X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין צורך במדינת ישראל בממשלה הגדולה יותר מחמישה שרים איך ניתן לנהל מדינה רק עם חמישה שרים, אתם שואלים? - להלן תשובה טובה
▪  ▪  ▪
מרבית השרים והמשרדים בממשלה אינם הכרחיים [צילום: פלאש 90]

מתהלכת לה בדיחה על כוכב חדש שנכנס לזירה הפוליטית הישראלית, ואשר בין יתר שאיפותיו הגרנדיוזיות שתכליתן להביא לשינוי כללי – בלטה הצעתו הקונקרטית להקטנת מספר שרי הממשלה ל-18.
הכוכב העולה הנ"ל הביא לתוצאה מאולצת (מעצם כוחו הגדול שניתן לו על-ידי העם אוהב הנצנצים), שהביאה את ראש הממשלה הלחיץ להסכים להפחתת מספר שרי הממשלה ל-24, והכל כדי להשאיר מעט ולא להפיג את כל הקסם שנתנו בידיו בוחריו מאז ומתמיד.
בהזדמנות זו של שיעור באזרחות לדוגמה, הייתי מציע לראש הממשלה כמו לכוכב החדש – לשבת, להקשיב ואם אפשר אז גם לכתוב מעט במחברת.
שני שרים הכרחיים
ראשית, אין צורך במדינת ישראל בממשלה גדולה יותר מחמישה שרים – וכמובן יהיה ראש הממשלה שר-העל. מי שירצה ירשום אותו שישי ברשימת הבעלים של משרד ממשלתי.
מאחר שהתחילה מהומה בכיתה, אבקש להבהיר את דבריי.
עד כה התרגלנו לזרוק כספי ציבור על איוש קרוב ל-40 (לא יאומן...) משרדי ממשלה שבראשם עומד שר ו/או סגן שר.
נשאלת השאלה: "הכיצד ניתן לנהל מדינה רק עם חמישה שרים?"
תודה על השאלה הטובה. טוב שהכינותי תשובה לא פחות טובה.
נתחיל במשרד הביטחון. אין ספק שזה משרד חשוב בכל קנה מידה, ולבטח לא יעלה על הדעת לבטל משרת השר הממונה בו. אם בעניין זה אין שאלות, ניתן להחליט שאכן זהו משרד הראוי לשר מתפקד במשרה מלאה.
נעבור למשרד החוץ. גם כאן יקשה עלינו למצוא קטגור שישלול נחיצותו של שר ממונה, ומתחדדת חשיבותו דווקא בגלל היותנו מדינה כל כך קטנה בגלובוס – אבל ענקית עם הבעיות שאנו גורמים לכל יתר המדינות בעולם. בסיכום ביניים הגענו כבר לשני שרים הכרחיים בממשלה.
משרדים חשובים יותר וחשובים פחות
מכאן יקשה עליי למצוא דוגמה זהה לנחיצותם של שרים ביתר משרדי הממשלה הקיימים. יחד עם זאת, כדי לא לזלזל חס וחלילה בתרומתו של כל אחד ואחד ממשרדי הממשלה הנוספים, אביא הצעה קונקרטית שתמזג את הצורך בתפקודם ויעילותם לטובת הציבור בישראל, ויחד עם זאת אגיע לפתרון המשוואה שנראתה ונשמעה בתחילה כהזויה: מספיקים חמישה שרים לאיוש משרדי הממשלה.
שימו לב למקבץ המשרדים הבאים, אלה שקיימים כיום ומאוישים על-ידי שרים בממשלת ישראל.
1. משרד החינוך. המשרד להגנת הסביבה. משרד החקלאות. משרד התרבות והספורט. משרד המדע והטכנולוגיה.
2. משרד האוצר. משרד הבריאות. משרד הרווחה. משרד הפנים. משרד הבינוי והשיכון.
3. המשרד לביטחון פנים. משרד התקשורת. משרד התעשיה המסחר והתעסוקה. משרד התחבורה.
4. משרד ההסברה והתפוצות. המשרד לפיתוח הנגב והגליל. המשרד לנושאים אסטרטגיים. המשרד לענייני גמלאים. המשרד לשיתוף פעולה אזורי. המשרד לענייני מודיעין. משרד האנרגיה והמים. המשרד לקליטת עלייה. משרד התיירות. משרד הדתות.
אוגדן המשרדים 1, 2 ו-3 יהיה לצורך תחילת הדיון: משרדים חשובים שנחיצותו של שר ממונה כמעט שהכרחית בכל אחד מהם, אולם על צורת התפקוד והאחריות - מיד.
אוגדן המשרדים ב-4, חייב דיון מעט יותר מעמיק – אם לבטלם או לחלופין למזגם עם משרד קיים אחר.
צמצום ממשלתי מבורך בהחלט
כעת לתכל'ס.
הצעתי שבראש כל קבוצת משרדי ממשלה באוגדנים 1, 2 ו-3, יעמוד שר אחד בלבד. הדבר לא יפגע כחוט השערה בתפקודו של שום משרד. כוח האדם הרב בכל משרד, כולל מנהלים ועובדים, ימשיך ויבצע המטלות כפי שביצע עד כה, ואת הצורך באישורים ו/או קביעת מדיניות קבועה או משתנה – יעשה השר בימים בהם ייקבעו להגיעו באופן פיזי לשמוע ולהשמיע.
את המשרדים באוגדן 4 ניתן לדעתי לבטל לאלתר. משרד ההסברה זה תמיד ראש הממשלה באמצעות שר החוץ. המשרד לפיתוח הנגב והגליל נשאר לשיקולי משרד האוצר, השיכון, העבודה ואחרים. המשרד לנושאים אסטרטגיים נמצא באינסוף גורמי ביטחון כאלה ואחרים. המשרד לענייני גמלאים גם הוא חלק מקביעת מדיניות כוללת של הממשלה. המשרד לשיתוף פעולה אזורי קשור בלעדית לראש הממשלה ולשר החוץ. המשרד לענייני מודיעין נמצא בקהילות דומות בצה"ל ואחרים. משרד האנרגיה והמים קשור גם הוא למדיניות משרד ראש הממשלה והאוצר. המשרד לקליטת עלייה גם הוא נמצא בסוכנות היהודית ואחרים. משרד התיירות קשור למעשה למשרד ההסברה – וזה כאמור למדיניות ממשלת ישראל. משרד הדתות נמצא במשרד ראש הממשלה – וגם שם אינו מתפקד כתוצאה ממדיניות עכשווית הנותנת כל הסמכויות לרבני ישראל.
נוכחנו, תלמידים יקרים, שלמרות אילוצי בניית קואליציה רחבה, אין צורך בתשלום ו/או שוחד למפלגות כדי שיסכימו לנהל את ענייני המדינה לטובת ולתועלת הציבור הישראלי. גם אם יינתן תפקיד של שר לכל מפלגה קואליציונית, עדיין נשאר להן מרווח ענק של תפקידים לאייש במשרות מקצועיות בכל אחד מהתחומים עליהם מופקד השר – כך ששום דבר רציני לא ייפגע כתוצאה מצמצום מבורך כזה של מספר השרים בממשלת ישראל.
לסיום, בשלב זה אינני מבקש לחסל לחלוטין את מצבת כוח האדם בכל משרד ומשרד, אבל איחוד המשרדים תחת ניהולו של שר אחד אחראי, יביא לבטח מספר עובדים מיותרים לפנות מקומם בעיקר לטובת חסכון כספי הציבור.

תאריך:  03/02/2013   |   עודכן:  03/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמישה שרים וראש ממשלה אחד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
משובח
מזכיר_המדינה  |  3/02/13 12:04
2
מענין ומאתגר ל"ת
הניה  |  4/02/13 10:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
עמוס גורן
מונחי בחירות תקינים פוליטית ומשמעותם    הערבים: בימים רגילים אין שומעים הרבה מונח זה, שאינו ערב לאוזניהם של השמאלנים מסיבות של קורקטיות פוליטיקלת. במקום זה שומעים (בהקשר הפוליטי) על פלשתינים תושבי ישראל או (בהקשר הפלילי) על בני מיעוטים
אריה גל
אני בחרתי בשלי לראשות העבודה ולראשות הממשלה והייתי עושה זאת שוב. אבל כש"מר ישראלי" נדרש לבחור בין "מלך" לבין "גימנזיסטית", עם יד על הלב, איזה סיכוי יש לה?
אריה אבנרי
יאיר לפיד, שלי יחימוביץ', ציפי לבני, נפתלי בנט, שאול מופז, אביגדור ליברמן, גדעון סער, סילבן שלום, משה יעלון, אהוד אולמרט ואריה דרעי - כולם ברשימת ההמתנה לרשת את ראש הממשלה בנימין נתניהו. רק ח"כ אחד משהה הודעת כוונתו להיות ראש הממשלה הערבי הראשון של ישראל
מרטין שרמן
המצביע הישראלי בחר בהתכחשות, והעדיף להתעלם מן האתגרים העצומים שבפניהם ניצבת האומה
אהרון שחר
עם שוך פסטיבל הבחירות התפנה לנו זמן למעט הגיגים פילוסופיים: אילו נבצר היה ממני להצביע, איזו השפעה הייתה לכך על דמותה הפרלמנטרית של האומה?
רשימות נוספות
המפלגות החרדיות לנשיא: "מנע קרע בעם"  /  עופר וולפסון
הבייבי של רובינשטיין  /  עידן יוסף
שטייניץ: לפיד ובנט תומכים בכלכלה רציונלית  /  עופר וולפסון
מי בעל-הבית ב"יש עתיד"  /  אפרים הלפרין
אין שמחה כמו שמחה לאידו של פרס  /  אפרים הלפרין
שידורי המהפכה  /  אורן זונדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il