X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרבית תומכי 'הבית היהודי', עתיר המורשת וצופן העתיד, הם צעירים שאינם דתיים קלאסיים
▪  ▪  ▪
'הבית היהודי'. ביטוי למציאות העכשווית [צילום: פלאש 90]

זן הולך וזן בא
זו רשימתי האחרונה במסגרת זו לפני הבחירות, אשר יתקיימו בעוד 10 ימים. בגליון שבת הבאה 'תורו' של ח"כ (עדיין!) זבולון אורלב לכתוב במדור זה, ושמורה לו זכות 'המילה האחרונה'. זו גם ההזדמנות להודות לו על עשרות רבות של שנות פעילות ציבורית ענפה, ממדריך בני עקיבא עד לשר בישראל וח"כ מצטיין, דרך יד-ימינו של זבולון המר ז"ל, מנכ"ל משרדי ממשלה, יו"רות המפד"ל וארגוני סעף נוספים. תקוותי וברכתי שימשיך לתרום מכישוריו ונסיונו במערכות החיים הציבוריים בעם ישראל ובמדינת ישראל, כנציג אותנטי של הציונות הדתית במיטבה מן הזן שהולך ונכחד מן העולם. כאן המקום לפרגן ולהצדיע לאורלב גם על המכובדות והאצילות-אבירות בה 'קיבל את דין הפריימריז' לרדת מן הבמה לטובת 'הזן האחר'.
מותג חדש?
כאמור, זן הולך וזן בא, ובבחירות דהשתא מתמודדת ציונות-דתית מזן חדש, הנוסק בסקרים וממריא כנראה לאופקים אשר לא שערום קדמוני עסקנינו. וה'אופקים' אינם מספר המנדטים אלא כנראה גם מארג מפלגתי-תנועתי חדש אשר יסלול את הדרך למיקום אחר של הציונות הדתית על המפה החברתית והלאומית בישראל. סקרי דעת הקהל נוטעים בי תחושה כי חל שינוי 'יישותי' במותג הקרוי 'ציונות דתית', המסומל היטב בשינוי שם המותג ל'הבית היהודי'. שימו לב; נמחקו שתי המילים הטורדניות במקצת, לחלק מן הציבור הרחב; ה'ציונות' הנשמעת ארכאית ולא מודרנית (לפחות מבחינת המינוח). את מקומה תפס 'הבית' הפחות יומרני, פחות תובעני ויותר חברתי והתחברותי. המילה השניה שנדרסה, 'הדתית', נשמעה לאזניים מסוימות כמצמצמת וכ'מפחידה', וכ...נתונה ל'שלטון הרבנים'. היא הוחלפה במילת 'היהודי', הקורצת יותר לזהות; פחות מחייבת, יותר לאומית מתורנית.
כמי שמחשיב עצמו ל'לא-שמרן' אינני מבכה עבר שנשפך, אלא רואה במותג החדש המתהווה לנגד עינינו ביטוי למציאות עכשווית, שיש עמה ברכה מרובה (בצד צללים. כרגיל), ואשרינו שזכינו וכו'.
הצדעה
והנה המצג המשתקף לנגד עיני; חניכי הציונות הדתית ומוסדותיה התברגו (יותר יפה לומר: השתלבו) עמוק בכל מערכות החיים במדינה, ותפסו עמדות מרכזיות מכח כישוריהם, ולאו דוקא כ'שליחי המפלגה'. חובשי כיפות סרוגות וסורגותיהן הפכו למשמעותיים - מכח עצמם - בכוחות הביטחון, במדע, בכלכלה, ברפואה, בתקשורת, במשפט, בתיירות, בתעשיה, במימשל, בתרבות ובכל פינות החיים. חלקם חובשים וחובשות כיפות ו'כיסויים' בלתי נראים, או ממוזערים, אבל החינוך הערכי שספגו הטביע את חותמו ונתן את אותותיו; בדרך כלל הם ערכיים, חדורי מוטיבציה ומוכנים להשקיף גם מעבר לאינטרס האישי והנהנתני. והם גם לאומיים ('הבית היהודי')!
האהדה בסקרים למותג 'הבית היהודי' היא הצדעה לאומית רחבה לזן זה, המיוצג היטב בדמותו, בהליכותיו ובהשקפותיו של העומד בראשה, נפתלי בנט, כסמל (כמעט ואינני מכירו אישית, בינתיים). כפי שדווח, מרבית תומכי 'הבית היהודי' בסקרים הם צעירים (מתחת ל-40) שאינם מגדירים עצמם כ'דתיים' קלאסיים. סביר שהם גם לא יזדהו עם הגדרתם כ'ציונים דתיים', ובכ"ז הם מצהירים על היותם באי הבית היהודי, רחב הידים והלב, עתיר המורשת וצופן העתיד.
כותל המזרח
וכאן אמירה חדה בפי, והיא נוקבת דוקא בהיותי נושא בתואר 'רב'; דומני כי 'הבית היהודי' התאפיין, בתהליך התרקמותו, בהשלת הגמוניית הרבנים מעליו, גם במפד"ל וגם ב'איחוד הלאומי'. הנוסחה של הכפפת עסקני הציבור להכרעות רבנים בשאלות פוליטיות וחברתיות רבות אינה עולה יפה, ובודאי מרחיקה המוני בית ישראל. המודל של 'מועצת גדולי', או 'גדול הדור', הנהוג במפלגות 'יהדות התורה' ושס (ובחצרות האדמו"רים ליברמן ולפיד...) איננו מלבב, איננו אמיתי ואיננו ראוי לחיקוי. בעיניי, המודל הנכון הוא 'עשה לך רב', והשרשת נורמה שכל ח"כ, שר ואיש ציבור ימצא לנכון להיוועץ באיש תורה או באישיות בעלת שאר-רוח. רמז לדבר ומעין-מתכון: על החלטת דוד המלך "פשטו ידיכם בגדוד" נאמר "מיד נועצים באחיתופל ונמלכין בסנהדרין ושואלין באורים ותומים (=נביא; ברכות ג,ב; סנהדרין טז,א. וידעתי כי שערי דרשות לא ננעלו). צריך להיות כיוון פנים של איש ציבור אל 'כותל המזרח', אך ברמת האצלה והשראה ולא הנחתה.
אמור מעתה, שתי מחנות לפנינו והם חופפים רק בחלקם, וכך ימשיכו להתקיים גם בעשור הבא; 'הציונות הדתית' ו'הבית היהודי'. אין הכרח להתעטף בטלית 'הציונות דתית' כדי לנשק את מזוזת 'הבית היהודי'.
ואם לא הבנתם את הרמז נקרא בפה מלא; בואו להצדיע-להצביע ביום פקודת-קלפי למותג המתחיל מחדש: 'הבית היהודי' אשר נוסד על ברכי הציונות הדתית וערכיה, אך גדל ורחב ופרץ לאופקים חדשים.

תאריך:  10/01/2013   |   עודכן:  10/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהפך! 'בית יהודי' במקום 'ציונות דתית'
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
איתן הרשקו
מוכרחים לעצור את ההשקעה הכושלת במניה שעתידה לקרוס ולמשוך את כולנו מטה, חייבים לבחור באלטרנטיבה שפויה שכבר עמדה והתנסתה במבחן המציאות ועמדה כצוק איתן מול הקהילה הבינלאומית ודאגה באחריות ובנחישות לאינטרסים הקיומיים של מדינת ישראל
מתי דוד
הניסיון ליצור גוש חוסם נגד נתניהו של מפלגות העבודה, התנועה ומר"צ מותנה בשותפות עם כל המפלגות הערביות. גם אם תוצאות הבחירות יטיבו עם שלוש מפלגות אלה, הקמת ממשלה בראשותן לא תתאפשר ללא המפלגות הערביות. אי לכך אין שום סיכויי להצלחת הגוש החוסם שהוא גוש הוזה
אברהם שרון
תחת הסיסמה ישראל חזקה אפשר להחליק על עוולות. אפשר כמעט להצדיק אותן, כמעט לחולל אותן. ישראל חזקה היא ישראל אטומה, מסתגרת, מאוימת, מבודדת. ישראל חזקה היא ישראל חלשה
עידן יוסף
הסקר מעניק כמות מנדטים נכבדה למפלגתו של הרב אמנון יצחק    יהדות התורה עולה ל-7 מושבים, ושס יורדת ל-9    עוצמה לישראל וקדימה מגרדות את אחוז החסימה
ציפורה בראבי
גם מסרים חשובים צריך לדעת להעביר בצורה מכובדת ומכבדת. מפלגת שס יצרה סרטון תעמולה ללא כבוד, והביאה על עצמה שנאה מיותרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il