X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
קיימת אפשרות להפוך את עזה להונג קונג שנייה הפתרון המעשי מצוי בחיבורה של הרצועה לחצי-האי סיני והחזרת המצב כפי שהיה בין 1948 ל-1967 הרצועה יכולה להיות המשך טבעי לחצי-האי סיני
▪  ▪  ▪
המשך טבעי [צילום: AP]
פצצת זמן
חסנין הייכל (עיתונאי ותיק ושר הסברה של נאצר): "סיני הריקה יכולה לקלוט את האוכלוסיה המתרבה ברצועת עזה שהיא בבחינת פצצת זמן בצל שלטון חמאס" (ערוץ cbc 27.12.12).

סימן שאלה גדול אופף את עתידה של רצועת עזה. זוהי חלקת האדמה הצפופה ביותר עלי אדמות, אפילו יותר מיפן. על שטח של 300 קמ"ר, חלק אחד מששים משטחה של מדינת ישראל, חיים למעלה ממיליון תושבים ומחצה. לפי הנתונים הסטטיסטיים של אונר"א, ב-2020 תגיע אוכלוסיית הרצועה לשני מיליון בני אדם.
האם הנתונים העכשוויים של הרצועה מבטיחים חיים נורמליים לאוכלוסיה הגדלה בקצב מהיר?
ב-1956, אחרי מבצע קדש, התקיים במועצת הביטחון של האו"ם דיון על נסיגת ישראל מסיני ומרצועת עזה. בעיצומו של הדיון הגיע נציג ישראל באו"ם אבא אבן, היישר משדה התעופה למשרד ראש הממשלה בירושלים, התייצב בפני דוד בן-גוריון ובפיו בשורה: המצרים מוכנים לוותר על רצועת עזה. בן-גוריון השיב חד-משמעית: "תגיד להם תודה, גם אנו מוותרים על רצועת עזה". את עמדתו נימק בכך שאוכלוסיית הרצועה מונה כ-150 אלף איש, ובעוד יובל שנים תגיע למיליון ומחצה. מי יפרנס אותם? בכך הוכיח בן-גוריון כי היה מנהיג שראה את הנולד. אבא אבן חזר לניו-יורק עם סירוב להצעה המצרית הנדיבה.
גם במשא-ומתן בקמפ דייוויד ב-1979 שאלו את המצרים על רצועת עזה, והם השיבו: משאירים אותה לכם.
יש האומרים כי לו הפגנו ריבונות ברצועת עזה, היינו בולמים את גידול האוכלוסין, כפי שזה קורה בקרב ערביי ישראל. אך לא זה מה שקורה אצל ערביי ישראל, למרות העלייה ברמת חייהם. ב-1948 הם מנו 158 אלף בני אדם, וכיום מספרם מתקרב ל-1.6. מיליון.
אינטרס של כולם
רצועת עזה - על הדלות והנחשלות השוררים בה, העדר אוצרות טבע, ניתוק שקשה לגשר עליו בינה ובין יהודה ושומרון, השלטון האבסולוטי של ארגון טרור רצחני המתקיים בה והיותה מובלעת אירנית - מאיימת לא רק על ישראל,אלא בעיקר על העולם הערבי הסוני ובראשו מצרים.
הפתרון המעשי מצוי בחיבורה של הרצועה לחצי-האי סיני והחזרת המצב כפי שהיה בין 1948 ל-1967. הרצועה יכולה להיות המשך טבעי לחצי-האי סיני, מדבר דל אוכלוסין שגודלו פי-180 מרצועת עזה, היכול לספק מרחב מחיה לפיצוץ האוכלוסין שברצועת עזה.
אם אופסים הסיכויים שרצועת עזה תהווה חלק ממדינת ישראל. גם חיבורה של הרצועה ליהודה ושומרון נראה בלתי אפשרי לא רק מסיבות גיאוגרפיות, אלא בגלל השסע הבלתי ניתן לאיחוי בין חמאס לרשות הפלשתינית. כך לדוגמה, מדובר על עריכת ביקור של אבו-מאזן ברצועת עזה לשם עשיית סולחה, אלא שמחמוד א-זהאר, מבכירי המנהיגים של חמאס, מיהר להצהיר כי גם אם מחמוד עבאס יגיע - חמאס יעצור אותו.
לכן, המוצא הסביר למצוקה הוא בחיבורה של רצועת עזה עם מצרים. חיבור כזה יכול להבטיח שגשוג כלכלי. השקעותיהם של עשירי מדינות המפרץ ובכוח האדם הזול והחרוץ של הרצועה, ניתן להפוך אותה להונג קונג שנייה. בהקשר זה יש לציין את כישוריהם של הפלשתינים בכלכלה ובעסקים. הם מנהלים את המגזר הכלכלי בירדן, והעולם הערבי משופע באנשי עסקים פלשתינים. חיבור כזה יבטיח לתושבי הרצועה אספקת מים, גז וחשמל תמורת נזיד עדשים.
עם בטחונות ממצרים, משקיעים ינהרו להשקיע במפעלים כלכליים ברצועה. סיפוח הרצועה למצרים ימנע הברחות נשק מאירן. המעברים יהיו בפיקוח הדוק של הצבא המצרי, שכן זה יהיה אינטרס מצרי וכלל ערבי שהרצועה לא תהפוך למובלעת אירנית. הסיפוח יתרום רבות לישראל, שתהיה פטורה מן האחריות למניעת אסון הומניטרי ברצועה על-ידי אספקה מתמדת של מזון, תרופות, מים ודלק. אפילו בעיצומו של מבצע "עמוד ענן" המשיכה ישראל לספק את מצרכי היסוד לתושבי הרצועה דרך המעברים. חיבורה של הרצועה למצרים יפסיק לחלוטין מצב אבסורדי, או למצער אנומלי, שכזה.
על ישראל, ארה"ב והאיחוד האירופי וכל מי שחפץ בפתרון אנושי ובר-קיימא, לפעול למען יצירת מודעות בזירה הבינלאומית ובמצרים לפתרון זה. הרי רצועת עזה נכבשה יחד עם סיני במלחמת ששת הימים. סיני הוחזרה בשלמותה למצרים. איזה בסיס חוקתי יש למצרים בסירובם לקבל בחזרה את הרצועה?
יש לציין שגם בעולם הערבי קוראים לספח את הרצועה למצרים. המניע לכך הוא חששותיהן של מדינות ערב מהפיכתה של רצועת עזה למובלעת אירנית המאיימת על מדינות ערב מצפון. לדעתם, הסיפוח למצרים יסכל מגמה זו.
ולבסוף, וזה העיקר: סיפוח רצועת עזה למצרים יבטיח רגיעה ממושכת. כי עם הסיפוח, דינה של הרצועה יהיה כדינה של מצרים, ואם מצרים שומרת על רגיעה זה 39 שנים, הדעת נותנת שגם רצועת עזה המצרית תעשה כן.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.
תאריך:  30/12/2012   |   עודכן:  30/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי יגאל אותנו ממנה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הפתרון הגיוני, והשאלה מתי יגיע
אהוד פרלסמן  |  30/12/12 18:50
2
הבעיה אינה כלכלית
אלון פלג   |  30/12/12 23:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירדן גזית
עוד הנחה בלתי מוכחת מבית מדרשו של השמאל    בראש המודאגים מהפערים החברתיים עומדת יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ'. מטרתה הראשונה של התוכנית הכלכלית המקיפה שפרסמה יחימוביץ' אינה עידוד הצמיחה או הורדת יוקר המחיה, ואפילו לא שיפור במצבם של העניים, אלא "צמצום הפערים החברתיים
עו"ד אמיר מסארווה
רק לא ביבי ובטח לא נתניהו, כל מחליף יכול להוות תחליף לאדם העומד כיום, ועמד מזה שלוש שנים בערך בראשות ממשלת ישראל שתרמה להידרדרות בלתי מסויגת של כלל המערכות - המשפטיות, הביטחוניות, הכלכליות, ואף הביאה לקריסת מערכות אחרות
עידן יוסף
כוחו הפרלמנטרי של מיכאל בן-ארי הסתכם בדיבורים ופחות בעשייה. מתוך 38 הצעות חוק שהגיש התקבלה רק אחת - שבכלל לא עסקה בנושא מדיני
עמי דור-און
מי שהחליט להשתמש בשורש "חזק" בסיסמת הבחירות של הליכוד-ביתנו לא זכר כנראה את לקחי ההיסטוריה של עם ישראל. כל מי שעיין אי פעם בספר הספרים יודע כי גוליית היה חזק ואילו נער הרועים דוד היה "חלשלוש" ליד הענק הפלישתי. לכל ידוע גם כי דוד הביס את גוליית לא בגלל כוחו וחוזקו אלא כיוון שהפעיל את שכלו ותחבולותיו
אברהם הללי
הכמיהה לארץ של אמתנו לדורותיה היא הדלק המניע את השיבה אליה
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
בן לא תרבות  /  קובי קמין
איך קוראים ספר  /  איציק סיבוש
צדק ליהודי ערב  /  צבי גבאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il