X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ספרו של בנבנשתי הוא ספר עדות מרשים של אדם העושה חשבון נפש אישי ולאומי הוא חושף שחיתויות וחיבוטי נפש ויש בו משום תרומה לשיח הציבורי בנושא המשטר והזהות של ישראל והסכסוך עם הפלשתינים התיחסות ראשונה מתוך שתיים לספרו של מירון בנבנישתי - "חלום הצבר הלבן, אוטוביוגרפיה של התפכחות"
▪  ▪  ▪
חשבון נפש אישי ולאומי

בחלק זה של ביקורתי אני רוצה להתייחס בביקורתיות לטיפולו ברוויזיוניזם ובמחתרות וכן בציונות ובמיוחד בכנעניות.
אתחיל ביחסו לימין הציוני, ודומה שעיצובו מבית ומתנועת הנוער הביאו לאי ראייה הוגנת של הימין בכלל, ובפרשיות הקשורות בו בפרט. במיוחד בולט יחסו השלילי לאצ"ל ולח"י בהקשר לטבח בדיר יאסין, עליו כתב ש"איפיונו של הטבח בדיר יאסין כטיהור אתני מן הסוג הברברי ביותר אינו מוטל בספק" (עמ' 104). הוא נסמך בטענתו על ההסכם שהיה בין תושבי הכפר ל"הגנה" כמו גם על "הטענות השקריות של אצ"ל ולח"י שמדובר בכפר פורעים ונמצאו בו לוחמים סורים ועירקים" (עמ' 105), אך כלל אינו מזכיר את מחקרו של אורי מילשטיין בנושא, שגם בספריו על מלחמת העצמאות (סדרה של ארבעה כרכים) וגם במחקר נפרד, הוכיח, גם על סמך עדויות של אנשי ה"הגנה", כמו גם מושתל ה"הגנה" בלח"י, שמעון מוניטה, שלא היה כל טבח.

לגדול על השנאה והמיאוס

יתכן שניתן להסביר את יחסו לרוויזיוניזם, לאצ"ל וללח"י בעדותו העצמית כלהלן: "אנחנו גדלנו על השנאה והמיאוס כלפי "הרוויזיוניסטים", חסידי זאב ז'בוטינסקי, שנתפסו כאויבי מעמד הפועלים, הרפתקנים פוליטיים בעלי סימנים פאשיסטים. השנאה הזאת הייתה בת עשרות שנים, מאז רצח חיים ארלוזורוב...ועד הטבעת האוניה "אלטלנה" ב-1948...מנחם בגין נתפס כמסית שמעורר אספסוף לקעקע את השלטון ולהרוס את הישגי "ארץ ישראל העובדת". ב-1952 בעת שהייתי מדריך בתל אביב, גויסתי עם חבריי וחניכיי לבוא לירושלים בכדי להדוף את ניסיונו של מנחם בגין ותומכיו לעלות על הכנסת ולסכל את החלטת בן-גוריון לקבל שילומים מגרמניה. כל אחד מאתנו קיבל ידית עץ של מעדר וסרט זרוע אדום". בהמשך הוא מציין ש"ליחס המזלזל ולשנאה שלנו כלפי מנחם בגין ומפלגתו היו השלכות קשות בעתיד, כאשר הם ניצחו בבחירות 1977 ותפסו את השלטון.
בספרי "הקלע והאלה" (1988) כתבתי: "לאחר ניצחון הליכוד בבחירות לכנסת, חשתי, כרבים מחבריי, שחרב עלי עולמי. בבת אחת קרס סדר העולם הישן" (עמ' 183, 184). האם מדובר בתובנות חדשות או בביטוי לעומק הסלידה מאצ"ל וחירות, שאולי גם נותרה?

זהות ילידית

סוגיה שבה שולט הבלבול האידיאולוגי היא ההתייחסות העצמית שלו כבן הארץ, כיליד הארץ, עד כדי כך שהוא גורס ש"כל ימיי חשבתי שתחושת הילידות, שהתגאיתי בה, מבדילה אותי מתרבות המהגרים הציונית השלטת, ומשמשת תשתית לתפיסה התומכת בדו קיום ופיוס. כיום ברור לי שהזהות הילידית הזאת היא בעצם ביטויה המזוקק של הציונות. פולחן המולדת הציוני היה במהותו דת חילונית ששאפה ליצור סמלים חדשים, לעומת הסמלים הדתיים מסורתיים של היהדות בגולה" (עמ' 88).
נוסח דומה, אך שונה במודל ההשוואה, מופיע כלהלן בתחילת הספר: "כל ימי חשבתי שתחושת הילידות "הניאו- כנענית" שהתגאיתי בה, מבדילה אותי מתרבות המהגרים הציונית השלטת, ומשמשת תשתית לתפיסה התומכת בדו קיום ובפיוס. כיום ברור לי שהזהות הילידית הזאת היא בעצם ביטויה המזוקק של הציונות. הדגש, הקשר הרגשי אל הארץ, נופה, עציה ואבניה היא ניסיון להתרחק מהטיעונים הפוליטיים, האידיאולוגיים וההיסטוריים שנועדו לבסס את צדקת הציונות, והרומנטיקה הילידית רומזת כביכול על הסתייגות מהם. אלא שפולחן הילידות עלול להוות תשתית ללאומנות קיצונית אף יותר מהתבססות על האידיאולוגיה של הציונות". (עמ' 13).
בטרם אתייחס לטענותיו אלו, אציין שבנבנישתי צודק בהמשך דבריו בציינו שבשנת 2011 כ-70% של הישראלים היו ילדי הארץ "אבל התקווה הרומנטית, שעקב כך תיווצר זהות ילידית חדשה וחופשייה מחרדות הגלות, התבדתה ביחד עם האשליה שהצבר יהיה "אדם חדש", ולא "יהודי גלותי".
תחושת אי הביטחון של המהגר אינה נטועה בקרקע אלא בנפש. הצורך הנפשי בהקניית "אהבה" למולדת, כמכשיר לגיוס ולשלילת הלגיטימיות של האחר, הפך לטבע שני והוא לא ייעלם כל עוד יימשך העימות עם הילידים האותנטיים" (עמ' 13). ובהמשך הוא מציין לשלילה את כפיית הנאמנות ל"מדינה יהודית ודמוקרטית".

ישראל אינה רפובליקה

אז מה ניתן להסיק מדברים אלו על היחס בין הציונות לכנעניות? שהילידות היא בעצם ציונות כמו גם כנעניות? הרי ברור שהכנעניות נוגדת את הציונות, אם כי לפי פרשנות של עוזי אורנן, הכנעניות היא התוצאה המתבקשת מהגשמת הציונות המדינית, אך למרבה הצער נסוגה מפני היהדות שגברה עליה. מעבר לבלבול המושגי, מוזר, שכמי שעוסק בהיסטוריה ובגיאוגרפיה מתוך הכרת השטח והרואה עצמו כיליד הארץ, לא נתן בנבנישתי יותר את דעתו לעומק הסוגיה הכנענית, שרק נוגעת בו, ללא בהירות מתבקשת.
אין זו סוגיה תיאורטית בעלמא באשר היא משליכה על מהות המדינה. כך למשל הוא כותב " ביום השביעי למלחמת ששת הימים קמה בארץ ישראל הרפובליקה הישראלית השנייה....המציאות השוררת ברפובליקה השנייה שונה שינוי מהותי מהמציאות ששררה ברפובליקה הישראלית הראשונה, שקמה ב-1948 והתקיימה עד 1967. ממשלת הרפובליקה השנייה שולטת בכל ארץ ישראל המנדטורית...(עמ' 295).
אולם מדינת ישראל מעולם לא הייתה בגדר רפובליקה. היא לא מוגדרת ככזו משפטית ואינה מתנהלת ככזו. אין בה "טוב משותף", אין בה לאום אזרחי אינקלוסיבי, אין לה חוקה, וגם אם ניתן לדבר על אחווה, הרי זו הייתה תמיד "תוך יהודית" ולא אזרחית. לכן אין זה פלא שהתפיסה הכנענית גרסה את הצורך בהקמתה, ועל כך כתב מפורשות אהרן אמיר "רשאים אנו לראות בעברה הקצר של מדינת ישראל, כולל את פרק ההווה הנוכחי, על מכאוביו ומשוגותיו, מעין פרק פתיחה" בלתי מחייב" של "רפובליקה ראשונה". וממילא רשות היא לנו, או אף חובה עליונה, להיכון להקמת הרפובליקה השנייה של ישראל, ואם תרצו, ברוח אמירתו הנזכרת של בן-גוריון, לכוון דעתנו, סוף סוף, להקמתה של מדינת ישראל. הגיעה אפוא השעה שנכוון דעתנו, ככלל, להקמתה של מדינת ישראל כמדינה חילונית ודמוקרטית" (אהרן אמיר, "הרפובליקה השנייה", מטעני צד, הוצאת ירון גולן, עמ' 109).
אמיר קרא להקמת רפובליקה, מדינה דמוקרטית וחילונית וכזו לא הייתה מעולם ישראל, אלא אולי במיתולוגיית השמאל הציוני, שראה בכיבוש של 1967 את אם כל החטאים לעומת טוהר הציונות עד אז.

תאריך:  19/11/2012   |   עודכן:  19/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אוטוביוגרפיה והיסטוריוגרפיה של חוקר אמיץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בנבנישתי חי בהזיה
יואל קורנבלום  |  20/11/12 08:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
נבין שוב שמה שהיה הוא שיהיה. הימין ירצה להראות לפלשתינים מהיכן משתין הדג. השמאל יתנגד למדיניות הממשלה וימשיך לקבל כינויי גנאי כבוגדים. הכל כרגיל... ונתניהו ייבחר לקדנציה רביעית
עומר דוסטרי
רק הישג מדיני, אמיתי - בניגוד למבצע "עופרת יצוקה" - שיכרוך את החמאס למצרים ואולי גם לטורקיה, בגיבוי אמריקני, יביא שקט תעשייתי והרתעה אמיתית מול החמאס, אך רק לאחר שעזה תספוג מכה אנושה
חיים שאולזון
ראו את המודעה הזאת. אם היו עוסקים רק בעזרה לנזקקים בדרום הארץ - יבורכו. אבל החלק המרכזי עוסק בתפילות ובהזכרת שמות, מה שמלמד שמטרתם האמיתית היא להוציא כסף מאנשים תמימים
זאב בן-יוסף
יואילו נא מועמדי הבחירות המקדימות בכל המפלגות, להפסיק כליל את תעמולתם הנלעגת עד תום המערכה הצבאית    על תעמולת מועמדים בפריימריז בצל מערכה צבאית
מנוחה דהן
האם חייבים לחזור על "המכה" הזאת פעם אחר פעם? או אולי אפשר למצוא נוסחה חדשה, לאיך "להעביר את המלחמה או את שעות החרום בתקשורת הישראלית" בלי לגרום לנו האזרחים מחלות לב ועצבים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il