X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגענו למבוי סתום ללא מוצא, שהרי את תפישת המוסלמים על השלום לא נשנה, בקוראן לא יכפרו וישראל לא תוותר על הנגב, ירושלים ושאר חלקי ארץ ישראל שהיו תחת שלטון האיסלאם. הגיעה העת לצאת מהמבוי הסתום של האשליות ולהתפכח. התשובה לסכסוך הארוך היא שאומנם אין פתרון בטווח הקצר, ועל ישראל להתרכז בסוגיית ההתעצמות וההרתעה
▪  ▪  ▪
כיפת ברזל. להתרכז בהתעצמות ובכוח ההרתעה [צילום: פלאש 90]

מהות הסכסוך הערבי-ישראלי יכולה להבחן משלושה היבטים. הראשון הוא תפיסת חזון השלום, השני הוא ההיבט הדתי, והשלישי הוא המצב הגאוגרפי.
לפי תפישת העולם המערבי השלום הוא חזון ועיקרון אוניברסלי שאליו שואפים כולם. לשם חזון השלום חייבים לעשות הכול, והפניית לחי אחת לא מספיקה. שלום, או דו-קיום בשלום, נובע מיצר בסיסי, מהשאיפה להישרדות של הבן-אדם בנסיבות ותנאים עוינים שבהם שיתוף פעולה ואמנות חברתיות משפרים את סיכויי ההישרדות (לפי "לוויתן", תומס הובס, 1651).
ההנחה שיצר אדם זהה בכל התרבויות השונות מביאה למסקנות מוטעות. תרבויות שאינן רואות בחיי וחרות הפרט ערכים מקודשים, ונכונות לוותר עליהם למען מטרות עליונות יותר, אינן נוטות לקבל פשרה עם אויב, המביאה להישרדות הדדית. מה שנראה הגיוני לתרבות אחת נראה כאבסורד לתרבות היריבה. מה שנראה כאלים וברברי לתרבות אחת נראה כאלטרואיזם עליון לתרבות היריבה. ההנחה שאפשר לגשר על הפער בין שתי תפיסות עולם השונות כמעט ב-180 מעלות באמצעות ויתורים הדדיים, הידברות, פשרה, כנות ורצון טוב היא אשליה. לפי האיסלאם העולם מתחלק לשניים: לכופרים החיים בדאר אל-חרב ("בית המלחמה") ולמאמינים החיים בדאר אל-איסלאם ("בית האיסלאם והשלום").
שורשי הסכסוך מעוגנים בקוראן
הקוראן לא שאל מהתנ"ך את חזון אחרית הימים ("וגר זאב עם כבש"). על מדינת ישראל בפרט, והעולם המערבי בכלל, להכיר בעובדה ששורשי הסכסוך הערבי-ישראלי מעוגנים בקוראן, ותחילתם עם כיבוש ארץ ישראל במאה השביעית על-ידי המוסלמים. קשה לשער שוויתור על שעל אדמה זה או אחר - שטחים תמורת שלום - יביא קץ לסכסוך נמשך קרוב ל-1,400 שנים. קשה להאמין שוויתור ישראלי על פיסת קרקע ישים קץ לנקמה המיתולוגית של מוחמד ומאמיניו נגד היהודים שסירבו להמיר את דתם ואף בגדו בו, כביכול, לפי תפישת האיסלאם. לפי האיסלאם אנדלוסיה הספרדית היא אדמה מוסלמית במצוות האל - מעצם הכיבוש המוסלמי בספרד - וכך גם מעמדן של ישראל וירושלים.
לקראת סוף המאה ה-10 קבעו הוגי הדעות המוסלמים המובילים ששערי האג'תהאד (הפרשנות השכלית של הדת) נסגרו, ומכאן הדבקות הקיצונית בערכים של המאה השביעית, חוסר הסובלנות האלימה כלפי רעיונות חדשים והאיסור על פרשנויות מחדשות לקוראן.
גם היחס למדינה היהודית בפרט, וליהודים בכלל, נקבע לפי הנוסח המקורי של הקוראן ומקבל ביטוי אלים בספרי הלימוד, בדרשות יום ששי ובתקשורת הרשמית הערבית: "הבה ואודיעכם למי השכר הרע מכל אצל אלוהים: לאלה אשר קיללם אלוהים ושפך חמתו עליהם ועשה אותם קופים וחזירים. רע מכל מקומם וגדולה מכל תעייתם מן הנתיב הראוי (קוראן, 5:59-60)"; "הכופרים מבין בעלי הספר והמשתפים [עובדי אלילים] באש גיהינום הם. לנצח יהיו בה. הם הרעים שבברואים (קוראן, 98:6)".
מתכון ההידברות - סיכוי הישרדות קלושים
לכן, לטווח הארוך, סיכויי ההישרדות של ישראל, על-פי מתכון ההידברות, הם קלושים ביותר ורק יביאו למצב של "תמות נפשי עם פלישתים". אם בעתיד יתחולל שינוי מהותי בתפישת העולם המוסלמית/ערבית, פשרות תהיינה אפשריות, דרושות ומוצדקות. בינתיים, הרתעה צבאית, דיפלומטית וכלכלית היא הדרך האפקטיבית היחידה עבור ישראל.
ההיבט הגאוגרפי הוא קבוע. לישראל הקטנה צורת יתד החוצץ וקוטע את הרצף הטריטוריאלי של העולם הערבי והאומה האיסלאמית. על כך אנו חייבים תודה לבן-גוריון שהתעקש, וגם צדק, שללא הנגב וללא מוצא לים סוף נהייה עיר-מדינה ולא מדינה ריבונית ברת-קיום של ממש.
גם אם נגיע להסכם עם מדינה זאת או אחרת, האומה האיסלאמית תתייחס אליו כהסכם מבית מדרשו של מוחמד שהוא זמני עד להתעצמות מוסלמית. לפי פרופסור מאג'יד כאדורי, שהיה בר-הסמכא המוביל בדיני שלום ומלחמה באיסלאם, תקדים "הסכם חודייביה" משנת 628 - שהופר ב-630 והביא לכיבוש מכה - מאפשר להסכים לשלום זמני כדי להתעשת ולהמשיך במלחמת הקודש. האומה המוסלמית לא תוותר על רצף טריטוריאלי, וודאי שלא על אדמה שהייתה תחת שלטון האיסלאם.
נראה לפיכך שהגענו למבוי סתום ללא מוצא, שהרי את תפישת המוסלמים על השלום לא נשנה, בקוראן לא יכפרו וישראל לא תוותר על הנגב, ירושלים ושאר חלקי ארץ ישראל שהיו תחת שלטון האיסלאם. הגיעה העת לצאת מהמבוי הסתום של האשליות ולהתפכח. התשובה לסכסוך הארוך היא שאומנם אין פתרון בטווח הקצר, ועל ישראל להתרכז בסוגיית ההתעצמות וההרתעה, ולהימנע מחזיונות שווא, מוליכי-שולל ומכרסמי-נחישות שאינם ברי-ביצוע.

תאריך:  26/11/2012   |   עודכן:  26/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם שלום? בזכות המציאות ובגנות האשליות!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מחצית הכוס המלאה
ד"ר רון בריימן  |  27/11/12 19:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יצחק מאיר
הממגר בהבל פה אינו חושש שמא ישאלו אותו איך הוא ימגר, אם הוא יכול למגר, אם בכלל יש בעולם אפשרות למגר, וכמה פעמים הוא ימגר, ועם מי הוא יישאר אחרי שהוא יוצא למגר. די לו בכך שהוא מצביע על המנהיגים המזויפים האומרים שהם ימגרו ואינם מקיימים
מרדכי קידר
חמאס בין הפטיש הישראלי והסדן האירני חמאס שולט מאז בעזה באופן מלא, אך מאפשר לארגונים אחרים לפעול, להתאמן, להתחמש ולפגע בישראל מידי פעם
עמוס גורן
חמאס אינו רוצה אותנו שם כיום, כשם שהפלשתים לא רצו את יצחק אז - לא מסיבות כלכליות ולא מסיבות של אינטרסים, אלא פשוט, כפי שיצחק בעצמו מטיח בפניהם: "ואתם שנאתם אותי!"
דני בן-ישי
תורתנו תלמדנו: ארץ אינה מוענקת בצ'ארטר חגיגי או נרכשת בכסף קק"ל; ארץ - נכבשת. וכיבוש משמעו, אם נודה בכך אם לאו, נישול הערבים מאדמתם-היא-אדמתנו, אם בגזר ואם במקל, אם בהדרגה ואם במכה, עד שעמנו ישכון לבדד בארצו
איתן קלינסקי
הלקח אותו מעניק תיאטרון האבסורד שלנו הוא, שיוזמה דיפלומטית של אבו-מאזן היא יוזמה של גיבור לא רלוונטי    יוזמה צבאית אלימה של הנייה היא דווקא כן רלוונטית
רשימות נוספות
"חג פלשתיני ביום הפסקת האש"  /  איציק וולף
ג'ודי: "שהרוצחים מהחמאס ימותו ביסורים"  /  אלי אלון
ארבע רקטות נורו מגבול סיני  /  איציק וולף
כ"ט בנובמבר  /  צבי גיל
לאחר ניצחון/תבוסת החמאס  /  עו"ד משה גולדבלט
גיס חמישי  /  יפה לורנצי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il