X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ערן חדד מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
האם ידעת כי לעישון השפעה שלילית מאוד על ניתוחים פלסטיים? האם ידעת כי הסיכון במתיחת פנים למעשנים הוא פי 10 מאלו אשר אינם מעשנים?
▪  ▪  ▪
הסיכון בעישון [צילום: AP]

כחמישית מאוכלוסיית ישראל מעשנת - זה לא סוד. לפני מספר שנים אושרה בממשלה התוכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו, אשר יחד עם פעילות חקיקה נרחבת והמודעות הגוברת לתחלואה ולתמותה, הביאה לירידה מתמדת בשיעור המעשנים.
אחד הסיבוכים המשמעותיים הקשורים לעישון, אשר לא זוכה לחשיפה רבה, הוא הגדלת הסיכון לסיבוכים בקרב מעשנים/נות אשר עוברים/רות ניתוחים שונים. סיכון מיוחד קיים בתחום הניתוחים הפלסטיים בהם קיימת הפרדה נרחבת של רקמות וניוד שלהם.
אז כיצד העישון מגדיל את שיעור הסיבוכים בניתוחים פלסטיים?
בטבק מצויים מספר רעלנים המפריעים לאספקת החמצן לרקמות. הניקוטין, הקיים בעשן הסיגריה, גורם להתכווצות כלי הדם הקטנים המזרימים דם לפצע הניתוחי. זרימת הדם ואספקת החמצן לרקמות הגוף, הם הגורמים החשובים ביותר בריפוי של חתך ניתוחי. ככל שזאת טובה יותר, הריפוי יהיה מהיר יותר עם שיעור סיבוכים נמוך. כיווץ כלי הדם על-ידי הניקוטין, גורם למחסור מקומי בחמצן היכול להוביל לנמק רקמות ולצלקות מכוערות. כמו-כן, הניקוטין מעלה את הנטייה לפתח קרישי דם ומפריע לפעילות תאים שונים המסייעים לריפוי החתך הניתוחי.
רעלן נוסף בעל השפעות שליליות הוא הפחמן החד-חמצני (ה-co). החומר קיים ברמות גבוהות מן הנורמה בקרב מעשנים/נות, בשל תהליך הבעירה של הסיגריה בחלל הפה. הפחמן החד-חמצני נקשר להמוגלובין שבדם ובכך מפריע להגעת החמצן לרקמות. עובדה זו עלולה להביא לנמק רקמות ולצלקות מכוערות. בנוסף, קיים בעשן הסיגריות מימן ציאנידי אשר מעכב חמצון בתא הבודד ומפריע לחילוף החומרים ברקמות.
מחקרים שונים בדקו את השפעת עשן הסיגריות על תהליך יצירת הצלקת באזור החתך הניתוחי. המחקר התמקד בהשפעת העישון על פעילות התאים הפיברובלסטים (תאי רקמת החיבור המשתתפים ביצירת הצלקת). תאים אלו מפרישים חלבונים החיוניים ליצירת הצלקת שנוצרת במהלך ריפוי החתך הניתוחי. נמצא, כי העשן פוגע ביכולת התאים לנוע ולהתרכז בשולי הפצע ובכך לעכב את ריפוי החתך הניתוחי ויצירת צלקות גסות.
מעבר לסיבוכים הקשורים לחתך הניתוחי, העישון מסכן גם את תהליך ההרדמה. מעשנים לוקים לעיתים במחלת ריאות חסימתית. למטופלים אלה נטייה להשתעל לאחר ההתעוררות מההרדמה הכללית. שיעול זה מעודד דימום מכלי דם קטנים ועלול להביא לשטפי דם המצריכים ניתוח חוזר. חשוב לציין, כי חלק מנזקי העישון בריאות אינם הפיכים, והנזק המצטבר מהווה עובדה קיימת, אשר הפסקת עישון טרם הניתוח לא תמנע או תפחית אותה.
הניתוחים הפלסטיים בעלי הסיכון הרב ביותר למעשנים הם ניתוחים בהם מבוצעת הפרדת עור נרחבת כדוגמת מתיחת פנים, הרמה או הקטנת חזה ומתיחת בטן. מדובר לעיתים בסיבוכים לא פשוטים, כמו: נמק של עור הפנים, בטן, פטמה ועטרה, פעירה של החתך הניתוחי וזיהום עקשן. שיעור הסיבוכים במטופלים מעשנים גבוה יותר פי שלושה במתיחת בטן ופי 10 במתיחת פנים.

אז כיצד לנהוג עם אוכלוסיה מעשנת?

כדאי להפסיק לעשן לפני כל ניתוח. גם הפסקה של ימים ספורים טרם הניתוח, תפחית את רמת הרעלנים בדם ותסייע למטופל. כמובן שלעישון נזקים בלתי הפיכים אשר הפסקת העישון טרם הניתוח לא תשנה אותם.
איני מנתח מטופלים אשר מעשנים ומועמדים לעבור ניתוחים בהם קיימת הפרדת עור נרחבת - הרמת חזה, הקטנת חזה, מתיחת פנים וצוואר ומתיחת בטן. בניתוחים אלה חובה להפסיק לעשן לפחות ארבעה שבועות לפני ניתוח פלסטי וכן ארבעה שבועות אחריו.
הפסקת העישון מתייחסת לעישון אקטיבי ופסיבי ויש להימנע גם מלצרוך תחליפי סיגריות כדוגמת מסטיק ניקורט המכיל ניקוטין. באשר לנזקי העישון הכרוניים, מטופלים המעשנים שנים רבות, נשלחים טרם הניתוח לבדיקת תפקודי ריאה לצורך הערכה לפני הרדמה.
מניסיוני עם מספר לא מבוטל של מטופלים אשר הפסיקו לעשן טרם הניתוח ולא חזרו לעשות זאת אחריו - במקרים אלו, השיפור במראה היה ההישג קטן, לעומת הפסקת העישון וחזרה לחיים בריאים שהוא ההישג הגדול יותר.

הכותב הוא מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית, רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי אסף הרופא
תאריך:  29/01/2013   |   עודכן:  29/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעשנים? ניתוחים פלסטיים זה לא בשבילכם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עוד תעמולה מטומטמת ל"ת
נגד המעשנים  |  31/01/13 09:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נטלי ורטהיימר
כדי לדאוג שהסמרטוט יהיה יבש, חממו אותו במיקרוגל למשך 15 שניות    הכניסו את המטלית ועוד כלי מטבח אחרים במידת הצורך לתוך הכיור ולא מחוץ לו    להשתדל שהפח יהיה עם מכסה על-מנת לשמור על ריחות לא נעימים מלהתפשט
שירין אלבק
למים חשיבות בשמירת לחות נאותה של עור הפנים    לעיתים אנו מגזימים בטיפולים קוסמטיים ומזניחים את "הטיפול" החשוב והיעיל ביותר - שתייה מרובה של מים
ראובן לייב
עמותת "לראות" לחקר בריאות העין הכריזה בתחילת השבוע על פרויקט חדשני וייחודי בכל הארץ לסריקתה של האוכלוסיה המזדקנת, הרגישה במיוחד למחלות-עיניים קשות, כדי למנוע ממנה, מבעוד מועד, איבוד-ראייה אפשרי
יוסף כהן אלרן
מאה שנה, אלף, אלף שנה ועוד אחת עברו מאז התלהט אבא וקרא, "זאת הגאולה! זאת יציאת בבל! מלכות בית דויד מתחדשת! ימות משיח! אנחנו חולמים, אבל פתאום אחרי מאה דורות שוב יש ליהודים מדינה!"
רונן מואס
למרות מהפכת הסמארטפונים והטאבלטים של השנים האחרונות, מחשבים ניידים עדיין נפוצים מאוד ונמצאים בשימוש יומיומי. בעולם שבו כל יתרון טכנולוגי מנוצל לרעה ע"י האקרים ופושעים אחרים, כדאי שתדעו איך להגן על המחשב הנייד שלכם והמידע הנצור בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il