X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אריה אלדד לא מזדהה לחלוטין עם הסגנון של בן-ארי ובן-גביר, אבל לדבריו המשותף רב על המפריד ("אני לא מזהה שום עמדה עקרונית של בן-ארי שאני חולק עליה"). הוא מעריך שבנט ואריאל ישבו בממשלה שתתקדם לקראת עקירת יישובים, ומודה לשופט רובינשטיין על הגדלת החשיפה של תשדירי המפלגה. ראיון
▪  ▪  ▪
אריה אלדד. מתמודדים מול דימוי של מפלגה כוחנית [צילום: פלאש 90]

קרוב לשעת חצות ליל, אריה אלדד נראה כאילו יומו רק התחיל. משש בבוקר הוא מתרוצץ ברחבי הארץ, בין אולפן ההקלטות של תשדירי הבחירות לבין פאנלים ועימותים מתישים בבתי ספר, אספות פעילים, ראיונות וחוגי בית. לפגישה איתי הגיע הישר מחוג בית אצל אחותו ברמת השרון, מלווה באשתו אליאורה, הדואגת שלא יירדם על הכביש בנסיעה לביתו בכפר אדומים.
אתה נהנה מזה, אני שואל אותו. "לפעמים דווקא כן", הוא עונה. "היום היה פאנל מצוין במכללת עמק יזרעאל, ואתמול היה לי עימות מעניין מול דב חנין באוניברסיטת בן-גוריון. לפעמים יש לך הרגשה שאתה יכול להגיד משהו אמיתי, לא רק לזרוק סיסמאות או כמה משפטים מתלהמים להנאת הקהל".
לפני כמה שבועות עלה לכותרות העימות המתוקשר בינו לבין אחמד טיבי באוניברסיטת בר-אילן, עימות שהסתיים ביריקה מצד סטודנטית לכיוונו של טיבי. אלדד, איש האתיקה ונועם ההליכות, הביע שאט נפש מהמעשה. אך כאשר הגיע לפאנל במכללת נתניה כלו כל הקיצין. "הייתה שם איזו יהודייה מבל"ד שכל מטרתה הייתה לפוצץ את הפאנל. כשהגיע תורה היא אמרה שהיא גאה על כך שחנין זועבי עלתה על המרמרה, ובזה פחות או יותר הסתיים הפאנל. כולם התחילו לצעוק והקהל קפץ. יש מקומות שבהם חוץ מצעקות אין כלום ואף אחד לא משתכנע, אבל יש מקומות שאתה חש בהם שאתה מצליח לחדור אל האנשים, בייחוד אם יש לך יותר משלוש דקות לפרוש את מה שיש לך".
הפילוג באיחוד הלאומי, שהתחולל לאחר ש'תקומה' התאחדה עם הבית היהודי, הותיר את אלדד ואת חברו לסיעה מיכאל בן ארי לבדם. הם החליטו לרוץ ברשימה חדשה, עוצמה לישראל, כאשר אחריהם ברשימה מוצבים ברוך מרזל, אריה קינג ואיתמר בן גביר. לא מעט אנשים שואלים את אלדד האם הוא לא רואה בעייתיות בחבירה הזו. הוא, פרופסור לרפואה, מנתח פלסטי בכיר וראש מחלקה, פרלמנטר מצטיין, שעל-אף דעותיו המצויות בקצה הימני של הקשת הפוליטית נחשב לאיש מוסר ועמד בראש ועדת האתיקה של הכנסת, מוצא עצמו ברשימה עם "כהניסטים" שתדמיתם הציבורית אינה מן המשופרות ובחלקם אף דבק רבב פלילי.
יש אנשים שתמהים "מה בחור טוב כמוך עושה במקום הזה".
"זה נכון שאנחנו מתמודדים מול דימוי של מפלגה כוחנית, גזענית ועתירת פרובוקטורים, אבל בפוליטיקה יש חיבורים שאינם בהכרח אורגניים אלא שהמכנה המשותף ביניהם גדול מהמפריד. אני משוכנע שהחיבור ביני לבין בן ארי גדול מהמחבר את נתניהו לפייגלין. ההבדלים בינינו אינם אידיאולוגיים אלא עניין של סגנון. אני לא מזהה שום עמדה עקרונית של בן ארי שאני חולק עליה. ההבדל הוא בסגנון ההתבטאויות שלנו. אתמול, כשהשבתי על שאלות גולשים, באמת נשאלתי איך אני יכול לחבור לאיתמר בן גביר, אדם שהורשע בפלילים והוגשו נגדו עשרות כתבי אישום, כולל חברות בארגון טרור. עניתי לגולש כי בן גביר זוכה ב-48 מתוך 54 התיקים שהוגשו נגדו. במה הורשע? בהדבקת מודעות על תחנות אוטובוס ובהפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו. אמרתי לגולש: אם אתה מפגין מהשמאל וחטפת מכות משוטר, אתה יודע שתוגש נגדך תלונה על הפרעה לשוטר כדי שאם תבוא להתלונן יוכלו להגיש נגדך תלונה נגדית".
ובכל זאת, אתה איש של אינטגריטי, אדם שמטיף לטוהר מידות ולמוסר.
"אף אחת מההרשעות של בן גביר לא שכנעה אותי שמצבו חמור מזה של צחי הנגבי, חיים רמון או דרעי. אלה דברים שעשה במאבקיו למען עם ישראל בארץ ישראל. אני עצמי הסתבכתי איתו שכשאמרתי לו: 'לא יכול להיות שהגישו נגדך 50 כתבי אישום ולא ישבת יום אחד בכלא. אתה בטח איש שב"כ'. הוא תבע אותי ונאלצתי להתנצל. נכון, ההתנהגות שלו פרובוקטיבית ומעצבנת, אבל כשאתה בוחן באופן אמיתי אתה לא מוצא שום עבירה בוטה על החוק. הרי הפכו את האדמה בחיפוש אחרי הפללה אך השופטים לא קנו את זה, והם לא בדיוק אנשי ימין קיצוני".
כיו"ר ועדת האתיקה לשעבר זה לא מפריע לך?
"ועדת האתיקה הרשיעה גם אותי. לפני ההינתקות עליתי על במת הכנסת וקראתי רשימת שמות, כמו באירוע 'לכל איש יש שם'. ועדת האתיקה חשבה שזו פגיעה חמורה והרחיקה אותי ליום מהכנסת. אני מניח שאם אצטרך לשפוט את בן ארי או בן גביר לא תהיה לי שום בעיה. אני יודע להפריד בין חברות אישית ושותפות פוליטית ובין כללי אתיקה".

נתניהו בהלם קרב

קראתי לאיחוד אמיתי
"ביקשתי מבנט בכתב ובעל פה - בוא נחליט על קווי יסוד, על הבנות אידיאולוגיות מסוימות. הוא לא רצה. הוא הבין שנקשה עליו להיכנס לממשלה. יש לי קבלות על סך 200 אלף שקל על הקמפיין 'זה לא איחוד לאומי, זה פילוג לאומי'. קראתי לאיחוד אמיתי. דרשנו פריימריז באיחוד הלאומי או לפחות סקר, ואם לא זה לפחות הליכה על קווי יסוד משותפים. שום דבר מזה לא נענה"

הבעיה הגדולה שאלדד נתקל במערכת הבחירות הזו היא "לעבור את מחסום הדימוי של 'אתם קיצוניים'. נוכחתי לדעת שכשאתה מצליח לעבור את המחסום הזה של 'הוא בקצה, כלומר הוא אינו צודק', פתאום אנשים מתחילים להקשיב לך והכול יותר פתוח".
אתם לא קיצוניים?
"יכול להיות, אבל לפעמים האמת היא בקצה. אנשים אומרים - מכיוון שהוא בקצה הוא כנראה לא צודק. הרבה אנשים מרגישים שהאמת נמצאת באמצע".
כולם מציגים עצמם היום כמרכז. כנראה שזה מביא בוחרים, לא כן?
"נכון, כולם רוצים מרכז. קראתי שבנט אמר ל'הארץ' שהבית היהודי הוא לא מפלגת ימין אלא מפלגת מרכז".
נוח לך להיות בקצה?
"כן. זה אף פעם לא הפריע לי".
אבל לא היית שם, ב"שפיץ" הימני. עדיין יש רווח בינך לבין נוער הגבעות או הכהניסטים, למשל.
"כן הייתי שם. נכון שנוער הגבעות לא רואים בי מנהיג וחלקם אף זרקו עליי אבנים בעמונה. השאלה הכבדה יותר שאני מתמודד איתה כרגע היא האם הפכתי להיות כהניסט. התשובה האמיתית והנכונה היא שבמערכת פוליטית אתה מנסה לשרטט עיגול של מכנה משותף. בסיעת האיחוד הלאומי נוצרו מהרגע הראשון, בלי החלטה יזומה, שני צדדים: תקומה של אריאל וכצל'ה ובן ארי ואני. המכנה המשותף הברור הוא עם ישראל וארץ ישראל".
זה מכנה משותף גם לאריאל ובנט ויתר הדמויות ברשימת הבית היהודי. מדוע אתה לא שם?
"הם יילחמו על ארץ ישראל בכל מחיר?"
הם אומרים שכן.
"זהו שלא".
זה מה שאתה אומר על אורי אריאל? על אורית סטרוק? יהיה מחיר שהם יהיו מוכנים לשלם ואתה לא?
"כן בהחלט. הם יהיו מוכנים לשבת בממשלה שבקווי היסוד שלה ייאמר 'שתי מדינות לשני עמים'. שאלתי את אורי אריאל בפאנל באפרת במוצאי שבת שעברה - 'אם תובא לממשלה החלטה להוריד את עמונה ונתניהו יאמר 'יש שופטים בירושלים', מה תעשה?'. הוא ענה: 'אנחנו נתבע מראש בהסכם הקואליציוני חופש הצבעה על-פי הדגם של גנדי ושרון'. כלומר, הוא יהיה במצב שבו יוכל לומר: 'ידיי לא שפכו את הדם הזה, אני לא הצבעתי'. הוא יסלול את דרכו של נתניהו לעקור יישובים, אבל יצביע נגד. כמו המפד"ל של אורלב ערב ההינתקות, שאפשרה את העברת התקציב למרות שאפשר היה לבלום את שרון. כשהגיעו להינתקות, שרון יכול היה להישען על השמאל. נתניהו יעשה בדיוק את אותו הדבר. הוא יישען על בנט ואריאל כשצריך יהיה להעביר תקציב, ואם חלילה תגיע השעה לעקור יישובים הוא יוכל לוותר עליהם ויישען על השמאל".
למה אתה חושב שתגיע השעה לעקור יישובים?
"בגלל הלחץ הבינלאומי. כחבר ועדת החוץ והביטחון ראיתי את נתניהו חוזר מהפגישה הראשונה עם אובמה לפני ארבע שנים. הייתי 25 שנים בצבא ואני יודע לזהות הלם קרב. נתניהו היה מוכה ומושפל אחרי הפגישה עם אובמה. הוא התנהג כמו חייל קלאסי בהלם קרב, שיעשה הכול כדי להימנע מטראומה נוספת".
אבל מאז עברו ארבע שנים. הוא הוכיח את עצמו, עמד מול הלחצים, לא הלך להקפאה שנייה...
"זה בגלל שאנחנו הכרחנו אותו. הוא עצמו כבר התחייב, אך שדולת ארץ ישראל מנעה זאת. זה ההישג הכי חשוב שלה, ולא היו לנו הרבה הישגים. נכשלנו באולפנא ובמגרון, אבל בעניין ההקפאה השנייה הצלחנו להפעיל את אלי ישי והוא הצליח להניא את נתניהו מכך".
זה רק מוכיח שדברים שאתה יכול לעשות מתוך הממשלה אתה לא יכול לעשות כשאתה יושב באופוזיציה ורק זועק וצווח. אורי אריאל יוכל לעשות יותר ממך.
"כן, אבל ידיו יהיו אלה שישפכו את הדם. איך אמר בנט בראיון, לא על כל דבר נפוצץ ממשלה. ואיילת שקד הוסיפה: 'ניקח משככי כאבים'".
אולי זה דווקא נחשב גילוי אחריות לאומית?
"אולי, אבל זה יהיה מתן לגיטימציה לעקירת יישובים. ההישג הגדול ביותר של הבית היהודי יכול להיות רק במשא-ומתן הקואליציוני. אחרי כן לא ישיגו דבר. הם צריכים להתנות את הצטרפותם באי עקירת יישובים, באימוץ מלא של דוח אדמונד לוי על-ידי הממשלה. בלי זה הם ימעלו בשליחותם".
עדיין לא שכנעת אותי למה אתה לא שם. אתה איש ארץ ישראל טוב יותר מכצל'ה?
"תשאל את בנט למה הוא נפטר מכצל'ה ולא רצה לא אותי ולא את בן ארי. ביקשתי ממנו בכתב ובעל פה - בוא נחליט על קווי יסוד, על הבנות אידיאולוגיות מסוימות. הוא לא רצה. הוא הבין שנקשה עליו להיכנס לממשלה. יש לי קבלות על סך 200 אלף שקל על הקמפיין 'זה לא איחוד לאומי, זה פילוג לאומי'. קראתי לאיחוד אמיתי. דרשנו פריימריז באיחוד הלאומי או לפחות סקר, ואם לא זה, אז לפחות הליכה על קווי יסוד משותפים. שום דבר מזה לא נענה".

"יועצמו" נתניהו ובנט

רוצה אופוזיציה ימנית בכנסת
"לא הייתי אף פעם דמוקרט גדול, אבל במשטר דמוקרטי יש חשיבות רבה לאופוזיציה. לא הייתי רוצה להפקיר את האופוזיציה לשמאל ולערבים. אני רוצה שתהיה אופוזיציה ימנית בכנסת. לא כמשאת נפש, אבל זו העמדה היחידה שבה אתה לא כפוף למשמעת הקואליציונית ויכול לשים את האצבע על האמת"

אלדד מאמין שממשלת נתניהו הבאה תאמץ את הקו של "שני מדינות לשני עמים" והבית היהודי יהיה עלה התאנה שלה. "בנט כבר אמר שארץ ישראל השלמה אינה הדגל המרכזי שלו. ברגע שמישהו מצהיר זאת אתה מבין שהוא מכין את הקרקע לישיבה בממשלה שבקווי היסוד שלה מופיע פתרון שתי המדינות".
אולי הוא התכוון לומר שיש דברים נוספים שחשובים לא פחות מארץ ישראל השלמה, כמו חברה צודקת, רבנות ראשית ציונית ועוד?
"אתה רואה את בנט מתנה את הכניסה לקואליציה באימוץ דוח לוי? שר החוץ לשעבר ליברמן אמר לפני שבוע שהוא תומך בשתי מדינות. כאשר אני שומע את ראש הממשלה ואת מספר שתיים שלו אומרים זאת אני מאמין להם, ולא יעזור שחוטובלי תגיד עד מחר שהוא אומר זאת רק בגלל צרכים טקטיים.
"בנט אמר: 'אנחנו לא נהיה בממשלה שתחזיר שטחים', אבל הוא יֵשב בממשלה שתקיים מו"מ על החזרתם. כלומר, עד שאתה לא עושה בפועל זה בסדר. כך נהג נתניהו והצליח לשכנע את הציבור שהוא מתנגד להינתקות, אבל למעשה סלל את דרכו של שרון להינתקות וקפץ מהעגלה ברגע האחרון, בבחינת 'ידיי לא שפכו את הדם'. ואני אומר: ידיו שפכו גם שפכו".
אם היית ראש ממשלה היית נוהג אחרת?
"אני מניח שכן. אני מניח שהיסוד האידיאולוגי בפוליטיקה שלי הוא היסוד הדומיננטי. מעולם לא הציקה לי העובדה שאני לא נמצא בעמדת כוח, לא שר ולא סגן שר".
אולי כדאי שתנסה פעם...
"אולי, אבל אם המחיר הוא פשרה על האידיאולוגיה שלי אני לא יכול לעמוד בזה. התקופה הקשה בחיי הפוליטיים הייתה כשגנדי וליברמן חברו לממשלת שרון. ברחתי אז מהצבעת התקציב כי הרגשתי שאני לא שלם עם ההצבעות שלי".
אתה האידיאולוג האחרון?
"אני לא חושב כך. אני מסתכל על אנשי מרצ או חד"ש. כיוון שהם לא משלים את עצמם שיהיו בממשלה הם יכולים לדבוק באמת שלהם. אתה זוכר את 'יומרץ רבין' של יוסי שריד? מאז יש השפעה אדירה של אופוזיציה שלא קונים אותה בכיסאות והיא לא 'משפיעה מבפנים'. אנחנו רוצים להיות במקום שבו 'יועצמו' נתניהו ובנט'.
"לא הייתי אף פעם דמוקרט גדול, אבל במשטר דמוקרטי יש חשיבות רבה לאופוזיציה. לא הייתי רוצה להפקיר את האופוזיציה לשמאל ולערבים. אני רוצה שתהיה אופוזיציה ימנית בכנסת. לא כמשאת נפש, אבל זו העמדה היחידה שבה אתה לא כפוף למשמעת הקואליציונית ויכול לשים את האצבע על האמת".

פרחים לשופט

הסקרים האחרונים מראים כי עוצמה לישראל נמצאת על גבול אחוז החסימה. מכון גיאוקרטוגרפיה של אבי דגני אף העניק להם באחד הסקרים 6 מנדטים. אלדד מגלה אופטימיות רבה ורואה מגמה של עלייה ככל שמועד הבחירות מתקרב. הוא משוכנע שפוטנציאל המצביעים שלו לא מוצא את ביטויו בסקרים, שנעשים בדרך כלל בקרב בעלי טלפון קווי, בעוד לצעירים יש רק טלפון סלולרי. טענה ידועה.
"התחלנו מאפס", הוא אומר "והיום מנבאים לנו שניים או שלושה מנדטים. מה שקרה הוא שהתחילו לזהות אותנו כעוצמה לישראל. הרי הסיבה שנכנסנו להרפתקה הזו הייתה שסקר מקיף בקרב 2,100 איש גילה שבן ארי שווה שני מנדטים ואני אחד, אבל כשהקמפיין עלה איש לא ידע מה זה עוצמה לישראל. כאשר הסוקרים אמרו עוצמה לישראל, אנשים אמרו 'לא תודה, תרמנו במשרד...'. הקמפיין על לוחות המודעות והאוטובוסים גרם לכך שהמותג החל לחדור אט אט. יודעים שעוצמה לישראל זה אנחנו".
גורם נוסף שעזר לרשימה להגיע לתודעה הציבורית היה פסילת תשדירי התעמולה שלה על-ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט אליקים רובינשטיין, החלטה שנפסלה השבוע בידי בג"ץ.
"אני באמת צריך לשלוח פרחים לשופט רובינשטיין. הוא בא לצפות בתשדירים מתוך ידיעה ברורה שאנחנו גזענים, ומה שנותר לו הוא רק למצוא את הנקודה המסריחה ביותר. הוא פסל תשדיר שבו אני אומר: 'מדינת ישראל היא מדינה יהודית, לא מדינה ערבית'. הוא הוריד את המילים 'לא מדינה ערבית'. תשדיר אחר שבו אמרנו 'בסכנין לא כולם יודעים מה זה ארנונה' נפסל בטענה של פגיעה בציבור הערבי.
"שוחחתי עם השופט רובינשטיין אולי ארבעים דקות. הוא אמר לי: 'התשדיר שלכם עושה לי צרבת'. הוא לא ידע בדיוק באיזו עילה משפטית להיאחז. אם זו גזענות, אז הציונות היא גזענית. הרי כל אנשי השמאל אומרים: 'חושו אחים חושו, מהרו להחזיר את יהודה ושמרון כדי שלא נהיה מדינה דו לאומית אלא מדינה יהודית'. אבל אם אני, חברו של בן ארי, אומר את זה, זה כנראה גזעני. לכן זה לא מה שאתה אומר אלא מי שאומר. שופטי בג"ץ העדיפו פה אחד, כולל השופט ג'ובראן, את חופש הביטוי".
אריה, אתה נתקל באנשים שאומרים לך: 'אנחנו לא יכולים לקבל את הדרך שלך אבל מאוד רוצים שתהיה בכנסת'?
"לפני שלושה ימים פגשתי אדם אחד שלא אמר לי את זה..."

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/01/2013   |   עודכן:  22/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לפעמים האמת נמצאת בקצה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אמת היא אמת!!! רק נץ!!!
הניה  |  22/01/13 17:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
אליקים רובינשטיין
דברי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ערב ההבחירות לכנסת ה-19 [21.01.2013. י"א בשבט התשע"ג]
סופיה רון-מוריה
נתניהו פחד שליברמן ודרעי יעשו לו חוכמות אחרי הבחירות, והתאחד עם ליברמן. עכשיו דרעי מתחייב להמליץ על נתניהו, אבל לא זוכה לטלפון המיוחל ממנו. האס של ש"ס מייחל לליכוד קטן, מעריך שליברמן חותר לראשות הליכוד, תומך במתווה יעלון לגיוס בני הישיבות, ואומר שאין מה לדבר על מדינה פלשתינית
יפעת גדות
עמותת עמדא מפעילה לראשונה "קו חם" - במסגרתו יינתן מענה לפניות של חולי אלצהיימר, דמנציה ובני משפחותיהם בכל הקשור לנוהלי ההצבעה ביום הבחירות
עמוס שנער
לאחר ההתקפה האין סופית של ש"ס והרדיו שלה: "קול ברמה" כנגד הרב אמנון יצחק, אני שואל: מדוע אמסלם איננו מותקף באותה המידה? והתשובה היא שרק הרב אמנון יצחק מאיים באמת על ש"ס
אריאל כהנא
בישורת האחרונה, רה"מ נתניהו חוזר על המסר העיקרי של מפלגתו במערכת הבחירות: רק תמיכה רחבה בליכוד תבטיח ממשלת ימין יציבה. הוא מסרב להתייחס ליחסים האישיים בינו לבין בנט, אך חוזר ואומר שהליכוד לא צריך חיזוק מימין: "יש אנשים שאומרים: גם אנחנו רוצים לשים יד על ההגה. בסופו של דבר, כשיש יותר מדי ידיים על ההגה הרכב מתהפך". ראיון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il