X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טקס שנערך השבוע לזכרם של קורבנות תאונות הדרכים אמור לעורר אותנו למחשבות מחודשות על הדרך למיגור התאונות עקירתן מן השורש מחייבת הקמת פקולטה באוניברסיטה שכל עיסוקה יהיה בנושא תאונות הדרכים
▪  ▪  ▪
מספר ההרוגים עולה בכל שנה [צילום: פלאש 90]

בתוך כל ההמולה התקשורתית של הבחירות בארצות הברית ושל הבחירות בישראל נערך לו ביום שני השבוע טקס צנוע. מטבע הדברים מקומו בתקשורת כמעט נזנח. על פניו נדמה כי בימים סוערים אלו לא ראוי להקדיש לנושא יותר מכמה שורות קצרות בשולי החדשות המרעישות. הטקס קטן בהיקפו והוא התקיים זו השנה החמישית.
מדובר בטקס זיכרון לנפגעי תאונות דרכים. יש כאן ניסיון של עמותות שונות ושל משרד הרווחה לציין בדרך זו את נפגעי תאונות הדרכים ולכבד את זכרם. יוזמה יפה של אנשים טובים.
טקס זיכרון לנפגעי תאונות דרכים מהווה עוד נדבך בהעלאת נושא תאונות הדרכים לסדר היום הציבורי. מספר ההרוגים בתאונות דרכים מאז הקמתה של מדינת ישראל עולה בכמה אלפים על מספר הנספים בכל מערכות ישראל ובכל זאת אין הטקס נערך ברוב עם. מסתבר שמרבית נפגעי תאונות הדרכים רואים באבלם אבל פרטי ולא אבל לאומי ולפיכך כפי הנראה אין להם עניין בטקס. השכול הוא אכן השכול הפרטי של המשפחות שנפגעו אך הנושא הוא נושא לאומי שאמור לעמוד בראש סדר העדיפויות שלנו.

לא תמיד זוכה לכותרות

צמד המילים 'תאונת דרכים' הפך להיות שגור על לשוננו. אנו שומעים זאת כמעט בכל דיווחי התנועה בתקשורת. טעות אנושית קטנה, נהיגה מהירה, חוסר שימת לב, סימון לא ברור של הכבישים והתוצאה לא מבוששת לבוא. המכוניות ששיפרו את חיינו וקיצרו את הדרכים, משבשות לא אחת את החיים הטובים. במקרה הפחות גרוע יש נזק כלכלי ובמקרה הגרוע נזק גופני ונפשי.
מוות בתאונת דרכים איננו מוות הרואי ולפיכך איננו זוכה לכותרות ראשיות. על-פי רוב תהיה הבלטה בתקשורת רק אם הטרגדיה שמאחורי התאונה מצדיקה את ההתייחסות. כך שמענו וראינו למשל את השיח שהתקיים אחרי התאונה המחרידה בירידה מצפת לטבריה שבה נספו שמונה בני משפחה אחת.
אדם שנהרג בתאונת דרכים נתפש אצל רוב הציבור כקורבן של הנסיבות. אם אין עניין ציבורי מיוחד הרי שגם תאונה שנגרמה עקב מחדל, שהגורמים לו אמורים לתת על כך את הדין, לא תגרום להד ציבורי.
המשמעות של זכרון הנספים היא משמעות עתידית לכל אחד מאתנו. נכון שכדי לחיות את החיים הטובים אנו מעדיפים לא לחשוב על הסכנות האורבות בדרכים. אדם היוצא מביתו שמח וטוב לב לבלות בנעימים מבקש לחשוב על החוויה הצפויה לו. הוא מדחיק את הידיעה כי בכניסתו לרכב הוא מסכן את חייו. גם מי שחווה תאונה שבה הוא נפגע במידה כזו או אחרת ימשיך להשתמש ברכב ולנסוע בכבישים עמוסים וסואנים. לא ניתן להימנע מכך. האופציה של חזרה לרכוב על חמורים כבר איננה קיימת.

לזכור שאיש אינו חסין

בטקס הזיכרון לנפגעי תאונות דרכים שומעים תיאורים קשים וכואבים על גורלן העצוב של המשפחות השכולות. התיאורים מרעידים את מיתרי הלב. הם מעוררים חמלה, הזדהות ואמפתיה. הצבת האמת המרה כי איש איננו חסין מפני תאונות דרכים מפחידה. גילוי נאות הוא שאף אני נמנית על משפחת השכול של נפגעי תאונות דרכים. שכלנו את בננו, יאיר, בתאונת דרכים בהיותו חייל צה"ל בשירות חובה. לפיכך, יכולה אני להעלות את השאלה האם הצבת המציאות המאיימת מול החברה היא הדרך הנכונה למניעת תאונת הדרכים הבאה.
רבים מאתנו ערים למחדלים הגורמים לתאונות. אנחנו מודעים לכך שהגורם האנושי מהווה גורם שלא ניתן לזלזל בו. אבל תאונות נגרמות גם בגלל תשתיות לקויות כמו מחסור באזורי חנייה בכבישים ראשיים שמאלצים אנשים לחנות בשולי הכביש, או שסימון הכבישים איננו תמיד ברור ועוד. עם כל הכבוד לנו, הנהגים המדופלמים, הידע שלנו בתחום איננו מספק, כדי לשנות את המציאות דרוש בסיס איתן של ידע מקצועי.

הקמת פקולטה

פתרונות יסודיים דורשים מחשבה מעמיקה הרבה יותר. פתרונה של בעיה אנושית וכלכלית של תאונות דרכים מצריכה השקעה רצינית ומקצועית. הפתרונות אמורים לבוא על-ידי אוטוריטה שלטונית הנבנית ממחקרים אקדמיים מסודרים שנעשים באוניברסיטאות בפקולטות המיועדות לכך. אלה מצריכים כמובן זמן ומעות.
אינני מזלזלת במה שנעשה בנושא בטיחות בדרכים על-ידי הגופים המטפלים בכך, בארץ ובעולם, אך לאור העובדה כי תאונות הדרכים אצלנו הם עדיין עניין שבשגרה, יש להשתדל לעקור אותן מן השורש. צריך לשקול ברצינות ובמהירות הקמת פקולטה אקדמית באוניברסיטה לנושא תאונות הדרכים בישראל.
עד שיימצאו פתרונות נוספים למחדלים השונים מצווים אנו לגלות אחריות וערבות הדדית, לשמור על עצמנו ועל זולתנו ולהישמר בדרכים.

הכותבת היא מדענית ומחברת הספר "אור חדש יאיר" – התמודדות עם החיים בצל השכול.
תאריך:  08/11/2012   |   עודכן:  08/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נושא לאומי שדורש פתרון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה חשובה - התשובה כנראה כסף
יקיפ  |  11/11/12 10:50
2
כתבה חשובה - התשובה כנראה כסף
יקיפ  |  11/11/12 10:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי ארבל
המסתננים הם סיכון ביטחוני משום שהם עלולים לשמש פעילים של מדינות עוינות או של ארגוני טרור‏    האיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו נוגד את דרכו של בגין    האם מדינה שאוטוטו חוגגת 65, מבוגרת דיה לקבל שכל?
עו"ד אורי דלאל
גם הרופא הטוב ביותר, המטפל באלפי מטופלים מידי שנה (ואף למעלה מכך), עשוי לטעות במקרה מסוים או לנהוג בחוסר זהירות    הדבר אינו אומר בהכרח שאותו רופא אינו רופא טוב, אולם מצד שני, זהו בדיוק המקרה שבו יש מקום לתביעת רשלנות רפואית באופן שאותו נפגע יקבל פיצוי בגין צרכיו בעקבות הפגיעה
פרד כהן-קידר
הכותרת הראשית בעיתון הארץ של אתמול הייתה משהו בסגנון "נתניהו הפסיד בדאבל".כך מנסה העיתונות הישראלית להחדיר תרבות של בית"ר ירושלים ובלומפילד לפוליטיקה הישראלית. גם כמות הטוקבקים שגינו את הכתבה, לא שכנעו את עורכי העיתון, והם ימשיכו בדרכם השואפת להשתוות לידיעות אחרונות
חנוך ברטוב
עמנואל שפע יצירתיות וכל מעייניו היו במוזיקה, בשירה, גם בכמיהה מתמדת אל הילדות, הנערות, אל האהבה    בסכין עיצב חליל מקנה-סוף ולימד עצמו לנגן
ציפי לידר
בשולי הכותרות: פרישת כחלון - תרגיל מבריק ביחסי ציבור?    ארוחת הערב מככבת במחקר חדש - המיתוס והמציאוּת    האני המפונק והנזק החינוכי    האדם מחפש משמעות יהודית    ולקינוח הפרוזק כסמל סטטוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il