X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חמאס אינו רוצה אותנו שם כיום, כשם שהפלשתים לא רצו את יצחק אז - לא מסיבות כלכליות ולא מסיבות של אינטרסים, אלא פשוט, כפי שיצחק בעצמו מטיח בפניהם: "ואתם שנאתם אותי!"
▪  ▪  ▪
המלחמה אינה בעוטף עזה. איננו עוטפים דבר. אנחנו בבית [צילום: פלאש 90]

מוקד מלחמת ההתשה המתחוללת בימים אלה נמצא בדיוק בלב האזור שבו הייתה לנו מלחמת התשה קודמת: זו של יצחק, לפני 3,612 שנה. בדיוק אז, ב-1600 לפני הספירה, עשה יצחק מעשה חלוצי והתחיל לעבד שדות, ושוב לא הסתפק ברעיית צאן שבה עסק אביו אברהם. יצחק היה הפלאח העברי הראשון וגם הישראלי ביותר מבין שלושת האבות. אברהם אבינו, הציוני הראשון, היה עולה חדש ולאחר מכן עולה ותיק. הוא לא נולד בארץ הזאת וזכר את ילדותו באור כשדים ואת בחרותו בחרן. זאת, בדומה לחלוצים בארץ ישראל המודרנית שהיו ציונים "שרופים", אך זכרונות הילדות שלהם היו מפולין או מאוקראינה.
אברהם גם נסע למצרים בשעת הצורך והתמקם בה בתקופה מסוימת. יעקב, האב השלישי, נולד בארץ אך הכיר היטב את חו"ל ואף חי בחו"ל (מצרים) זמן לא מועט, בדומה לדור הנכדים, שנולד וגדל כאן אך מכיר בהמשך חייו היטב את ארצות-הברית וחש עצמו בבית בתרבותה ובהווי חייה. רק יצחק, בן דור הביניים, נולד כאן, גדל כאן, מעולם לא עזב את הארץ וגם מת בה. דבקותו באדמה מזכירה את דבקותם של המושבניקים הוותיקים שהטרקטור והפלטפורמה הם בשבילם מרכז העולם. הם לא עוזבים את הקרקע בתקופות בצורת או הפגזות, כשם שיצחק לא ירד אל מזרח הדלתא של הנילוס בתקופות בצורת ולא הסכים להדרים מעבר לאזור גרר, שעליו עומדים היום ישובים חקלאיים רבים הסופגים קסאמים ופצמ"רים בשפע, ושמותיהם נזכרים כל העת ברדיו בהקשר של אזעקת "צבע אדום".
חייהם של הישובים הללו מול הפלשתינים של עזה אינם קלים כשם שחייו של יצחק - מייסד ההתישבות היהודית באזור, ההרצפלד של התקופה העתיקה - לא היו קלים מול הפלשתים של גרר (שאת שמם "שאלו" לעצמם הערבים בערמומיות רבה). הפלשתינים שונאים את החקלאים של חבל הבשור (הזהה לחבל גרר של אז) ומקנאים בהם, כשם שהפלשתים שנאו את יצחק וקינאו בו. "וכל הבארות אשר חפרו עבדי אביו בימי אברהם אביו סתמום פלשתים וימלאום עפר" (בראשית כו:טו). זהו פשע שנאה. על כך כותבת חוקרת המקרא פרופ' נחמה ליבוביץ: "מה הדבר הזה? הרי מונעים הם טוב מעצמם, הרי כורתים הם אוכל מפיהם ומפי בהמתם? ולא רק "סתמום" אלא גם "וימלאום עפר" - שלא ימצאום שוב, שלא תהא באר במקום הזה, שלא יפכו כאן מים חיים" ("עיונים בספר בראשית" ע' 181). ומה עושה יצחק? חופר בארות חדשות וגם להן מתנכלים הפלשתים, אך הוא אינו מוותר, ממשיך לעבד את האדמה "עד המטר האחרון" ואינו נשבר. לדברי כמה מן המפרשים שמביאה ליבוביץ בעיונה בפרשת תולדות, הפגיעה הוונדאלית בבארות הייתה ממניע אידיאולוגי אנטי-תרבותי: הבארות נקראו בשמות עבריים, והפלשתים שאפו לסלק לחלוטין את ההשפעה העברית מן המקום, פשוט לעקור את הכל. חמאס אינו רוצה אותנו שם כיום, כשם שהפלשתים לא רצו את יצחק אז - לא מסיבות כלכליות ולא מסיבות של אינטרסים, אלא פשוט, כפי שיצחק בעצמו מטיח בפניהם: "ואתם שנאתם אותי!" (כו:כז).
אבימלך מלך גרר אינו יכול לראות את הדבקות הזאת של יצחק באורח חייו החקלאי. אבימלך מפר את הברית שלו עם אברהם ואומר ליצחק "לך מעמנו, כי עצמת ממנו מאוד" (כו:טז). איננו יכולים לשאת לראות בהצלחתך. אך יצחק לא הלך, ולכן יש כיום באזור ישובים עבריים כה רבים. הדרום הוא ארצו של יצחק, לא "עוטף עזה". השם הזה אינו מוצלח מפני שהוא שם את עזה במרכז ואותנו מסביב, כסרח עודף, כמין מעטפת או אריזה שאפשר להחליפן. אנחנו לא עוטפים דבר. אנחנו בבית. של אבא יצחק.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל"
תאריך:  23/11/2012   |   עודכן:  23/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בבית של אבא יצחק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ספק אם אברהם אבינו היה מקבל את
קורןנאוה טבריה  |  26/11/12 05:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
דני בן-ישי
תורתנו תלמדנו: ארץ אינה מוענקת בצ'ארטר חגיגי או נרכשת בכסף קק"ל; ארץ - נכבשת. וכיבוש משמעו, אם נודה בכך אם לאו, נישול הערבים מאדמתם-היא-אדמתנו, אם בגזר ואם במקל, אם בהדרגה ואם במכה, עד שעמנו ישכון לבדד בארצו
איתן קלינסקי
הלקח אותו מעניק תיאטרון האבסורד שלנו הוא, שיוזמה דיפלומטית של אבו-מאזן היא יוזמה של גיבור לא רלוונטי    יוזמה צבאית אלימה של הנייה היא דווקא כן רלוונטית
צבי גיל
אבו מאזן עשוי להבטיח את קיום המדינה היהודית בתמיכה בינלאומית ב"עמוד ענן" מדיני
עו"ד משה גולדבלט
מה שקרה במבצע "עמוד ענן" לא קרה במקרה. מדובר במדיניות מכוונת    לתושבי הדרום מגיע הסבר מקיף ואמיתי יותר על מדיניות הממשלה ויעדיה
יפה לורנצי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il