X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם ממשלת ישראל חושבת (בטעות לדעתי) כי פניית הפלשתינים לאו"ם מסכנת את ישראל, מן הראוי שתמצא מנופי לחץ ראויים והגיוניים ולא כאלו שפגיעתם בנו גדולה והשפעתם על הפלשתינים מועטה, אם בכלל
▪  ▪  ▪
החתימה על הסכמי אוסלו. להפעיל מנופי לחץ ראויים יותר [צילום: לע"מ]

משנדמו מעט קולות הרעם והברקים ממלחמת עזה המי יודע כמה, התפניתי לעסוק בנושאים מדיניים שברומו של עולם. נושאים שהמלחמה האחרונה אולי דחקו לרגע לקרן זוית אך מלווים אותנו ללא הרף.
כסבא אוהב ודואג אני עוקב אחר התפתחות נכדיי ויחסיהם עם הוריהם. לאחרונה ההתבטאויות המדיניות של בכירים במדינת ישראל הזכירו לי את התנהלות נכדותיי ונכדיי בימיהם הראשונים - עד גיל 3 לערך. מפעם לפעם כאשר התעמתו עם הוריהם ערב ישיבתם לארוחה נהגו להגיד בכעס: " אם לא תעשו כרצוני (כרצון הילד) לא אוכל את הכריך או החביתה". ענישת ההורים בדרך של סרבנות אכילה. תשובת ההורים, לשמחתי, הייתה חדה וברורה: "אם כך, תלך לישון רעב". הילדים הפנימו מסר זה והבינו, אט אט, כי איומיהם הם איומי סרק וכי מדובר בענישה עצמית. ואכן התופעה הלכה ונעלמה. הילדים, כמו כל ילד, מצאו שיטות אחרות למניפולציות על הוריהם במטרה להשיג הישגים במאבקי הכוח ביניהם כנהוג בכל משפחה טובה.
איומי הביטול - ענישה עצמית
התגובה הישראלית לאיומי הפנייה של הפלשתינים לאו"ם במגמה להשיג הכרה כמדינה שאינה חברה הזכירה לי את תקופת התינוקיות של נכדותיי ונכדיי. שורה של מקבלי החלטות ובכירים בשרות החוץ מאיימים מעל כל גבעה רעננה כי "ישראל תבטל את הסכמי אוסלו". האיומים, אותם אני לוקח ברצינות כאשר הם באים מאנשים בכירים כל כך הביאו אותי לחטט בספרי ההיסטוריה כדי להבין מה ישראל רוצה לבטל ואם אין מדובר כאן בענישה עצמית.
ראשית, מצאתי כי ליבת הסכמי אוסלו הם מכתבי ההכרה ההדדית בין ישראל לאש"ף עליהם חתומים רבין ועראפת. הפלשתינים הכירו בכתב, קבל עם ועולם, בזכותה של ישראל להתקיים בשלום ובביטחון . אש"ף והעומד בראשו, יאסר עראפת, קיבלו את החלטות 242 ו-338 של מועצת הביטחון, והודיעו על נטישת דרך הטרור והאלימות והתחייבו לסיים את הסכסוך בדרכי שלום.
אם כך האיום הישראלי לביטול ההסכמים משמעותו כי ישראל תשחרר את הפלשתינים ממחויבותם (שלצערי לא תמיד עמדו בה) להכיר בישראל ולנטוש את דרך הטרור. מזכיר את הילד שמאיים לא לאכול.
מרכיב חשוב נוסף בהסכמי אוסלו היה העברת סמכויות הניהול השוטף של חייהם של מיליוני פלשתינים בגדה וברצועה. הדאגה לחינוך, לרווחה, לביוב, למים, לאנרגיה, למקומות עבודה ועוד נמסרה לרשות פלשתינית נבחרת. מתברר כי העול הכלכלי של אחזקת יותר מיליוני פלשתינים עבר מכיסו של משלם המיסים הישראלי לזה של אזרח "המדינות התורמות". כך משכורתו של המורה הפלשתיני אינה משולמת על-ידי ועל-ידי חברי אזרחי ישראל אלא על-ידי אזרחי נורבגיה וקצבת הנכות של הנכה הפלשתיני עברה מארנקו של שכני לארנקו של אזרח יפני.
הסדר זה מאיימת, עכשיו, ישראל לבטל. במצבה הכלכלי הנוכחי של ישראל שהקדימה בחירות כי ממשלתה חששה לקצץ מיליארדי שקלים החסרים בתקציבה ואשר מתקשה לממן פעולות רווחה אלמנטאריות לאזרחיה יש בכירים ביותר המבקשים להטיל עול נוסף על האזרחים ולממן מהקופה הריקה עוד מיליארדי שקלים שיופנו לעזה ולגדה המערבית.
שוב נזכרתי בהתנהגות המטופשת של ילדים קטנים המאיימים שלא לאכול.
נבירתי בהסכמי אוסלו הביאני גם לתובנה כי פתרון שתי המדינות לשני עמים מונח בבסיסם. הפתרון היחיד ששומר על אופייה הדמוקרטי והיהודי של ישראל ועל בטחונה .רבין ופרס הלכו בנתיב זה לא רק מסיבות מדיניות פרגמאטיות (החלופה להסכמים הייתה קיצוני חמאס) אלא גם מסיבות מוסריות יהודיות של דבקות בעיקרון השוויון וכי כל בני האדם נולדו בצלם. על-פי פתרון זה לא הידרדרה ישראל למסלול הדרום אפריקני בימי משטר האפרטהייד. מדינה אחת לשני לאומים הוא מתכון לפיצוץ פנימי וחשוב מכך לאובדן הרוב היהודי במדינת ישראל. אלמלא , הסכמי אוסלו, התביעה ל"כל אחד- קול אחד" בין הים לירדן הייתה הופכת למסמך בינלאומי מחייב שהפרתו הייתה מבודדת את ישראל ומעמידה אותה מול משטר סנקציות קשה.
גם כאן, האיום לנטוש את עקרונות אוסלו, ילדותי.
למצוא מנופי לחץ ראויים
במערכת המדינית והפוליטית לאיומים, גם אם אלו איומי סרק או ספינים פוליטיים, כוח חיות משל עצמם. לעתים קרובות הצהרות בומבסטיות של מנהיגים מממשות את עצמן. כך גם עלול להתרחש בעניין האיומים לבטל את הסכמי אוסלו.
ילדים קטנים המאיימים לא לאכול נכנעים לבסוף לרעב התוקף אותם. מנהיגים, לעומתם, מוצאים עצמם בונים מציאות שאינם יכולים לסגת ממנה.
אם ממשלת ישראל חושבת (בטעות לדעתי) כי פניית הפלשתינים לאו"ם מסכנת את ישראל, מן הראוי שתמצא מנופי לחץ ראויים והגיוניים ולא כאלו שפגיעתם בנו גדולה והשפעתם על הפלשתינים מועטה, אם בכלל.

תאריך:  27/11/2012   |   עודכן:  28/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איומי ביטול הסכמי אוסלו
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מהסכם אוסלו ועד חומת מגן 1700
יהודים נרצחו  |  27/11/12 16:21
2
הכותב צודק
מאיר מיהוד  |  27/11/12 18:15
 
- השמואל הבוגדן מבשלו ל"ת
זקן  |  28/11/12 10:20
3
הסכם אוסלו כבר לא בתוקף
מזכיר_המדינה  |  27/11/12 18:30
4
האם אתה נביא?
הרופא המגיב  |  28/11/12 07:46
5
האם אתה מדבר מהפוזיציה
אבי כהן  |  28/11/12 09:12
6
ההסכם לא מיוסם במלואו
רותי אינדיג  |  29/11/12 11:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מתי דוד
במקום הפתרון "שתי מדינות לשני עמים" שהוא בלתי אפשרי, למרות שהוא נראה כהכרחי, בתמיכת מדינות רבות וגם ממשלת ישראל, ישנו פתרון יחידי שהוא אפשרי, למרות שכרגע נראה כדמיוני: "מדינת" חמאסטן בעזה, בתור שטח אוטונומי כחלק של מצרים ו"מדינת" פתחלנד בגדה, בתור שטח אוטונומי כחלק של ירדן
עידן יוסף
יידרשו 6-4 חודשים עד שיתקבלו תוצאות שיבררו האם הורעל כפי שטוענים הפלשתינים
אליקים העצני
יש להודיע לצד הפלשתיני: פינינו את ההתיישבות שלנו למען השלום, אך מתברר ששגינו ובתמורה קיבלנו רקטות. לכן, כאשר ייכפה עלינו הסיבוב הבא, נתקן את השגיאה, נחזור לשטח ונקים בו מחדש את הנוסחה המנצחת: התיישבות וצבא
הרב אליהו קאופמן
הטענה שה"חמאס אלים ומסוכן יותר" איננה עומדת למבחן משום שפעולות של אש"ף - ואף של הפת"ח, לא היו מביישות ואף עלו בקיצוניותן על מה שהחמאס מעולל. אם כך נשאלת השאלה מהי הסיבה האמיתית ליחס המועדף לאש"ף מול החמאס - מההנהגה הישראלית, עבור ב"מחנה השלום הישראלי" וכלה במדינות העולם, ובראשן ארה"ב?
ד"ר רון בריימן
מכיוון שהנוסחה השקרית של "פתרון שתי המדינות" פשטה את הרגל, ומכיוון שיותר ויותר אנשים מבינים ששלום ומדינה פלשתינית ממערב לירדן הם דבר והיפוכו, ומכיוון שחזונות "אוסלופוליס" משמעותם נזקים חמורים לישראל - כל מהלך שמשמעותו החלשת אבו מאזן הוא צעד בכיוון הנכון. מנקודת ראות זו יש קורטוב של חיוב בתוצאה הלא-מכובדת של "עמוד ענן"
רשימות נוספות
"חג פלשתיני ביום הפסקת האש"  /  איציק וולף
ג'ודי: "שהרוצחים מהחמאס ימותו ביסורים"  /  אלי אלון
ארבע רקטות נורו מגבול סיני  /  איציק וולף
השקרנים תפסו שקרן  /  נרי אבנרי
מעמדה של "פלשתין" באו"ם  /  עודד ערן, רובי סייבל
מי ניצח? ניתוח לא פשוט כלל...  /  אברהם בן-עזרא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il