X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשחוזר אדם על טעויותיו מעברו פעם אחר פעם, כי אז כמעט שאינו מותיר ברירה אלא לבקרו, ולנסות להבהיר לסביבתו, כי כמו פופאי, הוא עלול להתגלות כמסוכן בעימותים עם יריבים. עמיר פרץ, שלא כדמות המצוירת, שוב מסוכן גם לסביבתו וגם לעצמו. עליו להחליט האם הוא פופאי משעשע או מופז הרסני
▪  ▪  ▪
פופאי. התרד חילצו ממצוקתו [צילום: AP]
   איציק וולף
הרצוג, פרץ, כבל; מיכאלי בחמישיה

פרץ-עיני נגד יחימוביץ'-הרצוג
יואב יצחק
עמיר פרץ ועופר עיני מגבשים רשימות לקראת הפריימריז במפלגת העבודה מהן יוחרמו מתמודדים המזוהים כמקורביה של יחימוביץ' * אחת הנהנות: מירב מיכאלי
לרשימה המלאה

פרץ, יא עיני
שלום ירושלמי
עמיר פרץ ועופר עיני היו יריבים. עד שפואד בן-אליעזר מצא להם אויבת משותפת: שלי יחימוביץ'. הברית החדשה שמבקשת את מפלתה של יחימוביץ' מודאגת שמא תצליח בבחירות הכלליות, ובינתיים מעבה את השורות
לרשימה המלאה

אחת מדמויות הקומיקס הנודעות ביותר נוצרה בשנת 1929 בידי הרשם המצוין אלזי סיגר שנולד בעיירה צ'סטר שבמדינת אילינוי בארה"ב. הכוונה היא לאותו מלח בשם פופאי המסתבך בעימותים מצחיקים עם יריבו בלוטו הנאבק בו גם על לב אהובתו של המלח, אוליב אויל הדקיקה. ברגעי צרות היה פופאי בולע תרד מקופסת שימורים וזוכה בעוצמת גיבורים נדירה וכמובן שנחלץ ממצוקתו. זהו ציר עלילה שחזר על עצמו מאות ואלפי פעמים. גם הפרסום ה"סמוי" והרחוק מדיוק המייחס לתרד תכונות מופלאות לא הזיק מעולם ליוצר המוכשר ולפופאי יצורו. כך או אחרת, מיד עם היוולדו הפך פופאי המלח לאיקון בידורי-תרבותי ברחבי העולם.
מאז חלפו-זרמו כמויות מים אדירות מהנהרות והנחלים לימים גדולים. מאז גם אנחנו זכינו בשני ציירי קומיקס ששמם הולך לפניהם. האחד נודע בשם דודו גבע שיצר לתל אביב סמל דווקא לא מוצלח בדמות ברווזון מגעגע, והשני בנימין נתניהו שהוכיח את כישרונו בדימוי פצצת האטום על בימת הנואמים באו"ם. אך טרם נולדה לנו דמות קומיקס משלנו, אחת שלא תיפול בייחודה ובמעלותיה מפופאי, שהוא וחבריו נוצרו בהשפעת דמיונם לאנשים אותם הכיר היוצר אלזי סיגר. אך הנה שיחק לנו מזל ולא נגרע חלקנו משחזר מן הכפור פופאי שלנו, הלא הוא עמיר פרץ שנעלם מאופקנו המדיני כאילו קפא בכפור העבר. טעות. מסתבר כי פרץ עדיין פרץ שאינו זר לתככים. הנה חזר בבחירות האחרונות לרשימת העבודה והוא מלא עזוז כפופאי ושוחר קרבות.
חבל.

מגבלותיו של עסקן
פרץ. מסוכן לסביבתו ולעצמו [צילום: פלאש 90]

צמד מתלהמים
כשר ביטחון התחרה בהתלהמותו באולמרט, ושניהם ניסרו חלל עולמנו בצלילים צורמים שאינם נשכחים. הם הזכירו לי נאומים שוצפים של מנהיגים ערבים בשנות הארבעים והחמישים, שבאו למחות את המדינה בת הימים הספורים בהבל פה. פרץ ואולמרט במבחן זה איבדו את הריסון והאיפוק הנדרש מבעלי תפקידים רמים כאלה שנעשו ממונים על גורלנו

כשחוזר אדם על טעויותיו מעברו פעם אחר פעם, כי אז כמעט שאינו מותיר ברירה אלא לבקרו, ולנסות להבהיר לסביבתו, כי כמו פופאי, הוא עלול להתגלות כמסוכן בעימותים עם יריבים, אך שלא כדמות המצוירת פרץ שוב מסוכן גם לסביבתו ולעצמו. מסתבר מכבר כי פרץ מתקשה להכיר במגבלותיו ותמיד נוטה להפריז בהערכתו את מעלותיו. טעות גדולה. האיש היודע לחייך חיוך טוב כשצריך, לא תמיד עולה בידו להשכיח כי מעל לשפתו העליונה הוא מטפח בקפידה שפם סטאליניסטי שמכבר הפך לחותם קבוע שלו, זה המסגיר את כוחניותו הגולשת לכל עבר מעל שולי קדרתו.
מי שסוקר את דרכו הציבורית המעניינת של פרץ מגלה, כי במקביל למזלו שהאיר לו פנים פעמים רבות והציבו בצמתים חשובים, הוא זה שבסופם של הליכים שונים כירסם בהישגיו. הוא אינו מהסס אפילו בשימוש ראוי לגינוי בנושא העדתי, והוא מהאחרונים שראוי לשימוש בזוי שכזה. רקעו מעולם לא מנע בעדו מלהגיע רחוק. עובדה היא שהגיע למקומות גבוהים ביותר, ונכשל כמעט בכל אחד מתפקידיו. הוא לא נכשל בגלל מוצא עדתו. הוא מעד בגלל היותו בעל רעב עצום להצלחה המעבירו על מידותיו. לעתים עד הותרת אדמה חרוכה בעקבותיו.
כישלונו הצורב ביותר היה בתפקידו כשר הביטחון בממשלת אהוד אולמרט הזכור לרע. זהו תפקיד בו מצא עצמו חשוף וחסר כישורים ויכולות אמיתיות לתפקיד במעמד המזוהה עם חשיבות לאומית ובינלאומית. כשר ביטחון התחרה בהתלהמותו באולמרט, ושניהם ניסרו חלל עולמנו בצלילים צורמים שאינם נשכחים. הם הזכירו לי נאומים שוצפים של מנהיגים ערבים בשנות הארבעים והחמישים, שבאו למחות את המדינה בת הימים הספורים בהבל פה. פרץ ואולמרט במבחן זה איבדו את הריסון והאיפוק הנדרש מבעלי תפקידים רמים כאלה שנעשו ממונים על גורלנו.
אני נמנע מחמת כבודו של פרץ מלהזכיר מעמדים מביכים אחרים שהוא כיכב בהם שלא בכוונה כבדחן סר-טעם. אך מסתבר כי הוא לא הפיק לקחים שבעזרתם יכול היה לגלח את פלומת העסקן הזעיר שדבקה בו. אבל לא. הוא נשאר כשהיה - חד-ממד, משעמם וכוחניותו שוב הופכת לחרב מתהפכת בידו, והוא אולי ראשון להיפגע ממנה פגיעה רעה.
מתברר לדאבון-לב כי אחת מתכונותיו הגרועות של פרץ היא ניהול פנקס שחור, וניתן לשער כי אחד השמות הראשונים ברשימה המופיעה שם, הוא שלי יחימוביץ', יושבת-ראש העבודה שירשה אותו. זו חניכתו שעלתה עליו בעזרת חוכמתה. איש נבון, אפילו נקמן, היה ממתין לרגע נכון ליישר חשבון פתוח, אם בכלל. אולם התפרצותו של פרץ על מנהיגת מפלגתו ביום שלאחר הבחירות התחילה כמו רוח סופה בלתי צפויה שתוך דקות העלימה את שמי מפלגת העבודה בחשרה קודרת.

אבי כיפת הברזל?
כיפת ברזל [צילום: פלאש 90]

לא רק פרץ
אין צל של ספק כי עמיר פרץ הוא בעל זכויות בעלילה המורכבת של כיפת הברזל. אבל לא פחות ממנו קיימים בעלי זכויות מופלגות לאין שיעור משלו. הממציא וחבריו המבריקים, המפתחים הנפלאים וגם ממונים אחרים שבדרך הארוכה הוסיפו את תמיכתם השלמה בכיפת ברזל

בבחירות האחרונות זכה פרץ בשני ערוצים. באחד השתלב בצמרת, בשני הצליח להחדיר אחדים ממומלציו, ואלה נתפשו מהרגע הראשון כמו באו להרחיב דעתם של נבחרי העבודה, אך גם יועדו לשמש כוח-עזר לעמיר פרץ. אין ספק כי היבחרו למקום גבוה הושפע מתערובת מוצלחת של עבודה נכונה ותרגיל יח"צני שהתקיים בשקדנות לאורך ימי מבצע "עמוד ענן". מרגע בו נוכחו אזרחי ישראל בהצלחה הפנומנלית של כיפת ברזל, התחילו במפתיע להופיע בכלי התקשורת "הכרות תודה" לאחראי להצלחה מסחררת זאת, עמיר פרץ איש שדרות.
אין צל של ספק כי עמיר פרץ הוא בעל זכויות בעלילה המורכבת של כיפת הברזל. אבל לא פחות ממנו קיימים בעלי זכויות מופלגות לאין שיעור משלו. הממציא וחבריו המבריקים, המפתחים הנפלאים וגם ממונים אחרים שבדרך הארוכה הוסיפו את תמיכתם השלמה בכיפת ברזל.
איש לא בא לשלול מפרץ את תבונת תמיכתו בתוכנית המרשימה על-פי כל קנה-מידה. אבל הוא לא יכול להתנאות בתואר "אבי הכיפה" השמור כמובן להוגה. אולם פרץ נזקק לרהביליטציה ודי לו בתמיכתו בפיתוח כלי המגן שתיחשב לשם-כך ותזכה אותו באהדה רבה שסייעה לו במהלך הבחירות. לאחר הצלחתו יכול היה לשטוח דעותיו בפני היו"ר יחימוביץ' ואף להגיע לסיכומים גם בקשור בטענתו המרכזית שלא להצטרף לממשלת נתניהו. אלא שבמקום להידבר - הוא חיפש מיד עימות בוטה, כאילו הוא "הבוס" החדש של העבודה, ועל-פיו יישק-דבר.
זו הייתה טעות ענקית מצדו.

לא לשכוח את לקחי מפלת מופז
יחימוביץ'. לא האויב [צילום: פלאש 90]

עימות לא בריא
על-אף שאינני נמנה עם חסידיה של שלי יחימוביץ', היא לא תירתע מעימות ותוכיח את עורה העבה. שניהם אנשים כוחניים. מעימות זה לא יעופו ניצוצות בלבד. זה יהיה גרוע למפלגה המתחילה להשתקם

דווקא פרץ צריך היה להבין, לאור ניסיונו הרב, ועל-רקע מה שאירע בקדימה, כי מפלגה חפצת-חיים חייבת להישמר מפח יקוש של מלחמת סיעות שתוצאותיה הרס מפלגה, בעיקר כשזו אף לא הספיקה להזדקף לצעד ראשון לקראת המערכה הכבדה שלפניה. גם כשפרץ מאמין באמונה שלמה, כי חשוב להישאר באופוזיציה ולבנות אותה ככזאת, ובלבד שלא תצטרף העבודה לזגזגן ההיסטרי נתניהו, שהלך רחוק מדי ימינה וממשלתו הבאה מבשרת ימים לא ברורים. גם כותב שורות אלה סבור כי דעתו של פרץ קולעת כשמדובר בנתניהו; ראש ממשלה שלעתים קרובות מדי מעורר רושם של בעל תגובות ילדותיות הרחוקות ממדינאות שקולה כרחוק מזרח ממערב. במצב של מתחים כאלה בחברה הישראלית, חייב איש כפרץ להישמר מעימותים מיותרים והרסניים.
על פרץ להחליט באם הוא פופאי משעשע, או אולי מופז הרסני. שמעתי אותו מתראיין בשבת האחרונה ב"פגוש את העיתונות", והתרשמתי כי פניו למלחמה עד חורמה ביו"ר מפלגתו. חוששני כי הוא טועה. על-אף שאינני נמנה עם חסידיה של שלי יחימוביץ', היא לא תירתע מעימות ותוכיח את עורה העבה. שניהם אנשים כוחניים. מעימות זה לא יעופו ניצוצות בלבד. זה יהיה גרוע למפלגה המתחילה להשתקם, ואולי אף תגלה כי יש בה גם מכוח האלטרנטיבה האמיתית למפלגת הימין הקיצונית והנגועה במשיחיות מסוכנת. בינתיים, יחימוביץ' מסיבותיה אינה נחפזת להבהיר בדיוק את עמדותיה לגבי שאלות נוקבות המנסרות ברומו של עולמנו. אך בכל מצב היא תתנער מכל אדם שיאיים עליה ועל תפקודה כבר בשלב כה-מוקדם.
נכון יעשה עמיר פרץ אם ידע להיפטר מאוויר מיותר הממלא אותו ויחזור לממדיו הטבעיים. הוא אינו חייב להצטייר כפופאי ולא כמופז ההרסני. מבחנו האמיתי הוא מבחן החברות. האויב היא לא יחימוביץ'. לפניהם יעד קשה אך חשוב - להחליף ממשלה בממשלה עם תפישת עולם שונה.

תאריך:  03/12/2012   |   עודכן:  03/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
ראובן לייב
המאזן שהושג בין מחנה שלי יחימוביץ' לבין המחנה של עמיר פרץ עשוי להביא, בסופו של דבר, ליישור ההדורים ביניהם ולהחזרת שלום הבית לחיק המפלגה לקראת אתגרי המחר שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il