אני בטוחה שכשהרומאים גרשו את היהודים ממולדתם יהודה, בשנת 70לספירה, עם ישראל דיבר בשפה אחת והייתה לו תרבות אחת. עם נדידת היהודים בכל רחבי העולם, שלא מבחירתם, בהיותם בגלות במשך 2000 שנה, מבלי שהיה להם מקום שבו יוכלו להישאר לצמיתות, הם פיתחו תרבויות שהושפעו מהמדינה שבה הם חיו במשך זמן, כמו-כן הם דיברו שפות רבות וניבים שונים.
תרבות אחת כזו הייתה של היהודים הספרדיים, שמוצאם היה או שהיו מעורבבים עם העם הספרדי והפורטוגלי לפני גירושם בשנת 1492 לספירה. היהודים בספרד ובפורטוגל דברו לאדינו ושרו את מוסיקת הלאדינו. כאשר אנו מדברים על מוסיקת הלדינו הספרדית, אנו למעשה מקיפים נושא רחב למדי של עשרות שנות היסטוריה ומורשת יהודיות שהתפתחה מארץ ישראל. זה היה מבוסס על שפה יהודית-אספניולית, קסטיליאנית-ספרדית, מעורבבת עם מילים עבריות, מעורבת עם השפה המקומית של המדינה שבה חיו היהודים לאחר הגירוש של 1492.
מאז שישראל הפכה למדינה ריבונית, השפה העברית העתיקה קמה לתחייה ותרבות ישראלית חדשה התפתחה ומתפתחת.לעומת זאת, שפת היידיש שהייתה שגורה בפי יהודי מזרח אירופה והתרבות היהודית של אזור זה הולכת ונמוגה וכך גם התרבות הספרדית היהודית. נעשים מאמצים לשימור ואפילו להחיות חלק מתרבויות אלה, ואם לא ספרי ההיסטוריה בלבד יהיו עדותם.
מקהלת הקול הספרדי המקסימה, בלוס אנג'לס, קליפורניה, שמה לה למטרתה לשחזר את מוסיקת הלדינו הספרדית וכמו-כן קצת מתרבות זו.
המייסד ומנהל מקהלת הקול הספרדי הוא רפאל אורטס הרב גווני שנולד בחרטום, סודן, להורים ציוניים ממוצא ספרדי. בגיל צעיר משפחתו החליטה לעלות לפלשתין דאז, שמאוחר יותר נעשתה מדינת ישראל. רפאל היה בר מזל ללמוד את הרומנסרות הלדינו-ספרדיות מהוריו, במיוחד מאמו. בכל יום שבו רפאל הצעיר היה שב לביתו מבית הספר, היה שומע, ממרחק, את אמו שרה את הרומנסרות, בזמן שבישלה למשפחתה בת תשע הנפשות. שירים יפים אלה אף פעם לא עזבו אותו, גם כשהוא עבד כמהנדס אווירונאוטיקה וחלל.
בהזדמנות האפשרית הראשונה שהייתה לרפאל להגשים את חלומו הוא הקים את המקהלת הספרדית במטרה להחיות מוזיקה מקסימה זו בקרב, לראשונה, היהודים הספרדיים בלוס אנג'לס ולאחר מכן להציג את המוזיקה היקרה כל כך ללבו לכל היהודים - אשכנזים וספרדים כאחד - ברחבי העולם.
אבל מר אורטס אינו לבד במאמציו להפוך את המקהלה שלו למוכרת ברחבי העולם. הוא מקבל עזרה מאבי אבליאב (אבלי), המעבד המוזיקלי המקסים והמוכשר בן ה-31 שלו וחברי מקהלה מצויינים.
מאבי אבליאב (אבלי)
הגעתי לאחת מחזרות המקהלה כדי לספק את הסקרנות שלי והייתה לי הזדמנות לנהל שיחה כנה עם אבלי והסולנית מרגריטה קליגרמן (לשם הראיון מק).
נג:
אנא ספר לי קצת על עצמך.
אבלי: נולדתי בישראל; אבי הוא דור ראשון בישראל מבוכרה, שהגיע לישראל בשנת 1948. משפחתו מעידה ל-8 דורות לאחור מספרד. אימי, ממשפחת ניצולי שואה. הורי נפגשו כשאמי הייתה אחות ואבי היה פצוע שנפגע כשהג'יפ שלו עלה על מוקש במלחמת העצמאות.
נג:
מתי התגלה הכשרון המוזיקלי שלך?
אבלי: שהייתי צעיר גרנו בדירה קטנה; אבי קנה לאמי מקלדת ויישבתי מרותק בעודי מקשיב לצלילים כשהיא לקחה שיעורי נגינה. יום אחד, בגיל ארבע, פשוט התיישבתי וניגנתי, מהתחלה ועד הסוף, כאילו שאומנתי, את השיר "אני רק רוצה לומר שאני
אוהב אותך".
זאת הייתה תחילתה הדרך המוזיקלית שלי לקחתי שיעורי פסנתר עד גיל 13 ובגיל 16 התחלתי לנגן עם להקות והופעות מכל סוג שכללו אירועים גדולים עם
קרן הכט. בשל פציעה בתאונת דרכים השירות הצבאי שלי נדחה וזה איפשר לי מיד עם סיום התיכון ללמוד בבית ספר רימון לג'אז ומוזיקה בת זמננו שבו, במשך חמש שנים, עשיתי תואר בטכניקת עיבוד מוזיקה, הלחנה לסרטים, ניצוח וייצור והנדסת מוזיקה. בשנתי הראשונה בבית הספר, בגיל 20, בשיתוף עם שני אנשים אחרים, כתבנו את
המוזיקה-לסרט '6 מיליון חתיכות' (2001) עבורו הייתי מועמד לפרס האוסקר ישראלי.
גדלתי עם תרבות המוזיקה האמריקנית שאבי אהב מאוד. לעתים קרובות הוא חיבר אותי לאוזניות והקשבתי במשך שעות לקצב המוזיקה בעודי מתנודד מצד לצד. החלום שלי היה לנסוע לאמריקה ולהיות מלחין ומפיק תקליטים.
נג:
מכיוון שאתה נמצא בארה"ב, האם החלום שלך התגשם?
אבלי: הגעתי לאמריקה בגיל 27; השנה הראשונה הייתה קשה עד שיצרתי קשר עם
שרון פרבר, מורתי לשעבר שהתגוררה בקליפורניה.
עזרתה הובילה אותי לקבל את תפקיד הניצוח על מקהלת 'לאשיר' עליה ניצחתי במשך שנה וחצי עד שהתפרקה. ואז שרון סיפרה לי על רפאל ומקהלת קול ספרדי שלו. אני לא ידעתי הרבה על מוסיקת הלאדינו. בארץ הכרתי את
יסמין לוי.
המפורסמת ברחבי העולם כשגרירת מוזיקת הלאדינו. ולא להשמיט את אביה,
יצחק לוי, שנסע לכל מקום שבו הייתה קהילה ספרדית ואסף חומר על מוסיקת הלאדינו שאותו הוציא לאור בחמישה כרכים בשם מזמור אספניול-יהודי. באתי לחזרה של מקהלת קול ספרדי, ראיתי והתאהבתי ברעיון הכללי של המקהלה ומשמעותה ואיתה אני עובד במשך שלוש השנים האחרונות, כשאני מפתח עיבודים מוזיקליים חדשים, שימשכו את הקהל של היום.
"יחד עם עבודתי עם מקהלת קול ספרדי", הוא מוסיף, "יש לי גם חברה שמתפתחת ומקדמת אמנים צעירים."
נג:
מה צופן העתיד עבורך והמקהלה?
אבלי: אנחנו מחפשים להרחיב את המקהלה ל-40 חברים ואנחנו מגייסים זמרים. נשתמש גם בתזמורת ונצא למסע הופעות.
משיחתי עם אבלי יכולתי לחוש שאנחנו הולכים ליהנות ממקהלת קול ספרדי לשנים הבאות והם יהיו מפורסמים.
מרגריטה קליגרמן
מאבלי עברתי לשאול את מרגריטה קליגרמן, שנולדה בטשקנט, אוזבקיסטן, איך הגיעה להיות חברה במקהלת קול ספרדי.
מק: אחותי הבכורה למדה מוזיקה. יום אחד, בגיל חמש, התחלתי לשיר ליד המורה למוזיקה שלה והיא הצמידה אותי אליה. לקחתי שיעורי פסנתר במשך שבע שנים ושרתי במקהלת בית הספר. למרות שסיימתי תואר הנדסה אזרחית, מוזיקה הייתה והיא תשוקתי. בשנת 1993 הגרתי לארצות הברית והסבתי את מקצועי לתוכנת מחשבים. כשפגשתי את רפאל אורטס לא ידעתי דבר על מוסיקת הלאדינו אבל התאהבתי בה.
מרגריטה היא סופרנו ופעמים רבות היא הסולנית של המקהלה.
נג:
האם את אוהבת להיות במקהלה?
מק: איזה מן שאלה היא זאת? אני חברת המקהלה כבר אחת עשר שנים. האם זה לא אומר משהו?
עם הלהט של רפאל, הכשרון המוזיקלי של אבלי וזמרת כמו מרגריטה, האתגר להחיות את מוסיקת הלאדינו כדי שהדור הבא יהנה ממנה לא תהיה משימה בלתי אפשרית.
מקהלת קול ספרדי הוקמה בשנת 1992, וב-16 בדצמבר 2012, אתם מוזמנים לחזות במופע שלה, שיכלול רקדניות פלמנקו, ובכך תקחו חלק בהתחדשות התרבות הלאדינו-יהודית.
תיהנו.