X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם מלפיד יצא מתוק? ולמרות התהום האידיאולוגית הצמד הזה ילך ביחד והציר המשותף שלהם יחזיק מעמד? נתניהו לא יכול להקים איתם ממשלה ולא יכול בלעדיהם. הציר הזה יוליד את מסכת "ביבי מציעא", של "שניים אוחזים בטלית". ביבי יפול אם ימשיכו לאחוז יחדיו
▪  ▪  ▪
בנט ולפיד. צמד חמד [צילום: פלאש 90]

ציר (ויקיפדיה) - בבישול: הוא נוזל צלול המהווה תמצית של טעמים. הציר משמש כבסיס לרטבים, מרקים ועוד. הציר מופק על-ידי בישול איטי של מוצרי מזון בתוך מים. הבישול האיטי מביא לכך שנוזלים המצויים בתוך המזון עוברים אל המים, ויחד עמם הטעם והריח האופייני למזון. בגמר הבישול מסוננים החוצה ה"מוצקים", על-מנת לקבל את הנוזל הצלול המהווה את ה"ציר".
לצורך מיפוי התרחישים הפוליטיים האפשריים, ניתן להשתמש במודל "ציר", על-מנת למפות את האישיות ומניעיה האגוצנטריים. להלן סקירת צירים וצרות בתרחישי הקמת הקואליציה הבאה.

ציר יאיר

איש לא הופתע מן הראיון שבו נשאל יאיר לפיד אם הוא יהיה ראש ממשלה. איש בוודאי לא הופתע מן התשובה: "אני מניח שכן". המאמי הלאומי חדור מוטיבציה אינסופית, ועל כך אין לשפוט אותו לחומרה. להפך. ראוי לו לאדם שנבנה מאהדה ציבורית גדולה, ללכת עד הסוף. כמאמר האמרה הידועה: "נותנים לך, קח". הישראלים אוהבים סאה גדושה. צלחות ענקיות עם מנות שלא ניתן לסיים. "פנק אותה". מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר. עד שמגיע החשבון, אבל אותו, כידוע, במיוחד בגזרה הפוליטית, לא משלם המזמין אלא המצביע.
הציבור נותן, יאיר לוקח. זה קרה לפניו וזה יקרה אחריו.

ציר נתניהו

כל ראשי הממשלה היו שם, כולל נתניהו עצמו שכבר מכיר את התחושה של הרגע שאחרי, כאשר לאחר לילה סוער, הציבור מזמין לך מונית one-way. אז כשנתניהו מספר לעיתונות (באמצעות "מקורבים" כמובן), על כך שאצל יאיר לפיד "עלה השתן לראש", יש לסמוך עליו שהוא יודע על מה הוא מדבר. מן הסתם, זו היכרות ממקור ראשון. בהיעדר הסמכה רפואית באורולוגיה, ניתן רק להניח שנתניהו מכיר את הסימפטומים מקרוב. אם לא כן, מדוע ילעג כך למי שהוא עצמו רואה בו שותף בכיר לקואליציה הבאה.
נתניהו מכיר את התרחישים בראשו של לפיד. "הופרדו בלידתם".

ציר בנט

נפתלי המום לא פחות מיאיר בנוגע להצלחתו בבחירות, אך ההלם קצת יותר נמוך. נמוך כמספר המנדטים. אולם, הבנט עצמו, להבדיל מכוחו האלקטורלי, חדור מוטיבציה לא פחות מאשר אחיו האובד ששב הביתה לחיקו החמים של הימין הלאומני. בנט מצא עצמו מוביל את חובשי הכיפות הלאומיים עם נטייה חזקה, אולי חזקה מדי, לעבר חובשי הכיפות הלאומנים. במחנה אורית סטרוק וחבריה האידיאולוגיים, נשמעים יותר לרב דב ליאור ודומיו, מאשר בנט היה רוצה. חצוי בין הצלחה לאומית לכישלון לאומני, בחר בנט לחבק חזק את יאיר לפיד, כדי למתן את ערוגת השוטים שצמחה על אחוריו. בנט מונע אידיאולוגיה, אבל במקרה נתניהו, לא יהא זה הרב שיקבע, אלא דווקא המשותף הרב עם לפיד. גם האגוטריפיות, וגם הרצון העז להוריד את נתניהו.
בנט בא בגלל המחיר (אחי זה הכי), אבל נשאר (בברית עם לפיד) בגלל השירות (ביחד הם סוגרים על נתניהו ומסוגלים להחליפו).

ציר ביבי-שרה

רבות דובר, הושר, סופר ונאמר, ממקור ראשון, שני ושלישי, על האופן שבו תופסת הגברת את תפקידה בחיים הציבוריים. אין זה מעניינו של הציבור כיצד היא לופתת את בעלה, ואיך, מדוע או כמה באמת היא משפיעה עליו או הוא נענה לגחמותיה. אלה עניינים שבינו לבינה, למרות ועל-אף היותו ראש הממשלה. מאידך-גיסא, ככל שהדבר נוגע להשפעותיה על ראש הממשלה (להבדיל מהשפעותיה על בנימין נתניהו האיש, הבעל, האב), להשפעות אלה יש עניין ציבורי, ועוד איך.
כאשר הגברת מעורבת במינויים, מראיינת מועמדים ומטילה מורא על האיש שנבחר על-מנת למנות מינויים, היא חורגת מתחומי התקין לעבר תחומי הפלילים. גם אם אין במעשיה משום "השפעה בלתי הוגנת" כהגדרתה המשפטית, יש בכך פגם מוסרי, וטעם לפגם במישור הציבורי.
למציאות יש דרך משלה לגמול לעברייני-מוסר. מעבר לכל סדרת המינויים הפוליטיים שהייתה מעורבת בהם, מבקר המדינה, רמטכ"ל, מפכ"ל, יועמ"ש והשד יודע מה ומי עוד ברשימה, הגיע זמנה לשלם. הווטו על נפתלי בנט, יגבה ממנה את המחיר הגבוה ביותר מבחינתה. את מעון ראש הממשלה תאכלס בקרוב גברת אחרת, רק בגלל הווטו הזה. הוא שנאמר: האגו גובה את מחירו, בראש ובראשונה, מבעליו.

ציר לפיד-בנט

צמד חמד לפיד את בנט. השני אמור היה להיות הפתעת הבחירות, הראשון לקח ממנו את הבכורה ועקף אותו בישורת האחרונה. בנט השקה את איו"ש מרעננה, לפיד השקה את תל אביב מרמת-אביב, ועוד 50 ערים וישובים בכל הארץ. את המלקוש המדיני הוא המטיר דווקא באריאל, המעוז של אחיו.
תהום אידיאולוגית פעורה ביניהם, ולא משום שהם הפכים אידיאולוגיים, אלא בעיקר משום שבנט מונע מאידיאולוגיה ולפיד מונע מפרשנות שלו לשאלת "מהי אידיאולוגיה". בנט חזק יותר ערכית ומוסרית, לפיד חזק יותר כי הוא חלש מוסרית וערכית. במגרש הפוליטי, ערכים ומוסר כובלים אותך. בנט יעמוד למשפט ההיסטוריה האידיאולוגית שלו מול רבנים המפרשים את מאזן התשלום בין דם לאדמה עם נטייה מובהקת לטובת האדמה. לפיד יעמוד למשפט ההיסטוריה מול יעקב פרי או יואל רזבוזוב.
ולמרות התהום האידיאולוגית, הצמד הזה ילך ביחד והציר המשותף שלהם יחזיק מעמד. נתניהו לא יכול להקים ממשלה איתם ולא יכול בלעדיהם. כל עוד הם אוחזים זה בזה עד לרגע המכריע, בו יאלץ נתניהו להודיע לנשיא שנכשל בהקמת קואליציה, כל עוד שניהם אוחזים זה בטליתו של זה - נתניהו מחוץ למשחק.
הציר הזה יוליד את מסכת "ביבי מציעא", של "שניים אוחזים בטלית". ביבי יפול אם ימשיכו לאחוז יחדיו. את הוויכוח על הירושה, הם ינהלו לאחר שהרכבת הממשלה תוטל על לפיד, כראש הסיעה הגדולה ביותר לאחר נתניהו.
ביידיש אומרים: אז מען דארף דעם גנב, שנייט מען אים פון די תליה (כשנצרכים לגנב, חותכים את חבל התלייה).

תאריך:  05/02/2013   |   עודכן:  05/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ציר לפידבנט: ביי-ביי ביבי
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
השתדל שאתה מקיץ משינה
דידה  |  5/02/13 17:11
2
אין טעם לציר טקטי התבשיל יוקדח
פועה  |  5/02/13 17:18
3
חולה מאד
אמדון  |  5/02/13 19:28
 
- צודק אבל בוא נבהיר עניינים
מחופש ביטוי מדוכא  |  6/02/13 23:19
4
הברון ממינכאוזן.....
י.ש  |  5/02/13 20:43
 
- אין לך זכות כל עוד אתה מסתתר
תגובה לי.ש.  |  6/02/13 12:37
 
- מאין אתה גחת ליצן
דידה  |  6/02/13 17:10
 
- "תגובה לי.ש"...
י.ש  |  7/02/13 06:47
5
לפיד הוא נטל, בנט חכם!! ל"ת
ה.א.  |  6/02/13 21:05
6
איזו מחלה ???
יואב.  |  6/02/13 23:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 33
מאיר אינדור
המסר הציבורי היוצא מהמהלך אינו ראוי, בוודאי שלא לנוער הציוני אמוני שגוייס לבית היהודי מתוך צפיה והבטחה, למשהו חדש נקי יותר וכו'. דווקא משום שרבים מהם האמינו בכך, צריך אחריות כפולה
עידן יוסף
הרב שמואל אליהו, ממנהיגי הציונות הדתית, אומר כי רק כאשר שס תתנצל ניתן יהיה לדבר על גוש משותף    בנט על הפטור לחרדים: "זה לא מוסרי ולא בר-קיימא. הכלכלה הישראלית לא תעמוד בכך"
אריה אבנרי
בממשלת החירום הלאומית הרחבה יחולקו תיקים מכל הבא ליד כי נתניהו התחייב שלא לכלול בה שרים ללא תיק    תפקידים חדשים שניתן לשבץ בהם שרות ושרים: שר לענייני "דה וויס", שרה שתייצג את עקרות הבית, שר לענייני חתולי רחוב ושרה לענייני נשים עגונות
רועי אורן
אם בוחנים את הנתונים של השנים האחרונות מגלים שממשלות צרות מחזיקות מעמד יותר מממשלות רחבות. וזאת מאחר שבממשלה רחבה כל אחד דואג לעצמו ומפר את המשמעת הסיעתית מעת לעת, והציבור רואה בכך בזבוז. אך אם בוחנים את הנתונים של השנים האחרונות מגלים שממשלות צרות מחזיקות מעמד יותר מממשלות רחבות
איתמר לוין
הבעיה מספר אחת של מערכת המשפט אינה היחסים עם הרשויות האחרות אלא העומס הבלתי-נסבל, הגורם לפגיעה קשה בנכס החשוב ביותר של בתי המשפט: אמון הציבור. הנה מיפוי של הגורמים העיקריים לעומס והצעות מעשיות לפתרונם, לשימושם של חברי הכנסת ה-19
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il