחיות, בנות נשואות, אישה שלא מצליחה למחוק את העבר ואינה יכולה לסלוח. בסדום נשארו רבים מבני משפחתה. כשהיא מסתכלת אחורה, אל העבר, היא מתאבנת, היא לא מסוגלת להמשיך לחיות. זו הייחודיות שלה בניגוד לשאר בני המשפחה שכן ניצלו.
ואנחנו בעוונותינו דאגנו תמיד להציג את אשת לוט כאישה, שהייתה הצדקה להיותה נציב מלח, כי היא אישה נגועה במידות שליליות.
התרשמתי מההקבלות שמעלה יוכי ברנדס בהתמודדות עם הסיפור: לוט מוכן להקריב את בנותיו שיבצעו בהן אונס - בנותיו אונסות אותו. לוט מציג את בנותיו כבתולות, שלא ידעו גבר כדי לשכנע את ההמון לאנוס את בנותיו - בתו הבכורה משתמשת באותו תיאור כדי לשכנע את אחותה. לוט מצדיק את מעשהו בנימוק מוסרי - הצלת האורחים. הבת הבכורה מצדיקה את המעשה בנימוק מוסרי חזק יותר - הצלת העולם והאנושות.
ואני הייתי מוסיף, הסופרת מצליחה ליטול דמויות שוליות ולהפוך אותם/אותן לגיבורים/גיבורות של התנ"ך.
אני מאחל לגיבורות של הפוליטיקה הישראלית, שימצאו את מקומן במערכות של המפלגות בישראל, ותיטולנה את שרביט הניצוח על העשייה במערכת הממשל בישראל. לא עוד נשים ללא שם, לא עוד נשים בצל הגבר, אלא נשים - ראשי ממשלה, נשיאות, רבות מהן חברות בית המחוקקים והממשלה. בהצלחה לכן, נשים במערכות הפוליטיות בישראל.

תאריך:  29/10/2012   |   עודכן:  29/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוקדש למתמודדות במערכת הפוליטית
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
הנשים המוסיפות ערך מוסף לחיינו
לחיי הנשים  |  29/10/12 15:58
2
ארון ספרים יהודי לרוחי
איציק..  |  29/10/12 16:08
 
- איציק חמודי אתה טרחן להפליא
קורא  |  29/10/12 18:19
3
אכן נשים מרשימות-אבל..
58  |  29/10/12 18:07
 
- 58 צודקת , אך אני מסתייגת
נעמי קליין.  |  30/10/12 09:49
 
- סמלי-לוקחים אשה,כושי, ונכה
58  |  30/10/12 19:02
4
לא משנה המוצא או המין
איריס כהן  |  29/10/12 19:51
 
- לאיריס כהן
יהודה בן.  |  30/10/12 11:22
 
- ליהודה בן
איריס כהן  |  30/10/12 18:53
5
נשים הן 50%
נעמי קליין  |  30/10/12 10:00
6
איתן , מאמר יפה .
שולה .  |  30/10/12 17:27
7
גישה פמיניסטית מעודדת של גבר ל"ת
נירה המאירי  |  31/10/12 13:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מנור
ביום הזיכרון לשואה וביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מציפים אותנו רגשות לאומיים    יום הזיכרון ליצחק רבין נגוע באווירה שמחללת את זכרו של האיש
מאיר אינדור
יש צדיקים בארצנו. והם שמחים בחלקם! גם בחלק ה"עשרים אחוז" של נשימת מנשה מזרחי ובעשרים אחוז של ההליכה של הרב לוינגר. איזהו עשיר? השמח בחלקו!
יהודה קונפורטס
קיום מערכת בחירות נוספת עם שיטת הפתקים הקורצת לכל זייפן קולות, משדרת מסר עצוב לאזרחי המדינה: אנחנו, הממשלה וועדת הבחירות, לא סומכים עליכם ולא סומכים על אלו שמכירים את הטכנולוגיה    לכו לקלפי, ושימו את הפתק הידני    ליותר מזה, כנראה, אתם לא מסוגלים
דן אלון
חברי מרכז הליכוד, אתם השריד האחרון בימין המסוגל לעצור את הסחף האנטי-דמוקרטי, שנתניהו מוביל בתוך הליכוד עם קיצוץ סמכויות המרכז, וליברמן יחזק אותו עם האיחוד הזה. הסמכויות שלכם כחברי מרכז אינן מענייני, ולמען ההגינות - הן אינן נושא מאמר זה. זהו המודל הדמוקרטי שאתם מצביעים עליו היום, והאיחוד בין תנועה שיש לה זכויות רבות בבניין המדינה היהודית-דמוקרטית, עם מודל לאומני-דיקטטורי שיבלע את הליכוד בנקל
אורי שרגיל
הפתגם המתיש הזה - "אם צריך, מורידים גנב מהחבל" - הוא פתגם מבלבל    ראשית, יש תחושה שאולי תלו את הגנב על חבל כביסה כדי שיתבייש או שיתייבש אחרי תהליך ניקוי    קצת שמש וכל המצב משתנה ומשתפר    ועדין לא ברור מה צריך - צריך גנב או צריך חבל?
רשימות נוספות
תקציב הבחירות: כרבע מיליארד שקל  /  עופר וולפסון
הסקרים: 42-35 מנדטים לליכוד ביתנו  /  עידן יוסף
הצבעה חשאית - איחוד הליכוד וישראל ביתנו  /  איציק וולף
לא מנהיגה  /  שוש אידסיס
סולם המשילות והשנינה  /  יצחק מאיר
השמאל בטוח ינצח  /  עמוס שנער
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il