X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שינויים לא מתרחשים בסיסמאות, במיוחד לא כאלה המבוססות על תפיסות ישנות. השינוי חייב להיות בתפיסת הציבור את תפקיד המדינה. יאיר לפיד, על סמך תוכניותיו והתבטאויותיו, מביא איתו מטען שלם של תפיסה ישנה בעטיפה חדשה. אותה תפיסה, שהביאה לנתק בין המדינה לאזרח מלכתחילה
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. השקפת עולם מעוותת ששמה את המדינה בעדיפות ראשונה [צילום: פלאש 90]

"כולם חייבים לשרת"! (את המדינה בצה"ל) האומנם?
איש לא בחן את שלושת המילים הללו לעומקן ורובנו מקבלים את צרופן למשפט אחד כאקסיומה. שלוש מילים תמימות לכאורה עם מטען נפץ אדיר שניתן לכתוב ספר על כל אחת מהן: מי הם "כולם"? האם ניתן בכלל לכלול את כולם? למה "חייבים", והאם ניתן לחייב?, מה מקור החובה (מוסרית או חוקית?) למה "לשרת את המדינה", מי זו המדינה? לשם מה נועדה המדינה אם לא לשרת את האזרח?, ממתי נהפכו היוצרות והמדינה הפכה להיות מקבלת השירות ולא נותנת שירות?, למה דווקא צה"ל?, לתרום לחברה (מרצון, חובה אינה תרומה) אפשר באלף דרכים, גם נשיא המדינה לא שירת בצה"ל ותרומתו לא נופלת מאף גנרל.
הדיסונאנס הקוגנטיבי הזה, בין התפיסה ש"חובה לשרת את המדינה" לבין התפיסה ש"חובת מדינה לשרת את האזרח" הוא הבסיס לחוסר ההבנה של רבים למה שום דבר לא עובד כאן. שתי התפיסות לא יכולות לדור בכפיפה אחת. על כל אחד מאיתנו להחליט האחת או השנייה?
התפיסה כי לאזרח ישנה חובה (משפטית או מוסרית) לשרת את המדינה מסמל השקפת עולם מעוותת ששמה את המדינה בעדיפות ראשונה, האזרח שני ואין מקום שלישי. לעומת זאת, התפיסה כי על המדינה חלה החובה לשרת את האזרח מביאה לידי ביטוי את הצורך במדינה מלכתחילה.
איש לא חייב דבר לאיש, וגם לא למדינה!!!. איש לא ביקש להיוולד פה ולא ביקש להילחם את המלחמות שהמדינה כופה עליו (שרבות מהן נציגיה מיצרים בעצמם). עסקת החליפין בין האזרח למדינה כבר הושלמה עם גזילת המרחבים ע"י המדינה מהאזרח תמורת הגנת המדינה מפני אויבים. המדינה רכשה מונופול על זכויות האדם למרחבים הפתוחים לאוויר למים לעצים ואף לזכות להתמודד מול אנשים הפוגעים בו. עתה נדרשים האזרחים גם לשאת בנטל ההגנה על מרחבים שהמדינה לקחה (חינם ובכפיה) לא לזה ייחל האדם שייסד את המדינה מלכתחילה.
עצם החובה לשרת מקורה בחקיקה כחובה משפטית ולא בתפיסה אידיאולוגית שאינה ניתנת לסתירה. הצורך בחוק לחייב שירות צבאי, חוסך מהמדינה את המאמץ הדרוש לחנך את האזרח לאהבת המולדת והרצון לתרומה באופן וולנטרי תוך מתן הרגשה לאזרח שהוא חלק ממשהו שיותר גדול ממנו חלק מקהילה. זה בדיוק מה שלפיד והתומכים "בשוויון בנטל" לעשות לחרדים. את הכשל לחנך אותם לערכים דמוקרטיים אנו מפנים לדבר שהכי קל לעשות- לחוקק חוקים אנטי דמוקרטיים. איזה מדינה זו תהיה אם כל ערך שאנו מאמינים בו יהפוך לחובה חוקית?
צבא לא מתפקד ולא יכול לתפקד על חובה משפטית לשרת. כל מה שצריך לעשות זה להתבונן מסביב ולראות מה קורה לצבאות שלא מושתתות על ערכים ועל הרגשת שליחות אלא על בסיס חובה חוקית. בישראל התברכנו עד כה, במחזורי גיוס עם מוטיבציה גבוהה לשרת שגם אם לא היה חוק המחייב גיוס 95% מהמתגייסים היו מתגייסים וברצון. גם כיום, מי שלא רוצה לשרת מוצא את הדרך לקבל פטור למרות חוק המחייב גיוס ויש שיאמרו שזה הדבר הכי קל לעשות. אין דרך בעולם לחייב חייל לשאת נשק ולהילחם. מאז ומתמיד הדרך למלחמה היה דרך חינוך לערכים, להרגשת חלק מקבוצה אורגנית אחת ותחושת הסיכון לפרט ולמשפחתו. אבל מעולם לא גיוס תוך ניכור בין המגוייס לגורם שאותו הוא משרת!

מי משרת את מי?

תפיסת העולם של לפיד ורבים בישראל, על פיה האזרח חייב (דגש על חייב) לשרת את המדינה, ראוי שתחלוף מן העולם וטובה שעה אחת קודם!. המדינה היא זו שחייבת לשרת את האזרח, נקודה!.
חובת המדינה (בין יתר החובות) כלפי אזרחיה היא לדאוג לפתור את הבעיות הביטחוניות ולהביא שלום וביטחון לאזרחים ועד כה היא לא עושה את חובתה. עוד אחת מחובתה של המדינה היא להשתמש בכוחה השלטוני כלפי אזרחיה במשורה. חובתה של המדינה לחנך לערכים כדי שהאזרחים ירגישו חובה מוסרית ולא חובה משפטית לשרת. לא כל אדם בנוי לשירות הצבאי ובהחלט יש מקום לפתוח את הרצון לתרום לחברה (ולא למדינה) בדרכים אחרות וולנטריות ולא בכפיה.
באף מדינה דמוקרטית אין מונח כזה "שירות המדינה", המונחים מקבילים בבריטניה ארה"ב למשל הוא "משרת ציבור" (public servant) או "שירות לאזרח" "civil service"(אבל לא שירות המדינה - State service) וזה בגלל שאלו שיסדו את המדינה שלנו, ייסדו אותם על-פי עקרונות מרקסיסטיים (מושפעים מהמשטר הסובייטי – ששם מוטבע המונח "שירות ממלכתי" משם גם "הממלכתיות" של בן-גוריון) לפיו, המדינה (הממסד) בראש החשיבה המדינית/פוליטית/כלכלית ומשם צמחו המיתוסים והאתוסים של "טוב למות בעד ארצנו" (ולא בעבור משפחתנו או עתיד ילדנו).
והתוצאה של הניואנס הרטורי הזה הוא ניכר ביומיום ביחס בין נציגי המדינה לאזרח. כששוטר מכסח לאזרח את הצורה ברחוב, מתעלל ומשפיל אותו- זה בגלל שהוא משרת את המדינה - לא את האזרח. כשפקיד במוסד לביטוח לאומי מסרב לזכאי תגמולים או משפיל אותו בבדיקות מיותרות או בביורוקרטיה אין סופית, למרות שמגיע לו- זה בגלל שהפקיד משרת את המדינה ולא את האזרח.
איפה הייתה המדינה שאנשי השייטת חלו בסרטן בגלל צלילה במי הקישון המזוהמים? למדינה אין חובות? יחס המדינה לאזרח בכל תחום בישראל הוא מחפיר - וזה בגלל משפט אחד- כולם ללא יוצא מן הכלל "משרתים את המדינה" ולא אותך האזרח! התפיסה היא- אתה קודם גנב, שקרן ותחמן - ועליך ההוכחה שלא, מתוך הנחה שאינטרס המדינה קודם! (כך השוטר וכך הפקיד וכך גם הממשלה ולצערי גם חלק מהאזרחים כלפי אחרים).

המדינה היא האלוהים החדש!

שאומרים חובה לשרת את "המדינה" מישהו יודע על מי בדיוק מדברים? האם הפוליטיקאים הם המדינה? (נתניהו, ליברמן, שלי, לפיד?) הרי הם אלו שאמרים לשרת את הציבור ולא להפך. אז לא! המדינה היא לא הפוליטיקאים. אותם אנחנו אוהבים לשנוא. אז מי בכל זאת "המדינה" - מי מקבלת השירות?
אי-אפשר שלא לעשות הקבלה בין המדינה לאלוהים, במוחנו קיימות שתי יישויות כמו בדת- אלוהים והשטן, ולא צריך להתלבט הרבה כדי לנחש מי מקבל את תפקיד השטן בדת החדשה. את הדברים הטובים אנו מיחסים לאלוהים את הרעים לנציגיו - כך המדינה היא אלוהים והפוליטיקאים הם נציגיה עלי אדמות – מושחתים ומונעים מאינטרסים אישיים ממש כמו הרבנים. את הנאמנות, התפילה והשירות הבלתי מעורער מקדישים למדינה. כמו אלוהים, ככה המדינה באמצעות נציגיה צוברת עוד ועוד כוח ושניהם מוצאים דרכם לשלוט ולהכתיב כל אספקט בחיי האזרח. כפי שקשה להגדיר את אלוהים ככה קשה להגדיר את המדינה אם כי מקובל על רבים שאת שניהם צריך לשרת. לא בגלל שאוביקטיבית זה נכון, אלא משום שמדובר בדעה פופוליסטית רווחת בציבור שקל לגייס לה תומכים.
כמו שישנם אנשים חושבים שמגיע תודה לאלוהים על כך שנבראת לעולם כך ישנם מאמינים כי בזכות המדינה בטחונך האישי, החברתי והכלכלי מובטח (למרות שהמדינה אחראית במידה רבה לחוסר הביטחון הלאומי, האישי,החברתי והכלכלי). מיצגי המדינה משתשמים באותם כלים דתיים לגייס מאמינים לשירות המדינה - למען יטיב למשרת (ערכית), למען בטחונו (תועלתית), ואם זה לא הולך בשכנוע לבוא מרצון מחוקקים חוק ומפעילים כוח לכאורה לגיטימי. אז במקום כפיה דתית ופסקי הלכה, יש כפייה ערכית אזרחית בחקיקה- מה ההבדל? המדינה כמו הדת הפכה להיות מקבלת השירות והאזרח הוא נותן השירות.

שירות לאומי / אזרחי?

שירות לאומי או שירות אזרחי אינם אלא מילים מכובסות ל"עבדות" בשירות המדינה, תחת אמתלה אידיאולוגית. אין כל ערך (בוודאי לא מוסרי או חברתי) בשירות בכפיה. בכפיה לא מחייבים אנשים לטפל בחולים- ככה גם יראה הטיפול. טיפול בחולים דורש רגש התנדבותי ורצון יוצא מגדר הרגיל, אותו שום חקיקה לא תשיג.
להפך, היא יוצרת אנטגוניזם וניכור בין החברה למדינה. הכפיה מטשטשת את הגבול בין האזרח התורם מעצמו לבין האזרח ה"תורם" בכפיה וזה פוגע בראשון ומעלה את קרנו של האחרון שלא בצדק. מבחינת המדינה, כפיה משפטית לתרומה אינה שונה מכפיה של המשטרים הטוטליטארים של סין או צפון קוריאה, גם שם הכפיה נועדה להגשים ערך שנתפס מוסרי וחברתי חשוב.
לא ברור למה אזרחים (למרות הניסיון המר שלהם ודעתם השלילית על הביורוקרטיה והשחיתות) יסכימו שצעירים בני 18 ישועבדו ל-3 שנים לגחמותיו של פקיד מטעם המדינה במקום לתת לצעיר הזה להתפתח בעצמו ולהשתלב בחברה (לימודים ועבודה)? אין פה אלא שיבוש של הליך החשיבה באמצעות סיסמאות שבהן משתמש הממשל, כדי להכניע את הציבור לגחמותיו. (אולי בגלל שמדובר בילד של מישהו אחר, אז לך ממש אכפת לאיש מה המדינה תעשה לו, כל עוד אתה נמנה עם הרוב המשרת והצייתן).
אז שירות אזרחי/לאומי (עבדות בשירות המדינה) דורש מנגנון ביורוקרטי "אדיר" (כך כינה אותו לפיד). אנו נשלם עליו והרבה. ורק אחרי שיגיעו הסיפורים על המינויים הפוליטיים, התעללות במשרתים על אטימות המערכת ועל הכספים הזולגים לכל עבר, אז ורק אז, נתעורר ונזעק לבטל את השירות שעולה הון לקופה הציבורית ולא מגשים את יעודו - אבל אז יהיה מאוחר.
מערכת ביורוקרטית קל לבנות, הרבה יותר קשה לבטל. כוח שהולך למדינה לעולם לא חוזר חזרה לציבור. הדרך היחידה שיתאפשר לציבור לקבל את הכוח חזרה, היא בהפיכה! אז אל תחכה למהפכה, הפוך את חשיבתך, אל תתן למדינה כוח על איש, מלכתחילה, בעד שום ערך לכאורה מוסרי.
במקום להילחם על הכפפת כל הציבור לכוחה של המדינה פעל להכפיף כמה שפחות, ואת אלה שאין ברירה יש לתגמל ולפצות!

תאריך:  07/02/2013   |   עודכן:  07/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם לפיד ינצח כולנו נפסיד: השוויון בנטל
תגובות  [ 32 ] מוצגות  [ 32 ]  כתוב תגובה 
1
מוסרת המסיכה, הכל כסף
ה.א.  |  7/02/13 14:42
 
- מכירים אותך התועמלן מר הלפרין  ל"ת
לחרדי וחניוק  |  7/02/13 22:28
2
כולו חארה.שטויות דתיות מטומטמו ל"ת
לתעמלן החרדי  |  7/02/13 15:22
3
יהיר לפיד סתם ילא שחצן ומפונק
אתם יודעים מה?  |  7/02/13 15:58
4
כל מילה פנינה ל"ת
ורד  |  7/02/13 17:12
 
- מה קרה ? עשו מילה לפנינה? ל"ת
הללו את הטמבל  |  7/02/13 17:22
 
- תודה ורד!
יניב מויאל  |  8/02/13 16:45
5
תגובה
צנחן  |  7/02/13 18:32
 
- תגובה לתגובה
יניב מויאל  |  7/02/13 22:44
6
מי זה היניב הזה ?
נירון קיסר   |  7/02/13 19:22
 
- דוקטרינציה מחשבתית
יניב מויאל  |  7/02/13 22:05
 
- מי זה יניב מויאל הזה ?
נירון קיסר   |  8/02/13 17:48
 
- סליחה התכוונתי טימטום
יניב מויאל  |  8/02/13 19:38
 
- מי זה יניב העו"ד השמאלן הזה ? ל"ת
נירון קיסר  |  11/02/13 07:49
 
- תגובה
לא נכון  |  12/02/13 02:16
7
כולנו זה אתה וכמה בבונים ל"ת
לאדון מויאל  |  7/02/13 22:15
 
- אחלה ביקורת!
יניב מויאל  |  7/02/13 22:49
8
מויאל הרבה מילים אפס משמעות
ליכודניק וותיק  |  7/02/13 23:58
 
- אתה טועה
יניב מויאל  |  8/02/13 01:08
9
וישמן הלפיד ויבעט=שוויון בנטל
קורןנאוה טבריה  |  8/02/13 06:03
10
לוגיקה מעניינת-פילוסופיה בגרוש
ברוך שטיין  |  8/02/13 14:02
 
- תגובתי לשאלותיך
יניב מויאל   |  8/02/13 16:38
 
- תגובה לתשובותיך
ברוך שטיין  |  11/02/13 09:16
11
כל הכבוד
רועי...  |  8/02/13 19:38
12
ישר כח
יונה סוקולובסקי  |  10/02/13 09:07
13
צודק ! לא לישראל הקומוניסטית! ל"ת
שינשין  |  11/02/13 13:38
14
הגיע הזמן להפריד את מוסדות הדת
גיא....  |  12/02/13 21:56
 
- אם לסבתא היו גלגלים -זו היתה ע
yossiw  |  14/02/13 05:26
15
הגיע הזמן להפריד את מוסדות הדת
גיא......  |  12/02/13 21:56
16
האם כך הדברים?
תום איתואל  |  14/02/13 15:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
הרב ישראל רוזן
הטלת מיכסות גיוס בלתי ניתנת למימוש, ללא שחיתות מוסרית ו'מסחרה'
יהודה דרורי
אנו מגלים בימים אלו ממש כי יאיר לפיד וקבוצתו מציעים שוויון
בנטל בעוד 5 שנים. לפיד והרבי שלו שי פירון מתרצים זאת בצורך ההדרגתי שבהחלת השוויון בנטל. יש אולי צדק כלכלי מסוים בכך, אבל הבה נאמר ליאיר את הדברים בלשונו: אתה מוכר לנו בולשיט אחד גדול
שמעון זיו
מאחר שמדובר פה במהפכה מן הראוי שהמשאל יאושר אם יהיו 65% שיאשרו את החוק. רק אז יעבור החוק את שלבי האשור בכנסת
עמוס שנער
מי מוכן להתנדב בדרך קבע ולהיפרד מעשירית משכורתו? המעשרות אינם מוגבלים לשנה-שנתיים בלבד כמו במקרה של השירות הלאומי או לשלוש שנים בדומה לשירות הצבאי, ולכן ניתן לומר כי הדתיים והחרדים משרתים בשירות לאומי לכל החיים
איציק וולף
ראש הממשלה 'קרץ' בנאומו לאחר הבחירות ליאיר לפיד בניסיון להביאו לממשלתו    פירט את חמשת עקרונות היסוד של ממשלתו הכוללים הגברת שוויון בנטל והוזלת מחירי הדיור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il