X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם שוך פסטיבל הבחירות התפנה לנו זמן למעט הגיגים פילוסופיים: אילו נבצר היה ממני להצביע, איזו השפעה הייתה לכך על דמותה הפרלמנטרית של האומה?
▪  ▪  ▪
שווה או לא שווה? [צילום: פלאש 90]
עליבות שכזו...
כאשר המדינה עושה משהו לטובת הציבור מיד היא רצה לספר לחבר'ה: לא תאמינו, סללנו לכם כבישים, הורדנו את מחירי הסלולר, חינוך חינם מגיל 3.
באמת, ולמה מחירי הסלולר היו גבוהים מלכתחילה? למה הכל כאן כל הזמן פועל לטובת החזקים כברירת מחדל? מדוע אתם כל כך גאים על כך שבין שוד אחד למשנהו של כספי הציבור אתם פועלים גם קצת למען המדינה?

מה ערכו של כל קול? אפס! לא קטן, זניח, אפסי, שואף לאפס וכדומה, אלא ממש אפס מאופס, האפס המוחלט, אפס קלווין. כלום, שום השפעה. אין אדם אחד שאם הוא היה או לא היה מצביע, הייתה לכך השפעה כלשהי.
אפילו אם ביבי בכבודו לא היה מצביע לעצמו, עדיין הכל היה אותו דבר, אבל בדיוק אותו דבר. אז מה הטעם ללכת לקלפי? ברור שאם אף אחד לא יצביע תהיה לכך השפעה עצומה, איך מסבירים את הסתירה? אהוד פרלסמן גם שם לב, נוצר שם ויכוח לוהט ומשעשע והגיעה העת לישבו.
גילוי נאות: לפני שאתן את ההסבר שלי ברצוני להדגיש שהרעיון כאן הפוך, השאלה משמשת רק כתירוץ כדי להסביר את התשובה. כלומר, הבחירות הן פשוט דוגמה פנטסטית כדי להמחיש את המושג "פרספקטיבה" (הנה גיליתי את התשובה).
נקודת מבט
פרספקטיבה או נקודת מבט זה דבר פשוט מאוד. אפשר להתבונן על העולם דרך משקפי הפיזיקה הגרעינית ואז נראה פרוטונים ואלקטרונים, אפשר להתבונן דרך משקפי הפיזיקה האסטרונומית ואז נראה גלקסיות. אפשר לחקור את הפיוניות שבעלי העצים, אך אפשר להתבונן מרחוק על היער.
אפשר לצפור למכונית שלפניך בפקק, אך אפשר להתבונן על כבישי ארצנו ממטוס. אנחנו מתבוננים על אותה מציאות מנקודות מבט שונות ולכן מקבלים תשובות שונות. מהי האמת? הכל אמת. זו לא סתירה, זו פרספקטיבה.
לדוגמה: האם השואה הייתה דבר פשוט או מסובך? מנקודת מבט פרטנית השואה היא כה מורכבת שאפשר לחקור אותה בלי סוף. מנקודת מבט כללית היא פשוטה מאוד: הנאצים היו הרעים, היהודים הטובים. הנאצים הרוצחים, היהודים הקורבנות (יש שמאלנים חביבים שמתווכחים גם עם זה).
מקוששי עצים וטוחני מים
נקודת המבט הכללית היא פשוטה וקלה עד מאוד, דווקא משום כך נוטים לזלזל בה. אנחנו אנשים אינטליגנטים, לא נאה ולא יאה לכבודנו לעסוק בפרספקטיבה פשטנית וילדותית. אין דבר כזה: "מומחה לתמונה כללית", מי שלא מומחה בפרטים דעתו אינה נחשבת.
האווילות שלנו כה משובחת שהפכנו להיות "מקוששי עצים וטוחני מים". כל הזמן מוסיפים עוד עצים למדורה, ואני שואל: סליחה, איפה היער? מביאים לי עוד עץ. תודה, והיער? מביאים עוד עץ. אנחנו כה אווילים שהעצים הרבים מצליחים להסתיר לנו את היער...
דוגמה? בבקשה: כמה אנחנו שומעים על שחיתויות? בלי סוף, ומה אנו יודעים על השחיתות? כלום. זה מושחת וזה מושחת וזה וזה וזה. הידד, שבענו דוגמאות, ומה אנו למדים? מהי השורה התחתונה, מהי התמונה הכללית, האם יש תרבות שחיתות בשלטון?... כולם עושים קולות של שטיח, לא יודעים.
מה פשר הקשר
דוגמה נוספת היא "קשר האליטות". איש אינו מבחין בכך (איש גם אינו מסוגל). כל פעם יש עוד מאמר המצביע על כך שהמדינה מתנהלת לטובת אליטותיה. עוד אחד ועוד ועוד, שיטפון בלי סוף. כולם מתייחסים לכל מקרה בנפרד, איש אינו קם ואומר: רבותי אנו חיים במדינת אליטות! הגולם קם על יוצרו, משרתי הציבור שדדו לנו את המדינה והפכו אותה לעסק פרטי שלהם!
זה עלוב עד כדי כך, שכאשר המדינה עושה משהו לטובת הציבור מיד היא רצה לספר לחבר'ה: לא תאמינו, סללנו לכם כבישים, הורדנו את מחירי הסלולר, חינוך חינם מגיל 3. באמת, ולמה מחירי הסלולר היו גבוהים מלכתחילה? למה הכל כאן כל הזמן פועל לטובת החזקים כברירת מחדל? מדוע אתם כל כך גאים על כך שבין שוד אחד למשנהו של כספי הציבור אתם פועלים גם קצת למען המדינה?
אז כמה שווה כל קול?
נחזור לשאלת המאמר. גמרנו להסתבך, עכשיו התשובה ברורה: מפרספקטיבה פרטנית כל קול שווה אפס עגלגל למופת! מפרספקטיבה כללית הבחירות הן סקר! סקר דעת קהל משובח במיוחד המזהה מגמות, טרנדים, הלכי רוח, תפיסות קולקטיביות, קהילות וכולי. אדם מסוים לא משפיע ובטח לא מפריע לדגימת הלכי הרוח, אך ברור שכדי להגביר את אמינותו רצוי שהסקר יכלול מקסימום משתתפים.
יש בכך אלמנטים חיוביים ושליליים. החיוביים: במידה שלציבור נמאס ממנהיג מסוים, הוא מבטא זאת על-ידי נהירה ל"מושיע" תורן. פעם היו אלו הגמלאים, כעת זה לפיד. נראה שעלה לו השתן לראש והוא כבר רוצה להיות ראש ממשלה. הוא לא מבין שהוא בסך-הכל משמש כמפלט התורן של אומללי ביבי. אגב, לו כל מתנגדי כלכלת ביבי היו מתאחדים ומצביעים למפלגה אחת - הליכוד היה מתגמד.
המילכוד ביתנו
האלמנט השלילי אלו המניפולציות וההרגלים. הציבור הוא עדר ובוחר על-פי "כוח האינרציה", כלומר מסורת של הרגלים המושפעים במידה לא מעטה מפרסום ומניפולציות. הדבר מקבע את המערכת המסואבת ומנתב את המדינה לדרך ללא מוצא מבחינת התרבות השלטונית.
לקרוא לכך אלמנט שלילי זו לשון המעטה, זו טרגדיה! אנו לכודים בתוך תרבות איומה של סיאוב ושחיתות ללא יכולת להיחלץ ממנה. זאת משום שאין שום מנגנון המנטר ומשפיע על תרבות השלטון, וזה נובע מכך שהפרספקטיבה הכללית אינה קיימת.
המושג "שחיתות" עצמו גם הוא מיושן. איש אינו עוסק בהיבט המערכתי אז ההבנה שלנו את המושג ארכאית ופתטית. השחיתות האמיתית היא בעצם כפי שהסברתי קודם, מה שמכונה "קשר האליטות": משרתי הציבור הפכו את המדינה לעסק פרטי שלהם, הכל כאן מתנהל כאילו אנחנו - הציבור - הוזמנו, נוצרנו או נבראנו למען "משרתינו".
אבל כדי להבין זאת צריך לדעת להכליל, למרבה הצער האנושות בתקופתנו עדיין לא בשלה להבין את הפרספקטיבה הכללית, אז ניאלץ להמתין עוד כמה מאות שנים עד שהיא תהיה בשלה לכך. אנחנו לא מסוגלים להתייחס לאליטות כגוף אחד ("הון-שלטון-עיתון" זה המקסימום שאנחנו מצליחים להגיד).
לחלופין הצעתי להעלות את נושא תרבות השלטון לדיון הציבורי. אודה ואבוש, כל מאמציי עולים בתוהו, אכן אמרתי נואש אך אוסיף לנסות ולו משום שזה מחדד ומשחיז את ההבנה שלי בנושא. תודה.

הכותב אינו מומחה לשום דבר מטעם אף אחד, אך יודע לחשוב לבד.
תאריך:  01/02/2013   |   עודכן:  01/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמה שווה כל קול?
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
נאה דרשת, אבל הגלובלי מטעה.
אהוד פרלסמן  |  2/02/13 05:31
 
- נכון
אהרון שחר  |  2/02/13 11:04
2
נראה לי שהסייפא שלך נכונה .
נירון קיסר   |  2/02/13 11:07
 
- אוי נירון נירון
אהרון שחר  |  2/02/13 11:18
 
- חלילה , לא היתה כוונה לזלזל .
נירון קיסר   |  2/02/13 11:34
 
- נותן, בהחלט נותן קרדיט
אהרון שחר  |  2/02/13 11:45
3
שחר, אני אשמח מאוד אם תציע
חשדנית  |  2/02/13 11:17
 
- מרטין לותר קינג, גנדי, מנדלה
אהרון שחר  |  2/02/13 11:29
 
- שחר, הדוגמאות שלך מופרכות...
חשדנית  |  2/02/13 14:57
 
- טוב נו, אם את לוחצת
אהרון שחר  |  2/02/13 15:33
 
- שחר, האצבע המאשימה שלך
חשדנית  |  2/02/13 20:22
 
- נראה לי שהגענו להסכמה מלאה
אהרון שחר  |  2/02/13 21:20
 
- שחר, יש לי פיתרון פשוט
חשדנית  |  2/02/13 21:59
 
- פתרון מצויין, אבל...
אהרון שחר  |  3/02/13 01:12
 
- אגב, שמת לב שלא רשמת את בגין
חשדנית  |  3/02/13 07:36
 
- 1:0 לטובתך
אהרון שחר  |  3/02/13 09:46
 
- חחח...יפה ! אז יש עוד תקווה
חשדנית  |  3/02/13 13:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
אפרים הלפרין
אין לי ספק שבעל-הבית של האידיאולוגיה הקלוקלת הוא פרופסור אוריאל רייכמן, והגורם המוביל בתוך הסיעה הוא ללא ספק יעקב פרי. יאיר לפיד משתרך היכנשהו בסוף הרשימה על-אף שפורמאלית הוא עומד בראשה
אפרים הלפרין
על אפו וחמתו יטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. לא עזרו כל התרגילים, לא עזרו כל הגימיקים, ביבי הוא ראש הממשלה, ועם ישראל יעשה כל שנדרש ע"מ להבטיחו בתפקיד עד תום הקדנציה
אורן זונדר
כך הפכו משדרי הבחירות באינטרנט לאלטרנטיבה לערוצים המסחריים הגדולים
ראובן לייב
הכשל של מי שאמורה הייתה להיות המפלגה השנייה בגודלה נזקף בראש ובראשונה לחובתה של מנהיגתה, שלי יחימוביץ', שהלכה לבחירות עם הראש בקיר במקום לקרוא את הכתובת עליו
איתמר לוין
התנהגותו של נתניהו כלפי הבית היהודי עשויה לרמז על אמיתות קשות    פרישתו של סטנלי פישר, לעומת זאת, אינה מלמדת את מה שיש המבקשים ללמוד ממנה    וגם: תפקודו של יהודה וינשטיין, הגזענות של אוהדי בית"ר ירושלים, הסילוף של נשיא שווייץ והדיקטטורה של מוחמד מורסי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il