X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמו אור אדום בצומת דרכים, כך גם קו אדום מצמצם סבירות להתנגשות צבאית עם אירן גרעינית קו אדום נחוש ישדרג את תדמית ההרתעה האמריקנית וישפר את הכוננות מול תוקפנות אירן לעומת זאת, היעדר קו אדום מהווה אור ירוק להקצנה אירנית
▪  ▪  ▪
אירן. אי אפשר להפיל את המשטר עם מו"מ [צילום: AP]
ארה"ב זנחה
ב-2009 תלו מתנגדי האייתוללות את יהבם בארה"ב שזנחה אותם בעיצומה של ההתקוממות. הם לא יחזרו על ניסיונם כל עוד ארה"ב מסרבת לתקוף את האייתוללות. הם חוששים שוושינגטון דבקה באופציות המו"מ והסנקציות שהביאו להתגרענות צפון קוריאה

לדוגמא, ארה"ב העניקה אור ירוק לפלישת עירק לכווית ב-2 לאוגוסט 1990 כאשר לא הציבה קו אדום בפגישת 25 ליולי 1990 בין סדאם חוסיין לבין שגרירת ארה"ב לעירק, אפריל גילספי.
בפגישה, שהתקיימה בעיצומו של משבר הגבולות בין עירק לכווית, הדהדה השגרירה את מדיניות בייקר שהאמין בהידברות עם סדאם: "איננו נוקטים עמדה לגבי סכסוכים בין-ערביים כגון עירק-כווית... אנו תקווה שהסכסוך ייפתר בתיווך הליגה הערבית או הנשיא מובארק... אנו שואפים שהפתרון יהיה מהיר..." לפני הפגישה, הבהירה מחלקת המדינה שאין לארה"ב שום התחייבויות ביטחוניות לכווית. הצבת קו אדום תקיף הייתה מרתיעה את סדאם מפלישה לכווית ומונעת את מלחמת המפרץ הראשונה (1991), וכנראה את השנייה (2003), וחוסכת את מחירן האיום.
כירסום בכוח ההרתעה
היעדר קו אדום אמריקני מול הטרור האיסלאמי, והתמדת הבית הלבן בהידברות עם משטרים מוסלמים פורעי-חוק, מכרסמים בכוח ההרתעה האמריקני ומשדרים קו ירוק להחרפת הטרור האיסלאמי האנטי-אמריקני. למשל, הניסיון הראשון לפוצץ את מגדלי התאומים ב-1993; הריגת 17 חיילים אמריקנים בסעודיה ב-1995/6; רצח 300 האזרחים בפיצוץ שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה ב-1998; והריגת 17 מלחים אמריקנים בפיגוע ההתאבדות במשחתת האמריקניתUSS Cole ב-2000. היעדר קו אדום ותגובה צבאית הולמת סללו את הדרך ל-11 לספטמבר 2001.
היעדר קו אדום בפני הסכנה הברורה והמיידית לדיפלומטים אמריקנים בלוב, שיעבוד המדיניות החד-צדדית האמריקנית למדיניות רב-לאומית (או"ם) וביסוס הלוחמה בטרור על הידברות במקום הדברה, נתפסו ע"י הטרור האיסלאמי כאור ירוק להתקפת על הקונסוליה האמריקנית בבנגזי ורצח השגריר האמריקני ושלושת אנשי אבטחה.
את מלחמת העולם השנייה אפשר היה למנוע אילו רה"מ הבריטי, נוויל צ'מברלין, היה מציב בפני היטלר קו אדום נחרץ ולא פייסנות. קריאת תגר משותפת של בריטניה וצרפת על היטלר, לפני המלחמה, הייתה מעניקה רוח גבית לפיקוד הצבאי הגרמני ששקל מרד בהיטלר.
ריצוץ משטר האייתוללות
כדי להיות אפקטיבי, על ארה"ב להגיב על חציית קו אדום ע"י אירן במכת-מנע בלתי-מידתית ללא כוחות קרקע. פלישת עירק לאירן ב-1980 איחדה את העם האירני ומשטר האייתוללות הרודני נגד איום הכיבוש. אבל, אי השתתפות כוחות קרקע במכת מנע תבהיר שאין מדובר בכיבוש, אלא בריצוץ משטר האייתוללות השנוא על רוב העם האירני. את האייתוללות אי-אפשר להפיל באמצעות מו"מ או סנקציות, המחייבות שיתוף פעולה, בלתי אפשרי, של רוסיה, סין, יפן והודו. ב-2009 תלו מתנגדי האייתוללות את יהבם בארה"ב שזנחה אותם בעיצומה של ההתקוממות. הם לא יחזרו על ניסיונם כל עוד ארה"ב מסרבת לתקוף את האייתוללות. הם חוששים שוושינגטון דבקה באופציות המו"מ והסנקציות שהביאו להתגרענות צפון קוריאה. מכת-מנע ללא כוחות קרקע תהווה סטייה חדה מאדישות 2009 והיא תנאי-מוקדם לחילופי-שלטון בטהרן.
מכת-מנע ללא כוחות קרקע חיונית למניעת מלחמה גרעינית באירן, אשר בניגוד לצפון קוריאה מונחית ע"י חזון מגלומני. סעודיה, כווית, בחריין, דובאי, אבו דאבי ועומאן הפרו-אמריקניות משוועות - בפגישות עם מחוקקים אמריקנים - למכת-מנע אמריקנית, שתגאל אותן מאיום קטלני, כפי שעשתה ישראל ב-1981 כאשר חסכה מהם איום גרעיני קטלני עירקי.
האם תיענה ארה"ב לשוועת העם האירני ובעלות בריתה במפרץ, וכך תמנע פגיעה אנושה באינטרסים אמריקנים קריטיים, כלכליים וביטחוניים?

תאריך:  09/11/2012   |   עודכן:  09/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קו אדום ומכת מנע מול אירן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שפה ברורה ומשכנעת. שפתיים ישק. ל"ת
עמך ישראל  |  28/11/12 15:05
2
תגובה
צנחן  |  7/12/12 19:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מדינת ישראל יכולה לרשום לזכותה את הפתיחות הקיימת במערכת החינוך    פתיחות המאפשרת כינון מערכת חינוכית פלורליסטית    מערכת החינוך יכולה בוודאי לרשום לזכותה את הדאגה לכינונן של מסגרות לימוד חרדיות    כך נשמרת זכותם של הורים לתת לילדיהם את החינוך העונה למאווייהם הדתיים
יאיר דקל
הקולות בארצות הברית נספרו, האלקטורים נמנו ואובמה נבחר. אמצעי התקשורת למיניהם הקדישו לפני הבחירות זמן, ועוד זמן, ועוד זמן, לפרשנויות אין ספור ולסקרים אין סוף    היה נושא לעסוק בו וללעוס ולבדוק ולחקור ולחזור ולדוש ולבחון: הסקרים והפרשנות    הלילה האחרון, עם התוצאות שלפנות בוקר, היה המועד לבחון את המשמעות והחשיבות של סיקור הבחירות    הניסיון האמריקני שימש דוגמה לניסיון הישראלי בסיקור הבא עלינו לטובה (?)
נסים ישעיהו
היופי האמיתי, הפנימי, התגלה דווקא אצל מי שסירב להתפתות לסקרים המחמיאים, לאלה שניבאו לו הצלחה מסחררת אם רק יתפתה לעמוד בראש "מפלגה חברתית". ומצד שני, רק מעטים עדיין משלים את עצמם כי תצמח תועלת ממצעד הכוכבים במפלגות שונות
משה ניסנבוים
קחו למשל סדרה של סרטים בקולנוע הישראלי, חדשים וישנים, שכל מטרתם היא להביא את הסיפור האנושי שמאחורי פעולות צה"ל בשטחים באופן מגמתי. לא אנקוב בשמות הסרטים אבל לכולם מכנה משותף אחד ברור: הנה צה"ל מתעלל בפלשתינים והנה החיילים של הצבא הישראלי עושים מעשים לא ראויים
אלישע שפיגלמן
אנשי האוצר גזלו את שכרם של עיתונאי רשות השידור    כעת זו ההזדמנות האחרונה של עובדי הרשות להציל את הפנסיה שלהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il